Forargelse


jsc
 Share

Recommended Posts

Nu er det jo begrænset hvad jeg kender til begge personer, omend jeg kender lidt mere til Thorhauge end til Ib. Jeg bider mærke i at en person med begrænset indsigt(efter eget udsagn) påpeger væsentlige og efter min vurdering særdeles relevante kritikpunkter i foredraget.

At man anbefaler kosttilskud til folk som vejer omkring de 60 kg, skriger efter min mening til himlen.

Du har helt ret i at det selvfølgelig ikke er specielt hensigtsmæssigt at en "ikke særlig klog" person (denne betegnelse er ikke bemyndiget på Thorhauge) kan påpege væsentlige fejl ved sådan et foredrag!

Dit andet udsagn er jer derimod uenig i, men det er jo en helt anden diskussion :wink:

Det er slet ikke det det handler om, det handler om at der kommer en kost tilskuds producent forklædt som ernæringsekspert og prædiker at hans produkter er den eneste vej til at blive lee, muskuløs og cut. Og at han så tilmed gør det på en totalt usympatisk og selvfed måde gør kun oplevelsen endnu dårligere.

Han taler slet ikke om kost overhovedet. Som han fremlægger det kan man kun blive stor, stærk og cut hvis man propper sig med kosttilskud hver dag.

(Men hvem ved, måske kan han have ændret sin tilgang til tingene efter min lettere kritiske indstilling til hans foredrag)

Hvis det er fremlagt som du skriver der, så kan jeg jo kun give dig ret og så må vi da håbe at han ændrer sin tilgang en smule :smile:

Stemningen er ikke fjensk, i hvert fald ikke hos mig, men den er meget skeptisk. Og jeg er forarget, men det er over at klubben arrangerer et sådant foredrag. Jeg kan godt se, at det er svært at få nogen ud og holde foredrag. Samt at dem jeg godt kunne tænke mig at se holde foredrag nok ikke ville trække fulde huse :wink:

Men så bør man holde det indefor meget stramme rammer og det har jeg ikke på fornemmelsen er tilfældet. Ergo må man selv dukke op. Ikke for partout at slagte manden, som sagtens kan have noget relevant at sige. Men han skal kunne svare for sig (a la colostrum-gate, om han så har opført sig uheldigt eller ej) og ikke bare pushe sine produkter. Eller bliver han slagtet :laugh::wink:

Jeg er enig i din holdning... Jeg synes bare at der pludselig var mange som mere eller mindre høvlede ned på en mand som ikke er her for at forsvare sig selv :wink: .

Jeg når nok desværre ikke foredraget på mandag, men det kan være jeg tager fat i nogle af jer oppe i klubben og spørger hvordan det var. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Colostrum er et ret godt eksempel - det er tydeligt på hjemmesiden at der fokuseres på colostrum og de linker til dokumentation for dets "klare positive" effekt. Nu har jeg ikke gennemgået det de siger, men vil blot nævne at den "klare positive" effekt slet ikke er klar og ligeledes er den ikke positiv i mange studier. Den nuværende evidens er ret godt gennemgået i den nye udgave af Clinical Sports Nutrition, og deres konklusion er da også at det muligvis har en effekt, men der mangler fornuftige hypoteser for hvorfor det virker, alt for ukonsistente resultater, i forbindelse med bb/sl er det yderligere interessant at størstedelen af studier er foregået indenfor udholdenhed og de fleste af de få studier der har set på f.eks 1 RM har ikke vist nogen positiv effekt, mm.

Jeg vil vædde hvad som helst på at han ikke er ærlig omkring dette.

Ps. håber der er en der gider komme med et kort referat når "salgstalen" er afholdt.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Colostrum er et ret godt eksempel - det er tydeligt på hjemmesiden at der fokuseres på colostrum og de linker til dokumentation for dets "klare positive" effekt. Nu har jeg ikke gennemgået det de siger, men vil blot nævne at den "klare positive" effekt slet ikke er klar og ligeledes er den ikke positiv i mange studier. Den nuværende evidens er ret godt gennemgået i den nye udgave af Clinical Sports Nutrition, og deres konklusion er da også at det muligvis har en effekt, men der mangler fornuftige hypoteser for hvorfor det virker, alt for ukonsistente resultater, i forbindelse med bb/sl er det yderligere interessant at størstedelen af studier er foregået indenfor udholdenhed og de fleste af de få studier der har set på f.eks 1 RM har ikke vist nogen positiv effekt, mm.

Jeg vil vædde hvad som helst på at han ikke er ærlig omkring dette.

Især det der er understreget synes jeg er spændende Stubbe... har du evt links til det? kunne være rart at have det printet ud for derefter at vifte det om næsen på ham

Link to comment
Share on other sites

Dit andet udsagn er jer derimod uenig i, men det er jo en helt anden diskussion :wink:

Sorry, burde have nok præciseret at det var mht. weightgainer. Andre kosttilskud kan man selvfølgelig godt have gavn af selvom man vejer 60 kg, men er det blot for at få kalorier nok, så er det ikke nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Især det der er understreget synes jeg er spændende Stubbe... har du evt links til det? kunne være rart at have det printet ud for derefter at vifte det om næsen på ham
Samlet ses det i Clinical Sports Nutrition, 3.udgave af Burke og Deakin som kan anbefales. De studier jeg lige kan se der refereres til er: Brinkworth et al (2004) , Buckley et al (2003) , Antonio et al. (2001).

Derudover er der studier i styrkepræget sport som roning hvor der heller ikke er effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 weeks later...
Det er mærkeligt, der aldrig kom et referat fra det foredrag. Moos, Lunau, JSC, Bonebreaker m.fl., blev I bare hjemme på sofaen, da det kom til stykket?

Jeg ved ikke om det har en anderledes betydning i Jylland, men når noget er "bras" på Fyn, er det ikke ensbetydende med at man vil spilde energi og arrangement ved at bruge tid på det. Det kræver ikke voldsom fantasi at forestille sig hvad der er foregået, og jeg kan ikke se hvorfor du synes at det er så interessant?

Link to comment
Share on other sites

Produkterne er på vej ind i sygehusvæsenet: http://www.in2zym.com/dl.asp?file=files/pr...-19-06-2008.pdf

Nogen der ved præcist på hvilke punkter produkterne adskiller sig fra alle "andre" produkter?

Er der en anden "bedre" aminosyresammensætning eller er det "kun" colostrum der er specielt?

Ja nu har jeg nok været for langt væk fra biokemien igen, men hvordan er det lige man smadrer proteiner så aminosyrer går tabt som der står i artiklen? (ved godt du ikke nødvendigvis forsvarer artiklen stubbe men blot stiller spørgsmålstegn ved den).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Ja nu har jeg nok været for langt væk fra biokemien igen, men hvordan er det lige man smadrer proteiner så aminosyrer går tabt som der står i artiklen? (ved godt du ikke nødvendigvis forsvarer artiklen stubbe men blot stiller spørgsmålstegn ved den).

Jeg har også lige læst artiklen, og selvom jeg kun har haft Kemi og Biologi på C-niveau, så ville jeg da også meget gerne vide hvordan man kan "smadre mineraler" i produktionsprocessen...? Mig bekendt kræver det _relativt_ meget energi at skulle splitte et grundstof (som et mineral jo er) ad :)

Eller det er måske almen viden, at der bliver produkt partikelacceleratorer til fremstilling af kosttilskud? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share