Madtips


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Klausjensen er i dette øjeblik i gang med at undersøge mulighederne for at lave en anstændig sovs af "jensens bøfhus'" uden brug af fløde så "vi andre" også kan få lov at smage den.

Og så var det jeg tænkte: vi ligger garanteret alle sammen inde med nogle gode staldtips til forskellig mad. Alt fra: hvordan spiser du tun igen igen uden at brække dig? til smækre desserter uden alt for meget energi i, over hvad kan man gøre for at få tingene til at mætte mere?

Her er nogle af mine tips:

Havregrød (af vand) mætter mere end havregryn og indeholder samme energi.

God og meget billig aftensmad når jeg er alene: ris blandet med tun med et hårdkogt æg til

Agurk og salat fylder helt sindsygt i forholdt til energimængden... det er godt for øjet ikke at kigge på en for tom tallerken så man kan altid fylde på med agurk og salat.

Ost indeholder flere proteiner end man tror og kan spises på (stort set) alt!!

Så hit med jeres yndlingsopskrifter og gode tips.... (psst jeg ved klausjensen har een på morgenshake... :sshh:

Denne tråd er udviklet i samarbejde med klausjensen.

Link to comment
Share on other sites

Uhm... Denne morgens herlige morgenmad:

Hele pivtøjet i blenderen og VVVRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR....

Voila, dagens første 68 gram protein - og det smager PRAGTfuldt!

Man kan eventuelt undlade isen, den er ret energi-dyr - men den giver altså lige det pift til smagen... Uhmm... :)

post-6-1028283575.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har da en del. Men den vigtigste skal nævnes først og alene

KARTOFLER i alle afskygninger. Verdens bedste kulhydratføde, der også mætter sindsygt meget. Smager ikke af så meget i sig selv, men det giver jo også så desto meget mere spillerum for fantasien.

Kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler. :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

KARTOFLER i alle afskygninger. Verdens bedste kulhydratføde, der også mætter sindsygt meget. Smager ikke af så meget i sig selv, men det giver jo også så desto meget mere spillerum for fantasien.

Kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler, kartofler.

ØV! Hader Kartofler :puke2: Er der ikke et alternativ til dem...?

Link to comment
Share on other sites

hehe du får da noget indenbords hva Klaus! :)

Min morgenmad:

25 gram whey + 500gram Cheasy skovbær m. 50gram havregryn på.

1 pære og en ½ pakke cherry tomater

Frokost:

en dåse makrel i chili + en lille dåse tun

blandes med:

300gram broccoli/blomkål/gulerods blanding og en dåse majs

er iøvrigt ikke selv den store kartofel spiser, hvis jeg laver de der skive kartofler ender jeg altid med at spise en hel pose (like 450gram) og det duer ikke i øjeblikket :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Rugbrød er en udemærket energikilde og mætter jo godt... men jeg synes selv det har en tendens til at blive ret kedeligt i længden... så fik jeg at vide at jeg bare skulle riste det og det smager sgu godt :w00t: tro det eller ej... det er perfekt som mellemmåltid... ristet rugbrød med en skive fedtfattigt kødpålæg så er vi kørende folkens :a-okhand:

Link to comment
Share on other sites

Rugbrød er en udemærket energikilde og mætter jo godt...
Rugklapper (ristede) er et hit. Et rugbrød med låg (har set reklamen :ugone2far: ) nå men anyway, man kan lave sig en lækker rugbrødsburger, godt med fyld, og uden at det ryger af brødet. :) Og så mætter de rimelig godt..... :thumbwink:
Link to comment
Share on other sites

KARTOFLER:

Køb nogle bagekartofler eller andre kartofler uden ret meget jord-snask på.

Vask og gnub dem - tager godt 3 min.

Skær dem - ikke i både - men prøv at skær dem i skiven ca. 2,5 cm tykkelse

Kom dem i en margrethe-skål og hæld LIDT olie, af den gode slags, ud over og vend kartoflerne - kom salt og peber på - og for feinschmeckerne en dusk hakket persille.

Placer skiverne på en bradepande i ovnen - 200 grader i ca. 20-25 min.

lav dressing mens kartoflerne er i ovnen: lav den af fromage Frais og evt. dipmix fra Kims eller kom selv lidt krydderier i.

Hertil serveres så det kød man nu lyster eller blot en god gang salat.

Det smager hammer lækkert og "frankly my dear - I don´t give a damn" (PS. gæt filmen citatet er fra :)) så smager kartoflerne altså faktisk bedre end fryse-kartoffelskiver. Men de kan da også bruges.

MEN prøv dog lige venstående.

:):)

Link to comment
Share on other sites

Hej Litopsi...

Her er endnu et forslag til hurtig, velsmagende mad:

I alle supermarkeder kan du finde frosne blandinger men enten ris, pasta eller kartofler med forskellige grøntsager (bilka og føtex har fx dem der hedder "marco polo").

Når de er på tilbud køber jeg tit stort ind af dem. Alt efter hvadfor en blanding jeg bruger tager jeg kød (bøf, kylling, fisk eller skaldyr), skærer det ud, svitster på panden og tilsætter 200-400 g af sådan en blanding og vupti... På max 15 min. har du et måltid med både kød, grøntsager og ris/pasta/kartofler :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige været inde på en af mine andre ynglingssider : Fedtfattig.dk.

Der er nu tilføjet kcal og kj til søgefunktionen, så nu kan man søge på

- Tilberedningstid i min.

- Antal personer

- Kalorier

- Kilojoule

- Protein

- Fedt

- Kulhydrat

For de 5 sidste søge muligheder er det den maksimale værdi, man skal angive.

Det er en stor hjælp til når kostplanen skal planlægges :)

Velbekomme.

/maria

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede lige de sygeste pandekager. Det er en variation af opskrifter jeg har set på amerikanske boards:

125 gram Cheasy hytteost 1.5%

6 ægge hvider + 2 blommer (jeg tabte dem, var egentlig planen at undlade blommerne, tror ikke det gør den store forskel smags mæssigt)

2 dl havregryn

1 dl skummetmælk

1 teske vanilie pulver (kan sikkert også bruges whey hvis man ønsker endnu mere protein)

1 teske kanel (vigtigt! ellers smager det kedeligt)

blend skidtet et minuts tid, og smid det på panden! brug en ordentlig non-stick pande så man blir fri for smør/olie whatever

der bliver til ca. 3 pandekager som man kan tage med i skole/arbejde eller spise dem varme lige når de er færdig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Uhadada columbo, den lyder nu ikke helt tosset den opskrift. Mener at have set en ligende opskrift i et nr af muscle & Fitness eller Flex! Prøver og ser om jeg kan støve den op, for den lød også pænt lækker og protein-rig.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share