13-dage-i-helvede-kuren


rikkekim
 Share

Recommended Posts

Dvs du rent faktisk var ude på at tabe dig på den der såkaldte "kur", og det IKKE var en psykisk udfordring? I øvrigt kan man sagtens være glad for mad OG spise korrekt. Og er man først kommet i gang med at spise fedt- og energifattigt, så kunne man aldrig drømme om at vende tilbage igen.

Det var primært en test om jeg kunne gennemføre det, men er vi ikke snart ude i en god omgang ordkløveri? Hvad er det jeg skal sige til dit indlæg her? Har jeg ikke selv påpeget, at jeg spiser forkert? Og der er ikke for at provokere dig her - jeg er bare lidt nysgerrig efter at vide, hvad du gerne vil have jeg skal fortælle dig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk blot ude på 2 ting

1) overbevise dig om, at sådan en kur er hul i hovedet og ikke noget man skal eksperimentere med

2) hjælpe dig med at tabe den vægt, du gerne vil af med :smile:

1) Jeg er enig i, at det er en usund kur (læs evt. mit første indlæg, hvor jeg også pointerer dette), men det er vel op til folk selv om de vil prøve den. Selv om der står i loven, at vi ikke må køre for stærkt, så gør folk det jo alligevel...

2) Jeg takker for hjælpen, og håber da der kommer noget ud af det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg har besluttet mig for at prøve en kur, der bl.a. er omtalt som 13-dage-i-helvede. På forhånd skal der siges, at jeg er fuldstændig klar over, at det er en meget usund kur at komme igennem, og om jeg gennemfører ved jeg heller ikke. Grunden til at jeg prøver kuren er, at jeg er lidt nysgerrig mht. om min rygrad er stærk nok til at overleve kuren. Selvfølgelig er vægttabet også appellerende, men det er ikke det, der er det mest væsentlige.

For at I ved, hvad det går ud på, så kommer der lige et udsnit af kuren her:

Kuren er som sagt delt op i 13 dage, og der er lavet en meget strikt kostplan for alle dagene. Planen må under ingen omstændigheder afviges, ikke engang med et stykke tyggegummi eller ekstra grøntsager, da virkningen vil ophøre. Kuren er også kendt som en stofskiftekur, men jeg har ladet mig fortælle, at det er noget værre sludder, da man ikke kan påvirke sit stofskifte, men kun ens forbrænding. Nu er jeg slet ikke så meget inde i sagerne til at kunne diskutere dette, så det er bl.a. her jeg gerne vil have et par inputs.

Dag 1 (som jeg er kommet igennem i dag):

Morgenmad: 1 kop kaffe med et stykke sukker.

Frokost: 2 hårdkogte æg. 1 skive skinke.1 tomat og kogt spinat (så meget som man kan spise).

Aftensmad: En tørstegt engelsk bøf + spinat med olie og citron.

Dag 2:

Morgenmad: Det samme som dag 1.

Frokost: Et lille bæger youghurt og 1 skive skinke.

Aftensmad: Det samme som dag 1.

Sådan fortsætter det mere eller mindre. Morgenmaden er det samme undtagen to dage, hvor der bliver "tilladt" en skive ristet toast. Aftensmaden er stort set også det samme. Man skal spise kogt fisk eller kylling et par dage, og enkelte dage et enkelt stykke frugt oveni også. Frokost er stort set det samme.

Som man kan regne ud, så er mængden af mad/energi meget lavt, og det er bl.a. derfor jeg er i tvivl om det er noget jeg kan holde i de 13 dage. Jeg træner ikke så meget i de her dage, da mange af mine timer som instruktør bliver aflyst pga. sommerferien. Jeg prøver at holde træningsmængden nede (f.eks. kun 20 min. cardio om dagen), men de dage, hvor jeg har timer ved jeg, at det bliver svært, fordi jeg mangler energi.

Af andres erfaringer med denne kur ved jeg, at vægttabet er 5-8 kg. i løbet af de 13 dage, men selvfølgelig vil man tage noget af det på igen efter kurens ophør. Kuren skulle dog påvirke forbrændingen de næste par måneder, så man skulle kunne holde nogle af kiloene af kroppen.

Mit store spøgsmål er så, om de rer nogen, der har prøvet kuren, og hvilke resultater de har opnået. Jeg må indrømme, at jeg er meget i tvivl om jeg kan holde ud. Jeg kan mærke allerede bare på dag 1, at min krop er fuldstændig drænet for energi, og jeg er konstant sulten, hvilket gør det svært at fokusere på noget andet.

Det der desuden er lidt forvirrende for mig er, at jeg ikke kan forstå, hvorfor man ikke må spise sunde mellemmåltider, såsom gulerødder, agurker osv. Har det virkelig så stor en indvirkning? Kuren er primært henvendt til ekstremt overvægtige mennesker, der ønsker hurtigt vægttab. Nu skal der lige siges, at jeg ikke er ekstremt overvægtig. Jeg måler 158 cm. og vejer i dag 63 kg. med en fedtprocent på 31.0, og har egentlig ikke brug for en drastisk kur som denne, men igen er det også mere en test for mig for at se om jeg kan holde ud.

Nu hvor jeg har skrevet dette, så håber jeg ikke der kommer for mange løftede pegefingre, selv om jeg jo godt ved, at jeg selv har lagt op til det. Det er også okay, hvis I vil prøve at overbevise mig (mere end jeg er i forvejen) om at det er fuldstændig hul i hovedet det jeg har gang i. Omvendt, hvis der ikke er noget decideret "farligt" i denne kur, så hører jeg også gerne et par opmuntrende ord...

Det lugter lidt af "RIGSHOSPITALETS STOFSKIFTEKUR". Har selv prøvet denne for mange år siden. Hold tre dage. Den var FOR hårdt og siden hen har jeg så hørt fra mange, at man skal holde sig fra den, fordi den er fake og ikke har noget med Rigshospitalet eller sundhed at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Dvs du rent faktisk var ude på at tabe dig på den der såkaldte "kur", og det IKKE var en psykisk udfordring? I øvrigt kan man sagtens være glad for mad OG spise korrekt. Og er man først kommet i gang med at spise fedt- og energifattigt, så kunne man aldrig drømme om at vende tilbage igen.

Godt sagt og du har ret. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måske er der behov for at nuancere tingene lidt. Jeg er helt enig i, at crash-kure ikke er tilrådelige for større vægttab. Her skal der livstilsændring til. Men helt ærligt for et mindre vægttab på en 4-5 kg kan jeg ikke se problemet i at tage en kur på en uges tid, hvor man fx holder sig på omkring 1000 kcl om dagen. jeg tvivler på, at det kan give varige sundhedsmæssige skader. Min kone og jeg tog sådan en kur for et par år siden og det virkede udemærket. I et fornuftigt vægttab vil man jo typisk holde et kalorieunderskud på 500 kcl om dagen og det kan man jo gøre i så lang tid det skal være, alt afhængig af hvor meget man har behov for at tabe. Jeg kan derfor ikke se problemet i en "sultekur" over en langt kortere periode fx en uge eller 10 dage. At der så kan komme et ligeså stort muskeltab som fedttab, må man jo så bare tage med.

Som jeg skrev i starten, så kan man tabe sig på fornuftigere måder med en kombination af sunde kostvaner, motion og styrketræning, men derfor er en kortere crash-kur ikke nødvendigvis skadelig.

Ok jeg er ikke kostsagkyndig eller diætist, blot mit bud. Elitesoldater og lignende er ofte i situationer, hvor de ikke for mad i længere perioder overhoved,

Link to comment
Share on other sites

Hellere et konstant og støt vægttab over længere tid end en eller anden syg kur.

Tror ikke på diverse kure hvor folk eks skal æde sig gennem bjerge af revetgulerød for at have mæthedsfornemmelse og skal have sin egen bøtte råddent revet gulerod med til familiefester oven i købet og man må IKKE få et stykke kage.

Det de gør er at udvide mavesækken og hvis og når de gør ikke kan holde diæten længere så er meven størrere end før og de kan æde mere!

Vægttabsprogrammer og guruer er kun ude på at tjene penge på folks problemer.

Spis fornuftigt efter 1 6 princippet som betyder at du spiser sundt og fornuftigt 6 dage om ugen og har en dag hvor du må hygge lidt og spise noget lækkert med måde selvfølgelig.

Kombiner dette med regelmæssig motion og realistiske mål og man vil få succes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share