realistisk fedttab...


tulle
 Share

Recommended Posts

hej allesammen :D

ja nu er jeg tilbage med endnu et par spørgsmål omkring mine berømte 2 kg...

jeg er gået i gang med at kæmpe med dem og min fedt%.

min kære ministepper er gået i stykker så jeg har netop i dag genoptaget min løbetræning som jeg i har dyrket i perioder. jeg har dog tit måttet holde pauser pga at jeg hurtigt pådrager mig skader da jeg har en tendens til at have konstant spændte lægge (en begrundelse jeg har fået af en akupunktør).

Nu er det så jeg er ved at planlægge et træningsprogram.... og så ville jeg gerne høre andres vurdering af dette! det er som følger:

2 x 1 times styrketræning i ugen efterfulgt af 20-30 min stepper/kondicykel

3-4 x fedtforbrænding i ugen hvor jeg cykler ud i skoven, løber 3-5 km og derefter cykler 10-20 km. eller nøjes med at cykle 30 km og undlade løb alt efter humøret.

Derudover har jeg valgt for en periode at lægge mine ugentlige byture på hylden da alkohol jo ikke ligefrem gavnet fedt/vægttab

:beerchug:

Lyder dette som en plan der på længere sigt vil give resultat hvis jeg samtidig holder mig på et energiindtag under 2000 kcal/dag???

Håber nogen kan give mig et svar...

mange hilsener fra Tulle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder fint... øh bare lige een ting:

3-4 x fedtforbrænding i ugen

bare vi er enige om at det var en fortalelse.... du mener ikke lavintensitet vel? hvis du gør så tænk lige over det igen... om du ikke kunne klare høj-intensitet i stedet. Det vil du altså få mest ud af. Men som jeg siger til alle der skal til at igen: lav en log lav en log lav en log lav en log lav en log lav en log lav en log lav en log. Vi vil så gerne følge med i hvordan det går... så kan du også få råd og vejledning løbende i den.

Link to comment
Share on other sites

hej igen :wave:

wauw det var hurtigt jeg fik respons :) (der må selvfølgelig gerne komme flere)

jeg mener ikke selv det er lavintensitet (?) jeg ligger på, men når jeg cykler ligger jeg gennemsnitligt på 65-70 %. I motionscentret kan stepperen indstilles når man har pulsur på og jeg sætter den til 80 % (så indstiller maskinen automatisk modstanden). Når jeg løber, og her er en ting jeg ikke hel forstår, ligger jeg på ca 180 bpm. hvilket er ca 85 %. Det jeg så ikke forstår er at jeg faktisk kun lunter, spurter ikke afsted. Lyder det ikke vildt??? Kan det have noget at gøre med at jeg (desværre) er ryger?

Ang. styrketræning så træner jeg biceps, triceps, bryst og ryg (jeg gør aldrig noget m ben da jeg synes jeg træner dem nok via cykling og løB). Jeg løfter det tungeste jeg kan, 3 sæt af 8-10 gentagelser...

Hilsen Tulle

Link to comment
Share on other sites

Lyder dette som en plan der på længere sigt vil give resultat hvis jeg samtidig holder mig på et energiindtag under 2000 kcal/dag???

umuligt at svare på eksakt, når vi ikke kender dine forudsætninger. Men umiddelbart lyder din plan fornuftigt. :)

Som Litopsi siger lav en log. ;)

Link to comment
Share on other sites

Den største fejl man kan lave er ikke at træne ben!

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det kan forsvares i dit tilfælde da du jo faktisk er meget aktiv hvad angår dit "bentøj", og du ønsker sikkert ikke at få større muskuløse ben?

Meeeen....... jeg har læst mange steder, har dog ikke lige kilder p.t, så er ens forbrænding øget i mange flere timer efter endt træning, end f.eks. 1 times intens cardio.

Så det at træne en stor muskelgruppe som benene hjælper i høj grad også på forbrændingen........ og nej, ved at træne f.eks. squat får du ikke kæmpe store ben, just like that.....

Og så bidrager en go' gang squat jo også til faste lår og balder! :D

Link to comment
Share on other sites

Som sådan enig med Jarvig og de andre. MEN jeg vil lige anføre at du gør en fejl Tulle ved ikke at træne ben. Cykling og løb er ikke styrketræning, bentræning er det vigtigste at træne hvis man vil bevare muskelmasse/blive stærkere. Jeg skriver med vilje ikke "øge muskelmasse", et behøver du ikke at være "bange" for vil ske for dig, når du dels er på diæt og via træning derudover er i energiunderskud.

Bentræning med få repetitioner/høj belastning er helt centralt, du aktivere store muskelgrupper hvis du træner f. eks squat og dødløft, som så ofte refereret på MOL, så kan man øge muskelstyrken i hele kroppen ved blot at træne ben.

Link to comment
Share on other sites

godaften allesammen :)

er lige kommet hjem fra arbejde og måtte lige ind og kigge...

ok ok ok I get the point, jeg må vist hellere tage træning af bentøjet med når jeg styrketræner :banana:

Og litopsi jeg vil følge din opfordring og oprette en log her i løbet af weekenden men nu må jeg hellere få noget søvn...

Nu har jeg godtnok ikke været rundt på alle indlæg, men har jarvig ikke været ret stille idag? :huh:

godnat fra mig :lol: zzz

Link to comment
Share on other sites

Og så skal du lige huske at lave cardio før styrketræning ikke efter, hvis du også vil have gavn af styrketræningen (bytte fedt med muskler og få mrer forbrænding)

(Det er noget, jeg har læst et stde på MOL, jeg dyrker ikke selv cardio bortset fra 5 min opvarmning på motionscykel)

Link to comment
Share on other sites

x-jyden er du sikker på det? Jeg synes altid man får at vide, at man skal lave styrketræning først, så man har nogenlunde med energi til at fyre den af + hjerne til at koncentrere sig og køre med god form?

Når jeg har kørt en spinning time, for slet ikke at snakke om to, er der meget sjældent noget tilbage i min krop, og 5 x 5 dødløft virker mildt sagt som et uoverskueligt bjerg... + mine ben er fyldt med dejlig syre og hvad der nu ellers fremkalder muskeltræthed.

Så jeg vil da anbefale at varme lidt op, lave styrketræning og derefter så meget cardio man kan klare...

hej fra Mette :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du endelig vil lave så meget cardio, som du gør, så vent med cardio til efter træning. Hvis du venter med at træne til efter du har lavet cardio, til bagefter, vil du allerede være træt, hvilket bevirker en dårligere/begrænset effekt af din vægttræning.

Såvidt jeg kan se er dit mål at lave 5-6 cardio-sessions om ugen udover din vægttræning og dit sænkede kalorieindtag. Efter min mening er det ret meget, især når man tager i betragtning at du kun skal tabe dig et par kg.

En konkurrence BB'er laver fx mindre cardio, end det du har tænkt dig at gøre.

Det er ikke fordi at det ikke vil virke, men det er en ret stor mængde cardio at lave allerede fra dag 1. Du kan med fordel nøjes med at lave 3 ugentlige sessions på 20-30 minutter og læg dem på dage hvor du ikke træner med vægte. Gør dette indtil dit vægttab stagnerer. Når det sker øger du din cardio med fx 10 minutter eller tilføjer en ekstra session. Hvis du gør dette, og din kostplan ellers er iorden, behøver du nok ikke lave mere end max 4 cardiosessions/uge før du når dit mål med at tabe dig de 2 kg.

Mht. om du skal lave højintensitets cardio eller ikke, så er det nok et spørgsmål om personlig præference. Det eneste du skal være opmærksom på, hvis du skal lave høintensitetscardio, er at dit samlede tidsforbrug skal være kortere end hvis du laver lav-mediumsintensitetscardio. Det giver sig selv, da du ikke vil kunne tonse derudaf i samme mængde tid, som hvis du laver cardio med lavere intensitet.

Held og lykke :)

Link to comment
Share on other sites

2 gange ugentligt i vinteren og foråret lavede jeg back to back styrke og konditionstræning. det var vægtræningen først, og godt for det, tanken om at stå med 90 kg på nakken og lave squat med blytunge ben efter en cykeltur er ikke så god! det kan lade sig gøre på den måde, men jeg vil anbefale at man adskiller det i tid - jeg syntes det var hårdt - og jeg fik ikke optimalt udbytte af min efterfølgende cykeltur. Hvis man f.eks løber om morgenen og styrketræner om aftenen tror jeg ikke det er noget (stort) problem.

I denne artikel konkludere Morten Z på baggrund af et studie:

Evnen til kraftudvikling er fuldt restitueret 8 timer efter 50 minutters hård cykling. Tidligere studier har vist at muskelstyrken er nedsat 4 timer efter intensiv cykeltræning. Hvis man vil lave styrketræning efter spinning er det altså en god ide at vente mindst 8 timer. På sådanne "kombi-dage" bør ingen af træningerne være for langvarige. Bemærk at dette studie ikke siger noget om eventuelle negative virkninger på muskelopbygning eller risiko for overtræning ved længere tids "kombi-træning"
Link to comment
Share on other sites

Det er nok et TJ spørgsmål, men det er et spørgsmål om, at muskelnedbrydningen forøges på en negativ måde, hvis man dyrker cardio efter styrketræning.

Emnet er diskuteret meget i foråret her på mol.

Da jeg selv startede med at træne, var det noget med at jeg cyklede 13 km til Århus centrum, trænede kroppen på 3-4 kvarter, cyklede til mindeparken, løb 10 km i skovene, cyklede 18 km hjem. 3 gange om ugen.

Dengang lignede jeg meget Jørgen her fra MOL.

Det er altså stort set spild af tid at træne vægttræning så. (Med mindre, man har lyst til at ligne Jørgen selvfølgelig (nogle piger kan jo godt lide det magre look))

Link to comment
Share on other sites

Ummidelbart er det en dum idé, at dyrke styrketræning og konditionstræning samme dag. At dette kan være nødvendigt for folk, som ikke lider af træningsnarkomani er en helt anden sag! I så fald vil jeg mene, at det er mest hensigtsmæssigt at begynde med styrketræningen, og derefter konditræning.

Det afhænger selvfølgelig af ens mål med træningen. Er man fortrinsvis løber, og kun bruger styrketræningen sekundært (og ikke træner med meget tunge vægte) er rækkefølgen muligvis omvendt!

Er det "bare" det normale vægtabs spørgsmål vil jeg mene at man skal gøre det som førstnævnte forslag - styrketræning først. Min begrundelse er, at det er utrolig vigtigt at være helt restitueret til styrketræningen. Så kan man altid gå amok på kondicyklen bagefter!! Evt. med nogle hurtigoptaglige kulhydrater inden - fx en banan e.lign.

Link to comment
Share on other sites

hej allesammen :D

Efter at have læst alle jeres svar/bud (tak for dem for øvrigt :) ) har jeg nu lavet lidt om på mit træningsprogram...

Jeg dropper cariotræning de dage jeg styrketræner så jeg har 3-4 dage med udelukkende cardiotræning af 30-60 min. varighed og 2 dage med ca 60 min. styrketræning hvor jeg også træner benene som jeg i første omgang havde udeladt.

Jeg er så småt begyndt og glæder mig til at komme helt i gang m programmet, og forhåbentlig nå de ønskede resultater :banana:

Hilsen Tulle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share