56kg men høj fedt prcent?


Suredude
 Share

Recommended Posts

Har tabt mig ca. 5kg, men ALT fedtet sidder stadig på maven. Det er som om det bare ikke vil væk! Har fået målt min fedtprocent og den ligger på 27,1, hvilket er i den høje ende. Jeg er 175cm høj, så 56kg ligger jo egentlig i nærmere "undervægtig" ifølge BMI, men det kan man så ikke regne med. Jeg er spinkel bygget, men som sagt sidder ALT fedtet på maven (har næsten ingen røv tilbage). Men hvad skal jeg gøre? Spiser dagligt ca. 1300kcal, løbetræner ca. 3 gange om ugen...

Link to comment
Share on other sites

Har tabt mig ca. 5kg, men ALT fedtet sidder stadig på maven. Det er som om det bare ikke vil væk! Har fået målt min fedtprocent og den ligger på 27,1, hvilket er i den høje ende. Jeg er 175cm høj, så 56kg ligger jo egentlig i nærmere "undervægtig" ifølge BMI, men det kan man så ikke regne med. Jeg er spinkel bygget, men som sagt sidder ALT fedtet på maven (har næsten ingen røv tilbage). Men hvad skal jeg gøre? Spiser dagligt ca. 1300kcal, løbetræner ca. 3 gange om ugen...

56kg er sgu ikke ret meget :blink: Fyr eller tøs?

Personligt ville jeg nok begynde at opbygge noget masse, men om det er den rigtige vej frem er jeg ikke klar over :blush:

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Bestemt, men du vil også miste en smule muskelmasse. Hvilket på ingen måde er heldigt. Hvis egentlig styrketræning er udelukket, kan en halv time brugt på et cirkelprogram være udmærket, se fx artiklen på forsiden.

Det vil ogs hjælpe med at forbrænde lidt ekstra kcalorier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor meget du kender til træning og kost, men her er en energiberegner http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Så kan du finde ud af hvor meget energi du forbruger, og derfra så udregne om du vil tabe dig. Generelt anbefales det at hvis man vil tabe sig så bør man ligge på 500kcal under sit ligevægt indtag, så i dit tilfælde gør det nok ikke noget at ligge lidt over. Så jeg tror at 1300 er alt for lidt.

Mht. muskelmasse, så nytter det jo ikke noget at du ikke har nogle muskler tilbage på kroppen at du end ikke kan løfte din taske, eller at dine baller er mere knogler end kød. Det gør jo ondt hvis en tynd pige sætter sig på en tynd fyrs lår. Anyways, der er NÆPPE nogen chance for at du bliver stor ved din styrketræning, da det kræver seriøs træning for en pige at blive stor, så kom du ned i centret eller lav noget bodypump eller hvad det alt sammen hedder, eller blot i maskiner eller med frivægte, for det skader dig på ingen måde at have en stærk krop, tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Med 175cm til 56kg mener jeg ikke du har nogen fremtid i at tabe dig yderligere. Nu er jeg ikke sikker på at en fedt% på 27 er for højt. Det afhænger af flere ting og husk på at målingen kan være behæftet med nogen usikkerhed afhængig af metoden. Under alle omstændigheder kunne noget tyde på at du har samme problem som det jeg ser hos flere slanke piger. De er godtnok spinkle/slanke men ikke nødvendigvis fitte. Der skal altså noget muskelmasse til. Skelet plus fedt giver sjældent det ønskede resultat og yderligere vægttab hjælper kun en elendig fysik på vej. Er helt enig med Waits. Få lidt kød på kroppen. En flad mave og en go' mås kræver tilstedeværelsen af lidt kjø' :wink: . Ha fx som mål at bevare din vægt som den men reducer din fedt%. Benyt samme målemetode så ændringer i måleresultat ikke kan tilskrives ændring af metoden. Men husk på at det bare er tal. Hvis du kan li hvad du ser i spejlet, kan det jo være lygegyldigt med fedt% så længe den ligger på et forsvarligt niveau.

Jo forresten... den der med fedtet på maven. Det kan sgu være svært at komme af med uden, for en pige, at skulle gå uhensigtmæssigt langt ned i fedt%.

PS: Yoga kunne også være en mulighed hvis traditionel styrketræning er no go. :smile:

Edited by Casper T
Link to comment
Share on other sites

hmm, hvorfor er det egentlig så vigtigt at jeg beholder en masse muskelmasse? Jeg har på ingen måde interesse i at blive "stor"...

Som pige skal man ikke være bange for at blive stor, det kan faktisk ikke lade sig gøre med mindre man er super seriøs. Og hvis man synes man har fået for meget muskelmasse er det faktisk ret nemt at komme af med igen :bigsmile:

husk at mere muskelmasse giver øget forbrænding og derved gør det nemmere at holde en given vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kunne godt være jeg skulle oerveje at melde mig ind i fitness-centret igen...Mit lige indtag ligger på 2100kcal, så jo har måske cuttet lidt mere end de 500. Men hvad vil I så foreslå mig? At fortsætte med fx 1600 kcal om dagen, løbetræne 3 gange om ugen og så fx vægttræning 2 gange ugentligt? Og mht vægttræning, skal jeg bruge det program MOL har lavet, når jeg egemtlig kun ønsker at få strammet maven op?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kunne godt være jeg skulle oerveje at melde mig ind i fitness-centret igen...Mit lige indtag ligger på 2100kcal, så jo har måske cuttet lidt mere end de 500. Men hvad vil I så foreslå mig? At fortsætte med fx 1600 kcal om dagen, løbetræne 3 gange om ugen og så fx vægttræning 2 gange ugentligt? Og mht vægttræning, skal jeg bruge det program MOL har lavet, når jeg egemtlig kun ønsker at få strammet maven op?

Synes det lyder meget fornuftigt. husk at få proteiner lige efter træning ellers får du ikke nok ud af det. Ellers er det en god ide at få proteiner løbende gennem hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Du skal igang emd at rive vægte.... Grunden til at du har den kropsfacon du har er at du stort set ingen muskelmasse har.... Du skal ikke tabe dig mere, da du så vil blive klinisk undervægtig...

Vægttræning, sund kost med nok protein er vejen frem.

Du kan ikke bare stramme maven op, da man ikke selv kan påvirke hvorfra man taber fedtet (såkaldt punktforbrænding). Hvis du vil have en markeret mave og en strittende mås, kræver det både en vis muskelmasse og en tilstrækkeligt lav fedtprocent. Da det vil være decideret usundt for dig at tabe dig mere, skal du nok til at koncentrere dig om at bygge muskler, ikke at tabe dig.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Har tabt mig ca. 5kg, men ALT fedtet sidder stadig på maven. Det er som om det bare ikke vil væk! Har fået målt min fedtprocent og den ligger på 27,1, hvilket er i den høje ende. Jeg er 175cm høj, så 56kg ligger jo egentlig i nærmere "undervægtig" ifølge BMI, men det kan man så ikke regne med. Jeg er spinkel bygget, men som sagt sidder ALT fedtet på maven (har næsten ingen røv tilbage). Men hvad skal jeg gøre? Spiser dagligt ca. 1300kcal, løbetræner ca. 3 gange om ugen...

Hvordan har du fået målt din fedt procent? Jeg synes det lyder lidt spøjst at den skulle være så høj. De fleste fedtprocentmålere er forholdsvis væskefølsomme, måske spiller det ind? Grunden til jeg stiller spørgsmålstegn ved det er, at jeg er 162cm og vejer 54,5 og har en fedtpct på ca 23. Så din burde da være MAX det samme som mig, når du er så meget højere? Eller har andre et bud på dette?

Jeg har samme "problem" som dig mht fedtfordeling, men det er blevet væsentligt bedre efter et vægttab (skal stadig mere af) og - beklager - styrketræning! Muskler er aktivt forbrændende væv, fedtvæv er inaktivt, så jo mere muskelmasse jo mere forbrænding. Din mave vil heller ikke se så "fed" ud, når du får strammet musklerne i korsettet op, dertil kan jeg anbefale pilates.

Selvfølgelig får vi tøser også større muskler, men så længe du holder den slanke linie, bliver det bare til pænt formede skuldre, markerede abs osv. Man skal virkelig hive vægte før man bliver stor - så jeg nægter at tro du kommer dertil, hvor du skræmmer fyrene væk! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kunne godt være jeg skulle oerveje at melde mig ind i fitness-centret igen...Mit lige indtag ligger på 2100kcal, så jo har måske cuttet lidt mere end de 500. Men hvad vil I så foreslå mig? At fortsætte med fx 1600 kcal om dagen, løbetræne 3 gange om ugen og så fx vægttræning 2 gange ugentligt? Og mht vægttræning, skal jeg bruge det program MOL har lavet, når jeg egemtlig kun ønsker at få strammet maven op?

Hmm hvis du skal opbygge muskelmasse så er du som minimum nødt til at have neutral kaloriebalance og du skal endda nok også ligge lidt over dit ligevægtsindtag. Problemet er at det er stort set umuligt at bygge muskelmasse op mens du har en negativ kaloriebalance. Men jeg tror ikke du skal være så bekymret om det, for når du får bygget muskelmasse op så vil din fedprocent synes lavere :smile:

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kunne godt være jeg skulle oerveje at melde mig ind i fitness-centret igen...Mit lige indtag ligger på 2100kcal, så jo har måske cuttet lidt mere end de 500. Men hvad vil I så foreslå mig? At fortsætte med fx 1600 kcal om dagen, løbetræne 3 gange om ugen og så fx vægttræning 2 gange ugentligt? Og mht vægttræning, skal jeg bruge det program MOL har lavet, når jeg egemtlig kun ønsker at få strammet maven op?

Jeg ville foreslå et kalorieindtag på 100 kcal over dit ligevægtsindtag. Vægttræning hvor du træner hele kroppen 2-3 gange om ugen; et program bestående af basis-øvelser. Kør i hver øvelse 3 sæt gange 10 gentagelser. Kan du lave mere end 10 gentagelser betyder det at der skal mere vægt på, dette gælder også under maveøvelser. Motionér hvis du har lyst, dog er det optimalt at henvise det til andre dage end vægttræningen.

Og bare rolig, du bliver bestemt ikke stor, eller mere maskulin af det. Kvinder med en god portion muskelmasse ser enormt feminine og fitte ud. De kvinder man ser i bodybuilding konkurrencer har en unik genetisk sammensætning, og har arbejdet det meste af deres liv på intenst at oparbejde deres muskelmasse, desuden er steroider ikke en sjældenhed inden for den sportsgren. Det er bestemt ikke noget man vupti sådan bare bliver ved et uheld.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bare at det lyder som meget at jeg skal gå fra 1300kcal til 2400? Men der er vel ikke andet for end at prøve:) Ok, er 2-3 gange virkelig nok..? Jeg troede jeg skulle op på i hvert fald 4 gange om ugen for at se resultater...

Hvis du træner efter at komme hele kroppen igennem hver gang du er nede og træne (fullbody), så vil du sagtens kunne forvente at se resultat med 3 gange træning on ugen :smile:

Har du i øvrigt et godt program at træne efter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bare at det lyder som meget at jeg skal gå fra 1300kcal til 2400? Men der er vel ikke andet for end at prøve:) Ok, er 2-3 gange virkelig nok..? Jeg troede jeg skulle op på i hvert fald 4 gange om ugen for at se resultater...

Hvis du er nervøs for at øge dit indtag så hurtigt kan du også tage det nogle skridt ad gangen. Men resultaterne vil først rigtigt vise sig når du begynder med en ordenlig kost, altså omkring dit ligevægtsindtag, helst en smule over. Som nybegynder vil 4 gange fullbody om ugen være til mere skade end gavn. Vægttræning handler jo om at nedbryde musklerne, så kroppen reagerer under restitutionen ved at opbygge endnu mere end der først var. Så træner man for tit kan man risikere næsten kun at nedbryde, hvilket man selvfølgeligt ikke opnår noget positivt ved. Hvis jeg havde mere tid kunne jeg måske finde eller foreslå et program, men det kan være andre her har lidt tid tilovers.

Peter :cool:

Link to comment
Share on other sites

Men vil det så ikke være optimalt hvis jeg også løbetrænede 2-3 gange om ugen? Det er jo stadig fedtet jeg vil af med...

Du er nu i en situation hvor du er så tynd allerede (også selvom der sidder lidt på maven) at din krop vil kæmpe alt hvad den kan for at bevare det sidste fedt. Det eneste du sandsynligvis vil få ud af et vægttab er at det resterende fedt bliver endnu mere tydeligt i kraft af at kroppen bruger den resterende muskelmasse som energiressource.

Det eneste du kan gøre er sådan set at sørge for at spise lidt mere en kroppen behøver, så du tillader den at opbygge muskelmasse i kraft af at du træner! Det kan ikke lade sig gøre at forbrænde fedt samtidigt med at du opbygger muskelmasse (hvilket er absolut vigtigst for dig, hvis du vil have fedtet til at syne mindre).

Derfor vil løbetræningen ikke have effekt på de fedtdepoter du måtte have rundt omkring på kroppen. Det vil være godt for konditionen, men det er kun her der vil være en gavnlig effekt. Hvis du begynder at løbetræne, så skal du samtidig spise mere således at du stadig er i kalorieoverskud :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke hel med her. Har surfet lidt rundt og der er da mange som siger at den sikreste vej til at komme af med fedtet er skiftevis styke og cardio??? Det kan da godt være min vægt er lav, men det er fedtprocenten ikke og det er vel den som man skal gå ud fra....?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share