Fullbody


Kousgaard
 Share

Recommended Posts

Vil høre om jeg ikke kunne hente noget hjælp til opbygning af et fullbody program. Da jeg med tiden er gået lidt træt i altid at køre split programer, som jeg nu efterhånden har trænet i et par år og med gode resultater os, men trænger ligesom til noget varriation kan jeg mærke.

Målet med dette full body program er primært masse og har derfor tænkt på at have en progression noget ligende 10-8-6 reps pr. sæt. og en progression i kropsvægts øvelserne der hedder 3x10 reps.

Derudover har jeg valgt en lang række øvelser jeg godt kunne tænke mig at træne, men ved ikke umiddelbart om det blir for mange når jeg os har de 3 store inkluderet. BP, SQ og DL og om 3 sæt måske er for meget at kører når jeg har så mange øvelser med eller om jeg rammer nogle muskel grupper for meget eller for lidt.

Så derfor vil jeg høre om nogle af jer der har erfaring med full body om i ikke lige vil tage et kig på første udkast til mit program her og evt. svine mig lidt, hvis jeg er helt galt i byen har som sagt ikke selv nogen erfaringer med full body jo. :crazy:

De øvelser jeg har valgt er som følgende:

Bænkpres

Incline db press

Chin ups

Bent over rows

Squat

Dødløft

Millitary

Pull ups

Dips

Suppleret med en god gang hård mavetræning. Dragon flyers mv.

På forhånd tak.

Jacob

Link to comment
Share on other sites

Vil høre om jeg ikke kunne hente noget hjælp til opbygning af et fullbody program. Da jeg med tiden er gået lidt træt i altid at køre split programer, som jeg nu efterhånden har trænet i et par år og med gode resultater os, men trænger ligesom til noget varriation kan jeg mærke.

Målet med dette full body program er primært masse og har derfor tænkt på at have en progression noget ligende 10-8-6 reps pr. sæt. og en progression i kropsvægts øvelserne der hedder 3x10 reps.

Derudover har jeg valgt en lang række øvelser jeg godt kunne tænke mig at træne, men ved ikke umiddelbart om det blir for mange når jeg os har de 3 store inkluderet. BP, SQ og DL og om 3 sæt måske er for meget at kører når jeg har så mange øvelser med eller om jeg rammer nogle muskel grupper for meget eller for lidt.

Så derfor vil jeg høre om nogle af jer der har erfaring med full body om i ikke lige vil tage et kig på første udkast til mit program her og evt. svine mig lidt, hvis jeg er helt galt i byen har som sagt ikke selv nogen erfaringer med full body jo. :crazy:

De øvelser jeg har valgt er som følgende:

Bænkpres

Incline db press

Chin ups

Bent over rows

Squat

Dødløft

Millitary

Pull ups

Dips

Suppleret med en god gang hård mavetræning. Dragon flyers mv.

På forhånd tak.

Jacob

Hej Jacob.... Til at starte med tror jeg du har misforstået begrebet "progression" ... Progression har ikke noget at gøre med hvor mange reps der er i div sæt... men er derimod: når man "fastlægger" hvor meget man skal løfte uge for uge...

Først dekonditionerer man (holder en uges træningspause), eller også deloader man (man løfter 50% og færre sæt) i en uge..

Det lyder somom du vil køre efter masse og sekundært styrke - derfor ville jeg vælge dekonditioneringen . . .

Men der er ingen grund til jeg skriver en masse her når der er nogen der har gjort det meget bedre end jeg kan gøre det... derfor læs denne artikkel før du går videre:

Hemmeligheden bag træningscyklusser

mht. øvelsesudvalget ser det ok ud blot med nogen små ændringer:

F.eks. ville jeg ikke køre både Squat og Dødløft i samme træningspas - eller rettere jeg ville ikke køre tungt i begge øvelser, i samme træningspas, da de belaster lænden meget, og da du også kører bent over rows oven i hatten...

Anyway jeg ville skiftes mellem disse 2 fullbody's:

Fullbody 1

Squat 5x5reps

Frivend eller Dødløft - let!! 3x8reps ... jeg ville foretrække at køre frivend her

Bænkpres 5x5reps

Bent over rows 5x5reps

Chinups/Pullups 3x8reps - skift evt. fra gang til gang.

Millitarypress 3x8reps

Dips 3x8reps

Bicepscurls 3x8reps

Mave og evt. lænd øvelse

Og så ville jeg droppe "incline db press" da du er dækket godt ind af både BP, Dips og militarypres der også rammer brystet..

Fullbody 2

Dødløft 5x5reps

Frontsquat / CAT-squat (let og eksplosivt udførte squats) / Bulgarian Squat / Benpres 3x8reps - Igen er der frit valg...

Bænkpres 5x5reps

Bent over rows 5x5reps

Chinups/Pullups 3x8reps - skift evt. fra gang til gang.

Millitarypress 3x8reps

Dips 3x8reps

Bicepscurls 3x8reps

Mave og evt. lænd øvelse

Og så ville jeg køre øvelserne i den række følge de er skrevet op..

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Jeg er inde i lidt ala det samme .. Har kørt Bill Starr's fundamentprogram fra Bodyzone.dk i en måned, men synes at jeg har meget energi tilbage efter hver træning, så vil prøve med mere 'alm' fullbody..

Ville variere mellem to programmer ala:

Program 1:

Tung Squat 5x5

Bænkpres 5x5

Let Dødløft 3x8

Bent Over Rows 3x8

Military Press 3x8

Chinups 3x8

Dips 3x8

Mave 3x8

Side lats 3x8

Barbell Curls 3x8

Pushdown 3x8

Program 2:

Tung Dødløft 5x5

Bænkpres 5x5

Let Squat 3x8

Bent Over Rows 3x8

Military Press 3x8

Pullups 3x8

Dips 3x8

Mave 3x8

Side rear lats 3x8

Dumbell Curls 3x8

Triceps Extension 3x8

Da jeg kun har trænet med frie vægte i ca. 2 måneder, vil jeg træne med naturlig progression og efter dagsformen, da jeg stiger ret meget med mine begyndergains..

Hvordan lyder det ? :blush:

Edited by Biiver
Link to comment
Share on other sites

Fullbody 1

Squat 5x5reps

Frivend eller Dødløft - let!! 3x8reps ... jeg ville foretrække at køre frivend her

Bænkpres 5x5reps

Bent over rows 5x5reps

Chinups/Pullups 3x8reps - skift evt. fra gang til gang.

Millitarypress 3x8reps

Dips 3x8reps

Bicepscurls 3x8reps

Mave og evt. lænd øvelse

Og så ville jeg droppe "incline db press" da du er dækket godt ind af både BP, Dips og militarypres der også rammer brystet..

Fullbody 2

Dødløft 5x5reps

Frontsquat / CAT-squat (let og eksplosivt udførte squats) / Bulgarian Squat / Benpres 3x8reps - Igen er der frit valg...

Bænkpres 5x5reps

Bent over rows 5x5reps

Chinups/Pullups 3x8reps - skift evt. fra gang til gang.

Millitarypress 3x8reps

Dips 3x8reps

Bicepscurls 3x8reps

Mave og evt. lænd øvelse

Og så ville jeg køre øvelserne i den række følge de er skrevet op..

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Jeg er inde i lidt ala det samme .. Har kørt Bill Starr's fundamentprogram fra Bodyzone.dk i en måned, men synes at jeg har meget energi tilbage efter hver træning, så vil prøve med mere 'alm' fullbody..

Ville variere mellem to programmer ala:

Program 1:

Tung Squat 5x5

Bænkpres 5x5

Let Dødløft 3x8

Bent Over Rows 3x8

Military Press 3x8

Chinups 3x8

Dips 3x8

Mave 3x8

Side lats 3x8

Barbell Curls 3x8

Pushdown 3x8

Program 2:

Tung Dødløft 5x5

Bænkpres 5x5

Let Squat 3x8

Bent Over Rows 3x8

Military Press 3x8

Pullups 3x8

Dips 3x8

Mave 3x8

Side rear lats 3x8

Dumbell Curls 3x8

Triceps Extension 3x8

Da jeg kun har trænet med frie vægte i ca. 2 måneder, vil jeg træne med naturlig progression og efter dagsformen, da jeg stiger ret meget med mine begyndergains..

Hvordan lyder det ? :blush:

Sys umiddelbart begge programer ser gode ud.. måske lidt for tunge sæt taget i betragtning af, at jeg primært satster på at få mere masse. Men kan selvfølgeligt ændres, men er det ikke nogle utroligt lange trænings pas du får? 11 øvelser lyder af meget og hvor tit træner du så? 3 gange om ugen eller?

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. kunne godt ske jeg skulle for styr på de begreber så fremover inden jeg bruger dem igen :wink:

Men tror du har ret i det med DL og SQ måske er for hårde samme dag, men har nu ellers os kørt dem samn før, men dog 3x10 reps i begge, så det var overhovedet ikke med den samme tunge belastning.

Men med hensyn til dine to forslag sys jeg det ser godt ud. Skal jeg forstå det sådan, at jeg skal træne et af dem eller begge to i forlængelse af hinanden, som en form for varriation? Med hensyn til sætene, så syntes jeg umiddelbart 5x5 blir for tungt når målet er masse? troede at når man trænede så tungt, så var det pirmært styrke man opnåede eller er jeg igen helt galt i byen?

Forresten tak for artiklen os :bigsmile: Og syntes, at step cyklusen ser ud til at være noget lige for mig.. regner med ca. 3 trænings pas pr. uge, så hvad ville et godt bud på en sådan rimelig progression lyde på, hvis den skulle passe til dit ovenforstående forslag til et full body program?

Ja... især fordi progression er enormt vigtig for at få en ordentligt fremgang...

Jeg har også kørt SQ og DL samme dag da jeg startede, men når teknikken begynder at køre, og man begynder at smide nogen flere kilo på så er det to øvelser der tapper kroppen enormt meget, og især lænden får mange tæsk... Derfor ville jeg kun køre den ene af øvelserne (DL og SQ) tungt i et givent træningspas...

Mht til om 5x5 er for tungt, så træner man jo ikke udelukkende masse eller styrke... hvis du er stærk, så er du som regel også stor... det plejer at hænge temlig godt sammen....

5x5 er godt fordi både squat og dødløft kræver enormt meget teknik og enormt meget energi i form af opspænd osv.. Derfor er det "lettere" og sandssynligvis mere effiktivt at køre lidt færre gentagelser i de "store, tunge øvelser"... (min egen lommefilosofi)

Personligt kører jeg sjældent over 6 reps i squat... og i dødløft vil jeg helst ikke op over 5reps... synes egentligt 3reps er det der passer bedst til dødløft...

... Men det er jo en smagssag.

Mht. til progressionen så ville jeg køre det helt enkelt ved først at finde min 5RM (5 repetition maximum - hvor mange kilo du max kan tage i en given øvelse og så lave 5 gentagelser med vægten). og så lave en progression ud fra den...

Husk at dekonditionere (en uges pause) inden du starter på din cyklus da den ellers ikke vil være særligt effektiv...

Feks. siger vi din squat 5RM er 100kg:

Så kører du squat 5x5reps med denne vægt:

Uge1 = 75% = 75kg

Uge2 = 80% = 80kg

Uge3 = 85% = 85kg

Uge4 = 90% = 90kg

Uge5 = 95% = 95kg

Uge6 = 100% = 100kg

Uge7 = 105% = 105kg

Uge8 = 110% = 110kg

Nu ved jeg ikke hvor langt du er med din træning osv.. men hvis du stadig har "begyndergains" som Biiver er inde på, så snyder du måske dig selv ved at fastlægge hvor meget du skal løfte hver uge... I starten skal man bare prøve at smide nogen kilo på uge for uge (NB!!! SØRG NU FOR TEKNIKKEN STADIG ER I ORDEN!!!) indtil man når et "maximum" hvor du ikke kan putte mere på stangen.... og først DER skal du begynde på progressionscyklusser osv...

Ps. Går ud fra du har styr på kosten ? For hvis ikke du er i "energioverskud" så vokser du ikke, uanset programmet...

Og så en sidebemærkning... personligt er jeg mere til at køre de 3 store efter styrkeløfterprogrammer og så alle de andre øvelser ved siden af som man plejer - Men det er først noget du bør kigge på når du føler du har 100% styr på teknikken osv. (og måske har fået tjekket teknikken efter af en erfaren løfter)

Held og lykke... prøv evt. at søge på "fullbody" og "progression" her i foraet... der finder du nok en helvedes masse du kan bruge...

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Lyder rimeligt fornuftigt, med det forslag til en eventuel progression du har lavet vil jeg tage til mig. Mht. til dit forslag til et fullbody program, så tror jeg at jeg vil kaste mig ud i det første, men med dødløft frem for frivend, da min teknik i både DL og SQ er rimelig god efterhånden. Derudover tænkte jeg på om jeg måske ikke kunne tilføje lidt lateral raises 3x8 for lige at ramme skulderen ordentligt eller blir det for meget?

M.h.t kost, så skul det ikke være noget problem. Tænker utroligt meget på min kost og om jeg nu os er i kalorieoverskud for at opnå de bedste resultater med min træning. Personligt mener jeg det er spild at træne, hvis man ikke har kosten iorden :4mewantfood:

Har efterhånden også snart trænet en 3 års tid, hvor ca. halvanden år til 2 har været seriøse. Skal da også lige tilføjes at jeg kun blot lige er fyldt 18, så startede i en tidlig alder. Men til trods for det føler jeg at min teknik er iorden og min træning har os givet gode resultater, men igen har jeg os kun trænet split med primært BB 10-12 reps. Men nu vil jeg prøve lidt varriation, så vil tage dit råd om dekontinering til mig og det kommer os til at passe meget godt for skal en uge på ferie her i uge 32 også har jeg tænkt mig at starte på det nye program når jeg kommer hjem.

Lige på falde rebet har jeg også lige et sidste spørgsmål.. vil det være dumt at supplere med cardio træning i form at nogle løbe ture med evt. noget interval træning de dage jeg ikke træner? eller vil kroppen da ikke blive fuldt ud restitueret? tænker mest m.h.t at jeg nu os kører rimeligt tunge Squats.

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Jeg er inde i lidt ala det samme .. Har kørt Bill Starr's fundamentprogram fra Bodyzone.dk i en måned, men synes at jeg har meget energi tilbage efter hver træning, så vil prøve med mere 'alm' fullbody..

Må man ikk have meget energi efter træning???

men ser fint ud med dit program syntes jeg

Link to comment
Share on other sites

Lyder rimeligt fornuftigt, med det forslag til en eventuel progression du har lavet vil jeg tage til mig. Mht. til dit forslag til et fullbody program, så tror jeg at jeg vil kaste mig ud i det første, men med dødløft frem for frivend, da min teknik i både DL og SQ er rimelig god efterhånden. Derudover tænkte jeg på om jeg måske ikke kunne tilføje lidt lateral raises 3x8 for lige at ramme skulderen ordentligt eller blir det for meget?

M.h.t kost, så skul det ikke være noget problem. Tænker utroligt meget på min kost og om jeg nu os er i kalorieoverskud for at opnå de bedste resultater med min træning. Personligt mener jeg det er spild at træne, hvis man ikke har kosten iorden :4mewantfood:

Har efterhånden også snart trænet en 3 års tid, hvor ca. halvanden år til 2 har været seriøse. Skal da også lige tilføjes at jeg kun blot lige er fyldt 18, så startede i en tidlig alder. Men til trods for det føler jeg at min teknik er iorden og min træning har os givet gode resultater, men igen har jeg os kun trænet split med primært BB 10-12 reps. Men nu vil jeg prøve lidt varriation, så vil tage dit råd om dekontinering til mig og det kommer os til at passe meget godt for skal en uge på ferie her i uge 32 også har jeg tænkt mig at starte på det nye program når jeg kommer hjem.

Lige på falde rebet har jeg også lige et sidste spørgsmål.. vil det være dumt at supplere med cardio træning i form at nogle løbe ture med evt. noget interval træning de dage jeg ikke træner? eller vil kroppen da ikke blive fuldt ud restitueret? tænker mest m.h.t at jeg nu os kører rimeligt tunge Squats.

Du har valgt 1'eren, men ideen med de 2 fullbody's var egentligt at du skiftedes imellem de 2 forskellige programmer gang for gang.... Dermed skiftes du til at køre squat og dødløft tungt . . . f.eks. Mandag: Fullbody1 ; Onsdag: Fullbody2 ; Fredag Fullbody1 ; Mandag: Fullbody 2 osv osv osv... Evt. kan du køre squats tungt man+fredag, og kun køre Dødløft 1 gang om ugen...

Personligt ville jeg dog foretrække at skifte mellem de to som jeg beskrev...

Du kan altid tilføje nogen ekstra øvelser hvis du har energi til det... personligt ville jeg dog holde mig til 1-2 øvelser pr. muskelgruppe, og så kan du evt. tage flere sæt ... f.eks. 5x8reps ... Frem for at tilføje en masse småøvelser...

Men det er helt op til dig selv, og hvordan du kan lide at træne... prøv dig frem...

Hmmm.. mht. til restitution og cardio så tror jeg ikke der er de store problemer i det, dog kan du have tunge ben efter en løbetur fra dagen før.. dermed kan squats blive påvirket...

Men jeg tør vædde med at det her emne har været oppe tidligere... prøv at finde noget lign. vha. søgefnktioner

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Du har valgt 1'eren, men ideen med de 2 fullbody's var egentligt at du skiftedes imellem de 2 forskellige programmer gang for gang.... Dermed skiftes du til at køre squat og dødløft tungt . . . f.eks. Mandag: Fullbody1 ; Onsdag: Fullbody2 ; Fredag Fullbody1 ; Mandag: Fullbody 2 osv osv osv... Evt. kan du køre squats tungt man+fredag, og kun køre Dødløft 1 gang om ugen...

Personligt ville jeg dog foretrække at skifte mellem de to som jeg beskrev...

Du kan altid tilføje nogen ekstra øvelser hvis du har energi til det... personligt ville jeg dog holde mig til 1-2 øvelser pr. muskelgruppe, og så kan du evt. tage flere sæt ... f.eks. 5x8reps ... Frem for at tilføje en masse småøvelser...

Men det er helt op til dig selv, og hvordan du kan lide at træne... prøv dig frem...

Hmmm.. mht. til restitution og cardio så tror jeg ikke der er de store problemer i det, dog kan du have tunge ben efter en løbetur fra dagen før.. dermed kan squats blive påvirket...

Men jeg tør vædde med at det her emne har været oppe tidligere... prøv at finde noget lign. vha. søgefnktioner

Nå på den måde med de 2 programmer.. I forlængelse! Lyder som en god ide, da det godt kan være lidt hårdt at kører så tunge squat 3 gange om ugen.. Så det tror jeg, at jeg vil prøve i stedet for 3x tung squat.. blir benene nok en smugle møre af :crazy:

M.h.t Cardio, så tror jeg at jeg lige så stille jeg vil forsøge at supplere lidt til min træning på mine off days og så lige så stille se hvad kroppen siger til det og ellers må jeg jo droppe det..

Men ellers mange tak for svarene :worship: .. Skulle mene jeg er nogenlunde klar til at starte til august nu her.. Bliver nice, skal bare lige have regnet mine 5 RM ud inden jeg tager på ferie, så alt er klappet og klar til når jeg kommer hjem :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sys umiddelbart begge programer ser gode ud.. måske lidt for tunge sæt taget i betragtning af, at jeg primært satster på at få mere masse. Men kan selvfølgeligt ændres, men er det ikke nogle utroligt lange trænings pas du får? 11 øvelser lyder af meget og hvor tit træner du så? 3 gange om ugen eller?

Jeg brugte ca.1-1,5 timer igår, da jeg trænede for første gang efter min 2 ugers ferie i Frankrig. Træner såvidt muligt 3 gange i ugen og så løber jeg lidt i ny og næ når lysten og kræfterne lige er der :wink:

Må man ikk have meget energi efter træning???

men ser fint ud med dit program syntes jeg

Det må man da godt, men havde bare ikke følelsen af at jeg havde brugt min krop ordenligt. Den følelse efter en hård træning - udmattelse, ømhed osv.... Man må da godt kunne mærke det :blush:

Snakkede også med en instruktør i mit center igår. Han synes også at det ser fint nok ud, men at maveøvelserne burde være til sidst. Og efter at have prøvet det igår, synes jeg det virker helt fint.

Edited by Biiver
Link to comment
Share on other sites

Jeg brugte ca.1-1,5 timer igår, da jeg trænede for første gang efter min 2 ugers ferie i Frankrig. Træner såvidt muligt 3 gange i ugen og så løber jeg lidt i ny og næ når lysten og kræfterne lige er der :wink:

Det må man da godt, men havde bare ikke følelsen af at jeg havde brugt min krop ordenligt. Den følelse efter en hård træning - udmattelse, ømhed osv.... Man må da godt kunne mærke det :blush:

Snakkede også med en instruktør i mit center igår. Han synes også at det ser fint nok ud, men at maveøvelserne burde være til sidst. Og efter at have prøvet det igår, synes jeg det virker helt fint.

følelsen af at man har brugt sin krop og ømhed er ikke indikater for at det har været et godt træningspas.

for hård træning i for lang tid kan have en negativ effekt.

desuden skal du ikke ukritisk lytte til din instruktør rigtig mange af dem ved ikke nok om træning. kender selvfølgelig ikke din instruktør, men vær kritisk.

Link to comment
Share on other sites

følelsen af at man har brugt sin krop og ømhed er ikke indikater for at det har været et godt træningspas.

for hård træning i for lang tid kan have en negativ effekt.

desuden skal du ikke ukritisk lytte til din instruktør rigtig mange af dem ved ikke nok om træning. kender selvfølgelig ikke din instruktør, men vær kritisk.

Det er rigtigt nok, men det er jeg også klar over. Jeg tror godt du ved hvad jeg mener.

Er skam kritisk - vi har en håndfuld instruktører og de fleste af dem er yderst kompetente. Jeg spørger også herinde, netop for at undgå forkert information.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt, jeg kan forstå på din tekst er din træningserfaring ikke stor.

Der skal tages højde for nogle enkelte trænings principper.

1) Start altid med en øvelse der går over flere led.

2) Vælg øvelser efter belastning.

3) Teknisk sværere øvelser.

4) Ligevægt i mellem agonist og antagonist.

5) Træning af hele kroppen minimum engang om ugen.

- Træning til nybegyndere

1) Uge 1-3 1*10-12 Reps

2) Uge 4-7 2*10-12 Reps

3) Uge 8-? 3*10-12 Reps (Ny programlægning, når der ikke opnåes mærkbar fremgang i træningen).

Bliver nød til at smutte nu... Indlæg ikke færdigt.

Ved brug af disse træningsprincipper kan der ligges et udmærket træningsprogram til en begynder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share