Mit knæ knirker


Fjumsen
 Share

Recommended Posts

Mit venstre knæ er begyndt at knirke når jeg cykler eller skal op af trapper, det begyndte i sidste uge da det føltes som om knæet mangler 1 cm med at kunne strækkes helt ud når jeg gik og er nu gået over i en konstant knirken når det rammer et hvis punkt, jeg har ingen smerter i knæet.

Mine knæ knirker altid ved udførsel af squat, og har fået dem scannet før og fik at vide der va brusk.

Nogen der ved hva det kan skyldes og kan det skadeligt for knæet i længden?

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at knæet knirker skyldes i reglen løs brusk og er helt ufarligt!!

De fleste mennesker har altid lidt løse "mus" i knæleddet som giver de karakteristiske knirke/skure-lyde!

Man kan også opleve aflåsningstilfælde af knæleddet hvor det ligesom sætter sig fast hvis man har større stykker løs brusk i leddet! Lidt ligesom du har pt.

Med mindre du har en tilstand som chondra malacia patellea, hvor brusken i knæleddet er ekstra blød og derfor ofte løsriver sig, så kan du uden videre træne løs på trods af skuren, knirken og knækken :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Grunden til at knæet knirker skyldes i reglen løs brusk og er helt ufarligt!!

De fleste mennesker har altid lidt løse "mus" i knæleddet som giver de karakteristiske knirke/skure-lyde!

Man kan også opleve aflåsningstilfælde af knæleddet hvor det ligesom sætter sig fast hvis man har større stykker løs brusk i leddet! Lidt ligesom du har pt.

Med mindre du har en tilstand som chondra malacia patellea, hvor brusken i knæleddet er ekstra blød og derfor ofte løsriver sig, så kan du uden videre træne videre træne løs på trods af skuren, knirken og knækken :smile:

Det ka man sguda kalde at få klar besked :wink:

Jeg har det samme knirk med mine knæbasser, men nu har jeg så en bekymring mindre at slæbe rundt med ....

Link to comment
Share on other sites

Hvad med lidt "knæk" fra knæet?

Er det samme årsag?

I reglen ja :smile:

Som sagt - knæk og knirken er helt normalt og ikke farligt!!

Kun hvis knæet låses eller smerter under knæk / knirken skal man søge læge for videre redegørelsen af tilstanden

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Grunden til at knæet knirker skyldes i reglen løs brusk og er helt ufarligt!!

De fleste mennesker har altid lidt løse "mus" i knæleddet som giver de karakteristiske knirke/skure-lyde!

Man kan også opleve aflåsningstilfælde af knæleddet hvor det ligesom sætter sig fast hvis man har større stykker løs brusk i leddet! Lidt ligesom du har pt.

Med mindre du har en tilstand som chondra malacia patellea, hvor brusken i knæleddet er ekstra blød og derfor ofte løsriver sig, så kan du uden videre træne løs på trods af skuren, knirken og knækken :smile:

Hva, angel..fik du ikke selv konstateret condromalacia i knaet ? ... og du traener vist bare videre i fuld firspringer, korrekt ?

Og i andre med knirkende knae: udover lydene, kan I ogssa til tider maerke en 'murren'/gnidret fornemmelse naar I laegger haanden paa knaet og bevager benet?

Link to comment
Share on other sites

Og i andre med knirkende knae: udover lydene, kan I ogssa til tider maerke en 'murren'/gnidret fornemmelse naar I laegger haanden paa knaet og bevager benet?

Det er også helt normalt - det er knæskallen (patella) der kurer op og ned af lårbensknoglen (os femoris).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share