Chin-up vs. Pull-up


Bambi1981
 Share

Recommended Posts

Hej MOL´s :bigsmile:

Er der nogle som kan fortælle mig hvad forskellen er på disse 2 øvelser, synes de ligner hinanden når man ser video-udførsel af dem?

En anden ting, jeg er blevet rådet til at kører disse øvelser af flere forskellige - selvfølgelig fordi de er kanon gode, men men men jeg har lige et problem :sneaky2: Jeg kan IKKE nå når jeg står på fodstøtterne, fordi jeg er for lille. De få gange jeg har lavet øvelsen er jeg blevet løftet der op og båret ned igen :4sport: ...... Så det sætter sine begrænsninger øv :dry:

- Der skulle ikke grines - :4jumpy:

- Bambi.

Edited by Bambi1981
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

chin-ups er såvidt jeg ved med bredt greb, tilsvarende til hvis man laver træk til nakken(eller bryst) i et tårn med kabel.

pull-ups er traditionelle "gymnastik" armhævninger. hvor håndfladen vender mod en selv. og grebet ikke må være bredere end skulderen.

Det er denne der er ( min mening) optimal hvis man vil have tungere vægt på, eller flest mulige armhævninger frithængende.

læs evt. http://www.dragondoor.com/articler/mode3/7/

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger en bænk, som jeg sætter under stangen.

Der hvor jeg trænede før kunne jeg heller ikke nå med en bænk, så der brugte jeg simpelthen smith-stativet, hvor jeg kørte stangen helt op i øverste hak.

Du skal bare være lidt kreativ :tongue:

-Camilla

Edited by camillabruun
Link to comment
Share on other sites

Pull = træk

Chin = hage

Altså betyder det at man trækker sig selv op til, eller til op over hagen.

Hvilken øvelse der så hedder hvad er ligesom at spørge om et glas er halvt fyldt eller halvt tomt - smag og behag, hvem der er pessimister og optimister i forhold til at kalde en øvelse chinup eller pullups skal jeg ikke være dommer over :wink:

Den afgørende faktor for selve øvelsen er hvor bredt du holder på din chin/pullup bar og om du griber med underhånds eller overhåndsgreb.

Derfor ville vi allesammen på rød stue blive glade, og der ville herske evig fred i verden, hvis vi fra nu af kaldte øvelsen en chinpullup, da vi trækker vores egen vægt (plus ekstra :wink: ) til vi har hagen over chinpullup baren. Meget pædagogisk kunne vi så vælge at kalde det en underhånds chinpullup eller en overhåndschinpullup.

Og hold så op med at slåsse i sandkassen, nu er der frugtpause :tongue:

Link to comment
Share on other sites

kauf -> jeg tror du har en stor fremtid som fredsmægler i mellemøsten, du skal måske nok bare skære lidt ned på børnehave-referencerne :tongue:

Med din foreslåede navngivning, hvad skal vi så kalde en kropshævning, hvor der ikke er nogen stang i midten til at trække hagen op over? :tongue:

PS: Jeg vil lege med den røde spand og skovl :devil:

Link to comment
Share on other sites

Pull = træk

Chin = hage

Derfor ville vi allesammen på rød stue blive glade, og der ville herske evig fred i verden, hvis vi fra nu af kaldte øvelsen en chinpullup, da vi trækker vores egen vægt (plus ekstra :wink: ) til vi har hagen over chinpullup baren.

Os på blå stue vil hellere kalde det for pullchinup. Altså træk-hagen-up. For nogen lyder det måske som en bagatel, men vi har hørt, at dem på psykedelisk stue faktisk tager dette så alvorligt, at de er parat til at pifte hjulene på rød stues løbecykler, hvis ikke de indordner sig :crazy: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger en bænk, som jeg sætter under stangen.

Der hvor jeg trænede før kunne jeg heller ikke nå med en bænk, så der brugte jeg simpelthen smith-stativet, hvor jeg kørte stangen helt op i øverste hak.

Du skal bare være lidt kreativ :tongue:

-Camilla

Ja det handler om at være kreativ, der hvor jeg træner er der bare ikke et smith stativ :mad:

- Bambi.

Link to comment
Share on other sites

Hva' med det gode danske ord OH-kropshævning og UH-kropshævning (henholdsvis overhånd og underhånd). Sprogekvilibrister kan jo så efter behag tilføje tillægsord som smal/bred m.m. :laugh:

Vi kan jo samle nogle forslag og lave en afstemning og se, hvad f..... vi så skal kalde dem i fremtiden.

Edited by TAZZ
Link to comment
Share on other sites

Ifølge Wikipedia, the free encyclopedia, så er Chin-ups med underhåndsgreb, mens Pull-ups udføres med overhåndsgreb. Dog med den tilføjelse, at disse to definitioner ofte blandes sammen. Det må være en undskyldning for dem, som ikke er enig i den rigtige definition :wink:

The chin-up (also known as a chin or pull-up) is a strength training exercise in which one hangs by the arms from a horizontal bar and pulls oneself up vertically until the chin reaches the level of the bar. Chin-ups can be performed with the palms facing towards the body (i.e., with a supinated grip), with the palms facing away from the body (pronated grip), or gripping parallel bars (semi-supinated grip). The term pull-up is traditionally used when the exercise is performed with a pronated grip; however, the terms chin-up and pull-up are often used interchangeably.
Link to comment
Share on other sites

Ifølge Wikipedia, the free encyclopedia, så er Chin-ups med underhåndsgreb, mens Pull-ups udføres med overhåndsgreb. Dog med den tilføjelse, at disse to definitioner ofte blandes sammen. Det må være en undskyldning for dem, som ikke er enig i den rigtige definition :wink:

Jamen så har sagkundskaben jo talt. Så vi må vel kunne blive enige om, at folk (Som Rasmus G) som i fremtiden påstår at pullups er med underhåndsgreb er nogle stakkels vildfarne individer som har brug for professionel hjælp. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Wikipedia, the free encyclopedia, så er Chin-ups med underhåndsgreb, mens Pull-ups udføres med overhåndsgreb. Dog med den tilføjelse, at disse to definitioner ofte blandes sammen. Det må være en undskyldning for dem, som ikke er enig i den rigtige definition :wink:

Nu tager det jo ikke mange sekunder at lave det om til at vise det modsatte ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL´s :bigsmile:

Er der nogle som kan fortælle mig hvad forskellen er på disse 2 øvelser, synes de ligner hinanden når man ser video-udførsel af dem?

En anden ting, jeg er blevet rådet til at kører disse øvelser af flere forskellige - selvfølgelig fordi de er kanon gode, men men men jeg har lige et problem :sneaky2: Jeg kan IKKE nå når jeg står på fodstøtterne, fordi jeg er for lille. De få gange jeg har lavet øvelsen er jeg blevet løftet der op og båret ned igen :4sport: ...... Så det sætter sine begrænsninger øv :dry:

- Der skulle ikke grines - :4jumpy:

- Bambi.

Hvor bette er du lige? Sådan en sidder vel i normalt fra en højde fra 2meter og op efter. En fodstøtte er vel 30-40cm høj. Og et hver menneske kan da hoppe mindst en halv meter op. Altså næsten 1 meter mere... Så hvis du er 1 meter, og stangen sidder 3 meter oppe tror jeg på du ikke kan nå, ellers kan jeg sku ikke se hvordan det kan lade sig gøre ikke og nå den, hehe :smile:

Og grinte ikke af billedet af du blev løftet op - Skal man se for at virkelig og grine af det :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share