aerob og anerob


alle_tiders
 Share

Recommended Posts

Kan der foregå aerob forbrænding samtig med en anerob?

Jeg mener ja så længe der er myoglobin i musklerne.

Hvornår er der anerobe processer sideløbende med aerobe?

Der vil altid foregå aerobe processer i kroppen, så længe der er ilt tilstede!!! Det anaerobe arbejde forekommer kun, når der ikke er tilstrækkeligt med ilt til at hele arbejdet kan udføres vedhjælp af aerobe processer....

spr 1. ja

man betegner som regel anaerobt arbejde som værende af høj intensitet for eksempel pludseligt arbejde... såsom en hurtig spurt, hvor næsten alt arbejdet er anaerobt, fordi respirationsfrekvens og puls tager tid for at tilpasse sig.., men det er ikke udelukkende anaerobt pga. myglobinen og den oplagrede ilt i HB (hæmoglogin)!!

spr. 2

Der er hele tiden anaerobe processer sideløbende med aerobe, fordi de røde blodlegemer ikke besidder mitokondrier, og derfor lever de af ren anaerob energi...

Yderligere vil man på intensiteter over vo2-max, hvor arbejdet forekommer i længere tid (ca. +15 sek.) opleve dette fænomen....

Håber det svarer nogenlunde på dit spørgsmål

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Aerob og anaerob energibidrag ved forskellige intensiteter (af løB). Tiden skal læses som X antal sekunder eller minutter ved maximal indsats.

Tallene er cirkatal fra en fin graf i Gyldendals løbebog (side 28)

10 sek : 95% anaerobt, 5% aerobt

30 sek : 80% anaerobt, 20% aerobt

2 min : 50% anaerobt, 50% aerobt

10 min : 20% anaerobt, 80% aerobt

30 min : 5% anaerobt, 95% aerobt

60+ min : 0% anaerobt, 100% aerobt

Link to comment
Share on other sites

Aerob og anaerob energibidrag ved forskellige intensiteter (af løB). Tiden skal læses som X antal sekunder eller minutter ved maximal indsats.

Tallene er cirkatal fra en fin graf i Gyldendals løbebog (side 28)

10 sek : 95% anaerobt, 5% aerobt

30 sek : 80% anaerobt, 20% aerobt

2 min : 50% anaerobt, 50% aerobt

10 min : 20% anaerobt, 80% aerobt

30 min : 5% anaerobt, 95% aerobt

60+ min : 0% anaerobt, 100% aerobt

En lettere forsimpling af virkeligheden, men det illustrere meget godt princippet!!

Link to comment
Share on other sites

JAC Der finder hele tiden aerobe og anaerobe processer sted. Også hvis vi ser bort fra det anaerobe bidrag der finder sted i de røde blodlegemer. Vil hele tiden være en kombination tilpasset intensiteten, varighed, køn, forudgående kost m.m.

Mener der er en tråd omhandlende aerob & anaerob træning under kondidelen.

Mvh Jacob.

Link to comment
Share on other sites

JAC Der finder hele tiden aerobe og anaerobe processer sted. Også hvis vi ser bort fra det anaerobe bidrag der finder sted i de røde blodlegemer. Vil hele tiden være en kombination tilpasset intensiteten, varighed, køn, forudgående kost m.m.

Mener der er en tråd omhandlende aerob & anaerob træning under kondidelen.

Mvh Jacob.

øhh nu er jeg ikke sikker på at have sagt det anderledes?? but correct me if I am wrong??

Link to comment
Share on other sites

Der vil altid foregå aerobe processer i kroppen, så længe der er ilt tilstede!!! Det anaerobe arbejde forekommer kun, når der ikke er tilstrækkeligt med ilt til at hele arbejdet kan udføres vedhjælp af aerobe processer....

Den anaerobe energiproduktion forekommer også selvom der er masser af ilt tilstede. Eksempelvis når man ligger og dovner den på divaneseren. Andelen af energiproduktionen via anaerobe veje er dog beskeden, men den finder sted.

Der lå fejlen i det du skrev.

Mvh Jacob.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Den anaerobe energiproduktion forekommer også selvom der er masser af ilt tilstede. Eksempelvis når man ligger og dovner den på divaneseren. Andelen af energiproduktionen via anaerobe veje er dog beskeden, men den finder sted.

Der lå fejlen i det du skrev.

Mvh Jacob.

Ok.... min fejl!! hvad jeg jo egentlig også kommer ind på i sprg. 2....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share