Doping


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

På professionelt plan bliver der gjort en del for at bekæmpe brugen af doping, men bliver der gjort nok på amatørplan?

Jeg er efterhånden blevet træt af, at der så mange i fitnessverden/bb-miljøet, der doper sig, da det et eller andet sted går ud over os alle.

1. Dem der doper sig og ikke stiller op til konkurrencer kan jo lige pludselig begynde at stille op.

2. Man bliver ofte beskyldt for brugen af doping, da doping er blevet så almindelig.

3. Sundhedsskadeligt – hvilket vi alle kommer til at hænge på økonomisk.

Jeg synes, at der skal gøres langt mere for at begrænse brugen af doping. Bøder og fængselsstraffe burde være et minimum til både brugere og dem der sælger det.

Hvad er jeres holdning? Er der et problem? Og hvad kan man gøre ved det?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Meget nemt (faktisk). :innocent:

Al doping bliver givet karantænen udlukkelse for altid. Igen karantæne eller advarsler. Taget én gang for doping, så man færdig for ever i større organisationer,

Folk der doper sig, kan så "gratis" stille op i organiserede doping accepterede konkurrencer.

Herefter lader vi sportsfolk, orgnanisationer og masserne stemme med fødderne (= seertal).

Vil folk se dopede idrætsfolk så er det bare i orden og lad alle der vil dope sig ihjel.

Hvis folk ikke ønsker dette, så vil dopingfri idrætter vinde frem og straffen for bare at lege minimum med doping og det bliver opdaget = for ever eksklusion.

Sværre behøver det ikke at være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imod doping.

Men når man er amatør er det nemt nok at sige "Du' ka' da bare træne rent", når man alligevel aldrig har været helt oppe i toppen hvor det er svært (umuligt?) at nå mere fremskridt uden brug af ulovlige midler. :blush:

Hvad med din egen avatar, Strongman? Er han helt dopingfri? :wink:

For jeg er helt med på, at det handler om at sende de rette signaler til næste generation. Og så samtidig er det lidt uhyggeligt, at nogle unge knægte lader sig bruge som levende forsøgskaniner med stoffer man ikke kender alle langvarige bivirkninger af. Så personligt er jeg klart imod doping, både signalværdien, men så sandelig også fordi brugerne (måske) udsætter sig selv for farer de ikke ser komme før om mange år... :blush:

Men igen - jeg er amatør. Hvis bare jeg tog træning og kost lidt mere seriøst, ville det jo se ud som om jeg pludselig var dopet. :superman::w00t:

Link to comment
Share on other sites

På sammen måde som samfundet er forpligtet til at beskytte grupper af borgere der misbruger alkohol, narkotika og er ludomanner, så har samfundet på tilsvarende måde en forpligtelse til at beskytte gruppen af dopingmisbrugere. Derfor kan doping selvfølgelig aldrig tillades og må være en samfundsmæssig opgave at bekæmpe, uanset om det er i konkurrenceøjemed eller på motionsniveau.

Edited by JesperT
Link to comment
Share on other sites

som dopinglovenm er nu, er det forbudt at besidde, opbevare, bære og handle med dopingstoffer, men altså ikke forudt at have dem i kroppen (jeg vil tro at de juridiske aspekter gør at man ikke kan gøre det ulovligt at have stoffer i kroppen).

Jeg mener at HVIS man ville gøre en mere helhjertet indsats for at komme doping til livs, skulle opgaven (ihvertfald på motionsniveau) administreres af politiet og ikke antidoping danmark, således at doping , som juridisk er sidestillet med narkotika, også praktisk bliver det. At vide, hvem der tager steroider må være et godt kort på hånden, når man skal finde dealere og så videre (pt er testresultater fortrolige). Desuden burde det så være muligt at komme udenom problemet med at motionscentre ikke selv skulle melde sig til og financiere testordninger.

spørgsmålet er så bare om det er rimeligt at det almindelige samfund skal bruge så mange ressourcer på et så relativt begrænset problem. Jeg ved det ikke

Link to comment
Share on other sites

Forslaget om livstidsudelukkelse ved førstegangsforséelser er hjernedødt.

Der kan ske fejl!

Man kan begå fejl uden at man skal straffes for livstid. Det er derfor der skal gentagne positive tests til før man udelukkes for livstid.

Idéen med at forvise positive brugere til utestede ligaer for dopingsyndere forstærker kun en evt glidebane for den enkele og mindsker sandsynligheden for en evt. rehabilitering af misbrugeren.

Jeg ser en glidebane hvor retsstillingen for den enkelte idrætsudøver krænkes gentagende gange.

Jeg har også den største afsky for dopede atleter der konkurrerer i testede forbund, men man må huske at det i nogen tilfælde er menneskers ry, levebrød, karriere man tager væk fra dem når man sætter hele doping heksejagten igang.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

spørgsmålet er så bare om det er rimeligt at det almindelige samfund skal bruge så mange ressourcer på et så relativt begrænset problem. Jeg ved det ikke

Hovedet på sømmet! :wink:

For det ER altså et relativt begrænset problem.

De seneste par år (i hvert fald i det danske BB miljø) har scenen forandret sig meget, efter SAMTLIGE atleter blive testet, og der generelt er klapjagt på doping-syndere. Spørgsmålet er så, om det har forandret sig til det bedre? Svaret er selvfølgelig ja, hvis man gerne vil se en clean sport. Men svaret er også nej, hvis man ser det fra en publikumsvenlig synsvinkel. Sidste års DM var bunden er entertainment, og dette skyldes i stor grad, at der er så mange atleter der er skræmt væk eller bare ikke synes det er sjovt, at stille op i et forbund med så strikse rammer og regler.

Og kan man være sikker på, at atleterne er clean, bare fordi de ikke bliver testet positiv ved dopingkontrol? Nej.

Personligt mener jeg, at stikprøvekontroller er svaret. Selvfølgelig kan intet forbund sige doping er i orden. Men overdrevent klapjagt kan også tage livet af sporten.

Link to comment
Share on other sites

Hovedet på sømmet! :wink:

For det ER altså et relativt begrænset problem.

De seneste par år (i hvert fald i det danske BB miljø) har scenen forandret sig meget, efter SAMTLIGE atleter blive testet, og der generelt er klapjagt på doping-syndere. Spørgsmålet er så, om det har forandret sig til det bedre? Svaret er selvfølgelig ja, hvis man gerne vil se en clean sport. Men svaret er også nej, hvis man ser det fra en publikumsvenlig synsvinkel. Sidste års DM var bunden er entertainment, og dette skyldes i stor grad, at der er så mange atleter der er skræmt væk eller bare ikke synes det er sjovt, at stille op i et forbund med så strikse rammer og regler.

Og kan man være sikker på, at atleterne er clean, bare fordi de ikke bliver testet positiv ved dopingkontrol? Nej.

Personligt mener jeg, at stikprøvekontroller er svaret. Selvfølgelig kan intet forbund sige doping er i orden. Men overdrevent klapjagt kan også tage livet af sporten.

Det er sgu da en køn omgang vrøvl du der får liret af - Hvis en sportsgren ikke kan leve med en nærværende og gerne alle steds værende dopingkontrol, så lad lortet dø :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hovedet på sømmet! :wink:

For det ER altså et relativt begrænset problem.

De seneste par år (i hvert fald i det danske BB miljø) har scenen forandret sig meget, efter SAMTLIGE atleter blive testet, og der generelt er klapjagt på doping-syndere. Spørgsmålet er så, om det har forandret sig til det bedre? Svaret er selvfølgelig ja, hvis man gerne vil se en clean sport. Men svaret er også nej, hvis man ser det fra en publikumsvenlig synsvinkel. Sidste års DM var bunden er entertainment, og dette skyldes i stor grad, at der er så mange atleter der er skræmt væk eller bare ikke synes det er sjovt, at stille op i et forbund med så strikse rammer og regler.

Og kan man være sikker på, at atleterne er clean, bare fordi de ikke bliver testet positiv ved dopingkontrol? Nej.

Personligt mener jeg, at stikprøvekontroller er svaret. Selvfølgelig kan intet forbund sige doping er i orden. Men overdrevent klapjagt kan også tage livet af sporten.

problemet indenfor sport er vel en forsvindende lille del af af doping problemet. Det er mere ting som indlæggelser efter doping misbrug, voldsdomme begået med roid rage, organiseret kriminalitet qua handel med doping stoffer, at kriminelle elementer let kan blive meget store og stærke og dermed uhåndterlige af politiet og at de får mulighed for at virke meget truende og have det i mere end uden krudt. Sporten er det mindste problem.

Og hvis doping er ulovligt i danmark, så kan en sport som er afhængig af doping ikke eksistere her (eller bør). Så væk fra danmark med kradt BB.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu da en køn omgang vrøvl du der får liret af - Hvis en sportsgren ikke kan leve med en nærværende og gerne alle steds værende dopingkontrol, så lad lortet dø :devil:

Jeg er i den prioriterede testgruppe i antidoping danmark.

Jeg skal oplyse hvor og hvornår jeg træner.

Er pga. det tvunget til at træne fra kl 16 - 18 mandag, onsdag, fredag og søndag, så antidoping danmark kan komme at teste mig uventet. Jeg skal huske at melde afbud, hvis jeg en dag ikke kommer til træning, da jeg ellers kan få 2 års karantæne.

Derudover skal jeg oplyse hvor jeg er på ferie (adresse + tlf. nr), så de også kan finde mig der (forstyrre når man endelig har fri) :dry:

Lidt irriterende at være bundet af det 4 gange ugenligt, pga. de tabere der har trang til nåle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i den prioriterede testgruppe i antidoping danmark.

Jeg skal oplyse hvor og hvornår jeg træner.

Er pga. det tvunget til at træne fra kl 16 - 18 mandag, onsdag, fredag og søndag, så antidoping danmark kan komme at teste mig uventet. Jeg skal huske at melde afbud, hvis jeg en dag ikke kommer til træning, da jeg ellers kan få 2 års karantæne.

Derudover skal jeg oplyse hvor jeg er på ferie (adresse + tlf. nr), så de også kan finde mig der (forstyrre når man endelig har fri) :dry:

Lidt irriterende at være bundet af det 4 gange ugenligt, pga. de tabere der har trang til nåle.

Hehe sådan er det når man er et kæmpetalent. Kasper fardan (Gymnasten) har prøvet at blive testet 4 gange på 1 uge, hvor de kom stortset hverdag og testede ham til træning. udover det skal han møde op og aflægge kontrol når de beder om det + alt det andet du selv har skrevet, men ok han har også inkasseret store beløb fra Team Danmark grundet han ikke havde tid til arbejde da han skulle passe gymnastikken. Irriterende JA Nødvendigt JA

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i den prioriterede testgruppe i antidoping danmark.

Jeg skal oplyse hvor og hvornår jeg træner.

Er pga. det tvunget til at træne fra kl 16 - 18 mandag, onsdag, fredag og søndag, så antidoping danmark kan komme at teste mig uventet. Jeg skal huske at melde afbud, hvis jeg en dag ikke kommer til træning, da jeg ellers kan få 2 års karantæne.

Derudover skal jeg oplyse hvor jeg er på ferie (adresse + tlf. nr), så de også kan finde mig der (forstyrre når man endelig har fri) :dry:

Lidt irriterende at være bundet af det 4 gange ugenligt, pga. de tabere der har trang til nåle.

De skulle nok hellere teste dig ved bageren, der er du jo oftere end i træningslokalet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i den prioriterede testgruppe i antidoping danmark.

Jeg skal oplyse hvor og hvornår jeg træner.

Er pga. det tvunget til at træne fra kl 16 - 18 mandag, onsdag, fredag og søndag, så antidoping danmark kan komme at teste mig uventet. Jeg skal huske at melde afbud, hvis jeg en dag ikke kommer til træning, da jeg ellers kan få 2 års karantæne.

Derudover skal jeg oplyse hvor jeg er på ferie (adresse + tlf. nr), så de også kan finde mig der (forstyrre når man endelig har fri) :dry:

Lidt irriterende at være bundet af det 4 gange ugenligt, pga. de tabere der har trang til nåle.

Hvad sker der så hvis du får lyst til at træne ud over de fire dage, eller hvis du kommer lidt før eller går lidt senere?

Hvad sker der helt konkret, hvis de dykker op og du har glemt at melde afbud til den træning? Du får da vel ikke 2 års karantæne bare sådan uden videre?

Hehe sådan er det når man er et kæmpetalent. Kasper fardan (Gymnasten) har prøvet at blive testet 4 gange på 1 uge, hvor de kom stortset hverdag og testede ham til træning. udover det skal han møde op og aflægge kontrol når de beder om det + alt det andet du selv har skrevet, men ok han har også inkasseret store beløb fra Team Danmark grundet han ikke havde tid til arbejde da han skulle passe gymnastikken. Irriterende JA Nødvendigt JA

Så begynder det da efterhånden at være spild af ressourcer.

Nu har jeg ikke en skid styr på steroider og den slags, men hvad er det de tester for når de kan finde på at gøre det så tit (og udenfor konkurrence)? Det er mit indtryk at i hvert fald de fleste roids kan måles i kroppen noget længere tid end en uge.

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der så hvis du får lyst til at træne ud over de fire dage, eller hvis du kommer lidt før eller går lidt senere?

Hvad sker der helt konkret, hvis de dykker op og du har glemt at melde afbud til den træning? Du får da vel ikke 2 års karantæne bare sådan uden videre?

Så begynder det da efterhånden at være spild af ressourcer.

Nu har jeg ikke en skid styr på steroider og den slags, men hvad er det de tester for når de kan finde på at gøre det så tit (og udenfor konkurrence)? Det er mit indtryk at i hvert fald de fleste roids kan måles i kroppen noget længere tid end en uge.

Der er ting som kan være ude af kroppen på et par timer, så sikkert derfor

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu da en køn omgang vrøvl du der får liret af - Hvis en sportsgren ikke kan leve med en nærværende og gerne alle steds værende dopingkontrol, så lad lortet dø :devil:

Hvis vi taler bodybuilding, så er det du ønsker noget der endnu ikke har eksisteret (i hvert fald ikke de seneste 35-40 år).

Men jeg kan godt se, at hvis man er SÅ anti AAS, så er det svært at acceptere tingenes tilstand.

Jeg ser dog på det fra et underholdningsmæssigt synspunkt - folk vil forarges.. folk vil se freaks! Folk kommer ikke til BB shows for at se 85 kilos fyre som det største og mest brutale.

Ingen tvivl om det er flot og imponerende med en clean BB'er der stiller op, men uanset så er det sværvægterne der trækker fulde huse.

Og sådan ER den sport - det kan man lige så godt se i øjnene. Folk vil gerne se dem der har været/er på juice; men de vil samtidig ikke acceptere brugen af det.

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi taler bodybuilding, så er det du ønsker noget der endnu ikke har eksisteret (i hvert fald ikke de seneste 35-40 år).

Men jeg kan godt se, at hvis man er SÅ anti AAS, så er det svært at acceptere tingenes tilstand.

Jeg ser dog på det fra et underholdningsmæssigt synspunkt - folk vil forarges.. folk vil se freaks! Folk kommer ikke til BB shows for at se 85 kilos fyre som det største og mest brutale.

Ingen tvivl om det er flot og imponerende med en clean BB'er der stiller op, men uanset så er det sværvægterne der trækker fulde huse.

Og sådan ER den sport - det kan man lige så godt se i øjnene. Folk vil gerne se dem der har været/er på juice; men de vil samtidig ikke acceptere brugen af det.

Der er jeg enig! og måske dobbeltmoralsk, jeg gider selvfølgelig ikke dyste imod en fyr som er krudtet til et styrkeløft stævne, samtidig så gider jeg faktisk ikke se "rene" atleter til BB´ing Konkurrencer, der vil jeg som du selv skriver se FREAKS, jeg er klar over de er dopet, men i BB er jeg ligeglad, det har de jo været alle dage, og det er de jo også i den store klasse Mr O.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi taler bodybuilding, så er det du ønsker noget der endnu ikke har eksisteret (i hvert fald ikke de seneste 35-40 år).

Men jeg kan godt se, at hvis man er SÅ anti AAS, så er det svært at acceptere tingenes tilstand.

Jeg ser dog på det fra et underholdningsmæssigt synspunkt - folk vil forarges.. folk vil se freaks! Folk kommer ikke til BB shows for at se 85 kilos fyre som det største og mest brutale.

Ingen tvivl om det er flot og imponerende med en clean BB'er der stiller op, men uanset så er det sværvægterne der trækker fulde huse.

Og sådan ER den sport - det kan man lige så godt se i øjnene. Folk vil gerne se dem der har været/er på juice; men de vil samtidig ikke acceptere brugen af det.

Samme argument kan bruges om mange andre sportsgrene, som Atletik, Vægtløftning, Styrkeløft,Svømning osv. Hvor man bare kan sige folk vil se hurtige tider, mange kilo og lange kast.

Edited by donprehn
Link to comment
Share on other sites

Samme argument kan bruges om mange andre sportsgrene, som Atletik, Vægtløftning, Styrkeløft,Svømning osv. Hvor man bare kan sige folk vil se hurtige tider, mange kilo og lange kast.

Hmm... jo, men har det alle dage været sådan? (jeg ved ikke så meget om styrkeløft..) Ikke at det legitimerer brugen, men det er ligesom om, at det "bare" er noget der hører med til sporten, når vi taler BB.

Ganske som L^P siger, er det dobbeltmoralsk, og det vil jeg gerne stå ved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share