vægt tabt på en uge.


mat88'
 Share

Recommended Posts

God morgen :)

Mig og en af mine venner diskuterede her forleden, om det var muligt for mig at tabe 3 kilo på en uge, og hvis ja, hvad sker skulle til? Jeg er 17år, 183cm og vejer omkring 82kilo.

Vi var begge enige om at jeg skulle være i kæmpe kalorie skud, men hvor meget. Er der en måde jeg kan regne det på, eller hvordan kan man finde ud af det :smile:

Håber der er en der har et fornuftig bud :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke tabe 3kg fedt på en uge. Og hvis du skulle... så skulle du være 3000 kcal i underskud hver dag... (og så meget spiser du garanteret ikke på en dag i forvejen).

Men du kan godt tabe dig 3kg på en uge, men så bliver det nok hovedsageligt væske du taber dig og det tager du på igen lige så snart du begynder at drikke.

PS: Det er ikke sundt for folk med en normal fedtprocent at tabe meget masse over kort tid og jeg kan ikke anbefale dehydrering som vægttab med mindre du har en vægtklasse du skal nå.

Link to comment
Share on other sites

3 kg fedtvæv = ca. 90.000 kj.

En typisk mand der er normal aktiv (men minus egentlig motion/styrketræning) vil forbrænde omkring 12.000 kj om dagen. På 7 dage er dette 84.000 kj.

Indtaget du ingen føde overhovedet vil en typisk (gennemsnitlig) mand altså ikke kunne nå 3 kg på en uge.

Men resultatet kan jo ændres betydeligt med motion/styrketræning. F.eks. 2 timers medium-hård cykling alle 7 dage. Det er ikke urealistisk at sætte forbrænding ved medium-hård cykling til omkring 50 kj/min for en typisk mand. Det giver 6.000 kj på en 2 timers tur. Dette giver 42.000 kj om ugen.

I dette tænkte tilfælde vil han altså med dette træningsprogram kunne indtage for omkring 5.000 kjs føde om dagen og alligevel tabe ca. 3 kg fedtvæv.

Men uden (intensiv) motion/styrketræning er det de færreste der vil kun tabe sig 3 kg på 1 uge........og så har vi slet ikke forholdt os til, at så voldsomme vægttab på så kort tid er yderst stressende for kroppen og ikke noget man bør gøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk blevet lidt nervøs de sidste ugers tid pga mit vægttab.

Jeg er kommet meget sent igang med de seriøse cykelture i år. Min vægt er steget fra i starten af 80´erne til 90 kg (189 cm) det sidste års tid. Godt nok kan jeg se at der er kommet lidt fedt på og godt nok har jeg styrketrænet. Men jeg har ikke været decideret nervøs, men har/havde dog et langsigtet mål om at komme ned på 84-85 kg.

Men så begyndte cyklingen. De første par uger ca 60 km et par gange om ugen, Jeg fulgte vægten og opdagede et vægttab på 1 kg om over to uger, men det kunne jo være så meget. Jeg skruede så op til 100 km hver anden dag og efter fire ture har jeg tabt yderligere 2 kg. Jeg ved ikke om det har været normalt for mig andre år, da jeg først købte vægten sidste år, da jeg blev 30 år ;)

Jeg har prøvet at tænke tilbage på mit fødeindtag og jeg tror ikke at det er steget (jeg føler næsten aldrig sulten og jeg sørger for nok grønt og protein og føler mig derfor normalt sikret).

Hvis det er vægttab på grund af energiforbruget, ville det betyde 5 gr fedt/km og det lyder ret meget, selv om det passer med tabet i begge perioder.

Skal jeg være nervøs og begynde at skovle flødeis ind? Det er trods alt ret stort vægttab. Eller skal jeg bare lade vægten gå ned endnu et par kilo (til mit mål) og bagefter justere fødeindtaget (hvordan jeg end gør det)?

Jeg skal sige at jeg ikke har problemer ud over den udmattethed, som man vel normalt får fra at cykle 100 km og en liter cacaomælk og en times søvn retter normalt op på det.

Link to comment
Share on other sites

Melisen> Dit vægttab lyder da ganske fornuftigt. Et halvt kg på en uge er fint, med den hastighed burde du have en rimeligt god chance for at bibeholde det meste af din muskelmasse. Så bare fortsæt i den stil. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Melisen> Dit vægttab lyder da ganske fornuftigt. Et halvt kg på en uge er fint, med den hastighed burde du have en rimeligt god chance for at bibeholde det meste af din muskelmasse. Så bare fortsæt i den stil. :4thumbup:

Det ville være et halvt kilo om ugen, hvis jeg havde fortsat med 2 gange 60 km om ugen. Men nu er det 3,5 gange 100 km og så er det kommet op over 1,5 kg/ugen. Forrige mandag vejede jeg 88 kg om morgenen. Efter fire * 100 km (mandag, onsdag, fredag, søndag) vejer jeg nu 86 kg.

Link to comment
Share on other sites

Det ville være et halvt kilo om ugen, hvis jeg havde fortsat med 2 gange 60 km om ugen. Men nu er det 3,5 gange 100 km og så er det kommet op over 1,5 kg/ugen. Forrige mandag vejede jeg 88 kg om morgenen. Efter fire * 100 km (mandag, onsdag, fredag, søndag) vejer jeg nu 86 kg.

synes også det lyder fornuftigt; du taber dig en del, så du nærmest dagligt vil kunne se resultater på vægten, hvilket gavner på motivations siden.. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share