Doping


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

Selv om jeg ikke deler holdningen, så er den da fair nok. Men, nu bragte du jo selv spørgsmålet om, hvad "folk" vil se ind i billedet, og det var det jeg reagerede på. Det er vel logisk, at hvis "folk" i din optik er dem, der allerede går til BB shows, så har du naturligvis ret. Men, hvis "folk" defineres bredere end dette, så tvivler jeg stærkt.

I øvrigt er prof BB imo slet ikke en sport - det er et show på linje med modelkonkurrencer. Muligvis er de æstetiske kriterier lidt anderledes, men grundlæggende er der tale om det samme, nemlig en usund professionel dyrkelse af et kropsideal, der er både sygeligt og langt fra vedkommende for alle andre.

På et mere overordnet plan er det min holdning at folk må dyrke de showdicipliner/sportsgrene de har lyst til. Hvis man kan afholde verdensmesterskaber i pælesidning, hvorfor så ikke også i at kunne fremvise de største overarme mens man kun er iført mørkerød velour g-streng og møbelpolish.

Problemet for mig opstår, når en showform bliver så inficeret af doping, som prof BB er. Dybest set er det jo ikke muligt at være med på toppen uden samtidigt at være kriminel og spille hazard med sit helbred. Burde det ikke give stof til eftertanke ?

Jeg er meget enig i dit indlæg, og kan sagtens forstå du har det syn på sporten/konkurrencerne.

Dog adskiller BB sig fra alm. modelkonkurrencer/skønhedskonkurrencer på den måde, at det kræver langt mere forberedelse, års træning, utrolig dedikation og en hel livsstil for at skabe den krop som de har på toppen (nå ja, og så lidt doping!) :wink:

I øvrigt, er det så ikke lidt langt ude at kategorisere andre som moralens vogtere, blot fordi de argumenterer imod doping ?

Jo, måske er jeg lidt grov i flaben; men det var nu ikke ment så slemt.

Men når jeg omtaler "moralens vogtere", så er det ment som lidt af en provokation mod de, som gerne vil ha ændret de idealer der findes i bodybuilding i dag.

Jeg synes clean bodybuildere er flotte og seje og fortjener ære og respekt; men de kan ikke konkurrere mod de store monstre, som er fyldt op med krudt. Og helt på egen regning synes jeg det ville være synd og ærgerligt, hvis man ikke længere kunne se disse kæmper på scenen.

Derfor så jeg langt hellere at der fandtes konkurrencer med nogle få stikprøver (ligesom CJ8000 nævner), hvor der rent faktisk er en rirsiko for, at en eller flere atleter er dopede; samt der fandtes konkurrencer hvor alle atleter var garanteret 100% clean (eller så tæt på man nu kunne komme), med lignende regler som Mølvis åbenbart fungerer under.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dopingsyndere burde også få bøder på mindst 10.000 kr., så det kan mærkes. Indtægterne fra bøderne skulle så gå til forbundet, som kunne bruge pengene på dopingbekæmpelse.
Det kan gøres på klubplan. Som løfter i AAK skriver du under på en antidoping erklæring, hvori du accepterer en bøde på 5000kr, hvis du skulle blive testet positiv.
Idag er det iøvrigt sådan, at man som landsholdsløfter skal betale forbundets udgifter til rejser etc tilbage, hvis man testes positivt. Der gav et pænt girokort til den seneste landsholdsløfter der blev nappet for en dopingforteelse tilbage i 2001.

...og jeg skulle vel ligge et par hundrede tusinder :crazy:

Dukker de op uden man er der, kontakter de en, og man har derefter 1 time til at møde op - møder man ikke op, betragtes det som en positiv test og giver 2 års karantæne.

3 advarsler indenfor 18 måneder kan give en 2 års karantæne......

Edited by /Niels
Link to comment
Share on other sites

>> Niels

Kan ikke huske de nærnere regler, og jeg har først hørt om sagen efterfølgende, da jeg ikke var aktiv i DSF-arbejde da synderen blev nappet (første gang).

Det var dog ikke beløb i den størrelsesorden, du nævner.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Fuldstændig Enig.

Vi har haft projekt med "Ekstrem Sport" i skolen hvor Bodybuilding/styrketræning/vægtløftning indgik som en ekstrem sport hvilket selvfølgelig også var derfor jeg skrev om det og scorede et 11 tal :4thumbup:

Med al respekt for jeres undervisning og din karakter, så har jeg svært ved at se noget ekstremt ved BB, udover forbruget af kunstige hjælpemidler. Hvorfor er det mere ekstremt at løfte jern end eksempelvis skakbrikker ?

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt for jeres undervisning og din karakter, så har jeg svært ved at se noget ekstremt ved BB, udover forbruget af kunstige hjælpemidler. Hvorfor er det mere ekstremt at løfte jern end eksempelvis skakbrikker ?

Du synes måske ikke Coleman ser ekstrem ud.

Uden at skulle forsvare doping, så undrer det mig, at du fortæller, hvad folk vil se. For du er jo løber og skriver slet ikke træde om styrketræning (bortset fra AS-debatten), så jeg gætter på, at du slet ikke interesserer dig for muskler og derfor ikke ville se BB-stævner ligegyldigt hvordan folk så ud på scenen.

Jeg kan dog sagtens se problemet for udøverne, som er chanceløse i sporten, hvis de ikke er dopede.

Link to comment
Share on other sites

Du synes måske ikke Coleman ser ekstrem ud.

Absolut, men hans ekstreme udseende skyldes jo ikke sporten i sig selv - men derimod hans abnorme brug af doping. Hvis du tager udgangspunkt i muligheden for frit at kunne benytte doping, så vil langt de fleste fysisk betonede sportsgrene imo. blive ekstreme.

Dette så vi jo også eksempler på i atletik i den periode, hvor østblokken systematisk benyttede doping, eller senere hvor doping var en del af det kinesiske svømmeprogram.

Men, BB-sporten i sig selv har jeg svært ved at se noget ekstremt i. Den består dybest set i at nogle udøvere træner nogle færdigheder/evner, som du så viser frem for nogle dommere. Du kan finde det samme i eks. sportsdans.

Uden at skulle forsvare doping, så undrer det mig, at du fortæller, hvad folk vil se. For du er jo løber og skriver slet ikke træde om styrketræning (bortset fra AS-debatten), så jeg gætter på, at du slet ikke interesserer dig for muskler og derfor ikke ville se BB-stævner ligegyldigt hvordan folk så ud på scenen.

Jeg kan dog sagtens se problemet for udøverne, som er chanceløse i sporten, hvis de ikke er dopede.

Hvis du læser mit tidligere indlæg, så vil du se at jeg faktisk ikke fortæller, hvad folk vil se. Jeg stiller blot spørgsmålstegn ved den opfattelse at BB-sportens popularitet står og falder med størrelsen af de fysiske abnormiteter.

Måske kunne sporten i virkeligheden opnå større popularitet, hvis man kom doping-problemet til livs.

Jeg har umådeligt svært ved at forholde mig til Colemans, Cutlers mfl.'s fysik, idet jeg ved at den ikke kan opnås ved almindelig træning. Derimod synes jeg da at de cleane BB'ere (antager jeg de er) har en flot fysik, også selv om de kun er halvt så store.

Link to comment
Share on other sites

Men, BB-sporten i sig selv har jeg svært ved at se noget ekstremt i. Den består dybest set i at nogle udøvere træner nogle færdigheder/evner, som du så viser frem for nogle dommere. Du kan finde det samme i eks. sportsdans.

Godt være det er mig der er fuck up på diæt lige nu, men det der er noget pis at fyre af. Du har tydeligvis ikke selv prøvet kampen om at komme på scenen! Det kræver ikke bare lidt træning og lidt diæt. Det kræver røv meget træning i opbygningsfasen, mad osv. I diæten er det så bare endnu mere ekstremt. At sku træne på et kalorieunderskud, at stå op hver dag kl 6 for at dyrke morgencardio+cardio inden du sover, at droppe mange forskellige sociale arrangementer osv osv osv.

Og nej jeg går heller ikke ind for doping. Men synes ikke man kan cutte det ud som du gør det!

Link to comment
Share on other sites

Godt være det er mig der er fuck up på diæt lige nu, men det der er noget pis at fyre af. Du har tydeligvis ikke selv prøvet kampen om at komme på scenen! Det kræver ikke bare lidt træning og lidt diæt. Det kræver røv meget træning i opbygningsfasen, mad osv. I diæten er det så bare endnu mere ekstremt. At sku træne på et kalorieunderskud, at stå op hver dag kl 6 for at dyrke morgencardio+cardio inden du sover, at droppe mange forskellige sociale arrangementer osv osv osv.

Og nej jeg går heller ikke ind for doping. Men synes ikke man kan cutte det ud som du gør det!

Jeg kan til dels godt følge Diddley, da de fleste sportsgrene(på højt niveau) efterhånden er ekstreme. Diæt og mange træninger er jo ikke kun forbeholdt BB, men mange sportsgrene hvor der skal rammes vægtklasser og hvor overflødige kilo ikke er en fordel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Godt være det er mig der er fuck up på diæt lige nu, men det der er noget pis at fyre af. Du har tydeligvis ikke selv prøvet kampen om at komme på scenen! Det kræver ikke bare lidt træning og lidt diæt. Det kræver røv meget træning i opbygningsfasen, mad osv. I diæten er det så bare endnu mere ekstremt. At sku træne på et kalorieunderskud, at stå op hver dag kl 6 for at dyrke morgencardio+cardio inden du sover, at droppe mange forskellige sociale arrangementer osv osv osv.

Og nej jeg går heller ikke ind for doping. Men synes ikke man kan cutte det ud som du gør det!

Du tror ikke at den beskrivelse passer på de fleste andre sportsgrene ? Mon ikke også sportsdansere, skøjteløbere mv. er på diæt - står tidligt op for at træne mv.

Generelt tror jeg ikke der er ret mange sportsgrene, hvor man kan nå toppen uden at skulle lide en række forskellige afsavn.

Link to comment
Share on other sites

Du tror ikke at den beskrivelse passer på de fleste andre sportsgrene ? Mon ikke også sportsdansere, skøjteløbere mv. er på diæt - står tidligt op for at træne mv.

Generelt tror jeg ikke der er ret mange sportsgrene, hvor man kan nå toppen uden at skulle lide en række forskellige afsavn.

BB'eres fedtprocenter er ekstreme. Det at komme dertil er ekstremt.

Livsstilskravene er ekstreme helt oppe i niveau med ekstreme udholdenhedsidrætter.

Træningskravene er også ganske voldsomme.

Tillæg behov for kulhydrat/væskeudtømning og man er ved at være der.

Dette er et krav til ALLE bb'ere der stiller op. I konkurrencer med vægtklasser er det jo kun dem der er over vægtklassen der skal pine sig ned, det er ikke et krav i det hele taget.

Jeg gad godt se den bryder, der var på diæt i 3måneder eller mere for at klare vægtklassen inden hvert stævne :laugh:

Link to comment
Share on other sites

BB'eres fedtprocenter er ekstreme. Det at komme dertil er ekstremt.

Livsstilskravene er ekstreme helt oppe i niveau med ekstreme udholdenhedsidrætter.

Træningskravene er også ganske voldsomme.

Tillæg behov for kulhydrat/væskeudtømning og man er ved at være der.

Dette er et krav til ALLE bb'ere der stiller op. I konkurrencer med vægtklasser er det jo kun dem der er over vægtklassen der skal pine sig ned, det er ikke et krav i det hele taget.

Jeg gad godt se den bryder, der var på diæt i 3måneder eller mere for at klare vægtklassen inden hvert stævne :laugh:

Jeg ved ikke helt, hvad din pointe er. Du fremhæver nogle træningskrav for BB, som jeg absolut ikke kan se skulle være specielle på nogen måde. Det eneste, der skiller sig ud, er den lave fedtprocent.

Jeg søgte for sjovt på "svømning træningsmængde" og fandt frem til Farums svømmeklubs juniorhold. Her finder du 8. klasse piger, der svømmer 7X2 timer om ugen og derudover styrketræner 3 timer ved siden af. Her taler vi om piger, der ikke er i danmarkseliten.

Det er vel givet, at diæt ikke er et problem for dem. Så vidt jeg husker er der flere svømmere, der drikker rent fløde for overhovedet at holde vægten oppe.

Jeg vil ikke på nogen måde påstå, at træningskravene for seriøse BB'ere ikke er omfattende. Men, jeg synes det er svært at finde belæg for at de skiller sig ud fra andre sportsgrene.

I andre sportsgrene er de fysiske krav ikke så fremtrædende, hvorimod den tekniske eller mentale træning spiller en større rolle. Dette tror jeg dog ikke gør kravene mindre udfordrende. Jeg tror det er lige så krævende at være skakstormester som at være prof BB'er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke på nogen måde påstå, at træningskravene for seriøse BB'ere ikke er omfattende. Men, jeg synes det er svært at finde belæg for at de skiller sig ud fra andre sportsgrene.

I andre sportsgrene er de fysiske krav ikke så fremtrædende, hvorimod den tekniske eller mentale træning spiller en større rolle. Dette tror jeg dog ikke gør kravene mindre udfordrende. Jeg tror det er lige så krævende at være skakstormester som at være prof BB'er.

Når jeg fremhæver bodybuilding som værende en ekstrem sportsgren, er det fordi der er andre sportsgrene der har samme elementer, men ikke i lige så ekstrem grad. At ændre sin fysik i sådan en grad, at man med kæmpe muskelmasse og en uhyrre lav fedtprocent kan stå på scenen og veje +90/100 kilo er ekstremt. At stille op til K4 kampe, hvor der er meget få regler og ellers bare rå kamp til blodet flyder er ekstremt.

At spille skak er ikke ekstremt, ligesom fodbold heller ikke er ekstremt.

Du må da kunne ane der er forskel :smile:

Link to comment
Share on other sites

At spille skak er ikke ekstremt, ligesom fodbold heller ikke er ekstremt.

Du må da kunne ane der er forskel :smile:

Nu er skak jo ikke en sport :w00t:

"Extreme sport (also called action sport , adventure sport, and adventurous sport) is a general term for sports featuring speed, height, danger, a high level of physical exertion, highly specialized gear, or spectacular stunts. A feature of such activities in the view of some is their alleged capacity to induce a so-called adrenaline rush in participants (a misnomer, since often the rush or high obtained is a product of increased levels of dopamine endorphins and serotonin). Another characteristic of activities so labeled is they tend to be individual rather than team sports. Extreme sports can include both competitive and non-competitive activities."

http://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_sport

så er det sagt

Edited by c0y0te
Link to comment
Share on other sites

Du tror ikke at den beskrivelse passer på de fleste andre sportsgrene ? Mon ikke også sportsdansere, skøjteløbere mv. er på diæt - står tidligt op for at træne mv.

Generelt tror jeg ikke der er ret mange sportsgrene, hvor man kan nå toppen uden at skulle lide en række forskellige afsavn.

Jo det tror jeg (ved jeg). Men derfor er det noget fis du er nedladende over for dem (og isæt bb/fitness). Du har tydeligvis aldrgi selv været konkurrence atlet i nogen sportsgrene!

Men lad os stoppe vores mundshit her og holde os til emnet

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kan fastslås at Diddley ikke har prøvet at være på hård diæt eller har været tæt på mennesker der gennemgår den oplevelse.

Husk også kost kravene er i tillæg til resten af udfordringerne.

Held og lykke med din skak, håber ikke du får siddesår eller forstuver en finger når du flytter en hest. Skader er jo en del af ekstremsport....

Link to comment
Share on other sites

Du tror ikke at den beskrivelse passer på de fleste andre sportsgrene ? Mon ikke også sportsdansere, skøjteløbere mv. er på diæt - står tidligt op for at træne mv.

Generelt tror jeg ikke der er ret mange sportsgrene, hvor man kan nå toppen uden at skulle lide en række forskellige afsavn.

Her er jeg helt enig med Diddley. BB er hårdt, men vi skal nok passe på med at tro, at "vores" sportsgren er hårdere end "andres". Jeg kan da fortælle, at en sport som Formel 1 bl.a. byder på et åndssvagt hårdt fitness-regime, der bl.a. kræver x antal timer i styrkecenter hver uge, året rundt, samt et lige så stort antal timer i cardio-helvedet. Og det en sportsgren hvor man sidder stille?? :wink:

Selvfølgelig er der forskel på BB og skak, dart og/eller billard, men andre sportsgrene der også kræver fysisk aktivitet, der er atleterne også toptunet. Er man ikke en supergod atlet, vinder man ingen medaljer. Hverken i motorsport, sportsdans, badminton eller fodbold osv. Vi ser jo også doping i mange andre sportsgrene end bare BB. Cykling er et evigt tilbagevendende fænomen, og har i år været i ekstra fokus (er det egentlig ikke det hver år? :laugh: ), men som nævnt er atletik, svømning - sågar fodbold og basketball også ramt. Så det er ikke kun BB'ere der springer over hvor gærdet er lavest.

Link to comment
Share on other sites

BB'eres fedtprocenter er ekstreme. Det at komme dertil er ekstremt.

Livsstilskravene er ekstreme helt oppe i niveau med ekstreme udholdenhedsidrætter.

Træningskravene er også ganske voldsomme.

Tillæg behov for kulhydrat/væskeudtømning og man er ved at være der.

Dette er et krav til ALLE bb'ere der stiller op. I konkurrencer med vægtklasser er det jo kun dem der er over vægtklassen der skal pine sig ned, det er ikke et krav i det hele taget.

Jeg gad godt se den bryder, der var på diæt i 3måneder eller mere for at klare vægtklassen inden hvert stævne :laugh:

Egentlig er det ikke en diskussion som jeg gider at deltage i..... men så alligevel! :wink: Det passer jo ikke helt, når du siger, at det ikke er et krav i andre idrætsgrene. Ja, selvfølgelig kan fx en bokser stille op i en højere vægtklasse, men så vinder han jo ikke noget. Så kunne man også sige, at en BB'er bare kunne stille op med en fedt% på 25 - det er jo ikke noget krav at han har en på 3%. Chancen for at han vinder er så bare = nul.

Jeg er ikke i tvivl om, at det er hårdt at dyrke BB på topplan, men jeg tror bestemt ikke, at det er hårdere end så mange andre ting - HELLER ikke diverse former for boldspil.

Personlig synes jeg ikke BB er en "rigtig" sport. Det er lidt det samme som at sige, at kvinder der går modeopvisninger i Paris er en sport. Selvom det sikkert er hårdt nok med deres spiseforstyrrelser, og andre ydelser som de skal yde for at nå til top.

At BB kun kan overleve pga. doping er sørgeligt og virkelig synd for de mange clean atleter som fx Crawdaddy. Tror det ville vinde støre popularitet i befolkningen, hvis der blev gjort en større indsats mod dopingsynderne!

Link to comment
Share on other sites

At BB kun kan overleve pga. doping er sørgeligt og virkelig synd for de mange clean atleter som fx Crawdaddy. Tror det ville vinde støre popularitet i befolkningen, hvis der blev gjort en større indsats mod dopingsynderne!

Nu kom den igen :nonono: der er vist ikke andre end personen selv, der med sikkerhed kan sige om personen er på krudt eller ej, men jeg er til gengæld enig med dig i det sidste du skriver :smile:

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Nu kom den igen :nonono: der er vist ikke andre end personen selv, der med sikkerhed kan sige om personen er på krudt eller ej, men jeg er til gengæld enig med dig i det sidste du skriver :smile:

Jeg er ikke klar over, hvad du mener? Som jeg har forstået det har Craw proklameret, at han er clean - det mener du så ikke han er. Eller hvad??

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke klar over, hvad du mener? Som jeg har forstået det har Craw proklameret, at han er clean - det mener du så ikke han er. Eller hvad??

Hvis en person siger han er clean, betyder det ikke nødvendigvis, at denne taler sandt, hvis det virkelig forholdte sig sådan, behøvede man jo ikke at bruge penge på dopingtest, når man bare kunne spørg folk om de var clean eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en person siger han er clean, betyder det ikke nødvendigvis, at denne taler sandt, hvis det virkelig forholdte sig sådan, behøvede man jo ikke at bruge penge på dopingtest, når man bare kunne spørg folk om de var clean eller ej.

Ja, det kan du selvfølgelig have ret i :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share