Brystøvelser


Trainy
 Share

Recommended Posts

Hey,

Jeg har gennem en periode på 3-4 mdr. trænet bryst, primært vha. maskiner og smith-maskine, pga. problemer med skulder.

Har dog et mindre problem. Jeg har et form for 'hul' mellem de to bryster, som om de buer ud ad, rettere sagt, ligner lidt hængepatter :unhappy:

Ser slet slet ikke godt ud når jeg har stramme T-shirts på :w00t:

Hvad kan der gøres?

Link to comment
Share on other sites

Træner du kun bryst?

Nej, jeg træner hele kroppen. Split træning over 3 dage.

Jeg tror, at jeg måske ikk fik forklaret det ordentligt. Men jeg har trænet siden 2004, men korte og længere pauser ind i mellem, pga. skulder problemer, eksamener mv.

Lige nu er jeg godt i rytmen, men savner egentlig bare en-to øvelse® der rammer mere centralt. Laver lige nu:

Bænkepress (smith)

Incline (maskine)

Dumbell Press

Siddende bryst (maskine)

Kan ikke lave alm. bænkpres/incline netop pga. skulderproblemer.

Jeg ved ikke hvad der præcist referes med 'kyllingebryst'? Jeg har bare trænet den brede muskel, og har bare ikke ramt den centrale del så meget, derfor denne 'hul' ... Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Lige nu er jeg godt i rytmen, men savner egentlig bare en-to øvelse® der rammer mere centralt. Laver lige nu:
Der er ikke noget der hedder at du kan "ramme" centralt. Check billedet og specielt fibrenes vandrette retning:

PectoralisSternal.gif

Forestil dig nu fibrene som elastikker der kan trække sig sammeni vandret plan. En elastik (muskelfiber) må nødvendigvis trække sig sammen i hele fiberens længden og IKKE kun den ene ende mod f.eks. mod brystets midte. Altså du kan ikke hive i to ender af en elastik og så forvente at elastikken kun trækker sig sammen i den ene af enderne. Det eneste du kan gøre er at løfte noget vægt og forøge musklens størrelse overall.

Lige nu er jeg godt i rytmen, men savner egentlig bare en-to øvelse® der rammer mere centralt. Laver lige nu:

Bænkepress (smith)

Incline (maskine)

Dumbell Press

Siddende bryst (maskine)

Du savner ingen øvelser. Faktisk har du for mange øvelser der gør det samme.

Kan ikke lave alm. bænkpres/incline netop pga. skulderproblemer.
Dårlig teknik. Med det in mende at du kan lave ovenstående øvelser. Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad der præcist referes med 'kyllingebryst'?

Det er brystbenets udseende. Hos de fleste er spidsen af brystbenet fladt, men hos nogle buer det en smule indad. Sådan er menneskets anatomi ind i mellem. Har selv en smule af det:)

Hvis du ikke har haft det før, så er det formegentlig ikke det, da der ikke sådan lige pludselig sker tydelige forandringer af knoglers udseende "over night".

Prøv med trisser, hvis det er muligt. Der kan du (hvis det overhovedet er muligt at træne enkelte fibre af pectoralerne) få de inderste fibre mere "med". Hvis det i så fald har med muskelvolumen at gøre.

Edited by Anders Sand
Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for den visuelle forklaring :4thumbup:

Er der så en anbefalende/vejlende øvelsesguide, så jeg bedst muligt kan træne brystet optimalt? Der blev svaret tilbage, at jeg har mange af de samme øvelser, så hvad kunne der laves om på eksempelvis?

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for den visuelle forklaring :4thumbup:

Er der så en anbefalende/vejlende øvelsesguide, så jeg bedst muligt kan træne brystet optimalt? Der blev svaret tilbage, at jeg har mange af de samme øvelser, så hvad kunne der laves om på eksempelvis?

Det er der sikkert mange bud på. Ligesom mange veje fører til Rom.

Men sådan lidt firkantet sagt: Så er een god kvalitets-øvelse i princippet tilstrækkelig til at sikre dig fremgang med dit bryst. Det er ikke antallet af øvelser - men kontinuerlig fremgang over tid (det at kunne putte flere kilo på øvelsen) der gør brystet vokser.

Hvad så med valget af øvelse®? Jeg kunne sagtens komme med et par forslag. Jeg selv træner stortset kun een øvelse - nemlig bænkpres m. stang + lidt supplerende øvelser - men vi kan altid diskutere valg af øvelser - nogen foretrækker eet andre noget andet.

Old school bænkpres og dens varianter (incline, decline) og håndvægtspres går du ikke forkert i byen af. Maskinerne virker du jo glad for jvf dit programvalg - men typisk mener jeg man har let ved at stagnere på disse øvelser + at andre forhold taler mod brugen af maskiner (såsom skadespotentiale på sigt med tvungne bevægebaner etc). Men lige i dit tilfælde er det jo svært at rådgive præcist da du ikke nærmere har specifceret din skulderproblematik.

Nok er valget af øvelser vigtigt men det handler ligeså høj grad om at sammensætte programmet - så man hverken træner for lidt eller for meget. Endvidere er det at træne med f.eks. 10 gentagelser som udgangspunkt fint - men når du har trænet et stykke tid bør du ikke være afskrækket fra at træne med lavere gentagelser i perioder - som kan have positiv indflydelse på at flytte din grænser.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem en periode på 3-4 mdr. trænet bryst, primært vha. maskiner og smith-maskine, pga. problemer med skulder.

Jeg er meget enig i, at du har alt for mange øvelser... 1 max. 2..., men hvad er dit mål... nu så jeg i en anden tråd, at du ikke vil have en mere muskuløs numse, hvordan er forholdet her???

Jeg ville køre bænkpres med stang eller håndvægte (evt. tilføje incline dumbbell press, hvis du absolut vil have to øvelser :wink: )

Og smith-stativet ville jeg droppe med det samme, og derimod træne skulderen op...., så du kunne afhjælpe dine skulderproblemer!!

Problemet du nævner med hensyn til brystmusklens udformning, kan skyldes meget lav fedtprocent eller muskelmasse!

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Ork jo, jeg ønsker en muskulus bagdel - tro mig, nok mere end noget andet :cool:

Men har især i løbet af den sene et års tid fået en større rumpe, primært pga. stillesiddende arbejde og studiet. Har før haft problemer med at tage på, men nu vejer jeg omkring 84 kg og er 182 cm høj. Fik købt et tanita fedt procentmåler, som dog er ret upræcis fra time til time! Men antageligvis ligger min fedtprocent på omtrent 18-20%. Så, no doubt jeg skal af med det overflødige fedt, og meget gerne komme ned på 12-13% fedt.

Ønsker sådan set bare at få en veltrimmet krop (igen). Har egentlig kun fedtdepoter på maven og balderne, resten af kroppen ser ret fint ud faktisk. Brystet synes jeg, som jeg omtalte, bulet ind ad, og troet at man kunne ramme den centralt, men efter en god visuel gennemgang kan se, at jeg nok heller skal ændre på nogle af øvelserne :bigsmile:

Men vedr. dit råd - incline dumbell press - hvor meget hældning vil du anbefale? Det er sikkert muskelmassen jeg skal have opbygget.

Men ærligt talt er lidt i tvivl. Kan man både tabe fedt og styrketræne med tunge vægt, eks. 3x6? Jeg troet, at man skulle træne med lettere vægte, eks. 3x15, og cardio samtidig?

Skulderproblemer lader vi være til en anden tråd. Tro mig, der er megeeeeet at diskuttere så :blink:

Edited by Trainy
Link to comment
Share on other sites

Til SAS,

Tak for dit fine svar. Var desværre kommet til at overse det :blush:

Men mht. mit skulderproblem: Den ligger mellem selve armen og skulderen. Kan forklares ved, at hvis du strækker din arm lige frem, vil der forekomme et lille 'hul' mellem din arm og skulder - der ligger problemet. Fik det for år tilbage, og er altid dukket op igen i ny og næ. Primært ved styrketræning og ved fremadrettet belastning/bevægelse.

Jeg vil være mere end tilfreds med 2 brystøvelser, men har lidt en begrænsning mht. frie vægte + stang, pga. skulderen. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Kan man både tabe fedt og styrketræne med tunge vægt, eks. 3x6? Jeg troet, at man skulle træne med lettere vægte, eks. 3x15, og cardio samtidig?

Hvis du vil tabe fedt, skal du ikke træne cardio og styrketræning hjælper slet ikke på fedtet men musklerne.

Cardio er for hårdt og du vil ikke fedtforbrænde så meget. Istedet træn lidt lidt lettere på f.eks løbebånd eller hvad du nu foretrækker. Du skal helst ligge mellem 50-70% af VO2-max for at fedt forbrænde effektivt, og dit træningspas skal helst op omk. 40minutter og gerne lidt over.

3x15 er lige i overkanten af hvad man kan kategorisere som styrketræning. Det er lidt for mange gentagelser, og nærmer sig mere udholdenhed en regulær styrketræning. 3x6 er styrketræning, og det vil jeg klart anbefale frem for 3x15, med mindre du er helt nybegynder:)

Gi gas!

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Interessant! :bigsmile:

Du har ret, det er mig der bruger ordet Cardio forkert. Jeg mente egentlig bare som du nævner løbe/cykle osv. Har også hørt om HIIT, som virker meget tiltrækkende, men kan godt se hvor du vil henad :smile:

Men hvis vi lige kigger bort fra, at jeg skulle være helt 'grøn' på styrketræningsområdet, er det så forkert forstået, at man markere ved at træne med 3x15 eksempelvis, og styrker (gainer) ved 3x6?

Link to comment
Share on other sites

Men hvis vi lige kigger bort fra, at jeg skulle være helt 'grøn' på styrketræningsområdet, er det så forkert forstået, at man markere ved at træne med 3x15 eksempelvis, og styrker (gainer) ved 3x6?

Gainer, forstået som større muskelvolumen, det vil du få ved 3x6 ja. Dog stadig svært for kvinder at øge muskelvolumen i samme grad som mænd kan pga. testosteron mængden hos de to køn.

Fedtforbrænde og styketræne ville jeg anbefale hvis du ville markere dine muskler. På den måde kan du forbrænde fedt, så dine muskler evt. kommer til at fremstå mere tydelige.

Men stadig, kvinder har jo fra naturens side mere fedtvæv end mænd, og din fedtprocent fejler da ikke noget! Men den hårdeste dommer over ens krop, er og bliver en selv:)

Om 3x15 markere mere ved jeg ikke helt. Kan ikke finde ud af om det er en skrøne, eller der er hold i det. Tror der i en hvis grad er hold i det.

Link to comment
Share on other sites

Okey... Jeg tror der er sket en misforståelse - jeg er faktisk en mand, så mit fedtprocent er nok lidt højere end hvad den må være :bigsmile:

Vedr. skulderproblemet, tog jeg det op i alligevel, da SAS var inde på det. Men hvad er det du gerne vil have uddybbet? Når jeg skriver et 'hul', som mener jeg det sted, hvor der er et led mellem skulderen og armen. Det kan faktisk ses med det blotte øje, og det er lige meget hvilken arm man strækker ud.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. skulderproblemet, tog jeg det op i alligevel, da SAS var inde på det. Men hvad er det du gerne vil have uddybbet? Når jeg skriver et 'hul', som mener jeg det sted, hvor der er et led mellem skulderen og armen. Det kan faktisk ses med det blotte øje, og det er lige meget hvilken arm man strækker ud.

Lyder besynderligt. Kan ikke løses over nettet tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Om 3x15 markere mere ved jeg ikke helt. Kan ikke finde ud af om det er en skrøne, eller der er hold i det. Tror der i en hvis grad er hold i det.

Det er der ikke noget hold i, de eneste måder hvorved du kan virke mere markeret er: Muskelforøgelse eller fedttab.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak for det. Det var også mit bud, når man tænker på teorien bag. Men skrøner har det jo med at overleve i laaang tid:)

Ja, det er også begyndt at give mening for mig nu, så jeg tror at jeg holder mig til generel styrketræning og god gammeldaws motion :-)

Det er heldigvis ikke så slemt som i artiklen, kan og bør sagtens ordnes vha. træning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er også begyndt at give mening for mig nu, så jeg tror at jeg holder mig til generel styrketræning og god gammeldaws motion :-)

Det er heldigvis ikke så slemt som i artiklen, kan og bør sagtens ordnes vha. træning.

Hvis du har tragtbryst som det lader til så skal du bare vide at du sagtens kan få det rettet uden efterfølgende mén (jaja der kan jo altid ske noget ved operationer). Gratis endda på bl.a. Rigshospitalet. Jeg var selv under kniven der og fik fixet mit tragtbryst oktober sidste år så jeg ved hvad jeg snakker om. Nu det ikke fordi jeg vil opfordre dig til at komme under kniven da det bestemt ikke er behageligt, men du skal vide at jo tidligere du får det ordnet jo bedre for dig selv. Jo ældre man bliver jo mere stive bliver knoglerne og jeg hørte et par 'skrækhistorier' fra nogle af lægerne derinde om folk der havde fået lavet det alt for sent. Det gør av! :blink:

Mit eksempel var ikke halvt så slemt som ham fra artiklen TAZZ linkede til, men slemt nok! Og det der med at man bare 'kan ordne det via træning' er en skrøne som selv min egen læge prøvede at prakke på mig (han er en klovn, skal snart ha en ny, det koster bare penge at skifte bah :tongue: ) i langt de fleste tilfælde kommer det kun til at se værre ud (snakkede med mange forskellige læger om dette under mit ophold) da bulen i bryst benet ikke rykker sig spor mens muskelmassen på patterne blot bliver større og får det til at se endnu dybere ud. Og ja har selv erfaring med det, det ser ikke godt ud!

Du er velkommen til at PM'e mig hvis du vil vide mere, men ellers så fortsat held og lykke med træningen, der er jo nogle der får et ganske pænt bryst alligevel, det kommer helt an på hvilken type tragtbryst man har! :smile:

Link to comment
Share on other sites

blablabla skulderproblemer blablabla

Det er vel bare de typiske rotator cuff problemer(hvis ikke, så ignorér mig). Løsning-> Træn rotator cuff øvelser efter hver bryst/skulder træning. Få ordenlig teknik i dit bænkeri for minimalt stress på disse stakkels skuldermuskler(smalt greb, albuerne ind til siden under udførelsen samt opspænd med svaj i ryggen). Der er ingen grund til at skifte en god øvelse som bænkpres ud, da skader kan undgås ved den rette træning.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare de typiske rotator cuff problemer(hvis ikke, så ignorér mig). Løsning-> Træn rotator cuff øvelser efter hver bryst/skulder træning. Få ordenlig teknik i dit bænkeri for minimalt stress på disse stakkels skuldermuskler(smalt greb, albuerne ind til siden under udførelsen samt opspænd med svaj i ryggen). Der er ingen grund til at skifte en god øvelse som bænkpres ud, da skader kan undgås ved den rette træning.

Peter :smile:

Hej Peter!

Du har faktisk ret, problemerne ligger i det område. Se billedet.

Men det gør virkelig nas, kan dårligt nok lave bryst eller skulder træning :sneaky2:

Hvilke øvelser anbefaler du helt konkret?

post-11906-1154712610_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share