?Squat?


koefoed
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg var nede og træne her forleden og da jeg stod og squattede kom en af centrets lidt større fyre (Hvilket ku være hvem som helst da min 67 kg ikke er meget at prale af) hen og sagde at jeg skulle tage vægten af og lære at squatte rigtig. Han viste mig herefter teknikken, og fremhævede at ens knæ ikke må komme frem foran ens tåspidser. Dette virkede lidt latterligt, syns jeg, da squat lige pludselig blev en balance øvelse.

Jeg ville jo gerne lige være sikker på at manden vidste hvad han snakkede om, så jeg gik hjem og fandt noget om squat teknik på nettet. En artikel jeg fandt nyttig var denne "Squat - the king of lifts" som beskriver ikke bare en men hele tre forskellige squat teknikker. Den første der kommer køres der næsten helt til jorden, og knæene kommer langt udover tåspidserne. Den næste køres der kun til ca 90 grader, og knæene fobliver tæt på lodret over fødderne. Det sidste er om front squats men da det er back squat jeg kører mest har dette ikke rigtig noget med emnet at gøre.

Nu ville jeg jo så gerne høre jeres mening om et rigtigt squat, meget gerne illustreret med billeder.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg var nede og træne her forleden og da jeg stod og squattede kom en af centrets lidt større fyre (Hvilket ku være hvem som helst da min 67 kg ikke er meget at prale af) hen og sagde at jeg skulle tage vægten af og lære at squatte rigtig. Han viste mig herefter teknikken, og fremhævede at ens knæ ikke må komme frem foran ens tåspidser. Dette virkede lidt latterligt, syns jeg, da squat lige pludselig blev en balance øvelse.

Jeg ville jo gerne lige være sikker på at manden vidste hvad han snakkede om, så jeg gik hjem og fandt noget om squat teknik på nettet. En artikel jeg fandt nyttig var denne "Squat - the king of lifts" som beskriver ikke bare en men hele tre forskellige squat teknikker. Den første der kommer køres der næsten helt til jorden, og knæene kommer langt udover tåspidserne. Den næste køres der kun til ca 90 grader, og knæene fobliver tæt på lodret over fødderne. Det sidste er om front squats men da det er back squat jeg kører mest har dette ikke rigtig noget med emnet at gøre.

Nu ville jeg jo så gerne høre jeres mening om et rigtigt squat, meget gerne illustreret med billeder.

På forhånd tak.

Manden har ret! Lær teknikken af ham.. det er ret svært at lære squat ved at læse sig frem..

Link to comment
Share on other sites

Manden har ret! Lær teknikken af ham.. det er ret svært at lære squat ved at læse sig frem..

Nu har jeg læst/kigget lidt mere rundt på nettet, og næsten alle de steder hvor der har været illustrationer, har knæene kørt ud over tåspidserne..

men jeg vil da prøve at ændre i min teknik. For en knæ skade er ikke super smart at rende ind i når man spiller basket..

Link to comment
Share on other sites

Må man spørge hvorfor du mener manden har ret?

Fra Hatfield/Dr. Squat's artikkel WHAT ALL SQUATTERS “KNEED” TO KNOW

http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/fredknee.htm

STANCE VARIABLES AFFECTING KNEE HEALTH

Whenever you squat, hack squat, or leg press, your foot position is an

important variable in determining not only the results you'll obtain from the exercise, but also the safety of your knee joints. Although each individual must determine their own best stance exercise per exercise (based on their own anatomical peculiarities such as height and leg length), the following variables must be taken into consideration:

1) The quadriceps muscles can contract more efficiently when the feet are pointing slightly outward . They should NEVER point straight ahead. If you squat with a very wide stance, your adductors tend to assist the quads. This can result in stress to the medial collateral ligament, abnormal cartilage loading, and improper patellar tracking.

2) During the decent phase of any type of squat, do not allow the knees to extend beyond your feet. The further your knees travel over your feet, the greater the shearing forces on the patellar tendon and ligament.

Link to comment
Share on other sites

2) During the decent phase of any type of squat, do not allow the knees to extend beyond your feet. The further your knees travel over your feet, the greater the shearing forces on the patellar tendon and ligament.

Ja belastningerne bliver større, men bliver de for store?

Bare fordi gutten fra centeret mener det samme som dig (og Fred Hatfield), betyder det ikke at alle aspekter af hans vejledning angående squatstil er korrekt...

Husk på Hatfield er styrkeløfter, det påvirker hans syn på emnet.

En vægtløfter ville ikke nødvendigvis sige det samme.....

Knævandring er det klogt at minimere. Som beskrevet jo længere fremme knæene kommer ifht dine tæer jo mere belastning på knæene.

Dog kan det for nogen være umuligt at komme helt i bund uden at få en smule knævandring.

Hvis du er meget høj kan det især være et problem.

Mike Robertsons artikel på t-nation angående squats er fantastisk til at lære squatteknik fra.

Kig i tråden omkring teknik i de tre store løft. Der er der linket til hans artikel.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

2) During the decent phase of any type of squat, do not allow the knees to extend beyond your feet. The further your knees travel over your feet, the greater the shearing forces on the patellar tendon and ligament.

Dette var ca. hvad jeg fik at vide..

men hvordan kan det være at man skal gå fra at kunne squatte 100kg til ikke engang at kunne squatte sin egen kropsvægt, uden at falde..

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Er hele humlen ikke at der skal være "tilsvarende" bøj i hofte som i knæ, altså at man ikke bøjer mere i det ene led end det andet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare huske fra en tidligere tråd om knævandring at både incognito og squattie mener at hysteriet omkring knævandring er klart overvurderet.

Hvilket også er min klare mening... Noget tyder på at det ligefrem er hårdere for senerne at vende ved parallel end at dykke dybt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket også er min klare mening... Noget tyder på at det ligefrem er hårdere for senerne at vende ved parallel end at dykke dybt :wink:

Mener det er selve trykket inde i knæskallen der er størst ved parallel. Under alle omstændigheder er knæet meget sårbart, hvis man vender bevægelsen med vægt ved parallel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja belastningerne bliver større, men bliver de for store?

Bare fordi gutten fra centeret mener det samme som dig (og Fred Hatfield), betyder det ikke at alle aspekter af hans vejledning angående squatstil er korrekt...

Husk på Hatfield er styrkeløfter, det påvirker hans syn på emnet.

En vægtløfter ville ikke nødvendigvis sige det samme.....

Knævandring er det klogt at minimere. Som beskrevet jo længere fremme knæene kommer ifht dine tæer jo mere belastning på knæene.

Dog kan det for nogen være umuligt at komme helt i bund uden at få en smule knævandring.

Hvis du er meget høj kan det især være et problem.

Mike Robertsons artikel på t-nation angående squats er fantastisk til at lære squatteknik fra.

Kig i tråden omkring teknik i de tre store løft. Der er der linket til hans artikel.

Mvh Poul

Det har du selvfølgeligt ret i. Men trådstarterens til fælde tror jeg det er klogt at kigge på teknikken hvis han er ved at vælte u. at have vægt på hvis knæene skal holdes inde :blink:

Link to comment
Share on other sites

Knævandring handler vel om placering af stresset og hvor hensigtsmæssig det er? Fandt lige dette relevante studie.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Med Sci Sports Exerc. 2001 Jan;33(1):127-41

Effect of knee position on hip and knee torques during the barbell squat.:

* Fry AC,

* Smith JC,

* Schilling BK.

Human Performance Laboratories, The University of Memphis, Memphis, Tennessee 38152, USA. [email protected]

Some recommendations suggest keeping the shank as vertical as possible during the barbell squat, thus keeping the knees from moving past the toes. This study examined joint kinetics occurring when forward displacement of the knees is restricted vs. when such movement is not restricted. Seven weight-trained men (mean +/- SD; age = 27.9 +/- 5.2 years) were videotaped while performing 2 variations of parallel barbell squats (barbell load = body weight). Either the knees were permitted to move anteriorly past the toes (unrestricted) or a wooden barrier prevented the knees from moving anteriorly past the toes (restricted). Differences resulted between static knee and hip torques for both types of squat as well as when both squat variations were compared with each other (p < 0.05). For the unrestricted squat, knee torque (N.m; mean +/- SD) = 150.1 +/- 50.8 and hip torque = 28.2 +/- 65.0. For the restricted squat, knee torque = 117.3 +/- 34.2 and hip torque = 302.7 +/- 71.2. Restricted squats also produced more anterior lean of the trunk and shank and a greater internal angle at the knees and ankles. The squat technique used can affect the distribution of forces between the knees and hips and on the kinematic properties of the exercise. PRACTICAL APPLICATIONS: Although restricting forward movement of the knees may minimize stress on the knees, it is likely that forces are inappropriately transferred to the hips and low-back region. Thus, appropriate joint loading during this exercise may require the knees to move slightly past the toes.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Det forstår jeg ikke...? :smile:

Det jeg mener er at han nok burde kigge på sin teknik hvis han ikke kan squatte med en acceptabel dybde uden at knæene er ude over tå-spidserne.

Men any gays. Dengang jeg squattede meget kunne jeg mærke at mine patella sener blev iriterede hvis jeg ikke sørgede for at holde hoften tilbage, vægten i hælene og knæene inden for tæerne. Bare en iagtagelse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at han nok burde kigge på sin teknik hvis han ikke kan squatte med en acceptabel dybde uden at knæene er ude over tå-spidserne.

Men any gays. Dengang jeg squattede meget kunne jeg mærke at mine patella sener blev iriterede hvis jeg ikke sørgede for at holde hoften tilbage, vægten i hælene og knæene inden for tæerne. Bare en iagtagelse :smile:

Det er så lige omvendt for mit (og mange andres) vedkommende :tongue: Der er selvf. stor forskel på power-squat og OL-squat...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share