Styrke vs. vægttab.


Hoju
 Share

Recommended Posts

De fleste har den holdning, at man ikke kan øge sin muskelstørrelse samtidig med, at man taber sig.

Men hvad med styrke, kan man øge styrke, når man er i kalorieunderskud?

JA, det kan man godt.

EDIT: Såfremt du altså er forholdvis begynder.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

De fleste har den holdning, at man ikke kan øge sin muskelstørrelse samtidig med, at man taber sig.

Men hvad med styrke, kan man øge styrke, når man er i kalorieunderskud?

Jo, det kan du sagtens, hvis du træner fornuftigt: Det med at man ikke kan tabe sig og øge styrken på samme tid er en myte :smile: Men det kommer jo selvfølgelig an på, hvor meget man taber sig ad gangen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører i øjeblikket WSB mens jeg cutter, og det er gået fint i spænd med en udemærket styrkefremgang. Omvendt har jeg tidligere haft særdeles dårlige erfaringer med cutning under Sheiko, hvilket resulterede i et markant styrkefald.

I forbindelse med ME dage sørger jeg for at få fyldt på med mad og undlader cardio. Det gemmer jeg istedet til DE dage og fridage. Denne blanding har virket fint med et moderat kalorieunderskud i over 2 måneder for mig.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen problemer i at øge styrken, mens man er på diæt, hvis ens træning er rettet imod neurale tilpasninger. Neurale tilpasninger er ikke kalorieafhængige på samme måde som muskeltilvækst er det. Det er klart at energi niveauet vil være lavere på en restriktiv diæt, og det vil selvfølgelig til en vis grad gå udover intensiteten i træningspasset, men det afgørende er at der vil ske neurale tilpasninger, hvis man holder træningen styrkeløftspræget.

Link to comment
Share on other sites

Nogen bud på træningsprogrammer (bænkpres) der ville være gode under cut?

Selv har jeg overvejet tunge tripler om mandagen i pres øvelser, og så support/de/let volumen onsdag & fredag...

Ja der er sikkert massere af bud...men hvad er dit mål? Der skal være elementer med volumen og intensitet hvis du går efter at øge.

Link to comment
Share on other sites

Ja der er sikkert massere af bud...men hvad er dit mål? Der skal være elementer med volumen og intensitet hvis du går efter at øge.

Egentligt er målet bare ikke at blive slappere :smile: .

Men havde overvejet at køre 3rm en gang om ugen, og skifte mellem skrå/smal/almindelig bænk.

En let dag, 8x3x50%

Og en let/medium volumen dag (f.eks. 5x5x60-70%).

Altså bænk 3x/ugen.

Problemet er vel bare, at det vel er svært at slå ens sidste 3rm efter yderligere 3 ugers diæt og 1½-2kgs yderligere vægttab?

Link to comment
Share on other sites

Egentligt er målet bare ikke at blive slappere .

Men havde overvejet at køre 3rm en gang om ugen, og skifte mellem skrå/smal/almindelig bænk.

En let dag, 8x3x50%

Og en let/medium volumen dag (f.eks. 5x5x60-70%).

Altså bænk 3x/ugen.

Problemet er vel bare, at det vel er svært at slå ens sidste 3rm efter yderligere 3 ugers diæt og 1½-2kgs yderligere vægttab?

Ikke slappere i hvad? bænk eller allround?

Du kan sagtens køre med progression i din træning under cut...du kan nok bare ikke regne med den samme fremgang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører i øjeblikket WSB mens jeg cutter, og det er gået fint i spænd med en udemærket styrkefremgang. Omvendt har jeg tidligere haft særdeles dårlige erfaringer med cutning under Sheiko, hvilket resulterede i et markant styrkefald.

I forbindelse med ME dage sørger jeg for at få fyldt på med mad og undlader cardio. Det gemmer jeg istedet til DE dage og fridage. Denne blanding har virket fint med et moderat kalorieunderskud i over 2 måneder for mig.

Kunne det tænkes at være fordi din tilgang var en smuuuuule anderledes da du kørte sheiko under diæt og ikke selve sheiko programmet :wink:

Har selv kørt sheiko på diæt med fine resultater :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ikke slappere i hvad? bænk eller allround?

Du kan sagtens køre med progression i din træning under cut...du kan nok bare ikke regne med den samme fremgang.

Kun bænk :cool:

Men hvad så når man, efter at have 3RM'et i 3 forskellige presøvelser skal igang med anden omgang af 3 uger i de samme pres øvelser, og så ikke formår at øge (hvis man nu ikk gør det). Skal man så køre videre?

Eller ville det være hensigtsmæssigt at starte med at køre et stykk under formåen så der er noget at give af til en 2-3 runder af 3 uger??

Link to comment
Share on other sites

Kun bænk

Men hvad så når man, efter at have 3RM'et i 3 forskellige presøvelser skal igang med anden omgang af 3 uger i de samme pres øvelser, og så ikke formår at øge (hvis man nu ikk gør det). Skal man så køre videre?

Eller ville det være hensigtsmæssigt at starte med at køre et stykk under formåen så der er noget at give af til en 2-3 runder af 3 uger??

Jamen er det ikke din topstyrke der er problemet i bænk? Så skal du da fokusere på at gøre den bedre med tricepstræning.

Nu er det jo de færreste der kan øge uge efter uge i bænk. Så øg hvad 2. eller 3. uge. Prøv dig frem...du kunne evt både køre tunge 3ere og noget speedbænk med lavere vægte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share