mathilde kakao som weight gainer?


zetter
 Share

Recommended Posts

Mange mener at det ikke er nogen god idé at bruge kakao som proteintilskud eller "efter-trænings-shake" da indholdet af kulhydrater er højt.

Derfor strejfede den tanke mig at kakao kunne være en okay erstatning/supplement til weight-gainer produkter.

Er der nogle "ernæringseksperter der kan fortælle mig om jeg er helt gal på den??

Link to comment
Share on other sites

Mange mener at det ikke er nogen god idé at bruge kakao som proteintilskud eller "efter-trænings-shake" da indholdet af kulhydrater er højt.

Derfor strejfede den tanke mig at kakao kunne være en okay erstatning/supplement til weight-gainer produkter.

Er der nogle "ernæringseksperter der kan fortælle mig om jeg er helt gal på den??

Du er LIDT galt på den. Det er meget vigtigt både at få kulhydrater OG protein når du ønsker at opbygge muskler, OGSÅ lige efter træning. Derfor er kakao et glimrende valg.

Som "weightgainer" er kakao et fint valg også...

(det korte, MEN rigtige svar :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Du er LIDT galt på den. Det er meget vigtigt både at få kulhydrater OG protein når du ønsker at opbygge muskler, OGSÅ lige efter træning. Derfor er kakao et glimrende valg.

Som "weightgainer" er kakao et fint valg også...

(det korte, MEN rigtige svar :wink: )

Har det mest omdiskuterede ved kakaoen ikke været det store indhold af tilsat sukker? Hvordan forholder folk sig til det?

Jeg vil umiddelbart mene at der findes bedre alternativer. F.eks. med en proteindrik + noget frugt, men det er også mere fra det perspektiv at frugtsukkeret stadig er hurtigt optageligt men ikke så usundt som det raffinerede tilsatte sukker.. Hmm.

Link to comment
Share on other sites

Det er efter min mening meget bedre at tage en liter skummet mælk, et par bananer og en håndfuld nødder. På den måde får man en blanding af fornuftige fødevare istedet for alt det kakao og weight-gainer, som oxo indeholder en del sukker.

Selv laver jeg en shake med ½ liter mælk, 50 g havregryn, 20 g prot. pulver, 10 g god olie og en banan mums, se det sparker røv og det er helt uden alt det sukkerstads.

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Har det mest omdiskuterede ved kakaoen ikke været det store indhold af tilsat sukker? Hvordan forholder folk sig til det?

Jeg vil umiddelbart mene at der findes bedre alternativer. F.eks. med en proteindrik + noget frugt, men det er også mere fra det perspektiv at frugtsukkeret stadig er hurtigt optageligt men ikke så usundt som det raffinerede tilsatte sukker.. Hmm.

Den eneste grund til at undgå sukker er at det øger risikoen for udvikling af caries, men har man en god mundhygiejne bør det ikke være noget problem.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste grund til at undgå sukker er at det øger risikoen for udvikling af caries, men har man en god mundhygiejne bør det ikke være noget problem.

Det er da vist lige simpelt nok.

Der er en grund (eller flere faktisk) til at de danske anbefalinger siger max 10% af kostens daglige energiindhold bør komme fra sukker.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Nu må jeg ikke nævne bestemte mærker.

Så jeg vil blot sige, at man kan få kakaomælk i dåser - vist også glasflasker - som indeholder følgende pr. 100 gram:

Fedt: 0,5 gram

Protein: 3,5 gram

Kulhydrat: 5,4 gram

Den indeholder kunstige sødestoffer.

Og hvad skulle formålet med denne famøse drik være ?

Link to comment
Share on other sites

At den er sukkerfri...

Desuden må man gerne nævne navnet, da det ikke er et kosttilskud. Jeg går ud fra det er Cocio light, der tænkes på.

Trådstartene spørger om det er uhensigtsmæssigt at indtage mathilde efter træning, pga det høje indhold af kuhydrater.

Der påpeges selvfølgelig, at det mest optimale er at indtage BÅDE kulhydrat og protein efter træning

Desuden spørger han til weightgainer.

I den sammenhæng forstår jeg ikke meningen med at bringe en sukkerfri dåse kakao til 5kr på 33cl på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det er da vist lige simpelt nok.

Der er en grund (eller flere faktisk) til at de danske anbefalinger siger max 10% af kostens daglige energiindhold bør komme fra sukker.

Trådstarteren ønsker at bruge kakaoen som weightgainer. Ergo sættes de andre betænkligheder ang. sukkerindtag ud af kraft. Fx den dårlige ernæringsprofil på sukkerholdige vare og at det optager pladsen for madvare med en bedre ernæringsprofil. Samt at det kan føre til overspisning/fedme pga. den mindre/manglende mæthed disse sukkerholdige madvare giver. Med dette antager jeg at trådstarten ikke erstatter sin kost med kakaomælk men bruger det kun som tilskud for at kunne komme i energioverskud.

Edit: Men jo maxp, du har ret der er flere grunde til ernæringsrådet udmeldeling på 10 E%, mener bare ikke de er relevante i lige dette tilfælde.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Hej Sune J. Ja, det er Cocio Light, som jeg tænker på. Jeg drikker ca. 6 dåser af 33 cl om dagen. Det vil sige tæt på 2 liter.

Elvirus, sådan en dåse på 33 ml koster ikke kun 5 kr, men hele 8-9 kroner pr. dåse.

Måske var mit indlæg malplaceret. Jeg ved jo ikke, hvad weightgainer er - eller hvad man skal have efter træning.

Grunden til, at jeg alligevel svarede, er, at der bliver talt om det høje sukkerindhold i kakaomælk. Så jeg vil i og for sig blot gøre opmærksom på, at der findes en spændende kakaomælk ved navn Cocio Light.

Cocio Light er ikke sukkerfri, da den må indeholde mælkesukker. Men den indeholder kun ca. den halve mængde sukker af, hvad der findes i en almindelig sukkersødet sodavand. Og den indeholder mindre sukker end flere andre kakaomælkeprodukter, da den indeholder kunstige sødestoffer. Da det er mælk, er den jo også rig på protein.

Som sagt er mit indlæg måske malplaceret, Elvirus. Men vil du godt fortælle mig hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

zulore -> Dit første udmelding var så generel, at jeg var i tvivl om du også mente det generelt og ikke bare i dette konkrete tilfælde. Tror vi er enige :smile:

Ok, det kan jeg godt se ved nærmere eftersyn. :blush:

Men for interesserede så kan man læse baggrunden for ernæringsrådets max 10 E% anbefaling her.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Det er efter min mening meget bedre at tage en liter skummet mælk, et par bananer og en håndfuld nødder. På den måde får man en blanding af fornuftige fødevare istedet for alt det kakao og weight-gainer, som oxo indeholder en del sukker.

Selv laver jeg en shake med ½ liter mælk, 50 g havregryn, 20 g prot. pulver, 10 g god olie og en banan mums, se det sparker røv og det er helt uden alt det sukkerstads.

/Websam

Er det ikke ubehagligt at drikke med så mange klumper i ? (her tænker jeg primært på havregrynen)

God olie, hvad kunne det være ?

Link to comment
Share on other sites

Oksen> Det kommer nok lidt an på dine mål, hvis du er særdeles undervægtig og bare skal have smidt noget masse på, så er det ekstra sukker i matilden fin, hvis ikke, så er det et fornuftigt skift. Mht at hælde olie i shake eller spise nødder post workout, så synes jeg det er en skidt idé. Lige efter træning er det vigtigt med et hurtigt tilskud af kulhydrat og protein, fedt og fibre sænker optagelseshastigheden af de andre ting. Sundt fedt kan man få på andre tidspunkter.

Men hvis shaken er tænkt som en erstatning for et måltid/mellemmåltid, så er det en fin ide med nødder, havregryn og olie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share