Bananer efter træning?


pogue
 Share

Recommended Posts

Har længe spist et par bananer sammen med proteinpulveret efter træning, for at indtage nogle hurtige carbs. Dog er jeg kommet lidt i tvivl om hvor gode bananer egentligt er til dette formål.

Nogle mener ikke at bananer er så gode da frugtsukker ikke optages så hurtigt (noget med at det skal igennem leveren først), og derfor ikke giver de eftertragtede hurtige carbs. Andre putter druesukker/maltodextrin i deres proteinshakes ellers spiser waightgainer, men jeg tror nu stadig at rigtig mad er bedre end alt det pulver.

Ville derfor lige høre hvad der er at foretrække af kulhydrater efter træning - og hvor gode bananer egentligt er til dette formål...?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tak tun. Jeg ser nu til min forbavselse at banan kun har et glykæmisk index på 55. Jeg har altid troet banan var højglykæmisk, men man lærer noget nyt hverdag. Nu giver Paulis indlæg mere mening. :smile:

Men i min verden er et stabilt blodsukker en positiv ting, så jeg vil fortsætte med at kværne bananer.

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Pogue, her er glykæmisk index. Jo højere værdi, jo hurtigere optagelse:

Fødemiddel Glykæmisk index

Under 55: Fødemidler med lavt GI

Mellem 55 og 70: Fødemidler med middelhøjt GI

Over 70: Fødemidler med højt GI

Abrikoser, tørrede 31

Ananas 66

Appelsin 44

Appelsinjuice 46

Bagel 72

Baked beans 48

Banan 55

Brød:

Flute 95

Fuldkornshvedebrød 69

Hvidt brød 70

Surbrød 57

Bulgur 48

Bønner, lima 32

Bønner, snitte 27

Bønner, soja 18

Chokolade 49

Croissant 67

Dadler, tørrede 103

Druer 46

Fettuccine 32

Flødeis 61

Franske kartofler 54

Grapefrugtjuice, usødet 48

Gulerødder, kogte 49

Honning 58

Jordnødder 12

Kartofler, hvide, skrællede, kogte 63

Kartoffelmos, pulver 86

Kikærter, på dåse 42

Kirsebær 22

Linser 30

Majs, på dåse 55

Morgenmadsprodukter:

All Bran med ekstra fiber (Kellogg's) 51

Cheerios 74

Cocoa Puffs 77

Cornflakes 84

Havregryn, gammeldags 49

Havreklid 55

Klidflager 74

Mysli, naturlig 56

Puffed hvede 80

Mælk, skummet 32

Pommes frites 75

Popcorn 55

Ris, brune 55

Ris, forkogte, Uncle Ben's 44

Ris, minut 87

Rosiner 64

Rødbede, på dåse 64

Rørsukker 65

Saltkringler 83

Sandkage 67

Småkage, vaniljevaffel 77

Sodavand 68

Spaghetti, hvid, kogt 41

Voksbønner 31

Water crackers 78

Yoghurt, fedtfri, med frugtsmag og sukker 33

Yoghurt, fedtfri, naturel med kunstigt sødemiddel 14

Æble 38

Æblejuice, usødet 40

Link to comment
Share on other sites

Drop alt det med bananer, kakaomælk, rugbrød og hvad folk ellers hælder i låget. Resten af dage bør man holde sig langsomt optagelige kulhydrater, men efter træning er der skal til er MASSER AF TARVELIGE CARBS! Det er ikke uden grund at så mange af de store BB'ere skyder insulin efter træning.

Her er en opskriften på hvordan en shake bør se ud:

⅓ Proteinpulver (80%)

⅓ Druesukker

⅓ Maltodextrin

4-5g Kreatin

En knivspids salt

Indtag 1,5g af blandingen pr kg kropsvægt opblandet til en 8% blanding. Start med at drikke halvdelen og slut af med at sippe resten i løbet af den næste times tid. Spis derefter dagens hovedmåltid.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Pogue, her er glykæmisk index. Jo højere værdi, jo hurtigere optagelse:

Hmm faktisk ikke. Det er et tal for hvor hurtigt det er tilgængeligt i blodbanen.

Frugtsukker optages som sagt hurtigt, men skal gennem leveren først. Derfor er det ikke ideelt når man skal have fyldt musklernes glykogen depoter. Især ikke på diæt…

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

SaintPuali:

Drop alt det med bananer, kakaomælk, rugbrød og hvad folk ellers hælder i låget. Resten af dage bør man holde sig langsomt optagelige kulhydrater, men efter træning er der skal til er MASSER AF TARVELIGE CARBS! Det er ikke uden grund at så mange af de store BB'ere skyder insulin efter træning.

Her er en opskriften på hvordan en shake bør se ud:

⅓ Proteinpulver (80%)

⅓ Druesukker

⅓ Maltodextrin

4-5g Kreatin

En knivspids salt

Indtag 1,5g af blandingen pr kg kropsvægt opblandet til en 8% blanding. Start med at drikke halvdelen og slut af med at sippe resten i løbet af den næste times tid. Spis derefter dagens hovedmåltid.

Min eftertræningsskake ser sådan ud:

50% Weight gainer (for at få nogle flere kulhydrater, eller tager jeg kun proteinpulver og ikke weight gainer)

50 % proteinpulver

5 gram kreatin

Er det ok eller skulle jeg smide noget mere druesukker i???

Hvad er Maltodextrin?

Venlig hilsen bear :smile:

Edited by The Bear
Link to comment
Share on other sites

SaintPuali:

Min eftertræningsskake ser sådan ud:

50% Weight gainer (for at få nogle flere kulhydrater, eller tager jeg kun proteinpulver og ikke weight gainer)

50 % proteinpulver

5 gram kreatin

Er det ok eller skulle jeg smide noget mere druesukker i???

Hvad er Maltodextrin?

Venlig hilsen bear :smile:

Hvad med noget mælk :innocent:

Link to comment
Share on other sites

SaintPuali:

Min eftertræningsskake ser sådan ud:

50% Weight gainer (for at få nogle flere kulhydrater, eller tager jeg kun proteinpulver og ikke weight gainer)

50 % proteinpulver

5 gram kreatin

Er det ok eller skulle jeg smide noget mere druesukker i???

OK? Måske. Det kommer jo lidt an på indholdet i gaineren. :smile:

Prøv at gå efter en total på 1g kulhydrat og 0,4 g protein pr kg kropsvægt.

SaintPuali:

Hvad er Maltodextrin?

Forfordøjede krydderboller… :laugh:

Faktisk tæt på. Det er forspaltet stivelse. Der er faktisk en fin opsummering af det her:

http://www.bodylab.dk/shop/default.asp

Når man indtager en kulhydratdrik, skal den passere mavesækken for at kunne optages fra tarmen til blodbanen og derfra ud til musklerne. Denne mavetømningshastighed afhænger af antallet af partikler (osmolariteten), som findes i den væske, der skal forlade maven. Sænkes mavetømningshastigheden, nedsættes energitilførslen.

Fordelen ved at benytte maltodextrin i sin kulhydratdrik er, at kæderne af glukosemolekyler kun tæller for en osmotisk partikel. Man kan derfor blande sin kulhydratdrik mere koncentreret, uden at det sænker mavetømningshastigheden.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Glykæmisk indeks er et tal på hvor meget en standardiseret mængde (normalt 50g kulhydrat) af en fødevare påvirker blodsukkeret over en standardiseret periode (normalt 2timer) i forhold til et reference produkt (normalt hvidt brød). Det er ikke et tal på hvor hurtigt noget optages eller hvor hurtigt det når blodbanen, men der er ofte en sammenhæng, dog ikke med banan som der her snakkes om.

Genopfyldning af glykogendepoterne:

Med mindre man træner flere gange dagligt eller meget hårdt dagligt, er det sjældent et problem at fylde glykogendepoterne til næste træning, med mindre man kører low-carb selvfølgelig. Selv hvis det er nødvendigt med hurtig opfyldning er banan og flere andre frugter atypiske, da de har lavt GI men alligevel optages hurtigt bl.a. på grund af en kombination af glukose og fruktose. De kan derfor godt bruges trods et "lavt" GI.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share