Thomas Jagd 2006


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Jeg er superman, jeg kan gøre det :tongue:

Okay 11 sekunder er måske lige lovligt optimistisk. Og dog, Manfred Hoeberl løb en 100 meter på 11,42, da han vejede 140 kg. Husk på at vægttræningsatleter er nogen af de hurtigste og mest eksplosive atleter i verden på korte distancer. Da blev engang lavet forsøg på tværs af idrætsgrene til et OL i 60´erne, hvor det viste sig at de olympiske vægtløftere i de lave vægtklasser var hurtigere end 100 meter løberne på de første 30 meter af et 100 meter løb, og de hoppede højere end højdespringerne i et almindeligt vertikal hop. Så man skal ikke undervurdere eksplosiv og tung vægttræning når man snakker hurtighed og springstyrke.

Men okay, så lad os sige 100 meter på under 12 sekunder :wink:

Thomas

Ingen tvivl om, at de olympiske vægtløftere er super atleter, men har du et link, som underbygger din påstand?? Jeg ved den har været oppe og vende på flere sprintfora og på dragondoor.com - og der er aldrig rigtig kommet facts på bordet og er mere eller mindre blevet afskrevet som en vandrehistorie. Se bl.a denne her tråd Jeg kan også lige prøve at finde den 1. tråd, som der omtales!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 481
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ingen tvivl om, at de olympiske vægtløftere er super atleter, men har du et link, som underbygger din påstand?? Jeg ved den har været oppe og vende på flere sprintfora og på dragondoor.com - og der er aldrig rigtig kommet facts på bordet og er mere eller mindre blevet afskrevet som en vandrehistorie. Se bl.a denne her tråd Jeg kan også lige prøve at finde den 1. tråd, som der omtales!

Jeg har ikke noget materiale som underbygger det. Jeg ved bare at Fred Hatfield har snakket om det flere gange, og han plejer ikke at være en mand som løber med vandrehistorier. Jeg skal dog ikke kunne udelukke det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 7/8

Føler mig virkelig stærk i pullups for tiden. Fik idag en ny PR med 11 reps. Tror godt jeg kunne have presset en mere rep ud, men failure træning er jo fy-fy :tongue:

Close grip bænkpres

1 sæt x 6 reps med 50 kg

1 sæt x 5 reps med 80 kg

1 sæt x 3 reps med 110 kg

2 sæt x 3 reps med 120 kg

Pullups

1 sæt x 11 reps med kropsvægt (112 kg) ny rep PR

1 sæt x 8 reps med kropsvægt (112 kg)

1 sæt x 6 reps med kropsvægt (112 kg)

Seated front shoulder presses

1 sæt x 6 reps med 60 kg

1 sæt x 6 reps med 70 kg

1 sæt x 6 reps med 80 kg

1 sæt x 6 reps med 90 kg

Lying dumbell triceps extensions

1 sæt x 8 reps med 16 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 20 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 24 kg håndvægte

Standing Calf Raises

1 sæt x 12 reps med 150 kg

2 sæt x 10 reps med 200 kg

Seated Calf Raises

1 sæt x 14 reps med 50 kg

1 sæt x 10 reps med 80 kg

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 8/8

Morgen løbetur langs stranden - 13 minutter og 40 sekunder

15 minutters interval-trappeløb

Synes mit løb er gået lidt i stå rent tidsmæssigt. Løb på nøjagtigt samme tid som sidst. Forsøger jeg at øge tempoet mere, så stiger pulsen og vejrtrækningsfrekvensen så meget at jeg går helt død. Det kan være jeg skal smide lidt interval-løb ind, for at øge formniveauet yderligere. Kan også bare være det er mig som er utålmodig :tongue: Jeg har trods alt skåret over 2 minutter af tiden siden jeg løb ruten første gang for 3-4 uger siden :smile:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl om, at de olympiske vægtløftere er super atleter, men har du et link, som underbygger din påstand?? Jeg ved den har været oppe og vende på flere sprintfora og på dragondoor.com - og der er aldrig rigtig kommet facts på bordet og er mere eller mindre blevet afskrevet som en vandrehistorie. Se bl.a denne her tråd Jeg kan også lige prøve at finde den 1. tråd, som der omtales!

udfra nogle mekaniske betragtninger virker det meget rimeligt at vægtløfterne er dem der hopper højst, så længe vi snakker egentlige squat jumps, hvilket jo også oftest er det der sammenlignes. Squat jumps (og for den sags skyld sprint) beror meget på den eksplosive styrke og dermed den egentlige max styrke. Samtidig er vægtløftere nok sportsligt selekteret for at kunne producere stor effekt også, så de vil ofte have både langt større muskelmasse end en sprinter eller springer og have ligeså hurige muskler, og dermed noget støre styrke end sprintere og springere. Snakker vi derimod et countermovement jump af en eller anden slags vil situationen være en anden, da selve spændstigheden, altså evnen til at afvikle spring med meget kort kontakttid er en selvstændig motorisk egenskab uafhængig af styrke. I CM jumps vil springere og sprintere være mere trænede og derofr klare sig bedre, selv med en lavere max styrke.

Link to comment
Share on other sites

udfra nogle mekaniske betragtninger virker det meget rimeligt at vægtløfterne er dem der hopper højst, så længe vi snakker egentlige squat jumps, hvilket jo også oftest er det der sammenlignes. Squat jumps (og for den sags skyld sprint) beror meget på den eksplosive styrke og dermed den egentlige max styrke. Samtidig er vægtløftere nok sportsligt selekteret for at kunne producere stor effekt også, så de vil ofte have både langt større muskelmasse end en sprinter eller springer og have ligeså hurige muskler, og dermed noget støre styrke end sprintere og springere. Snakker vi derimod et countermovement jump af en eller anden slags vil situationen være en anden, da selve spændstigheden, altså evnen til at afvikle spring med meget kort kontakttid er en selvstændig motorisk egenskab uafhængig af styrke. I CM jumps vil springere og sprintere være mere trænede og derofr klare sig bedre, selv med en lavere max styrke.

Jeg har sagt det før og siger det igen... du lee' :superman:

Link to comment
Share on other sites

udfra nogle mekaniske betragtninger virker det meget rimeligt at vægtløfterne er dem der hopper højst, så længe vi snakker egentlige squat jumps, hvilket jo også oftest er det der sammenlignes. Squat jumps (og for den sags skyld sprint) beror meget på den eksplosive styrke og dermed den egentlige max styrke. Samtidig er vægtløftere nok sportsligt selekteret for at kunne producere stor effekt også, så de vil ofte have både langt større muskelmasse end en sprinter eller springer og have ligeså hurige muskler, og dermed noget støre styrke end sprintere og springere. Snakker vi derimod et countermovement jump af en eller anden slags vil situationen være en anden, da selve spændstigheden, altså evnen til at afvikle spring med meget kort kontakttid er en selvstændig motorisk egenskab uafhængig af styrke. I CM jumps vil springere og sprintere være mere trænede og derofr klare sig bedre, selv med en lavere max styrke.

Nu ved jeg ikke lige om det er en debat, som skal foregå i Thomas log :smile: Men jeg er for så vidt enige i dine betragtninger - og som jeg også skrev i forgående indlæg, så er VL'ere i de lave vægtklasser virkelig nogle super atleter. Grunden til, at jeg skrev det indlæg var, at jeg flere steder på nettet (også på MOL) har læst at der findes diverse undersøgelser som viser at VL'ere skulle være sprintere overlegne på 60 meter og slå højdespringere i diverse jump tests. Jeg har bare aldrig set de undersøgelser - hvorfor de ville være spændende at få fat i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var pisse træt da jeg vågnede imorges. Træningen igår træk virkelig tænder ud, og jeg kunne mærke min krop ikke var særligt energisk da jeg stod op. Men man skal ikke undervurdere viljestyrkens evne til at vende en dårlig dag til en god dag.

Jeg havde kanon god power idag.

Jeg har faktisk også ind imellem haft nogle af mine bedste træningsdage, når jeg var vildt træt inden. Selvfølgelig er mit niveau langt under dit, men måske er det noget generelt...

Link to comment
Share on other sites

udfra nogle mekaniske betragtninger virker det meget rimeligt at vægtløfterne er dem der hopper højst, så længe vi snakker egentlige squat jumps, hvilket jo også oftest er det der sammenlignes. Squat jumps (og for den sags skyld sprint) beror meget på den eksplosive styrke og dermed den egentlige max styrke. Samtidig er vægtløftere nok sportsligt selekteret for at kunne producere stor effekt også, så de vil ofte have både langt større muskelmasse end en sprinter eller springer og have ligeså hurige muskler, og dermed noget støre styrke end sprintere og springere. Snakker vi derimod et countermovement jump af en eller anden slags vil situationen være en anden, da selve spændstigheden, altså evnen til at afvikle spring med meget kort kontakttid er en selvstændig motorisk egenskab uafhængig af styrke. I CM jumps vil springere og sprintere være mere trænede og derofr klare sig bedre, selv med en lavere max styrke.

Dejligt langhåret indlæg. Hvad er countermovement jumps helt nøjagtigt. Eksempler.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke lige om det er en debat, som skal foregå i Thomas log :smile: Men jeg er for så vidt enige i dine betragtninger - og som jeg også skrev i forgående indlæg, så er VL'ere i de lave vægtklasser virkelig nogle super atleter. Grunden til, at jeg skrev det indlæg var, at jeg flere steder på nettet (også på MOL) har læst at der findes diverse undersøgelser som viser at VL'ere skulle være sprintere overlegne på 60 meter og slå højdespringere i diverse jump tests. Jeg har bare aldrig set de undersøgelser - hvorfor de ville være spændende at få fat i.

enig... Jeg ville også gerne se dem... Jeg ved at en af Team Danmarks testassistenter herude på bispebjerg er i gang med at hopteste forskellige typer atleter. Kan være der kan komme noget interessant ud af det...

</logspam>

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Der var ikke rigtigt noget der spillede idag. Dødløft var tungere end det har været de sidste par gange. Heldigvis har jeg ikke tid til at træne ret meget de næste par dage, så det er måske godt det samme. Så kan kroppen lige få et hvil.

Onsdag d.9/8

Dødløft

1 sæt x 5 reps med 100 kg

1 sæt x 3 reps med 140 kg

1 sæt x 2 reps med 180 kg

1 single med 210 kg (skulle have været en double, men synes den var alt for langsom til at jeg gad at forsøge på nummer 2)

1 sæt x 5 reps med 180 kg

Incline dumbell presses

1 sæt x 6 reps med 30 kg håndvægte

1 sæt x 6 reps med 40 kg håndvægte

1 sæt x 6 reps med 44 kg håndvægte

Cable rows

2 sæt x 8 reps med 100 kg

Push-presses

1 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 3 reps med 80 kg

Og så gad jeg ikke mere.....

Jeg skal lige lære hvor meget min krop kan holde til af træning, når jeg både kombinerer tung vægttræning og relativ høj-intens kardio træning. Tror reserverne er ved at være tappet nu, så jeg tager det stille og roligt resten af ugen, og håber på lidt superkompensation.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der var ikke rigtigt noget der spillede idag. Dødløft var tungere end det har været de sidste par gange. Heldigvis har jeg ikke tid til at træne ret meget de næste par dage, så det er måske godt det samme. Så kan kroppen lige få et hvil.

Onsdag d.9/8

Dødløft

1 sæt x 5 reps med 100 kg

1 sæt x 3 reps med 140 kg

1 sæt x 2 reps med 180 kg

1 single med 210 kg (skulle have været en double, men synes den var alt for langsom til at jeg gad at forsøge på nummer 2)

1 sæt x 5 reps med 180 kg

Incline dumbell presses

1 sæt x 6 reps med 30 kg håndvægte

1 sæt x 6 reps med 40 kg håndvægte

1 sæt x 6 reps med 44 kg håndvægte

Cable rows

2 sæt x 8 reps med 100 kg

Push-presses

1 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 3 reps med 80 kg

Og så gad jeg ikke mere.....

Jeg skal lige lære hvor meget min krop kan holde til af træning, når jeg både kombinerer tung vægttræning og relativ høj-intens kardio træning. Tror reserverne er ved at være tappet nu, så jeg tager det stille og roligt resten af ugen, og håber på lidt superkompensation.

Thomas

very nice Dl man!!!

/KJ

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er okay alt taget i betragtning. Men 210 kg føles ikke særligt imponerende, når man har taget omkring 60 kg mere engang :bigsmile:

Ja med en kropsvægt på 20-30kg mere end du er på nu hvis jeg ikke tager meget fejl, så alt i alt synes jeg sgu det er ok også taget i betragtning du ikke har løftet i meget lang tid... jeg læste lidt omkring det at lave pistols med bands (var det ikke herinde?).. og meningen er vel bare at man bruger bands'ne til at holde fast i så det bliver nemmere right?... uanset så prøvede jeg det idag... at lave pistols til omkring en parallel box, (holdende i en elastisk med den ene hånd), damn det sætter quadriceps på arbejde :crazy:

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Ja med en kropsvægt på 20-30kg mere end du er på nu hvis jeg ikke tager meget fejl,
Jo, det er korrekt. Mener jeg vejede omkring 135 kg dengang jeg løftede 272,5 kg. Men jeg er skam heller ikke utilfreds. Tror de fleste vil være glade for at kunne dødløfte omkring 200 kg efter næsten 1 års totalt inaktivitet. Men det ligger stadigvæk i baghovedet at man har været lidt mere leeee' engang :laugh:
meningen er vel bare at man bruger bands'ne til at holde fast i så det bliver nemmere right?..

Yeps, det er ideen med det :smile:

at lave pistols til omkring en parallel box, (holdende i en elastisk med den ene hånd), damn det sætter quadriceps på arbejde

Ja, det er overraskende hårdt for de stakkels quads :bigsmile: Hvis jeg kunne komme op og lave en 5 pistols på hvert ben, så ville det være super duper.

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 11/8 - Kardio + work capacity træning

Hold kæft hvor vil jeg bare meget hellere køre tunge singles, doubles og triples, end det brænder helvede her :laugh:

5 minutters opvarmingsløb

15 minutters interval-træning på trapper - det trak eddermame tænder ud :crazy:

Dips

1 sæt x 10 reps med kropsvægt

1 sæt x 20 reps med kropsvægt

1 sæt x 10 reps med kropsvægt

1-arm dumbell snatches

2 sæt x 5 reps med 25 kg håndvægt

1-arm dumbell rows

1 sæt x 25 reps med 50 kg håndvægt

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share