Doping


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

Her er jeg helt enig med Diddley. BB er hårdt, men vi skal nok passe på med at tro, at "vores" sportsgren er hårdere end "andres". Jeg kan da fortælle, at en sport som Formel 1 bl.a. byder på et åndssvagt hårdt fitness-regime, der bl.a. kræver x antal timer i styrkecenter hver uge, året rundt, samt et lige så stort antal timer i cardio-helvedet. Og det en sportsgren hvor man sidder stille?? :wink:

hehe pas nu på der er flere herinde der ik mener det er fysisk krævende at køre motorløb, bla Formel 1 og Lemans, dette er selvfølgelig personer som ikke har kendskab og viden indenfor dette felt men bare fyrer et eller andet bavl af :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 264
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den her tråd udvikler sig jo på præcist samme som alle andre, hvor man kommer til at begå den forbrydelse at stille sig kritisk over for BB. Straks bliver diskussionen personlig ("du har aldrig været topatlet", "Held og lykke med skak"). Jeg synes det er påfaldende så aggressive og personlige angreb folk er parate til at forfalde til, for at forsvare BB.

Hvis man ser bort for alt personfnidderet, så er der jo ikke fremlagt et eneste argument for at BB skulle være mere krævende end andre topidrætsgrene/showevents, kun at det er krævende (hvilket ingen benægter).

--->CJ

Jo det tror jeg (ved jeg). Men derfor er det noget fis du er nedladende over for dem (og isæt bb/fitness). Du har tydeligvis aldrgi selv været konkurrence atlet i nogen sportsgrene!

Men lad os stoppe vores mundshit her og holde os til emnet

Den eneste, der har leveret mundshit i denne sammenhæng er vist dig. Jeg har flere gange udtrykt min store respekt for cleane BB'ere. Jeg synes deres dedikation er imponerende og, at de har en flot fysik. Jeg er derfor absolut ikke nedværdigende over for dem.

Men, jeg kan stadig ikke se, at de er mere dedikerede end eks. Paula Radcliff eller en Michael Rasmussen. Hvis der er nogen der vil se fænomenet "vægtkontrol" IRL, så kan de jo bare checke kyllingen fra Tølløse uden t-shirt på.

Det jeg angriber er den selvforherligelse som jeg synes flere BB'ere lægger op til. Imo. er der ikke noget videre ekstremt over BB - den cleane del er en sportsgren som alle andre. Den ikke-cleane er et freakshow.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ekstremt kun afgøres om hvor hårdt det er at opnå resultater er der sgu mange ekstreme sporstgrene.

Næsten ligegyldigt hvilken sport vi tager fat i (udover fodbold :devil::tongue: ) vil de bedste gøre alt hvad der er muligt til at nå toppen. Både hvad angår kost og træning.

Det er så nemt at sige: hvor svært kan det være at skulle løbe i 10 sek eller stå lidt på en scene og flexe.

Men hvis man vil nå til top i sin idræt skal man være klar til at træne så meget og så korrekt som muligt, spise så korrekt som muligt. Og gøre det så mange uger om året som muligt...!

Jeg synes f.eks der er EKSTREMT irreterende at skulle vågne 4 gange om ugen kl 5 bare fordi mine tåbelige svømmere har ambitioner :tongue:

Link to comment
Share on other sites

At BB kun kan overleve pga. doping er sørgeligt og virkelig synd for de mange clean atleter som fx Crawdaddy. Tror det ville vinde støre popularitet i befolkningen, hvis der blev gjort en større indsats mod dopingsynderne!

BB-sporten vil uanset om den er fyldt med dope eller helt økologisk ikke appelerer til den brede befolkning. I mine øjne er det ikke en sport, men nærmere en skønhedskonkurrence indenfor en sub-kultur med et helt andet kropsideal end hr. og fru Jensen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gad godt se den bryder, der var på diæt i 3måneder eller mere for at klare vægtklassen inden hvert stævne :laugh:

Mine boksere går i diæt fra i dag, for, forhåbentlig, at ramme deres vægtklasser engang inden jul. Der skal de så ligge nede omkring indtil DM i marts.

De fleste sportsgrene har elementer der er ulidelige for den almene dansker hvis man vil til tops. Eliteidræt ér ekstremt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en person siger han er clean, betyder det ikke nødvendigvis, at denne taler sandt, hvis det virkelig forholdte sig sådan, behøvede man jo ikke at bruge penge på dopingtest, når man bare kunne spørg folk om de var clean eller ej.

Nu er Crawdaddy jo blevet testet flere gange - endda også uanmeldt, så der kan næppe være noget forkert i at anerkende Craws resultater som "clean resultater". :smile:

Link to comment
Share on other sites

hehe pas nu på der er flere herinde der ik mener det er fysisk krævende at køre motorløb, bla Formel 1 og Lemans, dette er selvfølgelig personer som ikke har kendskab og viden indenfor dette felt men bare fyrer et eller andet bavl af :smile:

Hvis ikke man mener motorsport er hårdt, er man i sandhed lidt udenfor pædagogisk rækkevidde. De fleste drenge har forhåbentlig prøvet at køre gokart i et givet bowling-center el. lign ét eller andet sted i kongeriget. At styre sådan et bette svin med maks 30 - 50 hypper i en time er sgu hårdt for både nakke, lænd, ben og ikke mindst underarme.

Gang så dette med 2000 og du har hvad der skal til for at være med i Formel 1; eliten for unge racerkørere verden over.

Gang så Formel 1 med 12 og du har hvad der skal til for bare at kunne gennemføre LeMans. Gang dét med 4, og du har hvad der skal til for at vinde! Tror nok både TomK og Michael Schumacher har lunger til mere end hvad de fleste turde drømme om, og deres fysik er nok heller ikke helt slatten. :wink::devil:

Som pugilist skrev: De fleste sportsgrene har elementer der er ulidelige for den almene dansker hvis man vil til tops. Eliteidræt ér ekstremt.

Uanset hvilken sportsgren, så vil eliten ALTID være ekstrem. For alle midler tages i brug for at opnå det sidste halve sekund eller den sidste lille fordel. Og her spiller fysikken altid ind, da en god fysik også indirekte resulterer i større mentalt overskud.

Men det sagt, så er min brandtale for motorsport ikke for at nedgøre BB. På INGEN måde. Alle der tropper op på en scene, knastør efter 2 - 5 måneders diæt har min uforbeholdne respekt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som pugilist skrev: De fleste sportsgrene har elementer der er ulidelige for den almene dansker hvis man vil til tops. Eliteidræt ér ekstremt.

Uanset hvilken sportsgren, så vil eliten ALTID være ekstrem. For alle midler tages i brug for at opnå det sidste halve sekund eller den sidste lille fordel. Og her spiller fysikken altid ind, da en god fysik også indirekte resulterer i større mentalt overskud.

Som MaxP (tror jeg det var) skrev tidligere, bliver vi vist aldrig alle enige om, hvordan ekstrem sport defineres. Hvis ovenstående udsagn var sandt, er Thomas Bjørn også en ekstrem sports atlet - og det er han næppe i min bog!! :laugh:

Han er muligvis ekstremt go til golf, men ekstrem sport er golf næppe.

BB er fucking ekstremt!! - og lad os så komme videre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kongen-->er helt enig, jeg ved sgu godt det er TOUGHT og jeg har bare kørt udendørs karting, udover det så kender jeg Ronni Bremer fra gamle dage ude på kbh gokartbane osv

men jeg havde en enooorm lang diskussion med en masse herinde fra som vitterligt mente at det "KUN" var bilen der gjorde alt arbejdet og at motorsport ikke burde være i kategorien SPORT hehe :laugh:

det sgu skægt at en kører som john nielsen han kan tabe var det 8 kg han sagde han engang havde smidt under et lemans :blink: det er VARMT i cockpittet og det er krævende og der skal være fokus på HELE TIDEN, G-påvirkningerne de flår i dig hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nu er Crawdaddy jo blevet testet flere gange - endda også uanmeldt, så der kan næppe være noget forkert i at anerkende Craws resultater som "clean resultater". :smile:

Nu beskylder jeg ikke Crawdaddy for noget som helst. Det er ikke mig, der bragte hans navn på banen :smile: Jeg mener bare, at man aldrig kan vide med sikkerhed om folk tager noget eller ej. Jeg bliver jo også testet uden for konkurrence og til stævne, men jeg kunne da uden problem være krudtet til op over begge øre, og så alligevel slippe afsted med det.

Link to comment
Share on other sites

Nu beskylder jeg ikke Crawdaddy for noget som helst. Det er ikke mig, der bragte hans navn på banen :smile: Jeg mener bare, at man aldrig kan vide med sikkerhed om folk tager noget eller ej. Jeg bliver jo også testet uden for konkurrence og til stævne, men jeg kunne da uden problem være krudtet til op over begge øre, og så alligevel slippe afsted med det.

Enig med faber, alle har så travlt med at fortælle hvem der er "rene" herinde uden at har noget som helst kendskab til personen eller ej, Der er jo kun 1 der ved det, og det er personen selv.

og fordi man har skrevet i sin log "jeg er clean" betyder det jo ikke at det passer, så vidt jeg ved er der ihvertfald EEN herinde der åbenbart blev opdaget eller hvordan man nu vil udtrykke det.

Link to comment
Share on other sites

Som MaxP (tror jeg det var) skrev tidligere, bliver vi vist aldrig alle enige om, hvordan ekstrem sport defineres. Hvis ovenstående udsagn var sandt, er Thomas Bjørn også en ekstrem sports atlet - og det er han næppe i min bog!! :laugh:

Han er muligvis ekstremt go til golf, men ekstrem sport er golf næppe.

BB er fucking ekstremt!! - og lad os så komme videre :smile:

Du misforstod pointen... Pointen er at al elitesport er ekstremt i en eller anden forstand (nogle i flere, nogle i færre). At forveksle det med at sporten i sig selv er ekstrem, hvilket er det du gør, er en misforståelse.

Kan man basejumpe, uden det er farligt, grænseoverskridende og dermed ekstremt? Nej.

Kan man whitewater rafte ned ad en flod fyldt med vandfald uden det er farligt, grænseoverskridende og dermed ekstremt? Nej.

Kan man spille golf med gutterne hver søndag, spille serie 6 med 3. halvleg og hele svineriet, cykle 15 km på en time en gang om ugen, gå til boksning (læs: bokseaerobic! :crazy: ) to gange om ugen? Ja! Derfor er sporten i sig selv ikke ekstrem!

Kan man pumpe lidt jern, æde tun til det står ud af ørerne og hoppe på en scene iført minitrusser uden det er ekstremt? Ja, selvfølgelig! Det er først når man vil noget med det det bliver ekstremt, ikke ideen i sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Mine boksere går i diæt fra i dag, for, forhåbentlig, at ramme deres vægtklasser engang inden jul. Der skal de så ligge nede omkring indtil DM i marts.

De fleste sportsgrene har elementer der er ulidelige for den almene dansker hvis man vil til tops. Eliteidræt ér ekstremt.

Hvor meget skal de smide, og giver du dem egentlig kostplan? (eller knokler de bare løs i træningslokalet? :devil: )

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget skal de smide, og giver du dem egentlig kostplan? (eller knokler de bare løs i træningslokalet? :devil: )

Det er lidt forskelligt. Min fjervægter vejer omkring 63-64 her om sommeren (skal under 57). Min letweltervægter vejede kun 71.5 i dag. Han har været oppe på 73.5 (skal under 64). Mine letvægtere vejer mellem 65 og 68 (skal under 60).

Så for fjervægterens vedkommende er det 7 kg, eller over 10% af hans kropsvægt. Og han er CUT i forvejen. Hans BF% er helt sikkert under 10, så der ryger lige lidt masse også. :crazy:

Det er mest knokle knokle, men de tæller også kalorier... decideret kostplan kan man ikke kalde det, men der er selvfølgelig retningslinjer for hvad der skal indenbords, sådan lidt John Berardi inspireret. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt forskelligt. Min fjervægter vejer omkring 63-64 her om sommeren (skal under 57). Min letweltervægter vejede kun 71.5 i dag. Han har været oppe på 73.5 (skal under 64). Mine letvægtere vejer mellem 65 og 68 (skal under 60).

Så for fjervægterens vedkommende er det 7 kg, eller over 10% af hans kropsvægt. Og han er CUT i forvejen. Hans BF% er helt sikkert under 10, så der ryger lige lidt masse også. :crazy:

Det er mest knokle knokle, men de tæller også kalorier... decideret kostplan kan man ikke kalde det, men der er selvfølgelig retningslinjer for hvad der skal indenbords, sådan lidt John Berardi inspireret. :smile:

Ok, lyder fornuftigt! Min personlige erfaring er også, at jo mere man træner - jo hårdere er det at tabe sig, da man virkelig får brug for sine kcal for at overleve træningen. Og her er det jo også afgørende at man dyrker en sport, hvor ens modstander prøve at slå næsen om i nakken på dig! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Du misforstod pointen... Pointen er at al elitesport er ekstremt i en eller anden forstand (nogle i flere, nogle i færre). At forveksle det med at sporten i sig selv er ekstrem, hvilket er det du gør, er en misforståelse.

Golf eller curling på elite plan finder jeg ikke ekstremt.

Desuden er min pointe, at bodybuilding er en esktrem sportsgren, om man så tilhører eliten eller ej.

Link to comment
Share on other sites

om hvad olk gør med deres egen krop må de sku selvom sålænge de ikke pådutter andre noget...

Jeg kunne da ikke vær mere ligeglad med om ham nede i centeret spiser super "vitaaminer" eller ej.

Bliver man snuppet i en test tager de vel også det med oprejst pande.

Hvormange propper sig ikke med alt hvad de kan få fat i af "kosttildskud" for at opnå gode resultater i stedet for at spise ordenligt...

Og med den verden vi lever i nu er alle jo kun clean mandag til evt. fredag inden de skal i byen og give den gaz (ja det gør folk jo osgå der træner seriøst)

Gid vide h´va en test ville vise en søndagmorgen kl.5 om morgenen :bigsmile:

Er man kun clean hvis man ikke bruger nål???

Måske rammer jeg helt ved siden af i denne tråd, men læste den nare hurtigt igennem og måtte bare ud med dette her :cool:

Ellers kan jeg bare sige: tilbage til vægtene drenge og træn videre :superman:

Link to comment
Share on other sites

om hvad olk gør med deres egen krop må de sku selvom sålænge de ikke pådutter andre noget...

Jeg kunne da ikke vær mere ligeglad med om ham nede i centeret spiser super "vitaaminer" eller ej.

Du kan være ligeglad, da det ikke går ud over dig. Jeg er træt af det, da det indirekte går ud over mig og en masse andre, at så mange socialtabere fylder sig med doping.

(Læs tråden hvis du vil forstå :smile: )

Bliver man snuppet i en test tager de vel også det med oprejst pande.

Antidoping Danmark har ikke ret til at teste tilfældige folk, der ikke er i et forbund.

Og med den verden vi lever i nu er alle jo kun clean mandag til evt. fredag inden de skal i byen og give den gaz (ja det gør folk jo osgå der træner seriøst)

Gid vide h´va en test ville vise en søndagmorgen kl.5 om morgenen :bigsmile:

Er man kun clean hvis man ikke bruger nål???

Hvis man har bare en smule omløb i hovedet, tager man heller ikke stoffer i byen.

Måske rammer jeg helt ved siden af i denne tråd, men læste den nare hurtigt igennem og måtte bare ud med dette her :cool:

Bedøm selv :wink::tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Golf eller curling på elite plan finder jeg ikke ekstremt.

Desuden er min pointe, at bodybuilding er en esktrem sportsgren, om man så tilhører eliten eller ej.

Golf og curling ligger nok også på grænsen af hvad man rent faktisk kan kalde sport (stort set ingen fysisk anstrengelse), så du har virkelig valgt dine eksempler med omhu. Problemet med at vælge de to er, at i sammenligning er næsten alle "rigtige" sportsgrene ekstreme.

I øvrigt er jeg ikke sikker på det ikke er mangel på indsigt i golf, der gør at vi kan blive enige om at det er en vattet sportsgren. Thomas Bjørn har f. eks. udtalt at han fortryder han nogensinde begyndte at spille golf, ca. en gang om ugen, så hårdt er det. :blink::laugh: Svært at sætte sig ind i, men man siger vel ikke sådan noget hvis ikke man mener det? Og så må det sq være hårdt, når man tænker på de penge der er i det lort.

Og det er jo fint nok, at det er din pointe, men når du er nødt til at vælge golf og curling som sammenligningsgrundlag, så viser du jo at argumentet for din pointe er uhyre svagt. Sammenlign med boksning og svømning i stedet. Der kan du heller ikke stille op til konkurrence med mindre du tager din sport meget seriøst. Det bliver de ikke ekstreme sportsgrene af.

Edit: Når man har en forkærlighed for en given sport, så gør man sig nemt blind på de kvaliteter og krav andre sportsgrene har. Jeg ved det, jeg har selv tendens til at mene boksning er den eneste "rigtige" sport... Jeg tror det er det i BB elskere gør her. Vel er det hårdt at være BB'er. I ved lige hvordan de har det, hvilke ofre de må yde osv. Men jeg synes da det virker vattet at klynke over den smule i forhold til hvad en bokser går igennem. Hvorfor? Fordi jeg ved nøjagtig hvad en bokser gennemgår, og så er det nemt at bagatellisere andre sportsgrene man ikke har det samme indblik i/den samme forkærlighed for.

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Du kan være ligeglad, da det ikke går ud over dig. Jeg er træt af det, da det indirekte går ud over mig og en masse andre, at så mange socialtabere fylder sig med doping.

Hvad får dig til at tro, at folk der tager dopingpræparater er sociale tabere? Som med misbrug af alkohol, brug af andre stoffer indtages der doping i alle sociale lag.

Antidoping Danmark har ikke ret til at teste tilfældige folk, der ikke er i et forbund.

Der er nu en del private motionscentre som har en ordning med ADD vedrørende dopingtest af deres medlemer.

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt forskelligt. Min fjervægter vejer omkring 63-64 her om sommeren (skal under 57). Min letweltervægter vejede kun 71.5 i dag. Han har været oppe på 73.5 (skal under 64). Mine letvægtere vejer mellem 65 og 68 (skal under 60).

Så for fjervægterens vedkommende er det 7 kg, eller over 10% af hans kropsvægt. Og han er CUT i forvejen. Hans BF% er helt sikkert under 10, så der ryger lige lidt masse også. :crazy:

Det er mest knokle knokle, men de tæller også kalorier... decideret kostplan kan man ikke kalde det, men der er selvfølgelig retningslinjer for hvad der skal indenbords, sådan lidt John Berardi inspireret. :smile:

Nu spørger jeg lige dumt, men hvorfor skal han under 57kg og være fjervægter, hvis det ligefrem er under hans fedtfri vægt, så han skal smide muskelmasse for at nå det. Ville det så ikke give mere mening at stille op i den næste vægtklasse, hvor hans masse passer til.

Squatfather> jeg under mig også over, at man pr definition er social taber med lavt selvværd fordi mn tager doping.

De fleste som styrketræner vil gerne have resultater og også gerne så hurtigt som muligt. Der er så nogen, som skyder en genvej, det kan man som ren synes er moralsk forkasteligt (personligt synes jeg livet er for kort til at bekymre mig om, hvad de andre motionister i fitnesscentret propper i hovedet), men nøgternt set er det egentligt bare en parameter i sin træning, som man haqr justeret på.

Link to comment
Share on other sites

Golf og curling ligger nok også på grænsen af hvad man rent faktisk kan kalde sport (stort set ingen fysisk anstrengelse), så du har virkelig valgt dine eksempler med omhu. Problemet med at vælge de to er, at i sammenligning er næsten alle "rigtige" sportsgrene ekstreme.

I øvrigt er jeg ikke sikker på det ikke er mangel på indsigt i golf, der gør at vi kan blive enige om at det er en vattet sportsgren. Thomas Bjørn har f. eks. udtalt at han fortryder han nogensinde begyndte at spille golf, ca. en gang om ugen, så hårdt er det. :blink::laugh: Svært at sætte sig ind i, men man siger vel ikke sådan noget hvis ikke man mener det? Og så må det sq være hårdt, når man tænker på de penge der er i det lort.

Og det er jo fint nok, at det er din pointe, men når du er nødt til at vælge golf og curling som sammenligningsgrundlag, så viser du jo at argumentet for din pointe er uhyre svagt. Sammenlign med boksning og svømning i stedet. Der kan du heller ikke stille op til konkurrence med mindre du tager din sport meget seriøst. Det bliver de ikke ekstreme sportsgrene af.

Edit: Når man har en forkærlighed for en given sport, så gør man sig nemt blind på de kvaliteter og krav andre sportsgrene har. Jeg ved det, jeg har selv tendens til at mene boksning er den eneste "rigtige" sport... Jeg tror det er det i BB elskere gør her. Vel er det hårdt at være BB'er. I ved lige hvordan de har det, hvilke ofre de må yde osv. Men jeg synes da det virker vattet at klynke over den smule i forhold til hvad en bokser går igennem. Hvorfor? Fordi jeg ved nøjagtig hvad en bokser gennemgår, og så er det nemt at bagatellisere andre sportsgrene man ikke har det samme indblik i/den samme forkærlighed for.

Jeg giver dig fuldstændig ret i det sidste du skriver :smile:

Og jeg vil heller ikke påstå, at jeg kan give en 100% logisk forklaring på, hvordan og hvornår jeg definerer en sportsgren som værende ekstrem - og så bliver det jo svært at argumentere sagligt! :wink:

Nu ER skak og curling måske lidt søgt, men så lad os tage fodbold.. Der findes både en elite indenfor fodbold, OG de træner hårdt for at blive så dygtige som de gør - men fodbold er absolut ikke en ektrem sportsgren i mit univers.

Men som nævnt tidligere, så bliver vi nok aldrig alle enige om, hvad der er ekstremt og hvad der ikke er, så fred være med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og med den verden vi lever i nu er alle jo kun clean mandag til evt. fredag inden de skal i byen og give den gaz (ja det gør folk jo osgå der træner seriøst)

Gid vide h´va en test ville vise en søndagmorgen kl.5 om morgenen :bigsmile:

Er man kun clean hvis man ikke bruger nål???

Man kan endda blive dømt, hvis man har røget en pind :wink:

Link to comment
Share on other sites

I relation til doping, så er det min holdning at folk må indtage de stoffer de vil, så længe det ikke påvirker andre. Problemet med doping er, at det ofte er tilfældet.

1) Doping bruges til at snyde i konkurrencer.

2) Køb af doping er med til at finansiere kriminel aktivitet. Mig bekendt siddder rockerne tungt på handelen med doping til BB brug i Danmark. At købe dette er altså med at støtte den organiserede kriminalitet.

3) Vedvarende brug af doping har konsekvenser for helbredet, som giver en økonomisk byrde for resten af samfundet.

4) Brugere af doping fremstår i flere situationer som rollemodeller for andre udøvere, og kan dermed påvirke dem også til at dope sig.

5) Doping ændrer psyken på folk der indtager det og i visse situationer gør det dem mere aggressive.

Generelt synes jeg der er masser af argumenter imod doping, jeg har svært ved at se nogle fornuftige for. Jeg køber ikke idéen om at diverse sportsgrene vil kunne tiltrække færre tilskuere, hvis udøverne ikke doper sig.

Golf eller curling på elite plan finder jeg ikke ekstremt.

Desuden er min pointe, at bodybuilding er en esktrem sportsgren, om man så tilhører eliten eller ej.

Kunne du ikke prøve at forklare, hvornår du mener en sportsgren er ekstrem og, hvorfor du mener BB er ekstrem hvorimod eksempelvis svømning eller andre lignende sportsgrene ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig synes jeg det er pudsigt at alle er så enige om, at skak er et eksempel på en sportsgren, der netop IKKE er ekstrem. Jeg dyrker den ikke selv, men jeg er ret sikker på at de mentale krav må være enorme. Set i lyset af, at det krævede en af verdens kraftigste computere at slå verdensmesteren, så er jeg ret sikker på at det ikke er ligetil at blive stormester.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share