Hvid belægning på tungen.


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem et længere stykke tid haft hvid belægning på tungen. Jeg har hørt at det er et tegn på dårlig fordøjelse. Er der nogle der ved om dette er korrekt og om hvordan jeg kan afhjælpe dette problem?

Synes du selv, at du har en dårlig fordøjelse, eller er det bare noget du har hørt fra et fancy tv-program? Ellers spis noget mere grønt, frugt og generelt mere fiberrigt.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men: børst tungen med tandbørsten når du alligevel børster tænder. Køb eventuelt en af den slags med gummi(skrubbe)belægning på bagsiden. Virker fantastisk :smile: Kan dog ikke svare på om det har noget med fordøjelsen at gøre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har igennem et længere stykke tid haft hvid belægning på tungen. Jeg har hørt at det er et tegn på dårlig fordøjelse. Er der nogle der ved om dette er korrekt og om hvordan jeg kan afhjælpe dette problem?

Nej det er der ikke noget hold i, det "hvide" er helt normalt - og så har tungen for øvrigt som organ ikke meget at gøre med en fordøjelse ud over mundens generelle funktion i at findele maden. Til gengæld kan bakteriekulturene give dårlig ånde, folk børster sig derfor på tungen som tilykke skriver, det virker vist fint mod dårlig ånde - dunno har aldrig prøvet det - men dårlig fordøjelse ligefrem - næeh :tongue:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Kunne godt tyde på, at du har fået svamp - og her skal du IKKE børste din tunge. I stedet dropper du bare ned på det lokale apotek og køber noget mundskyl i håndkøb.

Hvordan kender man forskel på den hvide bakteriebelægning der kan sætte sig i løbet af dagen og så svamp? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Altså man er ikke i tvivl, hvis det er svamp. Det sidder på det meste af tungen, og prøver man at skrabe det bort begynder det at bløde. Tungen bliver desuden lidt mere følsom end normalt.

Man får ofte svamp efter en kur antibiotika

Link to comment
Share on other sites

Kunne godt tyde på, at du har fået svamp - og her skal du IKKE børste din tunge. I stedet dropper du bare ned på det lokale apotek og køber noget mundskyl i håndkøb.

Kan jo bare sige jeg overhovedet ikke er enig i den vurdering.

Såfremt tungen begynder at bløde hvis man børster det af er det en anden sag men det er der jo ikke nogen indikation for her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har max pollenallergi og det sætter sig ofte i halsen til halsbetændelse (på trods af alverdens mediciner imod det) - derfor er jeg som regel igennem et par antibiotikakure hver sommer.

Og svamp i munden behøver heligvis ikke være lige så udtalt eller ulækker som her på billedet :crazy::cool:

Link to comment
Share on other sites

Svamp i munden er helt normalt og er i langt de fleste tilfælde ikke noget der skal gøres noget ved ... det er kun hvis det hvide på tungen i munden begynder at ændre sig markant man kan overveje at reagere ... som det ses på billedet er der også en verden til forskel på den almindelige hvide belægning på tungen og så akut candidiasis (oris) ... der er slet ikke indikation for at folk med almindelig hvid belægning på tungen skal begynde at tage medicin for at bekæmpe den, derimod er der mange der mener at det at børste tungen slipper af med den værste dårlige ånde pga. forskellige bakteriekulturer +det hvide forsvinder midlertidigt ... det er kun i specialtilfælde man overhovedet udvikler den akutte form, fx ved systemiske farmaka eller HIV... synes det er totalt overkill at be' en person med hvid tunge om at smutte på apoteket - men igen det er bare min holdning ... btw er gentagne antiobiotika-kure en rigtig dårlig ide =(

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share