Hvordan bliver man livredder?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Kommer an på om du mener i svømmehallen eller på stranden.

Der kræves kun bassinprøven i svømmehallen, som ikke er speciel svær at tage, faktisk alle kan tage den uden de store problemer ville jeg mene. Så går du bare ned i din lokale svømmehal og spørger om de mangler livreddere, så indstiller de dig evt. til en førstehjælpskursus og en bassinprøve, som er kravene.

Hvis du mener på stranden er livredderprøven langt sværere og kræver en del mere end bassinprøven. Det ved jeg ikke 100% hvordan foregår, men kunne forestille mig du bare ansøger som livredder, så holder de nok en livredderprøve du kan komme op til. Førstehjælpskursus er selvfølgelig også et krav her.

Det koster ikke noget for dig. Det betaler stedet hvor du skal ansættes bagefter, med mindre du ikke skal ansættes men bare vil op til prøve, så skal du nok betale noget. Men hvor meget og hvordan du kommer op kan jeg ikke svare på.

Det tager ikke så lang tid. Førstehjælpskursuset strækker sig over 2 gange hvis det er første gang. Mener det er omkring 2 timer per gang. Ellers er det bare at bestå livredderprøve eller bassinprøven, du bestemmer selv hvor meget du vil øve op til prøven.

venaN

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk lige bestået bassinprøven i dag. Det er en prøve, som er specielt egnet til den enkelte svømmehal, og en nem prøve.

Hvis man vil være all-round skal man have livredderprøven. Jeg er dog ikke sikker på om man ikke skal have noget ekstra hvis det skulle være ved stranden.

Skal selv betale 80kr for at få kortet, men det er ikke nødvendigt for at arbejde der hvor jeg har fået job.

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

For lige at få styr på begreberne:

Bassinprøven: prøve som gælder til det bassin man tager den i. Ret nem. vil mene alle kan tage den (har selv taget den på under 5 min så vidt jeg husker)

Livredderprøven: prøve som gælder til alle bassiner vandløb og søer i DK. Forholdsvis nem såfremt man kan svømme 1000 m på 40 min og kan dykke ned på 3 m vand (faktisk det eneste jeg har set folk dumpe på)

Der er også en teoretisk prøve til disse to. Ret nem at bestå. Hvis man fumler lidt bliver man undervist så man lærer hvad man ikke ved. Primært basal førstehjælp (hestehullerne er taget ud :superman: )

beskrivelse af disse to prøver (og lidt konkurrencepjat) kan ses her

Kystlivredderprøver: (Den VenaN omtaler som livredderprøver) gælder til at lege baywatch - her skal man som beskrevet til optagelsesprøve og uddannelsen tager en uge hvor der til sidst aflægges prøve. Så vidt jeg husker skal man her tilbagelægge 3 km i åben vand.. Det vil sige man skal være i fornuftig form

Mads

Link to comment
Share on other sites

Mads, giver dig ret i at bassinprøven er utrolig nem. Men hvis det værste i livredderprøven er at dykke ned på 3 meter, så kan man heller ikke tage bassinprøven ret mange steder. Vi skulle dykke ned på svømmehallens dybeste sted (3,2m) flere gange, og jeg vil da mene, at de fleste svømmehaller har et sted på den dybte. Men kan self være jeg tager fejl :cool::smile:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

her et link til Dansk Svømmeunions hjemmeside www.svoem.dk under Livredning er der en hel masse information om forskellige typer livreddere samt hvordan og hvor man kan blive det.

God fornøjelse :bigsmile:

Phoebe

Link to comment
Share on other sites

Mads, giver dig ret i at bassinprøven er utrolig nem. Men hvis det værste i livredderprøven er at dykke ned på 3 meter, så kan man heller ikke tage bassinprøven ret mange steder. Vi skulle dykke ned på svømmehallens dybeste sted (3,2m) flere gange, og jeg vil da mene, at de fleste svømmehaller har et sted på den dybte. Men kan self være jeg tager fejl :cool::smile:

Niklas :superman:

Enig - derfor har jeg sådan set også altid set det som spild af tid at tage bassinprøven. Jeg har dog arbejdet i bassiner hvor der ikke var dybere end 1.80 m.

Phoebe - det link jeg sendte ovenover er også fra Svøms hjemmeside

Link to comment
Share on other sites

Phoebe - det link jeg sendte ovenover er også fra Svøms hjemmeside

Kan man ikke slette indlæg, hvis man er kommet til at dumme sig???

Nu har jeg svaret to gange...

Edited by Phoebe
Link to comment
Share on other sites

Phoebe - det link jeg sendte ovenover er også fra Svøms hjemmeside

Hej MadsSWIM,

jeg ved godt at jeg linkede til den samme side som dig. Men jeg mente at der var lidt flere informationer at hente på hovedsiden, frem for en pdf-fil :wink:

Undskyld hvis jeg blandede mig... :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Hej MadsSWIM,

jeg ved godt at jeg linkede til den samme side som dig. Men jeg mente at der var lidt flere informationer at hente på hovedsiden, frem for en pdf-fil :wink:

Undskyld hvis jeg blandede mig... :unhappy:

Du er altid velkommen til at blande dig! Især når du kommer med uddybende oplysninger. Jeg skev bare ovenstående for at sige at de oplysninger jeg havde sendt var en del af det fra svøms hjemmeside

Bland dig endelig fremover :superman:

Link to comment
Share on other sites

Har selv været livredder i 5 år, og gået til prøver ca. 2 gange om året; Bassinprøven og Erhvervslivredderprøven er stort set ens, dog med en smule mere vægt på teorien i E-prøven. Livredderprøven er noget mere fysisk, uden dog at slå nogen ihjel. Kystlivredderprøven er helt sikkert den hårdeste... og fedeste. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Enig - derfor har jeg sådan set også altid set det som spild af tid at tage bassinprøven. Jeg har dog arbejdet i bassiner hvor der ikke var dybere end 1.80 m.

Phoebe - det link jeg sendte ovenover er også fra Svøms hjemmeside

Tog også kun fordi jeg skal bruge det i den svømmehal jeg får job i. Og alle de andre som arbejder der tog den samme. Men ellers er det jo ikke det store problem at tage den anden prøve heller :smile:

Ellers vil jeg også give dit ret i man ligeså godt kunne tage den ''rigtige''

Niklas :superman:

Edited by DonNiklas
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

På pga finanskrisen er der mange der gerne vil være livreddere. Der er flere indgangsvinkler til at blive det,

men generelt for dem alle er, at din nye arbejdsgiver/svømmehal gerne vil have sikkerhed for at du kan svømme,

dykke og bjærge inden de ansætter dig. Har du en bassinprøve fra livredningskurser har du gode odds for at blive ansat i svømmehallen.

Mange søger pga finanskrisen ind som livredder i div. svømmehaller uden at have en egentlig svømmebaggrund, og

her vil du med bassinprøven i hånden blive foretrukket.

I nogle svømmehaller annoncerer de med, at ansøgere skal have en erhvervslivredderprøve inden ansætttelse. Det er er

noget sludder, da E-prøven udelukkende udstedes til livreddere, der er ansat i svømmehallen. Dansk Svømmeunion, som

administrere erhvervslivredderprøven, indskærpede i 2008 overfor alle erhvevslivredderdommere, at E-prøven kun

udstedes til ansatte livreddere i svømmehaller. E-prøven indeholder bl.a. alarmeringsplaner og evakueringsplaner samt

anvendelse af det genoplivningsudstyr, der findes i netop den svømmehal, hvor i prøven er taget, så det giver sig selv,

at ansøgere til en livredderstilling ikke kan få E-prøven på forhånd.

Har du bestået bassinprøven, har du alle færdigheder i hus til også at bestå E-prøven, som nogle svømmehaller kræver,

man tager, som noget af det første, når de ansætter en ny livredder. En bassinprøve indeholder en vanddel, som tager

ca. 10 min inkl. evaluering samt en eksamination i svømmehalsrelateret førstehjælp, som tager ca. 20., hvor du blandt

andet skal demonstrere sikre færdigheder i anvendelse af svømmehallen genoplivningsudstyr som fx. ilt og hjertestarter.

Link to comment
Share on other sites

På pga finanskrisen er der mange der gerne vil være livreddere. Der er flere indgangsvinkler til at blive det,

men generelt for dem alle er, at din nye arbejdsgiver/svømmehal gerne vil have sikkerhed for at du kan svømme,

dykke og bjærge inden de ansætter dig. Har du en bassinprøve fra livredningskurser har du gode odds for at blive ansat i svømmehallen.

Mange søger pga finanskrisen ind som livredder i div. svømmehaller uden at have en egentlig svømmebaggrund, og

her vil du med bassinprøven i hånden blive foretrukket.

I nogle svømmehaller annoncerer de med, at ansøgere skal have en erhvervslivredderprøve inden ansætttelse. Det er er

noget sludder, da E-prøven udelukkende udstedes til livreddere, der er ansat i svømmehallen. Dansk Svømmeunion, som

administrere erhvervslivredderprøven, indskærpede i 2008 overfor alle erhvevslivredderdommere, at E-prøven kun

udstedes til ansatte livreddere i svømmehaller. E-prøven indeholder bl.a. alarmeringsplaner og evakueringsplaner samt

anvendelse af det genoplivningsudstyr, der findes i netop den svømmehal, hvor i prøven er taget, så det giver sig selv,

at ansøgere til en livredderstilling ikke kan få E-prøven på forhånd.

Har du bestået bassinprøven, har du alle færdigheder i hus til også at bestå E-prøven, som nogle svømmehaller kræver,

man tager, som noget af det første, når de ansætter en ny livredder. En bassinprøve indeholder en vanddel, som tager

ca. 10 min inkl. evaluering samt en eksamination i svømmehalsrelateret førstehjælp, som tager ca. 20., hvor du blandt

andet skal demonstrere sikre færdigheder i anvendelse af svømmehallen genoplivningsudstyr som fx. ilt og hjertestarter.

Har du set indlægget er over 3 år gammelt?

Angående erhvervslivredderprøven så har jeg taget den for en lille måned siden i en svømmehal her i Kolding uden at være ansat der. Spurgte bare om du tilbød nogle kurser da jeg har planer om at søge ind til politiet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du set indlægget er over 3 år gammelt?

Angående erhvervslivredderprøven så har jeg taget den for en lille måned siden i en svømmehal her i Kolding uden at være ansat der. Spurgte bare om du tilbød nogle kurser da jeg har planer om at søge ind til politiet.

Det var måske lidt hurtigt at skrive på.

Der må være nogen ervhvervslivreddderdommere, der ikke er bekendt med Dansk Svømmeunions gennerelle retningslinier eller bevidst overtræder den. Senest i 2008 har Dansk Svømmeunion, som administrerer E-prøven indskærpet, at man kun udsteder erhvervslivredderprøver til ansatte i svømmehaller. Jeg er dog bekendt med at nogle kommuner har lavet deres egen E-prøve med eget bevis. Disse "kommunale E-prøver" har ofte en lavere standard end den E-prøve, som er udviklet af Bademesterforeningen i samarbejde med bl.a. Dansk Svømmeunion, og som netop Dansk Svømmeunion administrere.

Link to comment
Share on other sites

Praksis er folk der søger job og svømmehallerne gerne vil anvende som vikarer eller lignende tager prøven og ansættes efterfølgende hvis de består.

Tværdykket eller det andet lodrette dyk er der de fleste dumper. Øv jer på vinklen i tværdykket og øv jer ca i en 45min 1time på at dykke, så får en en anden rytme og ro i kroppen og det er afgørende. Hvis man puster al luft ud, slapper af og nyder at dykke, så går det utroligt let med e prøven. Jeg sad da og vinkede til den prøveansvarlige på bunden inden jeg kom op fra tværdykket.

Link to comment
Share on other sites

Det sker faktisk også, at aspiranter til både bassinprøven og E-prøven dumper på manglende færdigheder i svømmehalsrelateret førstehjælp. Det er et krav til begge prøver, at man har solidt kendskab til genoplivning med en kombinatin af HLR, hjertestarter (AED)og ilt (Oxygén). Herudover kræves solide færdigheder i førstehjælp der dækker hele svømmehals-området - herunder parkeringsplads og græsarealer foran svømmehallen. Desuden skal man i de to prøver kunne redegøre for svømmehallens alarmeringsplan og evakueringsplan samt særligt farlige områder. Det er en rigtig god idé at tage et kursus, hvor man både får trænet svømmehalsrelateret førstehjlælp og teknikkerne i vanddelen, hvor der bl.a. er krav om at kunne 12 frigørelsesgreb, som er en slags selvforsvar i vandet samt bjærgning af panisk medie på sikker måde. Ud over dykningerne er bjærgning af panisk medie og manglende førstehjælpskunnen de største "dumpe-områder".

Link to comment
Share on other sites

Det sker faktisk også, at aspiranter til både bassinprøven og E-prøven dumper på manglende færdigheder i svømmehalsrelateret førstehjælp. Det er et krav til begge prøver, at man har solidt kendskab til genoplivning med en kombinatin af HLR, hjertestarter (AED)og ilt (Oxygén). Herudover kræves solide færdigheder i førstehjælp der dækker hele svømmehals-området - herunder parkeringsplads og græsarealer foran svømmehallen. Desuden skal man i de to prøver kunne redegøre for svømmehallens alarmeringsplan og evakueringsplan samt særligt farlige områder. Det er en rigtig god idé at tage et kursus, hvor man både får trænet svømmehalsrelateret førstehjlælp og teknikkerne i vanddelen, hvor der bl.a. er krav om at kunne 12 frigørelsesgreb, som er en slags selvforsvar i vandet samt bjærgning af panisk medie på sikker måde. Ud over dykningerne er bjærgning af panisk medie og manglende førstehjælpskunnen de største "dumpe-områder".

Det er helt sikkert fint nok at kunne, jeg har dog aldrig oplevet nogen blev dumpet på de ting du taler om. Prøven er nærmere et opfriskningskursus end en egentlig prøve og man kan tage den om hvis man dumper den under sin ansættelse.

Du får det til at lyde som man skal være ekspert med 12 frigørelsesgreb man skal køre af på kommando, sådan er virkeligheden ikke i nogen af de svømmehaller jeg eller mine kolleger har arbejdet i.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert fint nok at kunne, jeg har dog aldrig oplevet nogen blev dumpet på de ting du taler om. Prøven er nærmere et opfriskningskursus end en egentlig prøve og man kan tage den om hvis man dumper den under sin ansættelse.

Du får det til at lyde som man skal være ekspert med 12 frigørelsesgreb man skal køre af på kommando, sådan er virkeligheden ikke i nogen af de svømmehaller jeg eller mine kolleger har arbejdet i.

I både bassinprøven og E-prøven bliver man testet i 2 frigørelsesgreb, men da man ikke ved, hvilket det er, man bliver testet i på forhånd, så skal man naturligvis kunne alle 12. Det kræver selvfølgelig lidt træning at kunne dem alle.

Nogen steder er prøven et opfriskningskursus. Andre steder er både E-prøven og bassinprøven en færdighedstest eller eksamen i livredningsteknikker samt paratviden om alarmeringsplan/evakueringsplan i forbindelse med fx brand eller chlorudslip.

Der er også stor forskel på kvalitetsniveauet blandt livredningsdommere. Dvs nogen steder slipper man nok lidt nemmere igennem prøven.

Link to comment
Share on other sites

Det var måske lidt hurtigt at skrive på.

Der må være nogen ervhvervslivreddderdommere, der ikke er bekendt med Dansk Svømmeunions gennerelle retningslinier eller bevidst overtræder den. Senest i 2008 har Dansk Svømmeunion, som administrerer E-prøven indskærpet, at man kun udsteder erhvervslivredderprøver til ansatte i svømmehaller. Jeg er dog bekendt med at nogle kommuner har lavet deres egen E-prøve med eget bevis. Disse "kommunale E-prøver" har ofte en lavere standard end den E-prøve, som er udviklet af Bademesterforeningen i samarbejde med bl.a. Dansk Svømmeunion, og som netop Dansk Svømmeunion administrere.

Jeg tog den da svømmhallen lige havde ansat en livredder, så de skulle alligevel have en dommer forbi. Han blev informeret om at jeg søgte ind til politiet, og han havde ikke noget problem med at skulle bøje reglerne lidt. For du har ret, normalt er det ikke noget der tilbydes alle, men tror de fleste er til at snakke med.

Når det er sagt, så er prøven skræmmende nem og bestå. Jeg trænede den fysiske del en enkel dag, og tærpede førstehjælp med dukker og hjertestarter i en halv dags tid.

Edit: generelt er jeg enig med poul, tværdykket og dobbelt dykket, i mit vedkommende på 4,5meter, var klart der hårdeste. Frigørelsesgreb og bjergning er ingen problem. Det er nærmest til grin at man har 1 min og 30 sekunder til at svømme 50 meter

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Jeg tog den da svømmhallen lige havde ansat en livredder, så de skulle alligevel have en dommer forbi. Han blev informeret om at jeg søgte ind til politiet, og han havde ikke noget problem med at skulle bøje reglerne lidt. For du har ret, normalt er det ikke noget der tilbydes alle, men tror de fleste er til at snakke med.

Når det er sagt, så er prøven skræmmende nem og bestå. Jeg trænede den fysiske del en enkel dag, og tærpede førstehjælp med dukker og hjertestarter i en halv dags tid.

Edit: generelt er jeg enig med poul, tværdykket og dobbelt dykket, i mit vedkommende på 4,5meter, var klart der hårdeste. Frigørelsesgreb og bjergning er ingen problem. Det er nærmest til grin at man har 1 min og 30 sekunder til at svømme 50 meter

Jeg har faktisk oplevet, at nogen er dumpet på kravet om at svømme de første 50 meter under 1½ minut. Til gengæld skal man være i rimelig god form, hvis man skal "overleve" det sidste tværdyk, hvis man giver den fuld gas og svømmer de første 50 meter på omkring 30 sekunder, som rigtig mange konkurrencesvømmere vil kunne gøre uden problemer.

Men jeg kan næsten regne ud, at du ikke blev testet i brugen af ilt. Altså kombinationen af HLR, AED og ilt, som er særdeles effektiv genooplivning ?? I gamle dage skulle man blot kunne sin HLR på 2 aldersgrupper og så fik man forevist brugen af ilt af livredningsdommeren. Der er heldigvis sket et markant løft her i de færdigheder og den viden, man skal have om fx saunaulykker, faldulykker, håndtering af chlor og syre, sikkerhedsafstande ved chlorudslip (chlorgasser). Det handler jo i bund og grund om at højne sikkerhedsniveauet i landets svømmehaller.

Edited by KenKbh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share