Hvidt brød kontra mørkt brød


Boa
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder her med et Levebrød grov sandwich brød (lyst brød) og et Herkules fuldkornsbrød (mørkt brød) foran mig :4mewantfood: Næringsindholdet pr. 100 g. er som følger (alle tal i gram):

Levebrød: energi: 910 kj, protein: 8, kulhydrat: 41 - heraf sukerarter 2, fedt: 2 - heraf mættede fedtsyrer 0,5, kostfibre: 8

Herkules: energi: 760 kj, protein: 5,5, kulhydrat: 36 -heraf sukkerarter 3, fedt: 1,5 - heraf mættede fedtsyrer 0,1, kostfibre 9

Der er en forskel, men den er ikke særlig stor imo. Der er oveni købet mere protein i det lyse brød. Så hvorfor er det at diverse kosteksperter ligner nogen der har fået det forkerte ben ud af sengen når man nævner lyst brød i forbindelse med ernæring og diæt :blink: ???

Edited by Boa
Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)

Du ret i, at man i dag kan få lyst brød med mange af rugbrødets mæthedsegenskaber/fordele, hvilket kan virke forvirrende! :blink: Og derfor synes jeg roligt du kan veksle mellem de to typer nævnte brødtyper, uden at få speciel dårlig samvittighed.

Men her er mit GÆT på, hvorfor rugbrød alligevel er at foretrække for nogle:

Kilojoule-differencen på de nævnte brødtyper er alligevel på 150KJ for det lyse brød, hvilket godt kan have en betydning, hvis man er på diæt...

Det hvide brød er også fremstillet af meget mere hvedemel end rugbrødet.... :dry:

En forskel er vel også, at rugbrød er bagt på sur dej og derudover stort set kun er fremstillet af fuldkornsrugmel, hvorfor det også kun indeholder en sporadisk mængde gluten. Kostfiberindholdet er som regel også højere i rugbrød. Men alle aspekter giver rugbrødet nogle fordele i form af større mæthedsfornemmelse.

Rugbrød er fremstillet af mel (fuldkornsrugmel) med en høj udmalingsgrad (dvs. flere kerner der mætter og modvirker tyktarmskræft/hjertekarsygdomme).

Herudover tror jeg stadig, at rugbrød er den bedste kostfibre-tilførsel, selvom Levebrød laver nogle ufatteligt gode fiberrige produkter.

(For at variere sit kostfiberindtag køber jeg selv også "Fiberboller", som alternativer til havregryn og rugbrødet...).

Desuden gætter jeg på, at rugbrød generelt indeholder mere flere vitaminer, mere b-vitamin, jern og calium..

Lidt læsning....:

"Udover at indeholde kostfibre er fuldkornsrugbrød kilde til en lang række andre gode næringsstoffer herunder vitaminer og mineraler. Du opnår mange fordele ved at spise mange kostfibre fra fuldkornsprodukter. Du har blandt andet en lavere risiko for udvikling af livsstilssygdomme som hjerte karsygdomme, type 2 diabetes og tarm- og brystkræft. Hvis du ønsker at tabe dig i vægt bør du spise en fiberholdig kost. Et fiberrigt måltid holder nemlig dit blodsukker på et jævnt og stabilt niveau i lang tid efter, at måltidet er afsluttet. Kostfibrene hindrer de store udsving i appetitten, hvilket er mistænkt for at kunne føre til, at man spiser for meget mad. I andre lande tillader man at sundhedsanprise fuldkornsprodukter for disse sundhedsmæssige egenskaber".Kilde

Edited by Femina;-)
Link to comment
Share on other sites

Femina > Tak for et fyldestgørende svar :4thumbup: Indimellem bliver sundhedsdebatten rimelig sort/hvid. Man glemmer at få nuancerne med og kan til tider godt få indtryk af at det nærmest er sundhedsskadeligt at sætte tænderne i hvidt brød, men overdrivelse fremmer jo forståelsen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Femina;-)
Femina > Tak for et fyldestgørende svar :4thumbup: Indimellem bliver sundhedsdebatten rimelig sort/hvid. Man glemmer at få nuancerne med og kan til tider godt få indtryk af at det nærmest er sundhedsskadeligt at sætte tænderne i hvidt brød, men overdrivelse fremmer jo forståelsen :wink:

:-) You're welcome :bigsmile:

- Men måske andre MOL'ere med en mere naturvidenskabelig baggrund, kan tillføje/uddybe........ :smile::wink: (Især sammenhængen med gluten/mæthed...etc.)

Edited by Femina;-)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share