Doping


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

Hvis vi taler bodybuilding, så er det du ønsker noget der endnu ikke har eksisteret (i hvert fald ikke de seneste 35-40 år).

Men jeg kan godt se, at hvis man er SÅ anti AAS, så er det svært at acceptere tingenes tilstand.

Jeg ser dog på det fra et underholdningsmæssigt synspunkt - folk vil forarges.. folk vil se freaks! Folk kommer ikke til BB shows for at se 85 kilos fyre som det største og mest brutale.

Ingen tvivl om det er flot og imponerende med en clean BB'er der stiller op, men uanset så er det sværvægterne der trækker fulde huse.

Og sådan ER den sport - det kan man lige så godt se i øjnene. Folk vil gerne se dem der har været/er på juice; men de vil samtidig ikke acceptere brugen af det.

Man kan vel spørge sig selv om, det er en sport eller en tvangsneurose body building - Jeg har haft ( datid ) venner der var blandt de bedste bodybuildere i verden et par stykker er døde og en enkelt sidder dødsyg med solide arme på 33 cm og venter på at dø - det er for tragisk og tegn på golloperende dekadence, hvis man i et samfund accepterer dette. Desværre er man kun forbillede så længe man ligner en der er hugget ud i granit fra et meget stort bjerg - det er det unge mennesker vil ligne og se op til - men faren for at ende som grønsag eller som et ungt dødsfald den ligger jo latent i accepten af en sport, hvor doping er en forudsætning.

Så kan bodybuillding ikke bestå som en formodet sport, der er fri for stoffer, så lad lortet lukke ned.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man kan vel spørge sig selv om, det er en sport eller en tvangsneurose body building - Jeg har haft ( datid ) venner der var blandt de bedste bodybuildere i verden et par stykker er døde og en enkelt sidder dødsyg med solide arme på 33 cm og venter på at dø - det er for tragisk og tegn på golloperende dekadence, hvis man i et samfund accepterer dette. Desværre er man kun forbillede så længe man ligner en der er hugget ud i granit fra et meget stort bjerg - det er det unge mennesker vil ligne og se op til - men faren for at ende som grønsag eller som et ungt dødsfald den ligger jo latent i accepten af en sport, hvor doping er en forudsætning.

Så kan bodybuillding ikke bestå som en formodet sport, der er fri for stoffer, så lad lortet lukke ned.

Ja, det er tragisk. Og jeg mener helelr ikke at man bør legalisere det, eller give det fuldt ud accept. Men samtdigt synes jeg også, at senere års klapjagt har taget noget af glansen af dansk bb'ing. Jeg så gerne stikprøver (ved konkurrencer) - så kunne man være heldig eller uheldig hvis man ikke var clean.

Mennesket har mistet evnen til at leve optimalt i forhold til sundhed og fremtid. Rygning, druk, biler, skovfældnig etc. etc., så at folk krudter til hjerte, lever, nyre eller andre organer sætter ud er bestemt tragsik, men ikke noget jeg personligt finder så forargende.

Link to comment
Share on other sites

flexipecs <---- det må da være enten eller. helt ærligt et par stikprøver til konkurrence. Det eneste det gør er måske at man narrer et par uviden fjolser til at tro at man gør lidt ved doping. Det ville jo stadig være forholdsvist nemt at snyde og hvis det ikke er for at komme snyd til livs man dopingtester, så kan det sgu da være skide ligemeget

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Ved styrkeløft er det 2 års karantæne, når man bliver taget første gang og hvis det så sker igen er det udelukkelse fra sporten på livstid, hvis jeg har forstået det rigtigt. For mig at se er det meget milde straffe, som på ingen måder holder folk fra at tage diverse skidt. En karantæne er ikke nok i sig selv. Dopingsyndere burde også få bøder på mindst 10.000 kr., så det kan mærkes. Indtægterne fra bøderne skulle så gå til forbundet, som kunne bruge pengene på dopingbekæmpelse.

Det kunne også være en ide, at give klubberne et større ansvar ved at de fx skulle betale en doping-skat på fx 1000. kr. om året, som skal bruges på flere dopingtests.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

flexipecs <---- det må da være enten eller. helt ærligt et par stikprøver til konkurrence. Det eneste det gør er måske at man narrer et par uviden fjolser til at tro at man gør lidt ved doping. Det ville jo stadig være forholdsvist nemt at snyde og hvis det ikke er for at komme snyd til livs man dopingtester, så kan det sgu da være skide ligemeget

Helt enig. Ved en lemfældig stikprøvekontrol vil man gøre doping til et vilkår og man vil faktisk lade de som ikke doper sig og forsynder sig imod love og vedtægter stå tilbage som tabere - det giver jo ikke mening.

Link to comment
Share on other sites

Ved styrkeløft er det 2 års karantæne, når man bliver taget første gang og hvis det så sker igen er det udelukkelse fra sporten på livstid, hvis jeg har forstået det rigtigt. For mig at se er det meget milde straffe, som på ingen måder holder folk fra at tage diverse skidt. En karantæne er ikke nok i sig selv. Dopingsyndere burde også få bøder på mindst 10.000 kr., så det kan mærkes. Indtægterne fra bøderne skulle så gå til forbundet, som kunne bruge pengene på dopingbekæmpelse.

Det er et meget stort skridt at tage, at skulle give bøder i en sport hvor økonomien er så lille som i SL. Kan man overhovedet vinde pengepræmier til nogen stævner i DK?

Synes egentlig de gældende regler er ganske rimelige.

Det kunne også være en ide, at give klubberne et større ansvar ved at de fx skulle betale en doping-skat på fx 1000. kr. om året, som skal bruges på flere dopingtests.

Og hvad række det til? En kvart prøve pr klub?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne også være en ide, at give klubberne et større ansvar ved at de fx skulle betale en doping-skat på fx 1000. kr. om året, som skal bruges på flere dopingtests.

Så hellere betale en 50'er mere i licens. Da de fleste klubber i forvejen ikke har særlig mange penge at gøre med. Er nu ganske tilfreds som det er lige pt.

Edited by Munden
Link to comment
Share on other sites

Og hvad række det til? En kvart prøve pr klub?

Der er ca. 30 klubber: 30*1000 kr. = 30.000 kr. / 1500 kr. pr- test = 20 ekstra dopingprøver

Jeg synes nu, at det gør en forskel. Især når det taget i betragtning, hvor lidt der testes pt. :smile:

Nu bruger jeg styrkeløft som eksempel, da det er denne sport jeg selv dyrker, men det er nu i alle sportgrene, at der burde gøres det samme. Jeg tror ikke doping er et større problem i styrkeløft end i så mange andre sportsgrene.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Så hellere betale en 50'er mere i licens. Da de fleste klubber i forvejen ikke har særlig mange penge at gøre med. Er nu ganske tilfreds som det er lige pt.

Ja, det kunne man også gøre. Der er sikkert også bedre måder at skaffe penge på. Det skal i hvert fald være sådan, at der bliver testet til at alle stævner, så folk aldrig kan være 100 pct. sikker på ikke at blive taget.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Dopingsyndere burde også få bøder på mindst 10.000 kr., så det kan mærkes. Indtægterne fra bøderne skulle så gå til forbundet, som kunne bruge pengene på dopingbekæmpelse.

Enig.

Idag er det iøvrigt sådan, at man som landsholdsløfter skal betale forbundets udgifter til rejser etc tilbage, hvis man testes positivt. Der gav et pænt girokort til den seneste landsholdsløfter der blev nappet for en dopingforteelse tilbage i 2001.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi taler bodybuilding, så er det du ønsker noget der endnu ikke har eksisteret (i hvert fald ikke de seneste 35-40 år).

Men jeg kan godt se, at hvis man er SÅ anti AAS, så er det svært at acceptere tingenes tilstand.

Jeg ser dog på det fra et underholdningsmæssigt synspunkt - folk vil forarges.. folk vil se freaks! Folk kommer ikke til BB shows for at se 85 kilos fyre som det største og mest brutale.

Ingen tvivl om det er flot og imponerende med en clean BB'er der stiller op, men uanset så er det sværvægterne der trækker fulde huse.

Og sådan ER den sport - det kan man lige så godt se i øjnene. Folk vil gerne se dem der har været/er på juice; men de vil samtidig ikke acceptere brugen af det.

Nu er BB jo ikke ligefrem en voldsom stor publikumssport, så jeg ville være forsigtig med at udtale mig alt for skråsikkert om, hvad "folk vil se".

Det er min opfattelse (subjektive) at det er en lukket kreds af BB'ere, der interesserer sig for konkurrencerne, hvorimod den almene dansker synes af prof BB'erne er decideret grimme, og derfor er fuldstændigt ligeglade med, hvem der Mr. O.

Måske kunne sporten vinde større publikumsmæssig udbredelse, hvis udøverne kom ned i realistiske størrelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i Squash og Fitness i Odense ....

... centeret har en "holdning" til at det skal være 100% doping-frit miljø ... men de testet ikke (da det koster penge :laugh: ) .... der er nok nogle som har taget noget på et tidspunkt ... og det er ikke er "problem" ... som jeg ser det ....

ok ... det er jo et problem i den tvetydige holdning som centeret har .... :dry:

Jeg er selv clean ... og jeg løfter tungt :cool: ... og jeg har selv prøvet at hører andre (som har ondt i røven) siger at jeg "ligner sådan én" !! .... :laugh:

Det er sørgeligt at hører på .... men sådan er det når centeret ikke vil teste ....

Næste gange jeg hører det konfronterer jeg dem også med det ..... :cool: ... og så må de jo kunne underbygge deres påstande .....

Link to comment
Share on other sites

Ved styrkeløft er det 2 års karantæne, når man bliver taget første gang og hvis det så sker igen er det udelukkelse fra sporten på livstid, hvis jeg har forstået det rigtigt. For mig at se er det meget milde straffe, som på ingen måder holder folk fra at tage diverse skidt.

Der er dog lige den lille krøle ved det, at det er al sport under DIF man bliver udelukket fra på livstid -ikke bare styrkeløft.

Dvs. hvis du om 10 år vil spille serie 5 fodbold med gutterne, så går den ikke, for forboldklubben er medlem af DIF.

Link to comment
Share on other sites

Der er dog lige den lille krøle ved det, at det er al sport under DIF man bliver udelukket fra på livstid -ikke bare styrkeløft.

Dvs. hvis du om 10 år vil spille serie 5 fodbold med gutterne, så går den ikke, for forboldklubben er medlem af DIF.

Okey, det vidste jeg faktisk ikke, men et eller andet sted er det fair nok.

Link to comment
Share on other sites

flexipecs <---- det må da være enten eller. helt ærligt et par stikprøver til konkurrence. Det eneste det gør er måske at man narrer et par uviden fjolser til at tro at man gør lidt ved doping. Det ville jo stadig være forholdsvist nemt at snyde og hvis det ikke er for at komme snyd til livs man dopingtester, så kan det sgu da være skide ligemeget

Doping vil man aldrig komme til livs - det er kommet for at blive. Bare fordi ADD kører rundt til nogle centre eller tester ved stævner, er det ikke ensbetydende med, at de der tester negativ ikke har taget noget. De er bare ikke blevet snuppet, fordi de enten har været for dygtige, eller stoppet i rette øjeblik. Der findes jo centre nok, hvor ADD ikke må komme.

Nu er BB jo ikke ligefrem en voldsom stor publikumssport, så jeg ville være forsigtig med at udtale mig alt for skråsikkert om, hvad "folk vil se".

Det er min opfattelse (subjektive) at det er en lukket kreds af BB'ere, der interesserer sig for konkurrencerne, hvorimod den almene dansker synes af prof BB'erne er decideret grimme, og derfor er fuldstændigt ligeglade med, hvem der Mr. O.

Måske kunne sporten vinde større publikumsmæssig udbredelse, hvis udøverne kom ned i realistiske størrelser.

Bodybuilding er det jeg vil kalde for en ekstrem sportsgren og ikke en mainstream sportsgren. Jeg kan selvfølgelig også kun udtale mig subjektivt, men jeg mener ikke, at BB hele vejen igennem skal styres af, hvad Hr. og Fru Danmark mener er pænt at se på. Lige så lidt som jeg synes Ulrik Wilbech skal blande sig i, hvordan en BMX konkurrence bør afholdes.

Bodybuilding er noget for sig, og jeg synes det ville være synd, hvis moralens vogtere skal gå ind og ændre sportsgrenen for altid ved restriktioner og forbud.

Link to comment
Share on other sites

Doping vil man aldrig komme til livs - det er kommet for at blive. Bare fordi ADD kører rundt til nogle centre eller tester ved stævner, er det ikke ensbetydende med, at de der tester negativ ikke har taget noget. De er bare ikke blevet snuppet, fordi de enten har været for dygtige, eller stoppet i rette øjeblik. Der findes jo centre nok, hvor ADD ikke må komme.

Er udemærket klar over en negativ test ikker er lig en ren atlet. Men hvis folk bliver testet udenfor konkurrence, vil det være MEGET sværere at snyde kontrollen. Specielt hvis ADD VED hvor og hvornår man træner, som man f.eks. gør med folk i den prioriterede testgruppe.

Det ville være den eneste måde man kunne det til livs på.

Link to comment
Share on other sites

Det synd støtten fra staten ikke er større til bb/fitness- De KRÆVER at 1.2.3 blir testet til DM. Hvilket jeg mener er fair. Dog vil de ikke støtte økonomisk. Dbff har sendt et forslag med 4 random test grundet den ringe økonomi. Det vil de ikke gå med til.

Dbff tester derfor som normalt nr.1.2.3 men dermed kommer de ud med KÆMPE underskud. Og derfor ikke sikkert der noget der hedder dbff, dm i bb osv næste år hvilket ville være en skandale for os clean atleter!

Hvis dbff tester 4 personer til dm vil de stadig teste LANGT flere procent mæssigt end mange mange andre sports forbund i dk!

Link to comment
Share on other sites

Er udemærket klar over en negativ test ikker er lig en ren atlet. Men hvis folk bliver testet udenfor konkurrence, vil det være MEGET sværere at snyde kontrollen. Specielt hvis ADD VED hvor og hvornår man træner, som man f.eks. gør med folk i den prioriterede testgruppe.

Det ville være den eneste måde man kunne det til livs på.

Enig.

Spørgsmålet er bare om man er til clean sport frem for alt, eller om man kan se gennem fingre med det. Det er faktisk det jeg mente denne tråd lagde op til - og BB er for mig en sport, hvor det er mindre væsentligt, om atleten på scenen har krudtet eller ej.

Men igen - det er også nemt nok at sige for mig, da jeg er tilskuer og ikke en der selv konkurerer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det synd støtten fra staten ikke er større til bb/fitness- De KRÆVER at 1.2.3 blir testet til DM. Hvilket jeg mener er fair. Dog vil de ikke støtte økonomisk. Dbff har sendt et forslag med 4 random test grundet den ringe økonomi. Det vil de ikke gå med til.

Hvordan kan de kræve det?

Hvad er konsekvensen hvis DBFF siger nej til test af 1,2,3?

Link to comment
Share on other sites

Doping vil man aldrig komme til livs - det er kommet for at blive. Bare fordi ADD kører rundt til nogle centre eller tester ved stævner, er det ikke ensbetydende med, at de der tester negativ ikke har taget noget. De er bare ikke blevet snuppet, fordi de enten har været for dygtige, eller stoppet i rette øjeblik. Der findes jo centre nok, hvor ADD ikke må komme.

Bodybuilding er det jeg vil kalde for en ekstrem sportsgren og ikke en mainstream sportsgren. Jeg kan selvfølgelig også kun udtale mig subjektivt, men jeg mener ikke, at BB hele vejen igennem skal styres af, hvad Hr. og Fru Danmark mener er pænt at se på. Lige så lidt som jeg synes Ulrik Wilbech skal blande sig i, hvordan en BMX konkurrence bør afholdes.

Bodybuilding er noget for sig, og jeg synes det ville være synd, hvis moralens vogtere skal gå ind og ændre sportsgrenen for altid ved restriktioner og forbud.

Fuldstændig Enig.

Vi har haft projekt med "Ekstrem Sport" i skolen hvor Bodybuilding/styrketræning/vægtløftning indgik som en ekstrem sport hvilket selvfølgelig også var derfor jeg skrev om det og scorede et 11 tal :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der så hvis du får lyst til at træne ud over de fire dage, eller hvis du kommer lidt før eller går lidt senere?

Hvad sker der helt konkret, hvis de dykker op og du har glemt at melde afbud til den træning? Du får da vel ikke 2 års karantæne bare sådan uden videre?

Så begynder det da efterhånden at være spild af ressourcer.

Nu har jeg ikke en skid styr på steroider og den slags, men hvad er det de tester for når de kan finde på at gøre det så tit (og udenfor konkurrence)? Det er mit indtryk at i hvert fald de fleste roids kan måles i kroppen noget længere tid end en uge.

Hvis jeg træner på andre tidspunkter end de nævnte, kan jeg enten vælgte at skrive/ringe til dem i god tid og fortælle ændringen, eller møde op til aftalte tidspunkt ved siden af.

Dukker de op uden man er der, kontakter de en, og man har derefter 1 time til at møde op - møder man ikke op, betragtes det som en positiv test og giver 2 års karantæne.

Du kan godt se man er på røven, hvis man skulle have trænet i nordjylland og er taget til kbh uden at have meldt afbud. Jeg er ved at være godt træt af det lort.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg træner på andre tidspunkter end de nævnte, kan jeg enten vælgte at skrive/ringe til dem i god tid og fortælle ændringen, eller møde op til aftalte tidspunkt ved siden af.

Dukker de op uden man er der, kontakter de en, og man har derefter 1 time til at møde op - møder man ikke op, betragtes det som en positiv test og giver 2 års karantæne.

Du kan godt se man er på røven, hvis man skulle have trænet i nordjylland og er taget til kbh uden at have meldt afbud. Jeg er ved at være godt træt af det lort.

Jeg tror der er noget du har misforstået. Du vil ikke blive tildelt to års karantæne på så løst et grundlag. Såfremt der er tale om, at ADD en enkelt gang ikke har kunnet træffe dig i klubben på det angivne tidspunkt vil du slippe med en advarsel. Det er ihvertfald hvad jeg har forstået på Morten og Tonni som også er i med i den ordning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bodybuilding er det jeg vil kalde for en ekstrem sportsgren og ikke en mainstream sportsgren. Jeg kan selvfølgelig også kun udtale mig subjektivt, men jeg mener ikke, at BB hele vejen igennem skal styres af, hvad Hr. og Fru Danmark mener er pænt at se på. Lige så lidt som jeg synes Ulrik Wilbech skal blande sig i, hvordan en BMX konkurrence bør afholdes.

Bodybuilding er noget for sig, og jeg synes det ville være synd, hvis moralens vogtere skal gå ind og ændre sportsgrenen for altid ved restriktioner og forbud.

Selv om jeg ikke deler holdningen, så er den da fair nok. Men, nu bragte du jo selv spørgsmålet om, hvad "folk" vil se ind i billedet, og det var det jeg reagerede på. Det er vel logisk, at hvis "folk" i din optik er dem, der allerede går til BB shows, så har du naturligvis ret. Men, hvis "folk" defineres bredere end dette, så tvivler jeg stærkt.

I øvrigt er prof BB imo slet ikke en sport - det er et show på linje med modelkonkurrencer. Muligvis er de æstetiske kriterier lidt anderledes, men grundlæggende er der tale om det samme, nemlig en usund professionel dyrkelse af et kropsideal, der er både sygeligt og langt fra vedkommende for alle andre.

På et mere overordnet plan er det min holdning at folk må dyrke de showdicipliner/sportsgrene de har lyst til. Hvis man kan afholde verdensmesterskaber i pælesidning, hvorfor så ikke også i at kunne fremvise de største overarme mens man kun er iført mørkerød velour g-streng og møbelpolish.

Problemet for mig opstår, når en showform bliver så inficeret af doping, som prof BB er. Dybest set er det jo ikke muligt at være med på toppen uden samtidigt at være kriminel og spille hazard med sit helbred. Burde det ikke give stof til eftertanke ?

I øvrigt, er det så ikke lidt langt ude at kategorisere andre som moralens vogtere, blot fordi de argumenterer imod doping ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der er noget du har misforstået. Du vil ikke blive tildelt to års karantæne på så løst et grundlag. Såfremt der er tale om, at ADD en enkelt gang ikke har kunnet træffe dig i klubben på det angivne tidspunkt vil du slippe med en advarsel. Det er ihvertfald hvad jeg har forstået på Morten og Tonni som også er i med i den ordning. :smile:

Jeg ved jo, hvad jeg har fået at vide jeg skal rette mig efter :wink:

I øvrigt tror jeg ikke morten og tonni er med i den prioriterede testgruppe nu? - De har været, men jeg tror ikke de er mere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share