Rumænsk dødløft


TheCzech
 Share

Recommended Posts

Jeg har forsøgt at søge lidt på, hvordan Rumænsk dødløft udføres rigtigt. Jeg har da også fundet en del artikler om det, så tror at jeg har rimeligt godt styr på den rent teoretisk. Jeg ville dog meget gerne se en video af det, da det umiddelbart vil være noget nemmere at få fat på teknikken, hvis man havde en video man kunne sammenholde med de artikler der er om det. Så hvis der er nogle der ved hvor såddan en video kan findes vil jeg da meget gerne vide det :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøgt at søge lidt på, hvordan Rumænsk dødløft udføres rigtigt. Jeg har da også fundet en del artikler om det, så tror at jeg har rimeligt godt styr på den rent teoretisk. Jeg ville dog meget gerne se en video af det, da det umiddelbart vil være noget nemmere at få fat på teknikken, hvis man havde en video man kunne sammenholde med de artikler der er om det. Så hvis der er nogle der ved hvor såddan en video kan findes vil jeg da meget gerne vide det :4thumbup:

http://www.webs.uidaho.edu/strength/Streng...0Videos/RDL.wmv

Link to comment
Share on other sites

nøøøh... Udgangspunktet er stående med stangen i hænderne, stangen skal ikke røre jorden, benene skal være let bøjede og LIGE bøjede under hele bevægelsen og skuldrene skal helst holdes tilbage. Super øvelse....

Hvad mener du med LIGE bøjede ben under hele bevægelsen? er ikke helt med på hvad du mener..

Link to comment
Share on other sites

nøøøh... Udgangspunktet er stående med stangen i hænderne, stangen skal ikke røre jorden, benene skal være let bøjede og LIGE bøjede under hele bevægelsen og skuldrene skal helst holdes tilbage. Super øvelse....

7 ud af 9 somaliere anbefaler den som bedste baglår-balde øvelse!! :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

yes... lige præcis... konstant grad af fleksion i knæleddet.

Du vil altså ikke locke vægten ud i rumænsk dødløft? for ellers kan jeg ikke forstå hvordan du bevare samme vinkel i knæ... (ved godt jeg spørg meget, men en af de øvelser som jeg skal til at bruge en del, så vil gerne have helt styr på det :wink: )

Edited by Mikkel leicht
Link to comment
Share on other sites

Keystone er blot en anden betegnelse for rumæsk dødløft.

Det er der vist delte meninger om :)

Den variation af rumænsk dødløft, hvor man stopper lige under knæet eller ved midtskinneben, kaldes keystone dødløft. Den minder iøvrigt ufatteligt meget om den øvelse som WSB gutterne kalder Dimel dødløft.

Her er Dr. Squats udførelsesvejledning til keystone:

I believe that I've developed a better way. With barbell in hand, poke both your butt and belly outward. In this position, you look kinda like one of the "Keystone Cops" you see in the 1920s movies. This variation of stiff legged deadlifts has thus become known as "Keystone Deadlifts."

This seemingly strange position will prestretch your hamstrings because of the forward tilt of your pelvis the position entails. Then, while maintaining this position, slowly lower the barbell to around your knees, keeping the bar close to your legs during the descent and ascent.

You must NOT go more than an inch or two below your knees. By the time you reach your (slightly unlocked) knees, your hip joints have fully flexed, and further lowering of the bar is accomplished ONLY through hyperflexion of your spine -- a NO-NO!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Squatfather.

Hvor langt man kører ned afhænger af ens smidighed i haserne. Man bør ikke i nogle af varianterne kører længere ned end man hele tiden kan opretholde et svej i lænden og er istand til at presse røven bagud.

Nogle kan kører næsten helt ned til jorden mens andre kun kører den ned lige under knæet.

Dimel deadlift er øvelsen udført med hurtig eccentrisk fase hvor man nærmest slipper stangen i toppen af løftet og så "fanger" stangen med haserne igen inden den rører jorden. Skal ikke køres med særligt mange kg i forhold til de 2 andre varianter, men smadre haserne godt og grundigt skulle jeg hilse og sige :smile:

Link to comment
Share on other sites

Keystone dødløft = minder om rumænsk dødløft, men "opfinderen" af øvelsen, Fred Hatfield, anbefaler at man stopper et lille stykke under knæet, inden man vender bevægelsen. Det gør at fokus holdes på overload af hasemusklerne med ekstremt tunge vægte. Mener Hatfield selv kørte med over 400 kg i denne øvelse, selvom hans dødløft max lå langt lavere.

Dimel dødløft = er praktisk talt et rumænsk dødløft udført eksplosivt, med en ekstrem hurtig eccentrisk fase, hvor man ganske rigtigt, som Onkel T er inde på, lader vægten falde, hvilket giver en udtalt strækrefleksaktivitet når bevægelsen vendes.

Rumænsk dødløft = man kan sige det er samme øvelse som Keystone dødløft, men med så stor ROM som ens smidighed tillader. Jeg ved at mange af de gamle olympiske vægtløftere lavede den stående på en forhøjning, for at få længere ROM på øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

post-1926-1153942954_thumb.jpg

squattie var det ik dig der kritiserede exrx.net et eller andet sted i forbindelse med stiff-legged og straight legged dødløft? kan ikke finde tråden :blink:

jeg har prøvet at køre ovenstående billedsere med helt strakt knæ, men det bryder de sig nu ik meget om...

nu kan jeg slet ik finde ud af hvad for et dødløft jeg laver ovenover :laugh:

Link to comment
Share on other sites

post-1926-1153942954_thumb.jpg

nu kan jeg slet ik finde ud af hvad for et dødløft jeg laver ovenover :laugh:

Det er vel tradionelt dødløft :blink: ?!

Nogle der ved hvad fordelen er ved at køre rumænsk dødløft frem for normal dødløft eller stiff-leg dødløft ?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel tradionelt dødløft :blink: ?!

Nogle der ved hvad fordelen er ved at køre rumænsk dødløft frem for normal dødløft eller stiff-leg dødløft ?

det var bare lidt gas, fordi TJ lige fyrede alle de der variationer af...

jeg laver den her på billedet

http://www.exrx.net/WeightExercises/Erecto...egDeadlift.html

men ville egentlig lave den her...

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstr...egDeadlift.html

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel tradionelt dødløft :blink: ?!

Nogle der ved hvad fordelen er ved at køre rumænsk dødløft frem for normal dødløft eller stiff-leg dødløft ?

Nej, det ligner meget godt et rumænsk dødløft det der..

Ser dog ud til at gå lidt længere ned end jeg selv gør, men det er mere et spørgsmål om smidighed.

Nogle løfter meget stivbenet (Inklusiv mig selv), når det løfter alm. dødløft. Men her er forskellen så at man ikke ligger stangen ned og starter løftet hver gang som man gør i alm. dødløft.

Fordelen ved rumænsk dødløft er at det rammer haserne mere end alm. dødløft. Og er iøvrigt en fin hjælpeøvelse til den rigtige variant.

Stiff-leg dødløft som du nævner, bør udføres på den rumænske måde. Altså med let bøjede knæ, da man eller alt for let runder i lænden.

Jeg har det lidt med de øvelser som i diskussionen omkring pullups / Chinups, at navnene er sgu ikke så forfærdeligt vigtige.

Det vigtige er vel at man får resultater og rammer de muskler man ønsker på en forsvarelig måde. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share