Raceindflydelse på muskelvækst


No6bach
 Share

Recommended Posts

Pumber-Thomas

Ja det har noget på sig med om man er "sort eller hvid". Og grunden er simpelthen blodlæmerne. Sorte mennesker har flere røde blodlæmer end hvide mennesker, som har flere hvide blodlæmer.. Men nu hænger det engang sådan sammen, at det er de røde vi skal bruge til muskelvækst, så derfor har de faktisk nemmere ved at vokse.

De hvide bruges derimod til imunforsvaret (dog ved jeg så ikke om hvide har stærkere imunforsvar?)

Håber det kunne besvare det

Tror du er pænt meget ude på et sidespor der. Hvor pokker har du hørt den røverhistorie? Dopingmisbrug i form af EPO resulterer i et højere antal røde blodlegemer. Dette har ikke nogen direkte effekt på muskelmasse, da muskelvækst primært sker under anaerobiske forhold (iltfrit), men EPO kan forbedre ens cykeltider (aerob træning) og hvor mange sorte mennesker har du set til tour de france?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Afrikanernes lægmuskler er ofte mindre hvilket betyder at de skal bruge mindre energi på at løbe. Desuden kan det nævnes at de fleste styrkeløftere, vægtløftere og stærkmænd er ikke afrikanere. Og indenfor atletik i de teknisk kraftbetonede dicipliner som kuglestød, diskos, hammerkast og spydkast er domineret af hvide. At sorte dominerer mange sportsgrene i USA kan jo også skyldes mange ser det som deres eneste udvej fra fattigdom og derfor måske gør en ekstra indsats. hvilket måske også gør at mange østeuropæriske atlter er bedre end f.eks de danske.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolut et spændende emne der her er taget op. Det er dejligt at se at der ikke er tale om racediskrimination men ganske seriøse overvejlser om genetiske forskelle.

Jeg synes ikke der kan være tvivl om at i den negroide race er der et hav af forskellige typer i forhold til den hvide eller den asiatiske race.

En ting jeg har undret mig over i rigtige mange år, og som der måske er nogen der kan hjælpe mig til at finde svaret på er:

Hvorfor er der ingen negroider i svømmesporten?

Når der nu lige er blevet konstateret at de er overlegen i rigtig mange sportsgrene. Atletik, løb, basket, you name it.

Inden for svømmesporten er der både sprintere og langdistance svømmere, så de forskellige muskelfibre sammensætninger burde kunne anvendes. Men jeg har aldrig set en svømmer af afrikansk afstamning.

Der jeg var barn var der en der bildte mig ind, at negroider har tungere knogler. Jeg ved godt at det lyder absurd, men det kunne forklare det måske. Samtidigt, hvis de havde tungere knogler, så skulle de hellere ikke kunne sprinte så godt i løb.

Er der nogen der har en plausibel forklaring?

Jeg tror at forklaringen på at der ikke er nogen afrikanere eller negere i svømmesporten ligger i, at der ikke er skide mange steder og svømme.

I afrika er det jo ikke ualmindeligt at der er 1000km til havet og der er jo heller ikke ret mange, hvis der overhovedet er nogen svømmehaller.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har noget på sig med om man er "sort eller hvid". Og grunden er simpelthen blodlæmerne. Sorte mennesker har flere røde blodlæmer end hvide mennesker, som har flere hvide blodlæmer.. Men nu hænger det engang sådan sammen, at det er de røde vi skal bruge til muskelvækst, så derfor har de faktisk nemmere ved at vokse.

De hvide bruges derimod til imunforsvaret (dog ved jeg så ikke om hvide har stærkere imunforsvar?)

Håber det kunne besvare det :bigsmile:

Ikke for at være grov, men udover at hvide blodlegemer har med immunforsvaret er der ikke een rigtig sætning i ovenstående indlæg, røde blodlegemer bruges til iltransport - de binder ilt i lungerne og frigør det i vævet - ikke andet - de har ikke noget at gøre med muskelvækst.

Pumber-Thomas

Tror du er pænt meget ude på et sidespor der. Hvor pokker har du hørt den røverhistorie? Dopingmisbrug i form af EPO resulterer i et højere antal røde blodlegemer. Dette har ikke nogen direkte effekt på muskelmasse, da muskelvækst primært sker under anaerobiske forhold (iltfrit), men EPO kan forbedre ens cykeltider (aerob træning) og hvor mange sorte mennesker har du set til tour de france?

Tror du mener at stimulation til muskelvækst sker under anaerobiske forhold, og ikke selve muskelvæksten :smile:

Nu har jeg ikke læst linkene til djembe grundigt, men man bør måske lige bemærke sig at manden har har skrevet det er journalist - ikke altid den bedste vej til den fulde sandhed omkring sundhedsvidenskabelige forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at forklaringen på at der ikke er nogen afrikanere eller negere i svømmesporten ligger i, at der ikke er skide mange steder og svømme.

I afrika er det jo ikke ualmindeligt at der er 1000km til havet og der er jo heller ikke ret mange, hvis der overhovedet er nogen svømmehaller.

Ja, undskyld, men den forklaring køber jeg ikke!

Vi er enige om, at der er negroider (afrikaner eller afro-amerikaner) inden for en hel masse andre sportsgrene.

Selv om svømme faciliteterne i de afrikanske lande nok ikke er ligeså gode som andre steder i verden, forklarer det ikke at der ikke er nogen afro-amerikaner der kan noget inden for svømmesporten.

Der må der være nogle negroider også i USA der har mulighederne (racediskrimination eller ej) for at træne svømning.

Edited by Phoebe
Link to comment
Share on other sites

Der jeg var barn var der en der bildte mig ind, at negroider har tungere knogler. Jeg ved godt at det lyder absurd, men det kunne forklare det måske. Samtidigt, hvis de havde tungere knogler, så skulle de hellere ikke kunne sprinte så godt i løb.

Er der nogen der har en plausibel forklaring?

Fra linket som Mexican gav er følgende citat:

"I remember reading somewhere a while back that black people were less likely to be upper-echelon swimming contenders due to having less buoyancy caused by higher bone density. "

Så det var måske ikke helt en and den med knoglerne. Er der nogen der ved bedre?

Link to comment
Share on other sites

OK, hvis der ikke eksistere racer så kan der jo heller ikke eksistere racisme eller racediskrimination! Færdigt arbejde.

Du vil altså slutte omvendt: Fordi der eksisterer racisme, eksisterer der racer. :blink: Så fordi der eksisterer heksejagt, eksisterer der hekse - eller?

Bare fordi der ikke findes racer, betyder det jo ikke, at der ikke findes fjolser, der tror de findes. (At racisme-begrebet så i dag har antaget en ny betydning, der intet har med, hvad der forstås ved racer at gøre, er så en anden diskussion).

Link to comment
Share on other sites

OK, hvis der ikke eksistere racer så kan der jo heller ikke eksistere racisme eller racediskrimination! Færdigt arbejde.

Ps. Fuck de sorte. :wink:

Der eksisterer ikke biologiske menneske racer, da "race" er en social konstruktion. Dog kan man tale om racisme og racediskrimination ud fra et socialt og juridisk perspektiv. Det mere gængse er at tale om "slægter" eller etnicitet.

Vi har haft denne diskussion så mange gange, og det ville blive langt nemmere hvis folk læste om det, f.eks. her

Race

Racisme

Den store forskel mellem f.eks. øst og vest afrikanere, gør det oprindelige spørgsmål svært at svare på ud fra en generel betragtning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, undskyld, men den forklaring køber jeg ikke!

Vi er enige om, at der er negroider (afrikaner eller afro-amerikaner) inden for en hel masse andre sportsgrene.

Selv om svømme faciliteterne i de afrikanske lande nok ikke er ligeså gode som andre steder i verden, forklarer det ikke at der ikke er nogen afro-amerikaner der kan noget inden for svømmesporten.

Der må der være nogle negroider også i USA der har mulighederne (racediskrimination eller ej) for at træne svømning.

Mener at havde hørt at knogle massen/densiteten var højre hos neger (vest afrikaner) end hvide, og det var en af grundene til at negere lå dårligt i vandet og derfor havde svære ved at svømning hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg var barn var der en der bildte mig ind, at negroider har tungere knogler. Jeg ved godt at det lyder absurd, men det kunne forklare det måske.
Fra det første link i tråden:
studies suggest that blacks have denser skeletons, and he speculates that this may be a contributing cause to the minimal black success in the pool.

Noget kunne altså tyde på en større knogledensitet (tæthed) og dermed tungere knogler hos sorte end hos hvide.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt flere gange i forbindelse med sport, at sorte har flere røde blodlegemer, hvilket jo må være en fordel ved løbe discipliner og i andre sammenhæng.

Jeg ved ikke om der er en forskel genetisk der skulle egne dem til bedre til at opbygge muskler, men jeg tænker hvorfor ikke?

Der er jo markant flere sorte i de fleste løbe discipliner der er gode og vinder.. og som tidligere nævnt, hvor tit ser man en hvid vinde 100m?

Det samme kan man sige om mange andre sportsgrene, som fx. Amerikansk Fodbold, og her køber jeg ikke at det er pga. det er en vej ud af fattigdom for mange af dem.

De fleste af dem er jo pragt eksempler på atleter som ofte har en fortid inden for atletik fx.

Mener ihvertfald der er belæg for at tro der er en forskel, som der eventuelt ikke er opdaget forsknings mæssigt endnu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om der er en forskel genetisk der skulle egne dem til bedre til at opbygge muskler, men jeg tænker hvorfor ikke?

Der er jo markant flere sorte i de fleste løbe discipliner der er gode og vinder.. og som tidligere nævnt, hvor tit ser man en hvid vinde 100m?

Linker lige til den samme artikel igen. :tongue:

http://www.djembe.dk/no/23/09dgf.html

Næ, hunden ligger begravet på det sted, hvor forskningsresultater viser, at afrikanere besidder en genetisk variationsrigdom, der overgår alle andre befolkningsgruppers. For det vil sige, at der kan forventes at være flere afrikanere blandt dem, der markerer sig i yderpunkterne blandt klodens forskellige folkeslag.

Såvel de højeste som de laveste mennesker på kloden lever for eksempel i Afrika, nemlig dinkaerne fra Sudan og tutsierne fra Rwanda og Burundi, som er tæt på to meter høje i gennemsnit - og pygmæerne fra Congo Zaïre, som har en middelhøjde på 140 centimeter.

På samme måde hele vejen rundt: Det er blandt afrikanerne, vi skal lede efter såvel den hurtigste som den langsomste løber i verden. Den stærkeste såvel som den svageste bokser. Og måske også den klogeste matematiker - såvel som den største idiot.

Afrikanerne har det største genetiske potentiale indbygget i sig

Derfor!

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

AGV og Lynx> Der står en del af det samme, bare mere uddybende i den artikel i t-mag, der også er henvist til her i tråden. Dog intet om flere røde blodlegemer... Så hvis man prøver at samle den artikel AGV linkede til og den i t-mag (som vist primært omhandler vestafrikanere), så er en mulig forklaring at i Afrika er der meget stor genetisk variation og generelt har vestafrikanere en del genetiske fordele (højere testosteron, tykkere knogler, etc.) i discipliner som 100 meter løb etc.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved at der ikke noget om det.

Grundet den i dag mest sandsynlige teori om at afrika er menneskets vugge, og at mennesket udvandrede til andre steder herfra, gør at man i en afrikansk by kan finde den største genetiske forskel mennesker imellem.

Dvs at generne afrkanerne imellem faktisk er mere forskellige end fx danskere og kinesere imellem, på trdos af at disse befinder sig på hver sin side af jordkloden.

Tilgengæld kan man argumentere for at mennesker i de tropiske og meget frugtbare områder(læs afrika), har haft bedre mulighed for at opbygge muskelmasse grundet rigeligt føde.

Nu skal man huske på, at mennesket er én race med svagt forskellige fænotyper.

Hvad bygger du på, at der kun findes en menneskerace? (hvilken definition).

For mig lyder det umiddelbart forkert, der er jo forskel på en hvid(kaukasier) og en sort (negroid). Hvis to hvide mennesker får børn vil de i 100 ud af 100 tilfælde også være hvide, da de ikke har nogle gener, som kan give sorte børn. Derfor må de sorte og hvide være forskellig race (jeg har ikke nogen dyb biologisk argumentation, men ud fra min forstand, må ovennævnte være rigtigt).

Link to comment
Share on other sites

Mener at havde hørt at knogle massen/densiteten var højre hos neger (vest afrikaner) end hvide, og det var en af grundene til at negere lå dårligt i vandet og derfor havde svære ved at svømning hurtigt.

Det lyder virkelig interessant at neger skulle have en højere knogle densitet, men det giver mig så en hel masse flere spørgsmål:

1 - Hvis man tager to personer, en neger og en hvid med samme højde og kropsbygning. Vil negeren så veje mest?

2 - Hvad med BMI for negroide, den må der være anderledes end for hvide.

3 - Hvad består den ekstra knoglemasse af, kalk?

4 - Hvis de har mere kalk i knoglerne, så er de måske ikke tilbøjelig til sygdommen osteoporose (afkalkning af knogler).

Link to comment
Share on other sites

Det lyder virkelig interessant at neger skulle have en højere knogle densitet, men det giver mig så en hel masse flere spørgsmål:

1 - Hvis man tager to personer, en neger og en hvid med samme højde og kropsbygning. Vil negeren så veje mest?

2 - Hvad med BMI for negroide, den må der være anderledes end for hvide.

3 - Hvad består den ekstra knoglemasse af, kalk?

4 - Hvis de har mere kalk i knoglerne, så er de måske ikke tilbøjelig til sygdommen osteoporose (afkalkning af knogler).

Jeg kan ikke svare på de spørgsmål da jeg ikke har den fornødne viden på området, men kan huske at spørgsmålet var oppe under OL, og begrundelsen lød på at de negerne der blev eksporteret til Amerika som slaver for 2-300 år siden, var fra den vestlige del af Afrika store, stærke og massive og derfor velegnet hårdt fysisk arbejde, og de har senere vist at deres gener også er velegnet til atletik, fodbold og boksning mm, men derimod er de ikke er velegnet til svømning og lang distance løb som feks. Øst afrikaner som Kenyanerne og Somalierne som har mindre muskel vækst og knogle densitet, jeg kunne sagtens forstille mig at øst afrikanerne ville kunne klare sig godt i svømning, men da der ikke er tradition for svømme haller mm i de afrikanske lande, så ser vi dem nok ikke forløbne i svømme disciplinerne

Link to comment
Share on other sites

Hvad bygger du på, at der kun findes en menneskerace? (hvilken definition).

For mig lyder det umiddelbart forkert, der er jo forskel på en hvid(kaukasier) og en sort (negroid). Hvis to hvide mennesker får børn vil de i 100 ud af 100 tilfælde også være hvide, da de ikke har nogle gener, som kan give sorte børn. Derfor må de sorte og hvide være forskellig race (jeg har ikke nogen dyb biologisk argumentation, men ud fra min forstand, må ovennævnte være rigtigt).

Bare fordi menneskeracen imellem har forskellige fænotyper, er vi stadig én og samme race.

Den gode Hr. Mendel har for efterhånden mange år siden leget med ærteplanter, hvor han delte rynkede og runde ærter op, indtil han opnåede 2 forskellige rene arter, indtil han havde rene linjer

Bare fordi de nu var delt op i forskelligt fysisk udseende, ligesom i dit eksempel, så tilhørte alle ærterne stadig den samme race

Edited by Shulman
Link to comment
Share on other sites

Alt det jeg skriver nu er noget jeg har hørt forskellige steder fra, skal ikke kunne sige om det er 100% rigtigt, men det lyder i mine ører meget fornuftigt...

Der er som tidligere sagt stor forskel på om det er sorte fra vest eller øst afrika... Sorte variere utroligt meget i højden også, de har både de mindste og nogle af de højeste mennesker i verden. Muskler blir også tydeligere når man er mørk i huden.

Grunden til sorte dominere i 100 meter løb og basketball er fordi de kan løbe hurtigere og hoppe længere (og højere?) Hvis man kigger på boxing er sorte også gode til det, fordi det skulle være vigtigere at man slår hurtigt end egentlig hårdt. Hvis man derimod kigger på MMA er hvide fra specielt Rusland bedst. Har hørt der er taget en test som siger at sorte er gode til at løfte/flytte lette ting hurtigt, mens hvide er bedre til at løfte/flytte tunge ting. Jo mere man kan løfte, jo større blir man.

Derfor tror jeg at hvis en hvid og sort kun lavede kropsvægt øvelser, ville man kunne se det nemmest på den sorte, men hvis det er i et motionscenter hvor man kan løfte alt man kan (og tage sol :cool:) ville det virke bedst på den hvide... Forudsat at de begge spiser rigtig :smile:

Men det er mere eller mindre umuligt at sige, da det kommer an på de forskellige personers gener...

Link to comment
Share on other sites

Det er intet specielt ved det, andet end at gendiversiteten er større dernede.

Som AGV også sagde, så er danskere og newzealændere mere forskellige end to afrikanere der bor ved siden af hinanden.

Det skulle derfor ikke undre mig at hvis dopingen ikke var så udbredt, så ville langt de fleste sportsgrene være domineret af afrikanere. Netop fordi der er her man finder ligepræcis dem der har den bedste gensammensætning, og den værste.

At vi stadig er med her nordpå skyldes kun en bedre træning, bedre viden, og doping.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentligt meget logisk hvis man tænker sig om.

Det var jo kun en del, en lille del måske endda, der udvandrede fra Afrika. Og fra denne del er resten af verdens befolkning opstået. Så er det jo ikke underligt at genforskellen er så lille udenfor afrika

Link to comment
Share on other sites

Interessant med den større forskel i generne hos afrikanerne.

Det er pudsigt ingen har nævnt, hvordan tradition spiller ind i forbindelse med, hvem der dominerer i forskellige sportsgrene, det er jo en kæmpe faktor.

I mange videnskabelige tidsskrifter er der så stor berøringsangst for racespørgsmålet at man simpelthen ikke kan få publiceret forskning, der arbejder med raceforskelle.

Men at tvære den af på større genetisk diversitet synes jeg er lidt tyndt. Specielt når man ved at vestafrikanere gennemsnitligt har en større fraktion af hurtige muskelfibre end hvide og østafrikanere, hvilket immervæk er en ret vigtig parameter i hurtighed og eksplosiv styrke. Desuden har negroider lettere yderekstremiteter, hvilket jo også må siges at være en ret dramatisk fordel i både hurtighed (sprint, boksning) og langdistanceløb.

Link to comment
Share on other sites

Bare fordi der er en stor variation genotypisk, kan der jo godt være nogen specifikke alleler der giver en påvirkning i f.eks muskelfibersammensætningen, der er selekteret for/er mere udbredte i visse befolkningsgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share