Squat til bænk


BA
 Share

Recommended Posts

Jeg har i efterhånden lang tid kæmpet med dybden og stilen generelt i squat, og var så småt ved at opgive øvelsen.

Som et sidste forsøg prøvede at at squatte ned til en bænk. Jeg sætter mig ikke på bænken men går ned til jeg lige akkurat kan mærke den. Jeg bruger den altså til at få den samme dybde i løftet hver gang. Desuden synes jeg også min stil er blevet markant medre, det er meget nemmere at "sætte sig tilbage" når jeg ved bænken er der. Det er selvfølgelig min plan at bænken skal fjernes når løftet er inde på rygraden.

Jeg har mange gange læst at man endelig ikke må squatte til en bænk, men har egentlig aldrig fået en forklaring på hvorfor. Jeg synes udelukkende det har gjort gode ting for mig, og det hjælper mig til at få lært løftet ordentligt. Mit spørgsmål er: hvorfor anbefaler "eksperterne" at man ikke skal bruge bænk i squat?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det fukdstændig som dig. Jeg har ikke den fornemmelse af, hvor dybt jeg skal gå. Jeg bruger så en stak klodser, der er i mit center (og skiver måske).

Jeg ved det har været diskuteret flere gange før, men da søgefunktionen pt. er ude af drift, så vil jeg prøve om jeg kan huske konklusionen.

Hvis du bare lige rører og slet ikke sætter dig - så er der ingen problemer overhovedet. Hvis du direkte sætter dig skal du huske at bevare spændet i overkroppen - ikke noget med at sætte dig og falde sammen med xxxkg på ryggen (det giver egentlig sig selv).

Hvis man sætter sig helt ned, pauser kort, og begynder løftet (husk stadig spænding i overkroppen hele vejen) kan det træne startstyrke, da man bryder den excentrisk/koncentriske kæde.

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke det er et problem, som mange kan nikke genkendende til? Ed Coan sagde noget i et interview, som har hjulpet mig med at finde den rigtige dybde. Han sagde nemlig, at man skulle synke ned mellem benene. Det lyder måske umiddelbart underligt, men når man prøver det, er det slet ikke så underligt endda.

Først bøjer man i benene, mens man sørger for at skyde bagdelen bagud, så skinnebenene ikke bøjer mere fremad end højst nødvendigt. Og når man nærmer sig vandret, så "åbner" man i lysken og lader sig synke ned mellem sine egne lår. Hmmm...det kom det vist ikke til at lyde mindre underligt af. Men det virker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share