Forberedende træning til Idrætsstudiets optagelsesprøve


xraz
 Share

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sådan i relation til CJ's indlæg om lidt mystiske afslag, så har (nok nærmere havde) en veninde der fik afslag fra idræt i Odense. Hun fik begrundelsen af de ikke ville have elite-sportsfolk på linien (hun har været på landsholdet i tumbling tidligere) :blink:

/MLP

Det passer under ingen omstændigheder!!! Jeg har selv læst idræt i Odense og vi havde mange elite/landsholdsudøvere på studiet. Faktisk havde vi en af danmarks bedste mandlige tumblere! Så mon ikke der mangler et par informationer fra din veninde? Det lyder ikke umiddelbart som noget jeg kan genkende. Der kan jo være mange andre gode grunde til at hun ikke er blevet optaget...

mvh

Keyz

Link to comment
Share on other sites

Men under alle omstændigheder virker det til at det er svært at vurdere ens muligheder for optagelse. Altså når ansøgerne både vurderes på deres gennemsnit og optagelsesprøven. Virker som om det er en helhedsvurdering af begge ting(?). Det virker da mærkeligt hvis en dygtig sportsudøver med et højt snit ikke bliver optaget fordi han/hun ikke er så overbevisende i én enkelt diciplin til den praktiske optagelsesprøve??? :dry::unhappy:

Edited by zetter
Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke kunne sige om det forholder sig sådan i Århus, men i Odense bliver man bedømt udfra en 0-100 skala i hver enkelt disciplin, og man bliver derudfra bedømt om man er "egnet" til studiet i DEN disciplin. Man får måske 100 i sin "egen" idrætsgren og måske kun 20 i en anden. Men alle disse vurderinger bliver lagt sammen i til et gennemsnitspoint. Disse point indgår sammen med pointene fra interviewet og MPC-testen (kan ikke lige huske hvordan de er vægtet i forhold til hinanden) og hver ansøger scorer X antal point samlet. Ham/hende med det højeste antal point kommer først ind og så fremdeles. De enkelte undervisere snakker ikke sammen om hver enkelt ansøger, og det vil derfor ikke være muligt at en ansøger bliver frasorteret pga svaghed i en enkelt disciplin, hvis han/hun klarer resten godt. Det hele er baseret på dette pointsystemet og det giver efter min mening en fair bedømmelse idet at ansøgeren bliver vurderet af 5-7 forskellige undervisere i forskellige discipliner. Derfor stiller jeg mig uforstående overfor at nogen mener, at de er blevet sorteret fra på baggrund af EN enkelt disciplin, da dårlige point i EN enkelt disciplin næppe kan gøre forskellen på om man kommer ind eller ej. Det er jo ren matematik! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sådan i relation til CJ's indlæg om lidt mystiske afslag, så har (nok nærmere havde) en veninde der fik afslag fra idræt i Odense. Hun fik begrundelsen af de ikke ville have elite-sportsfolk på linien (hun har været på landsholdet i tumbling tidligere) :blink:

/MLP

Lige endnu en kort kommentar til dit indlæg. I Odense gør de meget ud af at forklare ansøgere, at studiet ikke er en træningslejr og at det kræver gode all-round egenskaber både inden for det praktiske og teoretiske for at blive optaget. Mon ikke din veninde har misforstået dette og har fortolket det som et eliteudøvere har ringere chancer for at blive optaget?

Når det så er sagt, skal det siges at mange eliteudøvere jo generelt klarer sig godt all-round, men der findes bestemt også nogle som ikke er stærke all-round! Min pointe er at eliteudøvere har samme chancer som alle andre for at komme ind i Odense.

Mvh

Keyz

Link to comment
Share on other sites

Min pointe er at eliteudøvere har samme chancer som alle andre for at komme ind i Odense.

Mvh

Keyz

Forhåbentlig også i Aahus :4thumbup: . Nogen der ved hvordan de bedømmer i Aarhus?

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvorledes pointsystemet helt præcist er skruet sammen i århus. Men da jeg var til optagelses prøve sidste år, var der også forskellige undervisere i de forskellige dicipliner. Således var der vel ca. 5 forskellige bedømmelser af indsatsen.

Hvordan de så lige vurderer helheds indtrykket ved jeg ikke. Men jeg vil mene, at hvis man bare er nogenlunde all-around burde man have en god chance. Især de gymnastiske evner samt svømningen tror jeg der frasorteres mange på. Så ha styr på disse dicipliner. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan de så lige vurderer helheds indtrykket ved jeg ikke. Men jeg vil mene, at hvis man bare er nogenlunde all-around burde man have en god chance. Især de gymnastiske evner samt svømningen tror jeg der frasorteres mange på. Så ha styr på disse dicipliner. :superman:

Bukse: Søgte du via kvote 1 eller 2? Hvor mange ansøgere er der ca. til optagelsesprøven?(i Århus). Jeg har nemlig læst på universitetets hjemmeside at kvote 1-ansøgere udvælges via faldende kvotient, hvorefter man selvfølgelig skal bestå optagelsesprøven. Udfra det skulle man da ikke tro der var så mange potentielle ansøgere ud over det antal der skal optages?

Link to comment
Share on other sites

Bukse: Søgte du via kvote 1 eller 2? Hvor mange ansøgere er der ca. til optagelsesprøven?(i Århus). Jeg har nemlig læst på universitetets hjemmeside at kvote 1-ansøgere udvælges via faldende kvotient, hvorefter man selvfølgelig skal bestå optagelsesprøven. Udfra det skulle man da ikke tro der var så mange potentielle ansøgere ud over det antal der skal optages?

Der var forholdsvist mange til optagelses prøven. Jeg tror måske at ca. 40 % dumpede prøven. Jeg søgte ind på kvote 1. Da jeg så havde bestået prøven skulle jeg vente et stykke tid på et brev hvori der stod om mit karaktergennemsnit var højt nok til at komme ind.

Jeg tror at grænsen lå på ca. 8.5 sidste år. Man ved altså ikke nødvendigvis om man er kommet ind når man har bestået prøven. Det afhænger af snittet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
ja

Okay. Gik det godt?

... en anden ting: Jer der allerede er på uddannelsen - enhver krævende uni-uddannelse for den skyld; hvordan får i økonomien til at hænge sammen? .. Lejlighed i kbh er som bekendt ikke helt billigt. Har i et fritidsjob ved siden af studiet, og er dette muligt? (jvf. idrætsuddannelsen).

Link to comment
Share on other sites

Okay. Gik det godt?

... en anden ting: Jer der allerede er på uddannelsen - enhver krævende uni-uddannelse for den skyld; hvordan får i økonomien til at hænge sammen? .. Lejlighed i kbh er som bekendt ikke helt billigt. Har i et fritidsjob ved siden af studiet, og er dette muligt? (jvf. idrætsuddannelsen).

Jeg er netop ved at færdiggøre civilingeniøruddannelsen, (der også har et meget højt antal timer på uni pga. mange laboratorietimer, som det vidst også gør sig gældende på idræt). Jeg har igennem hele studiet arbejdet uden problemer. Nogle semestre lidt (5-8 timer om ugen) og andre er der virkelig blevet knoklet igennem med studie og arbejde op til 15 timer om ugen. Jeg mener ikke det er noget problem at studere på uni og samtidig arbejde ved siden af i MODERAT omfang. Det er ikke det, der afgør dine resultater på uni (kommer selv ud med et snit over 10,5) men derimod dine prioriteringer, evner, talenter osv. Det er klart, der ikke er tid (eller råd) til at fare i byen hver weekend, hvis du gerne vil klare dig godt (og på normeret tid) men et studiejob i begrænset omfang er helt fint. Især er det en fordel hvis du finder et studierelevant job, helst så tidligt som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu bor jeg så i Århus, som sikkert er noget billige, men dog stadigvæk små dyrt. På mit første studieår havde jeg ikke noget arbejde. For det første var der meget stress på studiet med eksamen hver 8. uge. De mange prakriske timer plus transporten tager meget på energien. Desuden skal man lige ind i rytmen når man starter på et nyt studie. Jeg bøvlede så også lige med et brækket ben i 2. semester hvilket ikke just hjalp. :nonono:

Nu er jeg lige startet (sidst i maj), i et nyt job, som jeg regner med at have ved siden af studiet. :4thumbup: Jeg mener, det er muligt,, hvis man ellers holder det på et forholdsvist lavt time antal. Det skulle jo nødigt gå ud over studiet. Men nogle aften timer i hverdagen eller noget i weekenden mener jeg, da burde være overkommeligt.

Så mit råd er, at lige at komme i gang på studiet og se hvordan det er, inden man ligger sig fast på en masse arbejde. Der er meget man skal sætte sig ind i i starten, og hvis man bliver stresset yderligere af et tidskrævende job, ville dette måske betyde at man i sidste ende, enten får en skade( det kan så åbenbart ske alligevel) eller at man helt droppe studiet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja nu har denne tråd jo ligget død i et stykke tid. Men hvis der er nogen der overvejer at læse idræt kan jeg da berolige dem lidt angående den praktiske optagelsesprøve; jeg har nemlig selv bestået den. Lad jer ikke afskrække af hvad i læser i den her gamle tråd. Det gjorde i hvert fald mig noget nervøs, men generelt er det meget overvurderet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share