Sportsmassage - gør det selv


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Synes tit ikke rigtigt det rækker med udstrækning efter en længere cykeltur, så jeg tænkte på om man kunne lære sig at give stængerne en gang massage for hurtigere at føle sig frisk igen og øge restitutionshastigheden også?

Jeg har efterhånden fået fys-massage i lænden så mange gange at jeg er blevet helt habil til selv at nulre små-spændinger ud af den og tænkte at det andet måske også kunne lade sig gøre. Men hvis det på forhånd er udelukket er der ingen grund til at sætte gang i en masse tiltag.

Link to comment
Share on other sites

Synes tit ikke rigtigt det rækker med udstrækning efter en længere cykeltur, så jeg tænkte på om man kunne lære sig at give stængerne en gang massage for hurtigere at føle sig frisk igen og øge restitutionshastigheden også?

Jeg har efterhånden fået fys-massage i lænden så mange gange at jeg er blevet helt habil til selv at nulre små-spændinger ud af den og tænkte at det andet måske også kunne lade sig gøre. Men hvis det på forhånd er udelukket er der ingen grund til at sætte gang i en masse tiltag.

Hvor meget kender du til foam-rolling? det er et rigtig godt alternativ til massage og et billigt et

Link to comment
Share on other sites

Jeg går udfra du måske ikke helt er klar over hvad foam-rolling er... hvis du ved allerede ved det kunne det være at nogen andre kunne få gavn af det så jeg smider lidt links :smile:

Foam-rolling

og her kan en foam-rulle bestilles

Så er det bare igang med at rulle på de ømme spots... og det gør ondt kan jeg hilse at sige... jeg får desværre ikke gjort det så meget som jeg ville men det er ganske effektivt :wink:

Link to comment
Share on other sites

TLunau:

Alletiders ide og nej, jeg havde aldrig hørt om en skumrulle (andet end en aflang flødebolle, men det er jo en anden snak :tongue: )

De ser måske lidt akavede ud nogle at rullebevægelserne, men det er nok bare en vanesag. Det løser i hvert fald to problemer; jeg har nemlig forsøgt at ælte benene lidt i blinde, men bare for at prøve.

1: For at komme i dybden af sådan en quadriceps skal man faktisk trykke ret hård og enten er det med begge hænder eller med skuldertræning som sidegevinst.

2: efter få minutter er fingerspidserne en mellemting mellem elektriske og følelsesløse af hårene, så for at undgå dette skulle benene barberes :crazy: det slipper man for med skumrullen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

TLunau:

Alletiders ide og nej, jeg havde aldrig hørt om en skumrulle (andet end en aflang flødebolle, men det er jo en anden snak :tongue: )

De ser måske lidt akavede ud nogle at rullebevægelserne, men det er nok bare en vanesag. Det løser i hvert fald to problemer; jeg har nemlig forsøgt at ælte benene lidt i blinde, men bare for at prøve.

1: For at komme i dybden af sådan en quadriceps skal man faktisk trykke ret hård og enten er det med begge hænder eller med skuldertræning som sidegevinst.

2: efter få minutter er fingerspidserne en mellemting mellem elektriske og følelsesløse af hårene, så for at undgå dette skulle benene barberes :crazy: det slipper man for med skumrullen.

Jeg har rullet min quadriceps så sent som igår og jeg er stadig øm efter det idag... det gør så fucking nas... men læs den artikel fra T-nation grundigt igennem også kan du altid stille spørgsmål hvis det er :smile: det fungerer faktisk meget lig trigger-punkt-behandling hvor man holder fingeren på det ømme sted også bare presser til... her er det blot skumrullen der gør det istedet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rullet min quadriceps så sent som igår og jeg er stadig øm efter det idag... det gør så fucking nas... men læs den artikel fra T-nation grundigt igennem også kan du altid stille spørgsmål hvis det er :smile: det fungerer faktisk meget lig trigger-punkt-behandling hvor man holder fingeren på det ømme sted også bare presser til... her er det blot skumrullen der gør det istedet

En foam roller er da et godt alternativ, men den kan bare aldrig erstatte rigtig massage. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En foam roller er da et godt alternativ, men den kan bare aldrig erstatte rigtig massage. :wink:

Enig men for det første er selvmassage diverse steder ret svært og med mindre man har en kæreste kone whatever der kan give det på daglig basis (og vel at mærke gider) så er foam-rolling mere end et godt alternativ

Link to comment
Share on other sites

så for at undgå dette skulle benene barberes :crazy:

Sig mig, er du ikke cykelrytter? :wink:

Det ser ellers ganske fornuftigt ud med den roller.. tror jeg vil anskaffe mig en. Jeg har selv stramt traktus-sene (IT-band) og har brugt en tennisbold på samme måde efter opfordring af fys. og synes det hjælper, omend det gør ondt.

Link to comment
Share on other sites

Sig mig, er du ikke cykelrytter? :wink:

Det ser ellers ganske fornuftigt ud med den roller.. tror jeg vil anskaffe mig en. Jeg har selv stramt traktus-sene (IT-band) og har brugt en tennisbold på samme måde efter opfordring af fys. og synes det hjælper, omend det gør ondt.

Især M. Tensor Fascia Latae og tractus iliotibialis gør mere end naller at rulle... de fleste mennesker er meget stramme der... men det gør virkelig ondt :crazy:

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Sig mig, er du ikke cykelrytter?

Det er nok liiige at strække begreberne lidt :tongue: er nok fjollet, men på et eller andet plan en lidt grænseoverskridende handling at rende "nøgen" rundt. Nå, men jeg har lige bestilt en rulle, så må vi se hvad den ka´...

Jeg synes i øvrigt din log ligger ret stille for tiden :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok liiige at strække begreberne lidt :tongue: er nok fjollet, men på et eller andet plan en lidt grænseoverskridende handling at rende "nøgen" rundt. Nå, men jeg har lige bestilt en rulle, så må vi se hvad den ka´...

Jeg synes i øvrigt din log ligger ret stille for tiden :blink:

Hehe, jeg skal heller ikke nyde noget. Jeg barberede området omkring mit ene knæ for noget tid siden, da jeg brugte sportstape og det er en yderst underlig fornemmelse.

Du har helt ret mht. loggen - må lige få taget mig sammen :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som kender et link til en billigere foam-rulle end den der linkes til ovenfor?

Jeg synes det er lidt for mange penge at smide efter noget som jeg ikke kan regne ud hvor brugbart er :blush: , og så siger T-mag artiklen jo også ten bucks :smile:

Edited by Svendsen
Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som kender et link til en billigere foam-rulle end den der linkes til ovenfor?

Jeg synes det er lidt for mange penge at smide efter noget som jeg ikke kan regne ud hvor brugbart er , og så siger T-mag artiklen jo også ten bucks

Skær et stykke pvc rør over, f.eks. sådan et som tæpper bliver rullet omkring.

Link to comment
Share on other sites

Gør det selvopskriften tror jeg godt jeg kan stå inde for.

Jeg fik rullen her forleden og afprøvede den i dag for første gang. Og den er ret hård så en hård plastrulle med lidt skum omkring vil give samme effekt.

Fik i øvrigt talt med vores firma-fys i dag hvor døren til massagerummet stod åben mellem to kunder og hun sagde at man sagtens selv kunne massere ben og at jeg bare kunne bestille tid så kunne jeg hurtigt lære det. Men prøver nu lige rullen nogle gange og ser om den ikke kan tæmmes, dels har jeg betalt for den og så er det lige det med at undgå at afpelse stængerne :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Gør det selvopskriften tror jeg godt jeg kan stå inde for.

Jeg fik rullen her forleden og afprøvede den i dag for første gang. Og den er ret hård så en hård plastrulle med lidt skum omkring vil give samme effekt.

Fik i øvrigt talt med vores firma-fys i dag hvor døren til massagerummet stod åben mellem to kunder og hun sagde at man sagtens selv kunne massere ben og at jeg bare kunne bestille tid så kunne jeg hurtigt lære det. Men prøver nu lige rullen nogle gange og ser om den ikke kan tæmmes, dels har jeg betalt for den og så er det lige det med at undgå at afpelse stængerne :tongue:

He gør det nas i stængerne? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Åh jo, det kan mærkes :devil: men det gør da ondt på den "rigtige" måde.

Præcis hehe.... men som de påpeger i artiklen på T-nation så skal du ikke regne med at det hele løsner op efter et par få gange... det er noget du skal holde ved lige :smile:

Link to comment
Share on other sites

Måske et dumt spørgsmål, men bliver man mere smidig af at bruge sådan en? (Jeg har overvejet at begynde til capoeira igen), der er der *meget* smidigheds træning, og jeg har aldrig været god til at strække ud, det har altid været et helvede for mig. Hvis man gav sine ben og lænd en tur med sådan en dagligt, ville det gøre det lettere at strække ud?

eller er jeg helt ude i hegnet?

Link to comment
Share on other sites

Måske et dumt spørgsmål, men bliver man mere smidig af at bruge sådan en? (Jeg har overvejet at begynde til capoeira igen), der er der *meget* smidigheds træning, og jeg har aldrig været god til at strække ud, det har altid været et helvede for mig. Hvis man gav sine ben og lænd en tur med sådan en dagligt, ville det gøre det lettere at strække ud?

eller er jeg helt ude i hegnet?

Det burde arbejde arvvæv mm. igennem og gøre det mere behageligt, ja. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rullet min quadriceps så sent som igår og jeg er stadig øm efter det idag... det gør så fucking nas... men læs den artikel fra T-nation grundigt igennem også kan du altid stille spørgsmål hvis det er :smile: det fungerer faktisk meget lig trigger-punkt-behandling hvor man holder fingeren på det ømme sted også bare presser til... her er det blot skumrullen der gør det istedet

Jeg har lige et par spørgsmål så :bigsmile:

Hvor lang tid bruger man typisk på de enkle områder? Det hænger vel lidt sammen med intensiteten; hvor meget pres skal man lede efter for at få en god massage? Nogle områder, som fx quadriceps er det jo en del lettere at ligge vægt på = større smerte.

Hvornår er den bedst at bruge, i forhold til morgen-middag-aften, og i forhold til ens træning (før, efter, ikke relevant?)

Sidst; hvordan mærker man progression med selve øvelserne, bliver det mindre smertefuldt?

Nå ja, hvor tit bruger du den?

Edited by Svendsen
Link to comment
Share on other sites

Fandt lige lidt svar i kommentarerne

Eric

Personally, I tend to go with post-training and on off days. It's not that I don't think they have value in the pre-training time period; it's just that when I'm pretty fired up when I first get to the gym, the last thing I want to do is settle down for a bit and roll around on the floor!
Mike
I typically do it post-workout on training days, but usually quite a few hours afterwards. I will do some light stretching and SMR about 2 hours before bed; this way my body has had plenty of time to relax.

I feel that doing it immediately post-workout is not as beneficial, because not only is the muscle tonus through the roof, but the muscles are filled with blood, etc. I just don't feel you get as much bang for your buck as you normally would.

As far as pre-workout, I will do it sometimes with athletes who are really tight in the IT bands, but that's usually the only area. Thoracic extension is done at times as well, but we use a PVC pipe for that one.

Mike

It's just like strength training: Start off light, and then you can get more intense with it!
Yes, getting sore and feeling pain is part of the process. SMR is not the most pleasant thing in the world, but after it's performed for a while it usually isn't too bad at all
Link to comment
Share on other sites

Hm, havde åbenbart skimmet det hele lidt for hurtigt...

Er ikke helt tilfreds med effekten når man ruller lige efter træning, men det er ikke kun mig så. Vil prøve at trille lidt på den inden sengetid og se om den giver noget der.

Jeg er fælt smadret i benene i disse dage så det er oplagt at teste den for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share