VægtSTIGNING i forbindelses med træning


BSK
 Share

Recommended Posts

´Hej alle

Nu jar jeg i 14 dage trænet ca 4 gange om ugen, og spiser meget sundt ( ca 1500 kcal, og mit ligevægt er på ca. 2300 ) (Og skal siges at jeg ikke er overvægtig og ikke har ret meget at tabe af)

Og alligevel kan jeg konstatere at jeg har taget halvandet kilo på.

Er det meget normalt at man tager på i forbindelse med træning?

Har kørt at det er noget med at ved træning, tager musklerne væske til dig, og øger blodmængden, og det gør jeg man tager på!

Er det korrekt?

Jeg har som sagt ikke MEGET at tabe af , men vil gerne af med de sidste2-3 Kilo.

Hvordan ser følgende kost ud for at det skal lykkedes på halvanden månede?

Morgenmad : Frugtsalat ( banan, ananas, æble, jordbær m.m) Rosiner og Fiberflakes med 15 % kostfibre.

Middag : Salat, grøntsager og kød såsom kylling, mm

Mellemmåltid : Et stykke frugt ( Æble)

AFten : Kød, Ris eller pasta ( fuldkorn) samt grøntsager.

Og jeg træner styrketræning fullbody fire gange om ugen, maveøvelser hver dag, samt cardio 4 gange om ugen i forbindelse med styrketræning i ca 20 min, hvoraf de 10 min er HØJ intensiv hvor sveden pisker af.

På forhånd tak.

BSK.

Link to comment
Share on other sites

Hej BSK

Det er meget normalt, at tage på, når man begynder at træne. Muskler vejer mere end fedt. Det er især udtalt, når man som du kun vejer 2-3 kg "for meget".

Men selv om du ikke taber dig, vil du kunne forme kroppe, så du tager dig endnu bedre ud. Jeg vil anbefale dig ikke at se så meget på vægten, men at bruge spejlet og/eller målebåndet og se din kropsforandring i stedet. Især målebåndet vil jeg anbefale dig, hvis du er fokuseret på "strandformen", da du dermed vil kunne måle, at der faktisk sker noget med kroppen, selv om du ikke kan se det på vægten :4thumbup:

God weekend

Kibo

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal i en bestemt vægtklasse, har du selv lige bevist, hvorfor en personvægt brugt alene er et elendigt værktøj.

Smid dog vægten ud....

Polle er en klog mand... smid vægten ud og brug en fedttang eller et alm målebånd istedet

Link to comment
Share on other sites

Polle er en klog mand... smid vægten ud og brug en fedttang eller et alm målebånd istedet

Fedttangen er et fint redskab såfremt man er dygtig nok til at anvende den korrekt. Er man uerfaren vil man let komme til at tage fat i underliggende muskelvæv, og derved overestimere fedt%. Herudover er der store intraindividuelle variationer fra måling til måling. Er det en kvindes fedt% skal måles på, kræves det også at der tages højde for menstruationscyklus.

Udregning af fedt% ud fra hudfoldsmålingerne er baseret på 2 antagelser om, at det subcutane fedt er ens fordelt over hele kroppen, samt at de steder der måles er repræsentativ for gennemsnitstykkelsen over hele kroppen. Dette tilskriver resultatet en vis usikkerhed.

Den absolutte fedtprocent som fedttangen giver, er derfor ikke nødvendigvis den korrekte absolutte fedtprocent.

Hermed ikke sagt at fedttangen ikke fungerer godt, det kræver bare tilvænning et godt stykke værktøj (ikke den billige til 199 i matas) samt at man ikke overfortolker resultatet og tror det er den endegyldige sandhed.

//G

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Som de andre siger så er det ikke unormalt at tage på når man først begynder at træne - selvom målet med træning er vægttab. Men som det blev påpeget i et andet indlæg, vejer muskler mere end fedt og når du så får større muskler, og taber fedt, vil du naturligvis stige i vægt.

Du skal dog være opmærksom på at din vægtforøgelse sandsynligvis vil blive mindre markant jo mere du træner (så længe du træner for at tabe dig - træner du for muskelmasse vil det modsatte naturligvis ske).

I hvert fald i teorien :cool:

Link to comment
Share on other sites

For at være helt realistisk må man nok formode at en evt. muskelopbygning er yderst begrænset efter 14 dages træning med energiunderskud. Det vil i bedste fald forklare en meget lille del af vægtøgningen.

Mere realistisk er det, at blodvolumen er øget og glykogendepoterne er øget. Derudover kan vægten jo variere fra dag til dag.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan hænger det med blodmasse sammen, kort fortalt? Laver kroppen mere blod, når man kommer i bedre form (således, at vægten stiger pga. den øgede væske-mængde, der løber rundt i blodårerne)?
Ved fysisk aktivitet dannes der flere små blodårer (kapillærer) og der dannes mere blod (blodvolumen øges).
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share