Danskerne bliver federe


Morten28
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige set TV-avisen på DR1 omkring det sædvanlige emne omkring danskernes voksende fedme. I udsendelsen så man tre unge, der foretrak junkfood fremfor sundere mad, bla. på baggrund af det manglende udbud på deres skole.

Derefter tonede Hjerteforeningen frem (der altid har en mening omkring dette emne), viste deres kantine frem som et godt eksempel og havde forskellige udtalelser omkring kostpolitik i skoler og institutioner.

Det lød fornuftigt nok.

MEN! - det der harmer mig, er Hjerteforeningens pjecer med udtalelser som: "Brug trappen istedet for elevatoren" og "10 minutters motion om dagen er nok". Jeg syntes Hjerteforeningen spiller fallit når de kommer med disse udtalelser, for med den mad som danskerne indtager, vil 10 minutters motion om dagen ikke være nok.

Samtidig har jeg en sjov historie fra Århus, hvor en bekendt, der er spinninginstruktør, ville arrangere en marathonspinning (3 timer), prisen for at deltage skulle være 50 kroner, der ubeskåret ville gå til Hjerteforeningen.

De ville ikke modtage pengene, da de mente spinning var for "ekstremt"...

Puha...jeg trængte lige til at fyre disse linier af... :)

Håber I har haft en god dansk sommer!

Link to comment
Share on other sites

Det er der intet nyt i, som du siger og hvad så? det er bl.a. derfor jeg ikke gider se tv.

Jeg synes det lyder som om hjerteforeningen har modstridende interesser. Pdes deres erklærede formål pdas fortsat at bestå. At kalde 3 timers spinning for "for ekstremt" skjues mii, men hvad forestiller de sig egentligt? en let slentretur i skoven med pensionisterne fra byens plejehjem? mmm gavner virkeligt folkesundheden....

Link to comment
Share on other sites

3 timers spinning er ekstremt, og det ville være væsentligt sundere for kroppen at gå tur i skoven istedet.

Jeg har ikke dokumentation for det, men det skal der nok være andre, der har.

Der anbefales jo i forskellige tråde her på MOL, at selv styrketræning bør holdes under 1 time (ikke at jeg overholder det), men hvis jeg trænede 3 timer, så ville jeg være helt død bagefter.

Spinning er jo meget hårdere for blodkredsløbet end styrketræning (bortset fra, hvis man får holdt vejret på forkerte tidspunkter under styrketræning), så jeg kan godt forstå, at hjerteforeningen tager afstand fra det.

Link to comment
Share on other sites

xjyden >> Der er altså også mange som siger at det med 1 times styrketræning er fuldstændig ligemeget. Jeg kører full body workout og det er altså umuligt at køre på 1 time, men også ligegyldigt ifølge mange af de hardcore MOL personer ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meget svært ved at se det ekstreme i tre timers spinning. Der er konstant pauser (og ihvertfald hver ½ time), da ingen kan klare tre timer på 75-85 af max. Samtidig er der uddeling af frugt og energidrik, hvilket Hjerteforningen også fik fortalt.

Det er stadig min mening, at Hjerteforeningen er låst fast i sine egne holdninger og meninger og dermed med til at bidrage til danskernes motionsforvirring. For som en kendt kvinde engang har sagt: "10 minutter er IKKE nok".... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går til spinning i form og fitness, og der var den en gæstetræner for nogle uger siden der hedder Chris McDonald fra KBH. Han holdt et foredrag bagefter en spinningtime. Der fortalte han sin mening om motion. Og hans mening var min. 1 times efektiv motion om dagen.

Har selv været med på en 3 timers spinning, synes nu ikke det var særlig extrem. Men jeg spinner også 2 timer hver tirsdag og 1 time hver lørdag.

B) B)

BladeW

PS. Jeg skal snarte have gang i en logbog så i kan følge min træning :D :D

Link to comment
Share on other sites

Chris har også et lidt specielt syn på verden, men jeg kan godt se hvad han mener.

1 times motion om dagen kunne jo være:

Cykle på arbejde: 30 min, Sex 4 min ( ;) ), 26 min rask gåtur med hunden/manden/konen/veninden.

Det er jo ikke nødvendigvis en spinning 2...

At hjerteforeningen siger 10 minutter om dagen er nok, må være en eller anden pædagogisk finurlighed ( hvis man først har regnjakken på kan man ligeså godt gå en tur på 30 minutter i stedet for bare 10?).

Kan godt forstå din harme Thomas28 - det virker som en uoverskuelig opgave at bringe fedmen i Danmark ned, men når de store"troværdige" organisationer vrøvler, så får man virkelig lange ......

hej fra Mette :wave:

Link to comment
Share on other sites

Man taber sig ved at motionere jævnligt og spise fornuftigt.

Da jeg boede i Århus gik jeg ned og tog bussen til arbejde hver dag, efter jeg flyttede til vestjylland gik jeg ud og tog bilen hver dag.

Det blev lige 10 kg på 2 år.

Litopsi: Man kan løbe marathon på mange måder, men jeg tror ikke på, at nogen af dem er sunde.

(Jeg sigtede mod 10 km/t da jeg løb i sin tid, og det er et niveau, hvor de fleste kan løbe og snakke imens)

COMEON: jeg holder mig som nævnt hellerikke til en times reglen, men for mig er det tydeligt at mærke, at der sker noget, når der er gået mellem 1,5 og 2 timer efter start.

Der er også en tydelig forskel på at gå tur i skoven 1,5 eller 2-3 timer.

Desuden, som nævnt, så gør få minutters gang hver dag altså en del ved ens helbred, hvis man ikke laver anden aktivitet. Hejrteforeningens målgruppe er jo ikke MOL-medlemmer, men folk, der tager bilen hen til købmanden o.l.

Link to comment
Share on other sites

Her var det jo et spørgsmål om at hjerteforeningen ikke ville tage i mod penge fra et arrangement, hvor der blev dyrket hård længevarende sport... og det mener jeg er et forkert signal at sende. Det var jo ikke 20 tilfældige forbipasserende, der blev sat ind på en spinningcykel og så spændt fast i 3 timer, men folk, der er i god form i forvejen og som passer på deres hjerter ved regelmæssig motion, der ville give sig selv en ny udfordring. Og det er der jo ikke noget galt i og det bliver jo kun så "ekstremt" som man kan holde til.

Hvis ens hverdag nu ser således ud:

Fed morgenmad, 2 smøger og en kop kaffe, bil til stillesiddende arbejde, 4 smøger, fed frokost, 2 smøger, 1 mars, 1 cola, 3 kopper kaffe, bil hjem fra arbejde, 1 pose chips, 2 smøger, fed aftensmad, ind foran TV, 1 pose slik, 2 smøger, ind i seng, nul sex, sove -jo, så klart ville 10 minutters gå tur da være bedre end ingenting, og de sundhedsforøgende anbefalinger som lyder på 3 x 30 minutters aktivitet om ugen kan sikkert sagtens deles ud på 10 minutter om dagen.

Men med mindre smøger og kaffen virkelig gør et godt stykke arbejde, vil man med en hverdag som beskrevet ovenfor stille og roligt tage mere og mere på - og på den konto er det bare IKKE nok med 10 minutter om dagen - og slet ikke hvis man ikke laver kosten om.

Og det var jo det Thomas28s indslag gik ud på - danskerne bliver federe og federe, mon det virkelig kan være løsningen at slentre en tur 10 minutter om dagen. NEJ! er min beskedne mening.

Og jo, for en afsluttende bemærkning, lige meget hvem man er, så er 3 timers spinning eller et marathon ikke nogen nem opgave og vil klart være en belastning for kroppen, men det er ikke farligt, med mindre man ikke har forberedt sig ordentligt/spist ordentlig/sovet ordentligt/trænet ordentligt + kender sin egne grænser og kender god smerte fra dårlig.

Så jeg tror ikke at Hjerteforeningens gode ry og rygte ville tage skade af at lægge navn til et arrangement, hvor fitte mennesker sveder igennem, træner deres hjerter og får ondt i bagen....

hej fra Mette :wave:

Link to comment
Share on other sites

hmm, kunne der være tale om at fejlinformation har givet grundlag til en diskussion?

Jeg kender ikke Hjerteforeningens pjecer, men på deres hjemmeside anbefaler de mindst 30min. fysisk udfoldelse om dagen.

Det er den samme anbefaling, som alle(mig bekendt) sundhedsmyndigheder anbefaler (læs fx. her)

Mon ikke, at deres pjece omtaler motionen, som 10min af gangen? :)

Mht. fedttab, så er det jo ikke det, der menes.

Der menes kun effekten på hjertet!

Vi er alle så opslugte af muskler og fedttab, mens hjerteforeningenkæmper for at nedsætte risikoen for "hjertetilfælde".

Hvis man ser en hjertepatient som en overvægtig ældre person, som sidder foran TV hele dagen og ikke rører sig, ville det helt store fedttab- og motionsprogram umiddelbart være på sin plads, men man skal huske på komplience og at tilpasse sine ændringer til sit nuværende niveau.

Derfor er udtalelse som "10min af gangen" ikke så dumt.

Om 3 timers spinning er ekstremt eller ej, kommer vel an på, hvordan man definerer ekstremt, hvordan man udformer spinningen og hvem der skal deltage.

Hvis det er udformet, som Morten28 omtaler, er det vel ikke synderligt ekstremt for veltrænede individer - men man kan vel heller ikke omtale det som 3 timers spinning, når man har pauser med?

Hjertepatienter bør dog nok stadig holde sig fra det trods alt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis ens hverdag nu ser således ud:

Fed morgenmad, 2 smøger og en kop kaffe, bil til stillesiddende arbejde, 4 smøger, fed frokost, 2 smøger, 1 mars, 1 cola, 3 kopper kaffe, bil hjem fra arbejde, 1 pose chips, 2 smøger, fed aftensmad, ind foran TV, 1 pose slik, 2 smøger, ind i seng, nul sex, sove -jo, så klart ville 10 minutters gå tur da være bedre end ingenting, og de sundhedsforøgende anbefalinger som lyder på 3 x 30 minutters aktivitet om ugen kan sikkert sagtens deles ud på 10 minutter om dagen.

Wow b_skaal, du har lige remset en af mine kammeraters livsstil op her, det eneste der mangler på profilen er 5 x så mange smøger....:ugone2far:

Jeg tror at hjerteforeningen mener det i god ånd, og at de langsomt vil prøve at få folk til at tænke mere over deres livsstil. Derfor bruger de netop udtrykkene som "tag trappen istedet for elevatoren" osv. Du får jo ikke vendt om på bølgen hvis du siger til en person hvor dagens mest energi-krævende opgave består i at vende baconen på stegepanden... at hvis han ikke træner hårdt og spiser sundt, ja så er han dømt til en dårlig livsstil. Dog er jeg enig med Morten28 i, at de spiller en smule fallit på deres udtalelser.

Man burde måske i højere grad fokusere på de fordele motion og en fornuftig kost giver, og gøre folk mere opmærksomme på at de kan ende med type2 diabetes, gangbesvær og i værste tilfælde døden. Men det er svært at udrette mirakler i en verden hvor folk prioterer magelighed meget højt... :(

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres synspunkter, som (heldigvis) er forskellige.

Uanset om udtalelserne hedder 10 eller 30 min. let motion om dagen, så er det ikke nok. Selvom vi brugere på MOL har en sund livsstil og måske er lidt "skadede" på sundhedsområdet, så findes der virkelig mange danskere, der ikke er istand til at forbrænde deres daglige indtag vha. 10 eller 30 min. let motion.

Når jeg handler i Føtex eller Netto, kigger jeg nysgerrigt på folks indkøb - og det er IKKE skummetmælk og fromage frais, der ellers kunne hjælpe lidt på fedtprocenten, der bliver lagt i kurven. (Jeg ved godt, at det ikke er en repræsentativ forbrugerundersøgelse, men prøv selv at kigge rundt i indkøbskurvene :) )

Link to comment
Share on other sites

ja, det der kommer ind må også komme ud(forbrændes), men det betyder jo også, at der er to faktorer man kan regulere :)

-vi burde lave mere motion, men vi bør selvf. også skære ned på energiindtaget.

Jeg har da også selv lavet en lille undersøgelse, da jeg sad og ventede på et tog: Hvor stor en del af de forbipasserende personer burde tabe sig efter et sundhedsmæssigt synspunkt efter mit øjemål - det var ikke så få endda :D

Link to comment
Share on other sites

jaja, man ligger som man har redt, skulle jo nødigt prøve at være lidt morsom... B)

Ligesom jeg dyrker mere end de anbefalede 10 minutters almindelig motion om dagen, kan jeg da også være så heldig at dagens afsluttende eller indledende motion varer længere end 4½ min.

Det var bare et minimum, jeg mente, at Hjerte-foreningen kunne anbefale - det skulle de fleste hjerter vel kunne holde til.

Og Morten28, ja, det kan det nu godt, hvis man skynder sig lidt og ikke er så snerpet med det kunstneriske udtryk...

Nå, det var jo egentlig en seriøs debat, men så endte vi under bæltestedet igen. Ak, ak, jeg nævner det aldrig igen...

hej fra Mette :wave:

Link to comment
Share on other sites

Ak, ak, jeg nævner det aldrig igen...

oh, yearh og jeg elsker mavetræning....

Jeg synes at en forening i det hele taget skal tænke sig grundigt om når de afslår at modtage et beløb. De er trods alt afhængige af at folk yder bidrag, så når de afslår et sådant mener jeg at der skal være en virkligt god grund til det som eks. hvis det var overskuddet fra Mc. Donalds salg af pomfritter der gik ubeskåret til hjerteforeningen. Eller at det kommer fra politiske grupper som ikke er alment accepterede, såsom nazisterne el. lgn. Jeg synes faktsisk det er udtryk for en lidt for selvfed holdning til sin eksistens at afslå at modtage et bidrag på de præmisser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share