Endnu en skræk historie


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg var nede og besøge noget famile i Lørsdag. Min fætter som er 15år, 183 høj, meget tynd og har spillet badminton i mange år fortalte mig at han var begyndt sammen med 5 af hans venner at gå til "styrketræning". Ok det synes jeg jo kun var en god ting, og rigtig fedt hvis man kan lide det.

Jeg spurgte så lidt til hans træning osv. Det skulle jeg aldrig have gjort.

De havde lavet et program sammen med de trænings instruktører i centeret. Ud fra det skulle han træne tre gange om ugen , i 1½ time. Efter træning drak de altid 1½ litter vand.

Jeg spurgte lidt til øvelser. Ja de havde jo fået et program hvor de kom alle muskerl grupper igennem hver uge.

De trænede i nogle forskellige maskiner. Han vidste ikke rigtig hvad øvelserne hed.

Jeg spurgte om han squattede. Han havde aldrig hørt om squat. Men træner i så slet ikke ben. Nej mine 4 venner gør ikke, men jeg laver nogle øvelser i sådan en maskine. Hvilken maskine, Det viste sig så at være noget leg curl.

Men har ik squat stativer> det ved jeg ikke. Jeg forklarede ham hvordan det så ud. Jaja dem har vi, sådan et stort hvidt et hvor stangen sidder fast ude i siderne. Det er meget sjovt. ARGHHHH Smitg stativet.

Men laver i så slet ikke øvelser med frie vægte. Jo da bænkpres. Nå ok, hvor mange reps laver i? jo vi laver da 12 reps i 3 sæt af alle øvelser.

Hvad træner i så for: jo vi vil jo gerne være lidt større og stærkere.

Hmm men hvorfor træner i så ikke med frievægte, når der er mulighed for det i andre øvelser end brænkpres. Ej for man kan da ikke træne ret mange muskler med frie vægte.

Suk.

Så jeg måtte igang med at tegne og fortælle.

Virkelig tragisk at instruktørene ikke ved de mest basale ting. Jeg blev så gal på hans vegne. De betaler 300kr om måneden for totalt inkompetent hjælp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja det havde jeg umildbart i tanke. Det er til grin at folk som kommer og betaler for at træne seriøst, bliver fejlinformeret på den måde. De har ingen ærlig chance for at vide at det de står og laver absolut ikke gavner noget som helst. Håber det bliver bedre i fremtiden. Det er trist. Så jeg skal ned i den center en dag og lege instruktør for 5 knægte. Det bliver sjovt nok.

Link to comment
Share on other sites

jeg træner desværre også altid alene.....det er ikke så tit min svoger har tid, så det bliver kun ca. en gang om måneden, bare for at rette på mig,. men jeg syntes sku det ka være svært at følge et råd når man er alene, det er jo ofte at man ikke selv ved at man fx. løfter skævt

Link to comment
Share on other sites

Nej det er rigtigt Men bare det at man bliver set lidt efter nogle gange, det er ret fedt. Jeg ville feks ikke vide hvis der var en øvelse jeg udførte helt forkert, da jeg aldrig har haft en til at hjælpe mig. Det er flere år siden, og han var ikke særlig hardcore. Han havde kun et godt fundament men havde ikke rigtig tid mere til at træne.

Link to comment
Share on other sites

Instruktøren hvor jeg træner (Århus universitets sport) er en fremragende squat instruktør. Og han anbefaler squats hele tiden. Han er også en af de få jeg har set, der kører flotte goodmornings. Jeg går og samler mig mod til at prøve en dag :)

Det er også nemmere at tro på en instruktør der har virkelig stærke ben :)

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Jeps... han er sej..

Til gengæld har jeg også prøvet at starte i et "rigtigt" fitness center i Aalborg. Det start program jeg fik var at tage alle maskinerne på den ene side og køre dem igennen, en efter en.. så, det var smith machine benches.. og så pulldowns..og så cable curls og så pech dech og så.og så....Instruktøren havde jo en T-short med logo, så han måtte jo have ret..ikke? Jeg var ung dengang, men i dag kan jeg bare tænke...hvorfor?

Venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Som vi har diskutteret før, så er det efter min mening en skændsel at åbne sådanne centre, hvor maskinerne står på ræd og række, og det eneste man kan komme vægtskiver på er en smithmaskine. Grrrrrr. Det pisser mig af for vildt. Håndvægtene går hvis man er heldig til 25-30 kg. Hvad sker der i hovederne på sådanne center ejere ?? Vil de ikke have at folk skal have noget ud af deres træning ?? Men igen, de sigter bredt, efter de dovne danskere som hellere en gerne vil sidde i en skinnende maskine, end at lege med en stor farlig vægtstang. Åhhhh, hvem som bare kunne ønske sig tilbage til 60érne og 70érne da centre næsten udelukkende var vægstænger, håndvægte og lidt kabeltårne hist og her. Masser af squat racks og bænke. Ingen Technogym lorte maskiner. Men sådan er det bare ikke. Desværre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja der er en masse psykose på spil, som er startet af glimmercentrene.

De har igennem hjernevask bildt folk ind, at den eneste måde at træne effektivt og sikkert, er i en eller anden forkromet maskine til 50,000kr.

Så kommer folke til de centre der har de bedste maskiner, for de må vel være bedst.

Det kan være at den eneste måde at få betalt alle disse mirakelmaskiner, som kun kan bruges til 1 øvelse, er så dyre i.f.t. frie vægte, at den eneste måde de kan berettige deres eksistens på, er hvis der ikke er andet at sammenligne med.

Derudover slipper man jo også for folk, der hellere vil dø end ikke at træne. De slider jo mere på udstyret og skræmmer åbenbart folk væk.

Det er måske et udtryk for en livsstil, at man lader som om man laver noget, for at opnå de positive effekter der associeres med træning, uden at udføre denne?

Måske er centrene blevet til steder hvor folk vil se og blive set? Rummeligheden er der i hvertfald ikke, hvilket er en skam.

Det kan lade sig gøre i udlandet, hvorfor kan det ikke her?

Link to comment
Share on other sites

Vi har stort set samtlige technomaskiner der findes, nede hos os (ihvertfald er der utrolig mange forskellige "dimser"). Men vi har også mange frie vægte, bla håndvægte op til 65Kg, og squat rack og det hele. Så jeg er sku godt tilfreds. Alle Fjedertyperne, snupper maskinerne, og så er de frie vægte jo ledige, så jeg ikke behøver at stå i kø...........dejligt!!  :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, fjeder typerne er ikke så ringe endda! De er sjov underholdning, samtidig med at de ikke står i vejen ved de frie stænger :smile:

Helt enig i at maskiner er noget lort. Et godt eksempel er fra mit træningscenter i dag. Da jeg kom var en dreng i gang med at træne ben. Han nåede SAMTLIGE ben maskiner rundt, hvilket vel drejer sig om 5-6 stykker. Da han kom til maskinen hvor man laver lårstrækkere, sad han minsandten med armene over kors, og kiggede en helt anden vej. Han skulle prøve at køre noget sqaut, skulle han. Så kan han LÆRE man ikke kigger den anden vej, og tænker på noget helt femte. (jeg kunne ikke forestille mig, at det er sjovt at ligge med en tung vægtstang oven på sig, når man ligger krøllet samme på gulvet :smile:)

Man kan jo ikke gøre andet end at smågrine lidt!

Efter jeg havde kørt squat kunne jeg knap nok gå, men da han var færdig lignede han en der lige var kommet ind ad døren, klar til en ny portion træning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig, men jeg tror at i glemmer en ting når i kritisere de nye moderne motionscentre, som næsten kun har maskiner. Jeg er selv begyndt at træne i et helt nyt FinForm i Randers hvor jeg tager en hurtig tur i maskinerne 2 gange om ugen af en times varighed.

Fitness er de sidste ca. 5 år blevet meget popurlær, og det skyldes ikke Hardcore-Centrene.

Folk kommer i de "nye" typer motionscentre fordi:

1) Ingen frie vægte holde en hvis type mennesker væk. Det er disse typer med store guldhalskæder, og armene helt ud til siden - m.m. Folk gider ikke se på disse mindre begavede typer. De giver iøvrigt vægttræning et dårligt ry.

2) De fleste mennesker forbinder ikke det vi andre syntes er pænt som særlig yndefuldt, men vil hellere træne for at blive noget mere stram i kødet, samt at tabe sig.

3) Alm. mennesker syntes at frie vægte er besværligt, utiltalende og kedeligt.

4) Mange mennesker har ikke tid, og ønsker ikke at bruge tid på at engagere sig særlig meget i det. De ønsker at motionere for helbredets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Du har vidst ikke forstået hvad problematiken og vores kritik går på.

Punkt 1) Det er noget fis. Det er tæt på et af de latterligste argumenter jeg har hørt. Du mener simpelthen at folk fra vælger vægt træning pga mennesker med en anden etnisk baggrund end os.Og så mener du at man løser problemet ved at træne i maskiner. HMMM

Punkt 2) Fordi man træner med frie vægte går der altså ikke ½ år og så ligner man Ronny, eller Yates. Så den holder heller ikke. Vægt træning er netop et fint midel til at blive "lidt stram" i kødet. At tabe sig skal du ikke bilde mig ind at maskiner hjælper på. Medmindre vi snakker cardio trænings maskiner.

Jeg vil væde med at 75% af de fyre som træner gør det for at få et muskuløst look.

3) Almindelige mennekser synes kun pga dårlig vejledning og dårlig information om vægttræning.

4) Hvis man kan finde ud af at træne i maskiner for "helbredets skyld" kan man også træne med frie vægte. Det er mere sundt, og man behøver ikke at gør det til den helt store videnskab.

Link to comment
Share on other sites

Lykke>>

Jeg kan godt følge dig meget af vejen, men jeg mener højest at det skyldes fordomme. Lad mig prøve at give svar på tiltale.

1. Her er jeg egentlig uenig! Vi har ikke mange af den type nede hos os, på trods af masser af frie vægte!  Desuden mener jeg, at det typsik er "fjedertyperne" (som der er VIRKELIG mange af i alle fitness centre) der går og spiller smarte (arme ud langs siden osv.). Personligt har jeg ikke smykker på når jeg træner, og det er faktisk det mest almindelige nede hos os blandt de "seriøse". Min holdning er at jeg er ligeglad hvordan jeg ser ud når jeg træner (tøj, hår ect.) det er ikke et modeshow, selvom mange syntes at mene det....

2.Man kan træne seriøst, med frie vægte, men med mange forskellige mål! Jeg træner ikke for at komme opog veje 120Kg, overhovedt ikke. Jeg har ikke noget imod dem der gør det, mit mål er bare et andet, nemlig at blive markeret, og få en (i mine øjne) pæn krop. Det vil typisk sige, 178cm høj, 76 Kg, og 5 % body fat.

3. ja, og det er sørgeligt..........men måske hvis de lærte rigtige øvelser fra starten, kunne de måske blive "fanget".......men du har ret, frie vægte kan bruges på så mange måder, at en "nybegynder" måske kan blive så overvældet, han han/hun opgiver dem helt.

4. Det kræver ikke mere tid, med frie vægte, fremfor maskiner. Faktisk ofte mindre, da man kan lave en bedre træning med frie vægte, og derfor kan undvære noge øvelser, og dermed spare lidt tid, iforhold til, hvis alt var maskin øvelser.

 Det var mine 25 øre.........  :)

Link to comment
Share on other sites

Hey Atom.

Jeg kan kun skrive mig din holdning i punkt 1. For ja det er noget pjat. Jeg er også træt af at mange kommer for at blive set, og at se smart ud. Jeg har det lidt sådan at man ser dum ud uanset hvad mens man træner, hvis ikke man gør så er det ikke hårdt nok :biggrin: .

2:

Som du nævner er det de færreste som kan og vil op og være klippe stor. Det er en fordrejet holdning at tro at man bliver 120kg stor ved at træne med vægte. Det var jeg godt at du Atom ved, men lykke får det til at lydde lidt sådan. Det er meget MEGEt få som bliver den størelse uden brug af AS. Faktisk har jeg aldrig hørt om det. selvføgelig afhængigt af din højde og fedt %.

3:  Ja det var vidst i samme dur jeg skrev, så jeg er enig,

4:Jeps.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne bakke Lykke op.

En majoritet af nybegynderne mangler den fornødne motorik og kropsbevidsthed til at lave øvelser som dødløft etc. Det ville være uansvarligt at indføre disse øvelser, med mindre man som instruktør kunne være til stede ved de næste mange, mange træninger. Det ville være ideelt, men er næppe realistisk.

Det er meget problematisk at undervurdere sikkerhedsaspektet ved vægttræning. En skade kan have fatale konsekvenser, og i og med, at man som instruktør har et ansvar for en andens sikkerhed, bør man ubetinget vælge de sikreste løsninger. Når kunden på længere sigt vælger at udvikle sin træning, vil det i højere grad være på dennes eget ansvar, hvor den gode instruktør snarere er konsulent end ansvarshavende.

Selvom det ville være ønskeligt at basere et begynderprogram på squats og DL, så er dette ikke strengt nødvendigt, da utrænede individer vil kunne opnå enorme resultater også på et program udelukkende baseret på maskiner. Som sagt kan man forbedre deres program i takt med, at motorik, motivation og kropsbevidsthed udvikles.

I begyndertræning er mangel på meningsfuld intensitet ofte hovedproblemet, fordi mange er totalt uvante med at anstrenge sig. Her har GODE maskiner en fordel fremfor frie vægte, idet fraværet af "sticking points" i bevægelsen indbyder mere til at forsøge fortsat at flytte vægten. Dette er ikke en ubetydelig fordel, hvis man har set begyndere træne.

I øvrigt er diskussionen om frie vægte CONTRA maskiner efter min mening forfejlet. Optimal hypertrofitræning vil normalt basere sig på begge dele. Ting som træktårne eller pullovermaskiner har indlysende eksistensberettigelse som supplement til "the big three".

Når man selv er faldet i gryden med Tarzan-LSD, kan det være svært at forstå, at andre ikke deler ens mål. Men fakta er, at langt de fleste mennesker ikke træner mhp. grovhypertrofi. Man bør respektere, at de fleste blot ønsker at holde sig i form og i øvrigt forfølge andre mål i tilværelsen. Det er ikke noget irrationelt i denne prioritering.

(Det virker somom, mine skriverier ofte udløser lettere papegøjeagtige rygmarvsreaktioner. Hvis nogen vil kommentere dette indlæg, håber jeg, at man vil forholde sig til det reelle indhold.)

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg, Lars. :)

Selvom jeg også er tilhænger af basisøvelser og træning med frie vægte, så mener jeg absolut også, at maskiner og specielt kabeltårne har deres berettigelse.

Som jeg ser det, er det instruktørens fornemme opgave at få nybegyndere til seriøst at overveje deres mål med træningen. Med dette udgangspunkt kan instruktøren så sætte vedkommende i gang, og forklare at træning med frie vægte kræver grundig og hyppig instruktion. Hvis folk har ambitioner (ud over at holde sig i form) med deres træning, så må instruktøren anbefale dem litteratur, så de kan få en basal forståelse for anatomi, biomekanik, ernæring osv.

Med andre ord skal der være plads til alle, og dermed både maskiner og frie vægte, så det er naturligvis uheldigt, hvis maskiner helt fortrænger frie vægte og omvendt.

Blackice>> Fatter ikke, hvordan du kan læse Lykkes indlæg (pkt. 1) som et angreb mod etniske minoriteter! Der er altså andre end indvandrere, der går med store guldkæder og brød under armene. Læs dog indlægget ordentligt, før du sviner manden til.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen der påstår at det enten skal være maskiner eller frie vægt.

Der hvor det bliver problematisk er, når der kun er maskiner. Man må formode at folk der begynder at træne ikke vedbliver med at være begyndere resten af deres liv.

Og nej, ikke alle behøver at lave DL og Squat hvis de ikke er interesserede i de bedste resultater. For min skyld kan såkaldte motionister spilde deres tid i centrene, se og blive set og læse aviser mellem sæt.

Der hvor disse centre irriterer mig, er at der reelt ikke er mulighed for at bevæge sig over begynderstadiet.

Det er fint for dem der er tilfredse med de "Resultater" de kan få udelukkende ved at bruge maskiner, men for dem der er interesserede i seriøse resultater, er der intet at gøre.

Ja det bliver endda frarådet at træne med frievægte nogle steder, selvom det er det mest effektive, når det handler om hypertrofi, funktionel styrke og koordination/motorik.

Problemet er i høj grad, at der ingen bredde og alsidighed findes i de danske motionscentre og navnligt i franchise kæderne, hvis politik nærmest er baseret på en slet skjult foragt for dem, som er seriøse i deres udøvelse af sporten.

At Lykke så siger at folk der træner med frie vægte er mindre begavede, må stå for hans/hendes regning, men jeg synes det er uoplyst, uigennemtænkt og diskriminerende.

Når det er muligt at have den bredde i udlandet, må det sgu' også være muligt i lille Danmark.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share