Vægtvogterne vs. Vægtkonsulenterne


AnnaG
 Share

Recommended Posts

1) du kan ikke ødeløgge forbrændingen med en diæt. Færdig. Man kan tabe unødvendig meget muskelmasse, som er et andet problem. Diæt kombineret med motion giver større succesrater ifb med vægttab end diæt alene. Se endvidere pkt 3.

For den sags skyld enig, synes bare det blev stillet lige lovlig firkantet op der. Reelt giver mange slankekure et lavere stofskifte, selv et stykke tid efter slankekurens ophør. Jeg er godt klar over det ikke ligefrem "ødelægger forbrændingen", men de (midlertidige) ændringer i stofskiftet kan trods alt antage anselige størrelser.

Link to comment
Share on other sites

For den sags skyld enig, synes bare det blev stillet lige lovlig firkantet op der. Reelt giver mange slankekure et lavere stofskifte, selv et stykke tid efter slankekurens ophør. Jeg er godt klar over det ikke ligefrem "ødelægger forbrændingen", men de (midlertidige) ændringer i stofskiftet kan trods alt antage anselige størrelser.
Er det noget du kan underbygge fagligt? Evt. i denne tråd som er lavet til det og for ikke at lave trådkapring her. Det kunne være spændende at se hvilke slankekure der sænker stofskiftet relativt mere end andre slankekure.
Link to comment
Share on other sites

Er det noget du kan underbygge fagligt? Evt. i denne tråd som er lavet til det og for ikke at lave trådkapring her. Det kunne være spændende at se hvilke slankekure der sænker stofskiftet relativt mere end andre slankekure.

For lige at være sikker på vi snakker om det samme vil jeg gerne pointere at det jeg mente var at malnutrition (som jo oftest opstår i forbindelse med slankekure som fx den 13-dages kur der omtales andetsteds i dette forum) kan sænke BMR, ikke at indtag af forskellige typer mad kan påvirke stofskiftet den ene eller anden vej.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

For lige at være sikker på vi snakker om det samme vil jeg gerne pointere at det jeg mente var at malnutrition (som jo oftest opstår i forbindelse med slankekure som fx den 13-dages kur der omtales andetsteds i dette forum) kan sænke BMR, ikke at indtag af forskellige typer mad kan påvirke stofskiftet den ene eller anden vej.
Ok.

PS. Alle energireducerede diæter sænker BMR. Jo større underskud jo større fald i BMR.

Hvor meget nedsættes BMR ved en energireduceret diæt som eksempelvis "13-dages kuren", udover den effekt der er pga energireduceringen i sig selv på tab af væv, mindre termisk effekt fra føde, mindre aktivitet samt det forbigående fald der ses indledningsvis ved et stort energiunderskud. Altså hvor stor er den "skade" der sker?

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Anna :smile:

Forsinket svar, men hvis ikke du kan bruge det, så kan det være nogle andre som læser i denne tråd kan.

Der er blevet snakket om mange forskellige ting i denne tråd, men det jeg umiddelbart forstår ud fra dit spørgsmål er: Du vil gerne tabe dig, og du vil gerne finde ud af på hvilken måde du skal sætte dette i værk. Du nævner selv vægtvogterne/konsulenterne som en mulighed.

Nu får du lige min mening, jeg ved at ikke alle tænker det på denne måde. Men vejen til et varigt vægttab handler jo om ændring af vaner, som med tiden skal blive en naturlig del af ens hverdag.

Du skriver at du lider af en spiseforstyrrelse. Så tænker jeg at det måske netop vil være en dårlig ide at begynde at "leve efter" et pointsystem. Spiseforstyrrelser handler jo tit om kontrol, så ved at leve efter et pointsystem øger du fokus på sammenhængen mellem kost og kontrol, hvilken jeg ikke tror vil være at foretrække for dig.

Hvis du gerne vil bruge nogle penge på at få hjælp til at ændre dine vaner, så vil jeg anbefale at du opsøger en klinisk diætist, der kan hjælpe dig med at få strikket en varieret kostplan sammen, som også giver plads til de mere usunde ting. Vi alle spiser disse sager i ny og næ, det som det handler om er mængde og hyppighed.

Ydermere håber jeg for dig, hvis din spiseforstyrrelse er styrende for dit liv, at du på en eller anden måde får noget terapi, det skal tit til førend at man kan begynde at ændre på sine vaner. Nogle gange spiser man jo "ubevidst" og skal have hjælp til at finde frem til, hvad det er der sker indeni en når man handler som man gør, det er nok den eneste måde, hvorpå man kan ændre det - at blive bevidst omkring det og derved sætte noget i stedet :smile:

Ang. styrketræning, så må jeg bakke op omkring de andre: Det er virkelig en god måde at komme de overflødige kilo til livs på.

Held og lykke med det hele.

-Bambi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share