P-piller


Lone16
 Share

Recommended Posts

Det har jeg også... og tager derfor p-piller for at regulere det... har haft det i mange år og er nu i behandling med metformin (nej, jeg har ikke sukkersyge :tongue: )

Har du mange gener af det ellers ?

Ingen gener. Jeg vidste slet ikke at det var en alvorlig sygdom før jeg så en udsendelse om det i fjernsynet...

Hvad er metformin?

Link to comment
Share on other sites

Ingen gener. Jeg vidste slet ikke at det var en alvorlig sygdom før jeg så en udsendelse om det i fjernsynet...

Nu er det jo ret forskelligt hvor kraftige symptomer folk har - mener det er omkring 20% af alle kvinder som bærer genet og på den ene eller anden måde har symptomer på det

Hvad er metformin?

Det er et stof som nedsætter sukkeroptagelsen fra tarmen samt øger øger kroppens cellers optagelse og forbrug af sukker. - det vil kort sagt sige at stoffet sænker blodsukkeret!

Det bruges hyppigt til patienter med "gammelmands"sukkersyge ... eller også kaldet type 2 diabetes

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ret forskelligt hvor kraftige symptomer folk har - mener det er omkring 20% af alle kvinder som bærer genet og på den ene eller anden måde har symptomer på det

Det er et stof som nedsætter sukkeroptagelsen fra tarmen samt øger øger kroppens cellers optagelse og forbrug af sukker. - det vil kort sagt sige at stoffet sænker blodsukkeret!

Det bruges hyppigt til patienter med "gammelmands"sukkersyge ... eller også kaldet type 2 diabetes

Ja det er meget forskelligt. Barnløshed er så vidt jeg har forstået en af de mest hyppige bivirkninger og eftersom jeg ikke har prøvet at få børn ved jeg jo ikke hvordan den side af sagen ser ud....

Link to comment
Share on other sites

Var på p-piller i 2måneder for et års tid siden.. tog 2-3kg på og det var virkelig en øget lyst til mad, især søde sager det overgik alt!! det var virkelig overdrevet, lidt som havde jeg mens hele tiden :crazy: .. stoppede og tabte næsten 2kg igen efter en månede ugen at gøre noget for det.. mine bryster voksede selv os med resten af vægtøgningen, og de blev og mindre igen efter jeg stoppede.. nu er jeg på mini-piller, og jeg mærker ingenting til dem.. Valgte dem blan også fordi det er blidere produkt hormonmæssigt.. enest minus er de skal taget meget precist på samme tidspunkt hver dag

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager Dianemite, stærke sager, men godt til ren hud og mindre hår ( har taget dette mærke el. lignende i fire år, men spist p-piller i 15... argh, jeg er gammel). Har ingen bivirkninger bortset fra at den næst-sidste dag inden jeg tager den sidste pille, bliver jeg mega tudefjæs og nærtagende og det hele kan ikke nytte noget ( det er derfor jeg ikke har spinning om fredagen :tongue: ), men sådan var det også, da jeg var på minipiller og mildere p-piller. Så måske er det bare sådan jeg er. Mht vægtøgning, så tror jeg ikke pillerne kan få skylden :innocent: Har spist disse piller både mens jeg har været tyk og tynd.

Har aldrig haft bøvl eller smerter, kun hvis jeg glemmer at starte op igen, så piver maven lidt, smart med indbygget alarm. Heller ikke hvis jeg har taget 2 pakker i træk er der noget brok.

Har flere gange talt med læge om jeg mon skulle finde på noget andet, men vi er altid blevet enige om at det her passer bedst til mig. Mit blodtryk er yndigt, ikke cancer-tendenser i familie, jeg er ikke ryger og under 35 (lidt endnu) hvilket vist skulle være de ting, der lægges vægt på.

Edited by b_skaal
Link to comment
Share on other sites

Sådan har jeg det også -jeg er også stoppet med p-piller (har jo aldrig fyr på )og har ikke haft min mens i 3 mdr snart (nej, jeg er IKKE gravid ) Sidst jeg stoppede med dem, fik jeg det ikke i 6mdr, det var KUN fordi jeg genoptog pillerne at det kom igen...

Miss: kunne du godt begynde på p-pillerne, når du ikke blødte? Altså kan man godt starte på piillerne uden at det er på første blødningsdag ?

Link to comment
Share on other sites

Miss: kunne du godt begynde på p-pillerne, når du ikke blødte? Altså kan man godt starte på piillerne uden at det er på første blødningsdag ?

Ja... det er ikke noget problem - bare sikre dig at du ikker er gravid via en test eller besøg gynækologen og få tjekket underlivet hvis det er meget lang tid siden sidst, så du sikre dig på at den udeblevne mens ikke skyldes andre sager end blot lidt hormonel ubalance :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Jeg har som nogle af jer andre også benyttet mig af Yasmin, som da vist netop skulle være lavdosis p-piller. Jeg har taget dem i over 3 år, og der har aldrig været problemer med store humørsvingninger, manglende sexlyst, ømme bryster eller andre gener. Men så igen: Det er umuligt at sige, hvordan jeg ville have haft det, hvis ikke jeg havde taget dem. Nu har jeg ikke erfaring med andre mærker, og kan derfor ikke udtale mig om fordele og ulemper, men umiddelbart har jeg intet negativt at sige om Yasmin - andet end at de er hamrende dyre.

Hvorvidt man tager på af p-piller er svært at sige. Personligt fik jeg større bryster og tog også lidt på, men det tror jeg mere skyldes min ændrede livsstil, da jeg begyndte i gymnasiet der. Jeg har læst adskillige artikler, der påpeger, at der ingen direkte fysiologisk sammenhæng er mellem vægtøgning og p-piller, men de kan jo have en indirekte betydning, idet de menes at påvirke appetiten. Ellers kan man også se på det fra en helt anden vinkel. De fleste vælger at begynde med p-piller i forbindelse med en ny kæreste og dermed bliver der måske også brugt mere tid på hyggelige aftenener med tilhørende slik og sodavand, hvilket betyder højere energiindtag og altså også vægtøgning, hvis ikke energien bliver brugt.

Link to comment
Share on other sites

Det var da en kedelig ny kæreste :tongue:

En RIGTIG god kæreste sørger jo for, at man får en masse uspecificeret cardio :innocent:

Og som om du ikke har fået logget slik ned i mig :laugh: Ligesom jeg vist også har fået pandekager pudset på dig...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
En RIGTIG god kæreste sørger jo for, at man får en masse uspecificeret cardio :innocent:

Og som om du ikke har fået logget slik ned i mig :laugh: Ligesom jeg vist også har fået pandekager pudset på dig...

Get a room, buffoon!

Link to comment
Share on other sites

.... ellers skulle Poul nok sørge for det :tongue::innocent:

:laugh:

Tror bestemt han ville knuse dem til atomer :tongue:

P-ring er også noget jeg gået og tænkt på, da jeg tror at mit største problem med mini-piller ville være at ta dem på ca densamme tidspunkt hver dag. Jeg er bare så distræ en person :wacko: Men på den måde kommer man jo forbi det.

Link to comment
Share on other sites

:laugh:

Tror bestemt han ville knuse dem til atomer :tongue:

det tror jeg også :innocent:

P-ring er også noget jeg gået og tænkt på, da jeg tror at mit største problem med mini-piller ville være at ta dem på ca densamme tidspunkt hver dag. Jeg er bare så distræ en person :wacko: Men på den måde kommer man jo forbi det.

Tror rent faktisk der var kommet nogel nye på markedet med 12 timers løbetid... kan ikke huske fabrikatsnavn men det skulle da være til at finde ud af ...

(det der med at være distræt kender jeg alt for godt :crazy: så overvejer også selv lidt p-ring i stedet - men har trods alt overlevet på mini-piller i 10 år nu uden probs :smile: )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har taget forskellige typer p-piller i 15 år, og har aldrig taget på af dem. Faktisk har jeg haft en periode på 7 mdr., hvor jeg ikke tog dem, hvilket resulterede i, at jeg faktisk tog 1-2 kg på!!!! Nu er jeg begyndt igen og min krop er ved at finde sin gamle rytme. Jeg har også prøvet de omtalte mini-piller i ca 1½ år. Jeg havde ingen menstruation overhovedet - til gengæld havde jeg MASSER af små bumser og tørre hudområder. 2 uger efter jeg skiftede tilbage til almindelige p-piller - som i dag er Yasmin - forsvandt min dårlige hud! Så selvom om mini-pillerne skulle være "sundere", så er det ikke alle, der kan tåle det slags hormon.

Link to comment
Share on other sites

Det er et stof som nedsætter sukkeroptagelsen fra tarmen samt øger øger kroppens cellers optagelse og forbrug af sukker. - det vil kort sagt sige at stoffet sænker blodsukkeret!

Det bruges hyppigt til patienter med "gammelmands"sukkersyge ... eller også kaldet type 2 diabetes

Hmm... ja jeg får det fordi jeg er insulin resistent. Min krop kan ikke selv finde ud af at stoppe med at producere insulin når der er nok i blodet hvilket resulterer i meget lavt blodsukker for mig - kvalme, hovedpine, svedture, ubehag generelt :crazy:

Metformin øger mine cellers følsomhed for insulin og min krop producerer kun det den har brug for. Det resulterer i at jeg får normalt blodsukker og slipper for de ubehag :4thumbup:

Så Angel, det kan bruges til andet end sukkersyge :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hey hey... :smile:

Jeg ved, at dette efterhånden er en gammel tråd... :innocent: Men ville lige høre, om nogle af jer har prøvet den dér nye lavdosis pille Yasminelle? Nu har jeg været på Yasmin i noget tid, og det har absolut ikke været nogen positiv oplevelse... Har blandt andet ophobet kæmpe mængder af vand i kroppen og mine humørsvingninger har været helt ekstreme... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share