Betydningen af antal sæt og løftehastighed for træningseffekten


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Det er kun en øvelse i nærveærende studie

Om en øvelse er nok i en mere overordnet sammenhæng er et helt andet spørgsmål. Spørger du mig, er der næppe forskel på det fysiologiske plan om det hedder 3 sæt hammercurls og 3 sæt EZ bar curls eller 6 sæt hammer curls.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun en øvelse i nærveærende studie
Helt sikkert, - dertil er der en masse faktorer der så vidt jeg kan se ikke tages højde for, hvilken motor indlæring man er i besidelse af, hvordan man er konditioneret, etc.

Det er stadig ET isoleret studie, ikke at denne type forsøg er ubrugelige, de kan givetvis sagtens give endnu en lille brik til pusle spillet, men de repræsentere næppe det store samlede billede i sig selv. - MZ kommer selvfølgelig også selv ind på disse ting, i forbindelse med snakken om "prikkerne".

Spørger du mig, er der næppe forskel på det fysiologiske plan om det hedder 3 sæt hammercurls og 3 sæt EZ bar curls eller 6 sæt hammer curls.

Jeg tror muligvis der er en forskel (feks. den forskningen bag conjuate teorien påpeger.) om det så er en betydelig forskel, og om det nødvendigvis er de to øvlser der er en fordel, vil jeg selv tvivle voldsomt på,- det er vel også det du selv mener med det du skriver går jeg ud fra?

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hvad er styrkeeffekten i undersøgelsen målt med? Er dette styrken målt i 1 RM, 80%-max. som i undersøgelsen? Og er det alene løfte vægt og ikke eksplosiviteten, der er målt som effekt. Dette er jo ikke uvæsentligt, hvis man ikke "kun" løfter for at løfte tung, men styrketræninger ift. anden idræt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er styrkeeffekten i undersøgelsen målt med? Er dette styrken målt i 1 RM, 80%-max. som i undersøgelsen? Og er det alene løfte vægt og ikke eksplosiviteten, der er målt som effekt. Dette er jo ikke uvæsentligt, hvis man ikke "kun" løfter for at løfte tung, men styrketræninger ift. anden idræt.

Dét der fatter jeg bare ikke en skid af?!?!? Kan du ikke skrive dine spørgsmål igen? Og eventuelt lidt mere klart formuleret

Link to comment
Share on other sites

 Share