Vægtvogterne vs. Vægtkonsulenterne


AnnaG
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg skriver, fordi jeg har tabt mig ca. 8 kg på egen hånd og derefter ca. 10 kg. på De Danske Vægtkonsulenter, hvoraf jeg nu desværre har taget 4-5 kg på igen pga. ferie, overspisning (har sygdommen) og bare sløsethed. De skal tabes igen plus et par kg til, så jeg bliver helt tilfreds!

Jeg er 170 cm høj og vejer nu omkring 72,5-73 kg og mangler vel omkring en 8 kg, vil jeg tro...

Hvad vil være bedst for mig? Hvilken livsstilsomlægning er bedst til mig, som ikke skal tabe enormt mange kilo, som er overspiser og elsker søde sager?

Tænker at Vægtvogterne måske vil være gode for mig, fordi jeg kan bruge lidt point på slik engang imellem uden at føle, at jeg så har overtrådt programmet og lige så godt kan gå amok! For det skete på DDV! Der må man slet ikke få noget som helst udenfor deres program, så hvis jeg økom til' at spise noget forbudt, så skød jeg hul i det hele og spiste alt alt for meget af det! Der kunne Vægtvogterne måske gøre, at jeg ville få tilfredsstillet min trang til søde sager, og at jeg ville kunne spise ude uden at skulle medbringe min egen mad hver gang. Så ville jeg måske foretrække at spise for de point jeg måtte og så føle mig tilfredsstillet mht. maden og samtidig vide at jeg tabte mig! Hvorimod jeg på DDV, ville falde i og så bare holde mig en 'friaften', som sidst blev til flere og flere til min vægt stod stille og jeg derefter begyndte at tage på!

Men men men, jeg er meget i tvivl :crazy: Taber man sig lige så hurtigt på Vægtvogterne som på DDV?

Nogen som evt. kan sende mig Vægtvogternes program, skrive eksempler til mig, eller måske endda skrive lidt med mig på mail eller MSN?! - [email protected]

Jeg ville være dig evigt taknemmelig, da målet bare SKAL nås denne gang på den rigtige måde! Derfor vil jeg helst se Vægtvogternes program inden jeg evt. melder mig ind. Er ikke for at få det gratis! Vil nemlig melde mig ind hos enten DDV eller Vægtvogterne, spørgsmålet er bare hvor! Og da jeg ikke kender Vægtvogternes kostprogram, så kan jeg jo ikke beslutte mig før jeg har studeret det! Det SKAL lykkes nu, basta! Please hjælp mig :smile::innocent:

Med venlig hilsen

Anna!

Link to comment
Share on other sites

1) du skal indse at det ikke er vægtvogterne eller whatever der gør det, men dig selv

2) du skal indse at det ikke er noget du kan få overstået på et par måneder. Kroppen bliver formet af alle de ting der ligger forud. Er du fed er det fordi du har taget en fedt livsstil. Det er den livsstil du skal ud af og det gør du ikke med nogle bestemte konsulenter eller en bestemt diæt, men ved en erkendelse af, at skal du have en krop der ser godt ud og som er rar at bo i skal du behandle den godt resten af livet.

3) Uden lige at kende psykologien 100%, vil jeg sige at det er lidt tyndt at du bare skyder skylden over på en "sygdom" - overspisning. Det er din egen skyld at din krop er som den er - kún din! Du er nødt til at indse at hver gang du stopper noget usundt i hovedet, både generelt og under en binge, SÅ HJÆLPER DET DIG IKKE! Du får det faktisk ikke bedre, du får det værre. Den midlertidige lindring du måtte opleve ved at kaste i hovedet opvejes ikke af den samvittighed der kommer bagefter. Det er et mantra du skal have i baghovedet resten af livet, hver gang du står ved isdisken, slikbutikken eller noget andet.

Jeg har nogen erfaring med vejledning ifb med vægttab, du kan evt. pm'e mig med spørsgmål. Se også Arnes log.

Efter min mening er vægtvogterne eller vægtkonsulenterne ikke nødvendigvis særligt smarte valg...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

1) du skal indse at det ikke er vægtvogterne eller whatever der gør det, men dig selv

2) du skal indse at det ikke er noget du kan få overstået på et par måneder. Kroppen bliver formet af alle de ting der ligger forud. Er du fed er det fordi du har taget en fedt livsstil. Det er den livsstil du skal ud af og det gør du ikke med nogle bestemte konsulenter eller en bestemt diæt, men ved en erkendelse af, at skal du have en krop der ser godt ud og som er rar at bo i skal du behandle den godt resten af livet.

3) Uden lige at kende psykologien 100%, vil jeg sige at det er lidt tyndt at du bare skyder skylden over på en "sygdom" - overspisning. Det er din egen skyld at din krop er som den er - kún din! Du er nødt til at indse at hver gang du stopper noget usundt i hovedet, både generelt og under en binge, SÅ HJÆLPER DET DIG IKKE! Du får det faktisk ikke bedre, du får det værre. Den midlertidige lindring du måtte opleve ved at kaste i hovedet opvejes ikke af den samvittighed der kommer bagefter. Det er et mantra du skal have i baghovedet resten af livet, hver gang du står ved isdisken, slikbutikken eller noget andet.

Jeg har nogen erfaring med vejledning ifb med vægttab, du kan evt. pm'e mig med spørsgmål. Se også Arnes log.

Efter min mening er vægtvogterne eller vægtkonsulenterne ikke nødvendigvis særligt smarte valg...

Tak for dit udemærkede indlæg!

Vil dog lige sige, at jeg ikke er fed! Jeg er bare ikke selv helt tilfreds, men ser ret normal ud og ligger kun lige over det anbefalede (og det pga. store mængder mad - ikke fedt, da fedt ikke lige hober sig op i løbet af et par dage kun)!

Og mht. Overspisning, er det en spiseforstyrrelse på lige fod med Anoreksi og Bulimi!! Dermed ikke sagt, at man lider af Overspisningssyndrom, bare fordi man spiser store mængder af den forkerte kost! Der er flere ting der skal 'opfyldes' for at man kan få stillet diagnosen 'Overspiser', ligesom der er det med Anoreksi og Bulimi!

Der er ligeledes særlige behandlingsforløb for overspisere, og behandlingen tager normalt 2-4 år, hvilket jo viser hvor alvorlig sygdommen er, præcis som det er tilfældet med de andre to former for spiseforstyrrelser! Mange af dem, der lider af Overspisningssyndrom, får alvorlige vægtproblemer, sukkersyge og andre livsstilsrelaterede sygdomme, så jo det ER alvorligt og ikke lige noget man selv kan gøre for!! Dermed ikke sagt at man bare skal lade stå til og undskylde sig med at man har en spiseforstyrrelse. man bør søge hjælp! Hvilket jeg netop selv vil gøre, hvis ikke jeg formår selv at stoppe møllen nu!

Jeg har dog besluttet at jeg vil følge et kostprogram for at få de sidste kilo væk og så tager jeg tingene derfra, når jeg har nået mit mål! Ved det meste om de fleste kostprincipper og jeg ved også at mange tager på efter endt vægttab osv. osv! Men det var ikke det mit indlæg handlede om :wink:

JKeg ønsker at vide hvilket program der egener sig bedst til mig med henblik på at tabe en 8 kilos penge :bigsmile:

Med venlig hilsen

Anna!

Link to comment
Share on other sites

JKeg ønsker at vide hvilket program der egener sig bedst til mig med henblik på at tabe en 8 kilos penge :bigsmile:

I det korte løb er de stort set lige gode, det kommer mest an på hvad man synes bedst om. I det lange løb er de lige dårlige.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bryder du dig ikke om hverken vægtkonsulenterne eller vægtvogterne?

Ja det forstår jeg heller ikke! Er vel folks egen 'skylæd' hvis de tager på igen? Ikke ment som at man kan gøre for det, da man kan lide af overspisningssyndrom mv. Men det kan da aldrig være DDV's eææer WW's skyld at man tager på efter endt mål, da disse 'kure' netop ikke ødelægger frobrændingen, så du tager det hele på igen bagefter! Det forbedrer derimod forbrændingen, så hvis man spiser fornuftigt efterfølgende, så holder det!! Kender en som er stabiliseret på DDV, og hun spiser efter deres principper stadigvæk til måltiderne og får derudover chokolade og lidt chips næsten hver dag og hun tager IKKE på!

Link to comment
Share on other sites

1) du kan ikke ødeløgge forbrændingen med en diæt. Færdig. Man kan tabe unødvendig meget muskelmasse, som er et andet problem. Diæt kombineret med motion giver større succesrater ifb med vægttab end diæt alene. Se endvidere pkt 3.

2) Jeg ville ikke insinuere at du er fed, det var blot en generel betragtning omkring samvittighed, mål og midler, når man snakker kropskomposition

3) Grunden til at begge kurser/diæter/whatever ikke er gode generelt, er at de ikke lægger nok vægt på motion. Desuden pusher vægtkonsulenterne også nogle hjernedødt dyre produkter, som ikke er bedre end de almindelige alternativer.

4) Du har en tilsyneladende en sygdom som manifesteres som et meget usundt forhold til appetit og kropsfornemmelse. Jeg kender en del til behandling af anorektikere og bulimikere og set i lyset af det er det et lidt uheldigt valg du har besluttet dig for at tage. Hvis din overvægt skyldes et overspisningssyndrom, bør du vel tage hånd om det først? IMHO Har du brug for at få et naturligt og sundt forhold til kost, appetit, sult, mæthed og motion, ikke lige præcis det man opnår ved at der kommer så stort fokus på mad med begrænsninger og regler som man ser i DDV og DVK.

5) Grunden til at jeg svarede i min første post, som jeg gjorde, var at dit sprogbrug i høj grad bar præg af at det (dit vægttab) i din verden er blevet lagt over på en konstruktion der hedder vægtkonsulenterne eller vægtvogterne. Men dén approach vil du IMHO med langt større sandsynlighed fejle end hvis du selv tager hånd om det og gør det til DIT projekt. Jeg siger ikke at det udelukker at du bruger nogen af de to nævnte institutioner, blot at dit sprogbrug indikerer at du har nogle uheldige tanker omkring hele dit projekt.

BAre mine 5 (måske 10 :bigsmile: ) cents

PS. grunden ti lat jeg stillede mig tvivlende overfor dit syndrom tidligere var faktisk at jeg troede at bulimi og binge eating disorder begge var klassificeret som bulimi i Danmark.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

1) du kan ikke ødeløgge forbrændingen med en diæt. Færdig. Man kan tabe unødvendig meget muskelmasse, som er et andet problem. Diæt kombineret med motion giver større succesrater ifb med vægttab end diæt alene. Se endvidere pkt 3.

2) Jeg ville ikke insinuere at du er fed, det var blot en generel betragtning omkring samvittighed, mål og midler, når man snakker kropskomposition

3) Grunden til at begge kurser/diæter/whatever ikke er gode generelt, er at de ikke lægger nok vægt på motion. Desuden pusher vægtkonsulenterne også nogle hjernedødt dyre produkter, som ikke er bedre end de almindelige alternativer.

4) Du har en tilsyneladende en sygdom som manifesteres som et meget usundt forhold til appetit og kropsfornemmelse. Jeg kender en del til behandling af anorektikere og bulimikere og set i lyset af det er det et lidt uheldigt valg du har besluttet dig for at tage. Hvis din overvægt skyldes et overspisningssyndrom, bør du vel tage hånd om det først? IMHO Har du brug for at få et naturligt og sundt forhold til kost, appetit, sult, mæthed og motion, ikke lige præcis det man opnår ved at der kommer så stort fokus på mad med begrænsninger og regler som man ser i DDV og DVK.

5) Grunden til at jeg svarede i min første post, som jeg gjorde, var at dit sprogbrug i høj grad bar præg af at det (dit vægttab) i din verden er blevet lagt over på en konstruktion der hedder vægtkonsulenterne eller vægtvogterne. Men dén approach vil du IMHO med langt større sandsynlighed fejle end hvis du selv tager hånd om det og gør det til DIT projekt. Jeg siger ikke at det udelukker at du bruger nogen af de to nævnte institutioner, blot at dit sprogbrug indikerer at du har nogle uheldige tanker omkring hele dit projekt.

BAre mine 5 (måske 10 :bigsmile: ) cents

PS. grunden ti lat jeg stillede mig tvivlende overfor dit syndrom tidligere var faktisk at jeg troede at bulimi og binge eating disorder begge var klassificeret som bulimi i Danmark.

Nej det er de ikke! Ved Overspisning behøver man ikke at kaste op efter man har spist! Nogle gør det indimellem, men ikke som Bulimikere gør!

Tak for dit nye svar, som jeg sætter større pris på! Synes du siger nogle meget meget kloge ting som jeg bestem tager til mig og vil tænke meget over!

Jeg ved, at der for mig skal langt mere til, end blot en slankekur og nogle tabte kilo, da det hele er psykisk for mig og faktisk er et stort problem for mig! Jeg ønsker dog at komme lidt ned i vægt ien, så jeg ikke pludselig har taget alle de tabte 20 kilo på igen og bliver endnu mere ulykkelig! Og jeg kan nemlig godt hanke op i mig selv for perioder, og tænker at jeg derfor vil tabe mig de sidste kilo og derefter (eller måske imens) få hjælp til at klare de store psykiske apekter der er i det for mig!

For mig, lige nu, dur det desværre bare ikke, at sige 'Nu spiser jeg fornuftigt!' Jeg skal have det meget fast! Bliver det for abstrakt, falder jeg i! Så jeg vil ned i vægt før jeg begynder at eksperimentere med det som altid volder mig problemer, nemlig at få et fornuftigt forhold til mad/slik og motion! Da det godt kan glippe lidt i straten, tør jeg ikke starte ud sådan fra hvor jeg er nu, da jeg så har taget for meget på i forhold til hvad jeg var nede på for et par måneder siden!

Håber virkelig at nogen vil sende mig Vægtvogternes kostprogram!! Jeg vil som sagt ikke udnytte at det bliver mig givet gratis! Tværtimod. Men tør ikke melde mig ind før jeg er sikker på hvordan det fungerer!

Så skriv endelig til mig på mail eller MSN: [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Mht. at ødelægge forbrændingen, mente jeg blot at man mister muskelmasse, hvis ikke kroppen får den nærring den har brug for, og derved vil forbrændingen blive dårligere og man vil have større tendens til at tage på efter endt vægttab!

Link to comment
Share on other sites

For mig, lige nu, dur det desværre bare ikke, at sige 'Nu spiser jeg fornuftigt!' Jeg skal have det meget fast! Bliver det for abstrakt, falder jeg i! Så jeg vil ned i vægt før jeg begynder at eksperimentere med det som altid volder mig problemer, nemlig at få et fornuftigt forhold til mad/slik og motion! Da det godt kan glippe lidt i straten, tør jeg ikke starte ud sådan fra hvor jeg er nu, da jeg så har taget for meget på i forhold til hvad jeg var nede på for et par måneder siden!

For mig at se bliver det lige præcis abstrakt når der går point i det hele (som i de nævnte kurser)....

Link to comment
Share on other sites

For mig at se bliver det lige præcis abstrakt når der går point i det hele (som i de nævnte kurser)....

Jeg forstår godt hvad du mener! Men det er endnu mere abstrakt bare at skulle spise fornuftigt! For hvad er det?! Det er mange grøntsager, gruft, fedtfatige proteiner, gode fedtstoffer, ingen slik, sukker osv. Men det er nemmere for mig, når jeg har retningslinierne skrevet ned og skal stå til regnskab engang om ugen;)

Hvis ikke jeg havde så store problemer med det psykisk, ville jeg sagtens kunne spise fornuftigt da jeg som sagt ved det meste om sund kost!

Har lige snakket længe med en i familien som har været på WW og det lød virkelig som noget for mig, så på onsdag starter jeg på det og så håber jeg at jeg når mit mål snart og at jeg derefter kan få helt styr på mine spisevaner!!

Link to comment
Share on other sites

hvis du ved det meste, ved du vel også at en vægtvogterne vejleder på landsdækkende TV har frarådet sine "klienter" at dyrke motion. Hvis det ikke er en måde at smide så meget muskelmasse som muligt på, under diæt, så ved jeg ikke hvad det er...

Hvis det handler om at få lavet en konkret plan, så lav da selv en og begynd at før en log herinde på MOL. På den måde kan du stå til ansvar.... Og sandsynligvis gøre det på en sundere måde end med dine vægtvogtere eller vægtkonsulenter... Her på MOL er der folk der er laangt mere kompetente med hensyn til både kost og motion...

Link to comment
Share on other sites

hvis du ved det meste, ved du vel også at en vægtvogterne vejleder på landsdækkende TV har frarådet sine "klienter" at dyrke motion. Hvis det ikke er en måde at smide så meget muskelmasse som muligt på, under diæt, så ved jeg ikke hvad det er...

Hvis det handler om at få lavet en konkret plan, så lav da selv en og begynd at før en log herinde på MOL. På den måde kan du stå til ansvar.... Og sandsynligvis gøre det på en sundere måde end med dine vægtvogtere eller vægtkonsulenter... Her på MOL er der folk der er laangt mere kompetente med hensyn til både kost og motion...

Nu har jeg besluttet mig for det her, så det gør jeg :bigsmile: Og glæder mig til at komme igang!!

Jeg ved selv at motion er rigtig rigtig godt, så det vil ingen kunne bilde mig ind! Jeg EJER kritisk sans og BRUGER den :wink:

Desuden var det vist engang de sagde det, altså DDV, men nu står der i deres kortbog at de opfordrer til at man dyrker motion :4thumbup:

Du kan se mig på billedet. Mangler ikke så meget :innocent:

post-11834-1153588755_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg besluttet mig for det her, så det gør jeg :bigsmile: Og glæder mig til at komme igang!!

Jeg ved selv at motion er rigtig rigtig godt, så det vil ingen kunne bilde mig ind! Jeg EJER kritisk sans og BRUGER den :wink:

Desuden var det vist engang de sagde det, altså DDV, men nu står der i deres kortbog at de opfordrer til at man dyrker motion :4thumbup:

Du kan se mig på billedet. Mangler ikke så meget :innocent:

kortbog=kostbog

Link to comment
Share on other sites

"cardio" er kardiovaskulær træning - kredsløbstræning, altså konditionstræning.

Kært barn har mange navne (det korteste er oftest bare det mest populære)

Det siger som sådan ikke noget om hvor højt niveauet er eller om det er skiftende (intervaller)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skriver du det??? Ønsker ikke at få store muskler. Vil bare tabe mig ved at spise sundt og træne moderat konditionstræning samt måske lidt træning af mave, ryg og røv!

du behøver altså ikke være bange for at få store muskler af at lave lidt styrketræning.

det tager årevis af målrettet træning og kost at få store muskler..

i det hele taget opbygning af muskler samtidig med at man er i kalorieunderskud er rimelig umuligt.

men i praktisk forstand vil din fedtprocent falde og din muskler(deriblandt mave, ryg og røv!) vil blive 'strammet' op.

Link to comment
Share on other sites

Der er i tråden lidt problemer med hvad der er hvad:

DDV = "DVK" = de danske vægtkonsulenter

WW = vægtvogterne

Styrketræning i forbindelse med vægttab er relevant fordi øget muskelmasse giver øget forbrænding.
Jo, 1 kg muskelmasse i stedet for 1 kg fedtvæv øger forbrændingen med ca. 35 kJ om dagen (ca. 8 kcal om dagen). Så hvis der erstattes 10 kg muskler med 10 kg fedtvæv svarer det til man kan spise 100 gram kartofler ekstra om dagen. Sikkert ikke uden betydning, men absolut heller ikke af stor betydning med mindre vi snakker en del muskelmasse gainet.

Hvorfor bryder du dig ikke om hverken vægtkonsulenterne eller vægtvogterne?
Fordi deres principper holder sjældent i længden.

Jeg ved, at der for mig skal langt mere til, end blot en slankekur og nogle tabte kilo, da det hele er psykisk for mig og faktisk er et stort problem for mig!
I så fald er hverken DDV eller WW det rigtige for dig. Det vil nærmere være samtaler med en psykolog og/eller en ernæringsfaglig prson.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share