Konstant sult


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hey

Lige en opsumering for dem der ikke har fulgt med. (naturligvis de fleste jo)

Jeg har kørt diæt siden Februar 2006. Jeg har aldrig i min trænings karriere på efterhånden en hel del år, været på seriøs diæt før. Min tungeste kamp vægt har været 96,8kg.

Da jeg startede diæten var det cirka 94-95kg jeg vejede.

D.d er min morgen vægt noget der minder op 78-79kg, og formen er ved at være lige i øjet. (2-4kg fra)

Vægt tabet er opnået gradvist, ved forskellige tiltag undervejs.

I starten fjernede jeg blot de dårlige fedt kilder/kulhydrat.

Sovs, smør, sodavand, slik, chips. is, kager, chokolade osv.

Hvidt brød, pasta, ris, en del kartofler og den slags.

Senere blev der tilføjet lidt cardio. Jeg optimerede hyppigheden af mine måltider.

I dag er jeg oppe på 45min cardio hver morgen før morgen mad, og noget der minder om 6-8 måltider om dagen.

På trods af jeg starter med en gang havre grød og protein shake før jobbet,og nupper et eller andet nemt spiseligt omkring 09:30 -10:00 så er sulten et stigende problem

Da jeg kørte fra arbejde igår klokken 16 havde jeg lige ædt en skive rugbrød med kalkun.

Klokken 18:00 spiste jeg igen 300gram grøntsager og 1½ kyllinge filet.

20:00 spiste jeg en halv kyllinge filet mere.

21:10 spiste jeg 150gram grøntsager mere

23:00 spiste jeg 150 gram grøntsager og 1 kyllinge fillet

På trods af det var jeg stadig sulten og spiste en skive rugbrød med 3 skiver skinke på.

Da jeg gik i seng omkring 24:00 var jeg stadig små sulten.

ARGHHH

Hvad æder i for at skabe mæthed?

og hvordan har i det med rugbrød? Jeg er næsten nød til at tilføje rugbrød da det er min nemmeste måde at få tilbehør på som ikke er af værste skuffe (jeg har ikke tid til at lave store kolonariske oplevelser med grøntsager der hjemme)

Link to comment
Share on other sites

Hvad æder i for at skabe mæthed?

og hvordan har i det med rugbrød? Jeg er næsten nød til at tilføje rugbrød da det er min nemmeste måde at få tilbehør på som ikke er af værste skuffe (jeg har ikke tid til at lave store kolonariske oplevelser med grøntsager der hjemme)

Tillykke med din kropsændring, rugbrød er efter min mening godt og gerne noget godt fuldkorns rugbrød, der er også godt med energi i rugbrød, så kan være det hjælper på din sult.

Du kan jo starte med at sætte din grønsagsration op med 100%, og se om det ikke hjælper, der er jo hundred at måder at få mere ikke så energirigt mad ind i kroppen.

Bv.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo netop som beskrevet at grøntsager ikke er noget man lige hiver ud og kaster i skuffen. Det kræver for det meste en del tilberedelse for at være bare nogenlunde spiseligt.

Men nu ramte jeg problemet til frokost. Alt for sulten, alt for lavt blodsukker.

7 kyllinge pinde, 5 græske pølser, en load af falafel, lidt guaccamole, og en masse broccoli.

Tsk tsk

PS. Dags formen vedhæftet

post-89-1152701954_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser da ellers ret godt ud :wub::wub:

Altså, nu har jeg aldrig cuttet ret meget mere end 5 kg i rap, men når jeg når under en vis kampvægt (ca 48kg) bliver det med sulten et problem hver gang, og jeg er klar til at begå mord for en skive franskbrød med ost, M&Ms eller næsten hvad som helst andet. Og dette er ikke fordi jeg spiser mindre end jeg har gjort ugerne før. Så jeg tror altså på at det sagtens kan være kroppens reaktion på lav fadt%, og det kan man nok ikke gøre så meget ved andet end at bide det i sig...

Får du fibre nok?

Men ellers så skulle du måske kigge på om du får fedt nok? JA, det er kalorietæt i sammenligning med andre madvarer, men det giver altså også en mæthed og tilfredshed som grøntsager ikke giver. Og kroppen skal jo bruge noget fedt.

Og til slut så held og lykke med at komme de sidste kg til livs

-CAmilla

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo netop som beskrevet at grøntsager ikke er noget man lige hiver ud og kaster i skuffen. Det kræver for det meste en del tilberedelse for at være bare nogenlunde spiseligt.

Men nu ramte jeg problemet til frokost. Alt for sulten, alt for lavt blodsukker.

7 kyllinge pinde, 5 græske pølser, en load af falafel, lidt guaccamole, og en masse broccoli.

Tsk tsk

PS. Dags formen vedhæftet

Jeg har i en længere periode levet med et temmelig stort energiunderskud, og kan sagtens nikke genkendende til din sult. Jeg har siden hen fundet ud af, at det er vigtigt at få nok fedt i sin daglige kost. Jeg ved også, at jeg vil være sulten det meste af dagen, vis jeg ikke får en stor potion morgenmad. Derfor er jeg bl.a begyndt på at lave müsli med en masse hakkede nødder (blandede), havregryn og klid/fiberrigt morgenmadsprodukt. Disse to ting har i hvert fald hjulpet mig med at holde sulten borte uden at have trængen til mad igennem hele dagen.

Held og lykke

Triple T

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo netop som beskrevet at grøntsager ikke er noget man lige hiver ud og kaster i skuffen. Det kræver for det meste en del tilberedelse for at være bare nogenlunde spiseligt.

Men nu ramte jeg problemet til frokost. Alt for sulten, alt for lavt blodsukker.

7 kyllinge pinde, 5 græske pølser, en load af falafel, lidt guaccamole, og en masse broccoli.

Tsk tsk

PS. Dags formen vedhæftet

Det tager da ikke mere end 5 min. lige at klippe en pose dybfrost grøntsager op, stoppe dem i microovnen, og så er de klar til at blive indtaget. :innocent:

Derudover skal du bare indtage masser af VAND, VAND og endnu mere VAND :superman:

Edited by klowN
Link to comment
Share on other sites

Det ser da ellers ret godt ud :wub::wub:
Tarrrk :wub:
Men ellers så skulle du måske kigge på om du får fedt nok? JA, det er kalorietæt i sammenligning med andre madvarer, men det giver altså også en mæthed og tilfredshed som grøntsager ikke giver. Og kroppen skal jo bruge noget fedt.

ja det kan være sådan noget. Min egen forklaring er simpelthen at det er kombinationen af den klart øgede forbrænding som naturligvis følger med 45min power walk hver morgen 6 timers træning om ugen og andet, plus det øgede antal måltider om dage.

Jeg ved også, at jeg vil være sulten det meste af dagen, vis jeg ikke får en stor potion morgenmad. Derfor er jeg bl.a begyndt på at lave müsli med en masse hakkede nødder (blandede), havregryn og klid/fiberrigt morgenmadsprodukt. Disse to ting har i hvert fald hjulpet mig med at holde sulten borte uden at have trængen til mad igennem hele dagen.
Ja altså som det er nu starter jeg med en portion havregrød (1dl gryn) kunstig sød, og 20gram protein. Jeg har forsøgt at få en portion havregryn med youghurt igen et par timer efter på normale dage. Men svært altid at få fuldført.
Det tager da ikke mere end 5 min. lige at klippe en pose dybfrost grøntsager op, stoppe dem i microovnen, og så er de klar til at blive indtaget. :innocent:

Derudover skal du bare indtage masser af VAND, VAND og endnu mere VAND :superman:

Vand. Taget til efterretning. Jeg får ikke ret meget vand.

Link to comment
Share on other sites

Vand. Taget til efterretning. Jeg får ikke ret meget vand.

Heh, især her i varmen er det specielt vigtigt at indtage masser vand.

Og vand mætter faktisk bedre end man tror :)

Drikker selv en 5-8 liter om dagen, og endnu mere når jeg samtidig træner. og jeg er stort set aldrig sulten, og det er ikke hver dag jeg spiser frugt og grønt.

Link to comment
Share on other sites

Derfor er jeg bl.a begyndt på at lave müsli med en masse hakkede nødder (blandede), havregryn og klid/fiberrigt morgenmadsprodukt.

Jeg er i en situation der ligner, hvor jeg også er sulten ofte. Hvilket klid/fiberrigt produkt er der tale om her? Det er min opfattelse at der ikke er noget energi i den slags, er det helt ved siden af?

Link to comment
Share on other sites

Heh, især her i varmen er det specielt vigtigt at indtage masser vand.

Og vand mætter faktisk bedre end man tror :)

Drikker selv en 5-8 liter om dagen, og endnu mere når jeg samtidig træner. og jeg er stort set aldrig sulten, og det er ikke hver dag jeg spiser frugt og grønt.

5-8 liter om dagen når du ikke træner?? :blink: Det er altså virkelig meget...Jeg synes jeg drikker meget i løbet af en dag (og jeg løber også meget) men jeg tror ikke jeg når højere end 5 liter og det er på varme dage, hvor jeg også har løbet halvlangt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i en situation der ligner, hvor jeg også er sulten ofte. Hvilket klid/fiberrigt produkt er der tale om her? Det er min opfattelse at der ikke er noget energi i den slags, er det helt ved siden af?

Man må jo ikke nævne mærker herinde, men der findes ét til flere fiberrige morgenmadsprodukter, med 25-25% kostfibre. I øvrigt skal man helst drikke lidt ekstra vand, hvis man spiser det, fordi der er så mange fibre. Men det er virkelig godt for maven (i hvert fald for min), og det mætter godt. Men jo der stadig en del energi i (et par hundrede kj mindre), men menneskets mave er ikke i stand til at optage det hele (kostfibre).

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Man må jo ikke nævne mærker herinde, men der findes ét til flere fiberrige morgenmadsprodukter, med 25-25% kostfibre. I øvrigt skal man helst drikke lidt ekstra vand, hvis man spiser det, fordi der er så mange fibre. Men det er virkelig godt for maven (i hvert fald for min), og det mætter godt. Men jo der stadig en del energi i (et par hundrede kj mindre), men menneskets mave er ikke i stand til at optage det hele (kostfibre).

OK. Tror nu Det er ikke tilladt at henvise til forhandlere af kosttilskud eller omtale specifikke kosttilskud ved produktnavn. ikke omhandler morgenmadsprodukter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey

Lige en opsumering for dem der ikke har fulgt med. (naturligvis de fleste jo)

Jeg har kørt diæt siden Februar 2006. Jeg har aldrig i min trænings karriere på efterhånden en hel del år, været på seriøs diæt før. Min tungeste kamp vægt har været 96,8kg.

Da jeg startede diæten var det cirka 94-95kg jeg vejede.

D.d er min morgen vægt noget der minder op 78-79kg, og formen er ved at være lige i øjet. (2-4kg fra)

Vægt tabet er opnået gradvist, ved forskellige tiltag undervejs.

I starten fjernede jeg blot de dårlige fedt kilder/kulhydrat.

Sovs, smør, sodavand, slik, chips. is, kager, chokolade osv.

Hvidt brød, pasta, ris, en del kartofler og den slags.

Senere blev der tilføjet lidt cardio. Jeg optimerede hyppigheden af mine måltider.

I dag er jeg oppe på 45min cardio hver morgen før morgen mad, og noget der minder om 6-8 måltider om dagen.

På trods af jeg starter med en gang havre grød og protein shake før jobbet,og nupper et eller andet nemt spiseligt omkring 09:30 -10:00 så er sulten et stigende problem

Da jeg kørte fra arbejde igår klokken 16 havde jeg lige ædt en skive rugbrød med kalkun.

Klokken 18:00 spiste jeg igen 300gram grøntsager og 1½ kyllinge filet.

20:00 spiste jeg en halv kyllinge filet mere.

21:10 spiste jeg 150gram grøntsager mere

23:00 spiste jeg 150 gram grøntsager og 1 kyllinge fillet

På trods af det var jeg stadig sulten og spiste en skive rugbrød med 3 skiver skinke på.

Da jeg gik i seng omkring 24:00 var jeg stadig små sulten.

ARGHHH

Hvad æder i for at skabe mæthed?

og hvordan har i det med rugbrød? Jeg er næsten nød til at tilføje rugbrød da det er min nemmeste måde at få tilbehør på som ikke er af værste skuffe (jeg har ikke tid til at lave store kolonariske oplevelser med grøntsager der hjemme)

Der er kommet en del tip til hvad du kan gøre, men du må nok også acceptere at din kropskomposition nu med en så lav fedtprocent gør at din krop gerne vil have du deponerer noget fedt. Kroppen tror jo du snart dør at sult så en masse signalstoffer i hjernen sørger for at dine tanker kredser omkring mad, samt dit sultcenter konstant er aktiveret.

Jeg har fulgt din log sporadisk og vil klart anbefale dig at prøve en refeed dag eller 2 med højt kulhydrat indtag. Det kan også være måden du fremover (henover sommeren?) holder den lave bf%. Refeeden betyder at sultsignalerne nedsættes så de efterfølgende 2-3 dage ikke er så slemme + de giver et boost til træningen med fyldte kulhydratlagre. Lig din refeed dag på en træningsdag og træn gerne dagen efter også (forskellige kropsdele selvfølgelig).

og flot præstation

Link to comment
Share on other sites

5-8 liter om dagen når du ikke træner?? :blink: Det er altså virkelig meget...Jeg synes jeg drikker meget i løbet af en dag (og jeg løber også meget) men jeg tror ikke jeg når højere end 5 liter og det er på varme dage, hvor jeg også har løbet halvlangt...

Ja, hvis ikke mere :P - Drikker utrolig meget vand.

Og under en trænings sektion drikker jeg typist ½ liter vand mellem hver øvelse, dvs. en 3-4 liter ialt.

Link to comment
Share on other sites

Hey Blackie

Du har sgu nået nogle gode resultater på de sidste 4 år :cool: Jeg har jo ikke brugt så meget tid herinde på MOL efter jeg stoppede med Bodybuilding til fordel for udholdenhedssport. Men jeg vil da gerne gi' mit besyv med, har jo selv været i diæt-helvede engang.

Mange af de forrige indlæg er inde på nogle ting som også har virket for mig. Det er et spørgsmål om at cycle kalorieindtaget, altså den velkendte pyramidediæt. Det er vidst også det laush mener med "Refeed", har dog en mistanke om at det udtryk er hjemmebryg :dry: Nevermind... Kør den klassiske 1 dag med high calorie consumption og 3-4 dage med low calorie consumption. På frådedagen kan jeg huske at jeg altid åd meget peanutbutter (chrunchy, men det gør ingen forskel) på rugbrød. Gerne 3 gange om dagen. Det er hurtigt at lave. Det er mange kalorier, men peanutbutter giver samtidig stor tørst = drikker ekstra vand hvilket naturligvis hjælper til mæthedsfornemmelsen og fordøjelsen. Du skal jo ikke ramme 10000 kalorier, nærmere 4500, og det er sgu let at misforstå hensigten, og tro at man bare kan æde alverdens junk på en frådedag. Polyumættet fedt - komplekse kulhydrater og naturligvis en del protein er god målsætning på en frådedag. Noget der ligner Protein/Carbs/Fat 35/35/30 vil være en fin fordeling.

Ellers skal du bare fortsætte med det du ellers spiser, virker meget fornuftigt. Mht. vand, så skal nu nok ikke drikke så meget vand, som enkelte foreslår. Hvis du i forvejen får få Carbs, samt naturligvis undgår sodium, så vil din saltbalance nok blive for lav hvis du konsekvent drikker mere end 5 liter om dagen, en form for vandforgiftning. 3 liter væske om dagen (skummetmælk er også væske) + det du føler behov for når du træner, skulle være nok. Du kan naturligvis drikke mere på frådedagen, da salt/kulhydrat indtaget er større.

Der er nok mange meninger om hvad du skal gøre, men det var ihvertfald hvad jeg umiddelbart kan byde på...

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Det der med "kl 20:00 spiste jeg en halv kyllinge filet mere. kl. 21:10 spiste jeg 150gram grøntsager mere" at du har splittet din kost op i atomer gør jo at tankerne hele tiden er og nødvendigvis må være beskæftiget med mad. Rent personligt har jeg det bedst med at spise færre men "komplette måltider" med lidt fra hvert fra de respektive kostgrupper for at tilfredsstille "sulten". Men det er i sagens natur svært hvis ikke umuligt hvis man har valgt at spise mange små måltider - hvor der ikke plads til ret mange fødeemner ad gangen.

Men i det mindste burde du kunne koble et ekstra fødeemne på nogæe af dine måltider:

Eks. din Havregryn, protshake + Æble/banan

Eks. din Rugbrød, Kalkun + 1/2 avocado frugt

Eks. din Rugbrød, Skinke, + Gulerod (evt. råkost m. gulerod/rosin/pinjekerne eller whatever) /og hvis du vil tage livet af din sult så en skive cheasy ost i kombination m. skinken.

Få også noget oksekød indenbords indimellem. Det er der mere pondus i end kyllingfileterne (Dermed ikke sagt at du ikke også skal spise kylling).

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Michael mht saltbalancen/ubalancen ved indtagelse af meget væske ville det ikke kunne afhjælpes med elektrolytter? ikke at jeg ved det, det er et spørgsmål :wink:

Delvis jo men ved meget stort væskeindtag vil jeg mene at du alligevel skyller en del ud. Ved nogle af de store marathonløb (fx London) er arrangørerne begyndt at advare mod for stort væskeindtag, fordi man i lang tid har sagt at man bare skulle skylle væske ned dagen før et marathon. Overhydrering er lige så farligt som dehydrering.

Og 3-4 liter væske på et styrketræningspas er altså helt vildt - jeg drikker ikke engang den mængde væske på et marathon :blink: Der må godt nok være søgang i maven efter træning :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Wow, gang i tråden siden igår. Jeg må lige svare.

Der er kommet en del tip til hvad du kan gøre, men du må nok også acceptere at din kropskomposition nu med en så lav fedtprocent gør at din krop gerne vil have du deponerer noget fedt. Kroppen tror jo du snart dør at sult så en masse signalstoffer i hjernen sørger for at dine tanker kredser omkring mad, samt dit sultcenter konstant er aktiveret.

Jeg har fulgt din log sporadisk og vil klart anbefale dig at prøve en refeed dag eller 2 med højt kulhydrat indtag. Det kan også være måden du fremover (henover sommeren?) holder den lave bf%. Refeeden betyder at sultsignalerne nedsættes så de efterfølgende 2-3 dage ikke er så slemme + de giver et boost til træningen med fyldte kulhydratlagre. Lig din refeed dag på en træningsdag og træn gerne dagen efter også (forskellige kropsdele selvfølgelig).

og flot præstation

Det her beskriver meget rammende den oplevelse/fornemmelse jeg selv har. Jeg føler virkelig at min krop kæmper imod nu, og jeg ser "mad" konstant for tiden. Selv om jeg egentlig spiser mere end jeg historisk set har gjort før.

Denne "refeed" dag er der flere der har anbefalet. Men grundet min manglende føde udmålning/vejning har jeg frygtet at det ville blive svært at realisere uden at det ville blive FOR meget. Men ud over det synes jeg det lyder som en rigtig god ide.

Hey Blackie

Du har sgu nået nogle gode resultater på de sidste 4 år :cool: Jeg har jo ikke brugt så meget tid herinde på MOL efter jeg stoppede med Bodybuilding til fordel for udholdenhedssport. Men jeg vil da gerne gi' mit besyv med, har jo selv været i diæt-helvede engang.

Mange af de forrige indlæg er inde på nogle ting som også har virket for mig. Det er et spørgsmål om at cycle kalorieindtaget, altså den velkendte pyramidediæt. Det er vidst også det laush mener med "Refeed", har dog en mistanke om at det udtryk er hjemmebryg :dry: Nevermind... Kør den klassiske 1 dag med high calorie consumption og 3-4 dage med low calorie consumption. På frådedagen kan jeg huske at jeg altid åd meget peanutbutter (chrunchy, men det gør ingen forskel) på rugbrød. Gerne 3 gange om dagen. Det er hurtigt at lave. Det er mange kalorier, men peanutbutter giver samtidig stor tørst = drikker ekstra vand hvilket naturligvis hjælper til mæthedsfornemmelsen og fordøjelsen. Du skal jo ikke ramme 10000 kalorier, nærmere 4500, og det er sgu let at misforstå hensigten, og tro at man bare kan æde alverdens junk på en frådedag. Polyumættet fedt - komplekse kulhydrater og naturligvis en del protein er god målsætning på en frådedag. Noget der ligner Protein/Carbs/Fat 35/35/30 vil være en fin fordeling.

Ellers skal du bare fortsætte med det du ellers spiser, virker meget fornuftigt. Mht. vand, så skal nu nok ikke drikke så meget vand, som enkelte foreslår. Hvis du i forvejen får få Carbs, samt naturligvis undgår sodium, så vil din saltbalance nok blive for lav hvis du konsekvent drikker mere end 5 liter om dagen, en form for vandforgiftning. 3 liter væske om dagen (skummetmælk er også væske) + det du føler behov for når du træner, skulle være nok. Du kan naturligvis drikke mere på frådedagen, da salt/kulhydrat indtaget er større.

Der er nok mange meninger om hvad du skal gøre, men det var ihvertfald hvad jeg umiddelbart kan byde på...

/Michael

Hej Michael. jeg bliver helt nostalgisk med dig i tråden. Du er en af de første personer jeg husker på MOL (og fra min tid på mol) og jeg var bare en knægt på 16-17år da jeg startede her.

Men jo tak. Der er sket meget. Men hånden på hjertet, så synes jeg ikke mine resultater står mål med perioden. Det står tilgengæld nok mål med indsatsen. Det jeg holder mig for øje er at jeg hele tiden har holdt ved, og at selv om resultaterne måske kunne være bedre, tidsforbruget taget i betragtning, så er det alligevel en ok præstation at hænge i. Mange giver den måske super gas i et halvt år. Måske i et år. Måske i to år. Men stopper så. Jeg har efterhånden kørt på i en del år ja faktisk 7 hvis vi tæller de første spæde trænings skridt med.

"Refeed" ideen lyder meget tiltalende sådan som min situation er PT. Men som nævnt i indlæget oven for, så er det svært eller jeg har følt det svært, fordi jeg hele tiden har haft fokus på at jeg IKKE vil måle og veje min mad. Simpelthen fordi det vil gøre det at spise til noget klinisk, og ikke til den glæde jeg føler/synes det bør være. Men derfor har jeg frygtet at en refeed dag vil tage overhånd for mig.

Mht vand indtag er der ingen ting at frygte mht 5 litter. Jeg tror jeg indtager mellem 1 og 2 litter om dagen som det er i dag. Jeg er meget dårlig til at få væske. Så 3 litter er nok et godt mål i første omgang.

at du har splittet din kost op i atomer gør jo at tankerne hele tiden er og nødvendigvis må være beskæftiget med mad. Rent personligt har jeg det bedst med at spise færre men "komplette måltider
men det er jo netop ikke optimalt i forhold til at holde forbrændingen oppe.
Men i det mindste burde du kunne koble et ekstra fødeemne på nogæe af dine måltider:

Eks. din Havregryn, protshake + Æble/banan

Eks. din Rugbrød, Kalkun + 1/2 avocado frugt

Eks. din Rugbrød, Skinke, + Gulerod (evt. råkost m. gulerod/rosin/pinjekerne eller whatever) /og hvis du vil tage livet af din sult så en skive cheasy ost i kombination m. skinken.

Point taken. Men jeg er nok blevet lidt mad forskrækket for tiden. Bananer undgår jeg pga anbefaling. Æbler i begrænset indtag pga kcal. Avocado pga det er en fed frugt.

Gullerod er jeg dog glad for. Men kan være jeg fokuserer lidt forkert på nogle områder.

Link to comment
Share on other sites

Wow, gang i tråden siden igår. Jeg må lige svare.

Det her beskriver meget rammende den oplevelse/fornemmelse jeg selv har. Jeg føler virkelig at min krop kæmper imod nu, og jeg ser "mad" konstant for tiden. Selv om jeg egentlig spiser mere end jeg historisk set har gjort før.

Denne "refeed" dag er der flere der har anbefalet. Men grundet min manglende føde udmålning/vejning har jeg frygtet at det ville blive svært at realisere uden at det ville blive FOR meget. Men ud over det synes jeg det lyder som en rigtig god ide.

Hej Michael. jeg bliver helt nostalgisk med dig i tråden. Du er en af de første personer jeg husker på MOL (og fra min tid på mol) og jeg var bare en knægt på 16-17år da jeg startede her.

"Refeed" ideen lyder meget tiltalende sådan som min situation er PT. Men som nævnt i indlæget oven for, så er det svært eller jeg har følt det svært, fordi jeg hele tiden har haft fokus på at jeg IKKE vil måle og veje min mad. Simpelthen fordi det vil gøre det at spise til noget klinisk, og ikke til den glæde jeg føler/synes det bør være. Men derfor har jeg frygtet at en refeed dag vil tage overhånd for mig.

Mht vand indtag er der ingen ting at frygte mht 5 litter. Jeg tror jeg indtager mellem 1 og 2 litter om dagen som det er i dag. Jeg er meget dårlig til at få væske. Så 3 litter er nok et godt mål i første omgang.

men det er jo netop ikke optimalt i forhold til at holde forbrændingen oppe.

Point taken. Men jeg er nok blevet lidt mad forskrækket for tiden. Bananer undgår jeg pga anbefaling. Æbler i begrænset indtag pga kcal. Avocado pga det er en fed frugt.

Kan godt se hvad du mener med det bliver klinisk, men hvis dit mål er endnu at smide 2-3 kg kan det være vejen. Jeg tror ikke du behøver tælle kcal og veje al maden. Så længe du har et begreb om hvad forskellige fødevarer indeholder af kulhydrater og kcal er du godt på vej. Jeg er ikke enig med Michael om at din refeed dag skal indeholde polyumættede fedtsyrer - fedt skal minimeres på refeed dage da dit kulhydrat indtag er højt. Dermed vil det fedt du indtager nemmere sætte sig på sidebenene. Desuden vil du gerne have højt insulinniveau for dermed bedre at højne leptin niveauet der er en vigtig regulator af appetitten og stofskiftet. Til gengæld mener jeg 4500 kcal vil være nogenlunde, men bliver det 5500 er ingen skade sket heller tror jeg. Men refeed på en træningsdag.

Gode fødevarer til en refeed dag kan være:

Hvidt brød, pasta, ris, lakridskonfekt, vingummier, fedtfattig is m.m. - dvs. kulhydratrige fødevarer. suppler med whey protein for at holde proteinniveuaet på 2 gram per kilo kropsvægt. Suppler evt. med æblecidereddikke og kreatin da disse øger glukose optagelsen.

Du vil opleve en vægtstigning dagen efter, men langt det meste er væske. En del empiri taler for at en sådan dag gør det nemmere at komme af med de sidste kilo, da appetitten er nemmere at styre og stofskiftet påvirkes.

Link to comment
Share on other sites

Sulten er en faktor du ikke kommer udenom hvis du vil være så langt under din krops "naturlige" vægt. Jeg lever også med den, det hører ligesom med til det at være cut :laugh: Den kan dog fjernes eller dulmes en del ved hjælp af kaffe, cola light osv.

Det er af samme grund jeg plejer at bulke/cutte skiftevis med kort mellemrum. Æder et par måneder, cutter et par måneder. På den måde bliver man ikke træt af det så hurtigt, og det er lettere at leve med sulten. Og man kan stadig holde en jævn lav fedtprocent, endda gaine muskelmasse :smile:

Det var min måde at gøre det på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sulten er en faktor du ikke kommer udenom hvis du vil være så langt under din krops "naturlige" vægt. Jeg lever også med den, det hører ligesom med til det at være cut :laugh: Den kan dog fjernes eller dulmes en del ved hjælp af kaffe, cola light osv.

Det er af samme grund jeg plejer at bulke/cutte skiftevis med kort mellemrum. Æder et par måneder, cutter et par måneder. På den måde bliver man ikke træt af det så hurtigt, og det er lettere at leve med sulten. Og man kan stadig holde en jævn lav fedtprocent, endda gaine muskelmasse :smile:

Det var min måde at gøre det på :smile:

OK.

Taget til efterretning :4thumbup:

Meget brugbart input egentlig he. Så ved jeg i det mindste at det ik kun er mig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share