træning med hensyntagen til rotatorcuffen


søren
 Share

Recommended Posts

har døjet en del med min skulder, højst sandsynligt rotatorcuffen. Skulle gerne igang med en masse bryst træning, men hvordan tager jeg hensyn til rotatorcuffen?

hvis det er at træne med lav belastning, hænger det jo ikke rigtigt sammen med mine træningsmål - masse/styrke. Men hvad ville i gøre..? nogle brystøvelser frem for andre? høje/lave reps? hjælpeøvelser? fysioterapeut?

Link to comment
Share on other sites

har døjet en del med min skulder, højst sandsynligt rotatorcuffen. Skulle gerne igang med en masse bryst træning, men hvordan tager jeg hensyn til rotatorcuffen?

hvis det er at træne med lav belastning, hænger det jo ikke rigtigt sammen med mine træningsmål - masse/styrke. Men hvad ville i gøre..? nogle brystøvelser frem for andre? høje/lave reps? hjælpeøvelser? fysioterapeut?

Jeg vil råde dig til at lytte til din skulder og reagere på smerte under og efter træning - og bygge langsomt op.

Jeg har selv døjet meget med rotatorcuffen da jeg var svømmer. I den forbindelse gik jeg i lang tid til en fysioterapeut med speciale i netop disse skader. Jeg lavede en masse øvelser med elastik mm. Jeg prøver at tegne dem i morgen samt beskrive de jeg kan huske nærmere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik lyst til at tegne nu :bigsmile:

Gældene for alle øvelser er at der laves mange gentagelser med meget lille belastning. Lav 3*30 af hver variation. Skriv hvis jeg tegner for grimt og du behøver nærmere beskrivelse. Elastikken er ikke tegnet på men det er en lang elastik hvis ene ende du har under foden - og den anden i hånden.

post-9620-1155241382_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hey Keki

tak for tegningerne :)

Er bekendt med forskellige rotatorcuff-øvelser, men hvordan med træning ved siden af. Må man det? Skal rotatorcuffen først 'repareres' helt med øvelserne, eller er det hjælpeøvelser der skal styrke rotatorcuffen ved siden af den normale træning?

Link to comment
Share on other sites

Lad være med at:Køre for bredt, sænke stangen til halsen,træne flyers.

Pas på med:Dyybe dips,pullover,træning i Smith maskine

Træn din rotatorcuff med elastik, d-bells eller i maskine til formålet.Sørg endvidere for at holde dine skuldre smidige og pas især på i din bryst træning IKKE at blive for stærk "forrest"(Bryst) i forhold til bagpå(Rear delt. og rotatorcuff)Vær opmærksom på om dine skuldre trækkes for meget fremad som tegn på dette.

I andre øvelser bør du ikke trække til nakken,presse fra nakken,passe på med up-right-rows og lat. raises.Vær også forsigtig med tricepstræning hvor du kører fra nakken (Eks. fransk pres)

Hvis du under træning får fornemmelsen af at noget "Kommer i klemme" i skulderen så juster øvelsen eller drop den.

Link to comment
Share on other sites

Lad være med at:Køre for bredt, sænke stangen til halsen,træne flyers.

Pas på med:Dyybe dips,pullover,træning i Smith maskine

Træn din rotatorcuff med elastik, d-bells eller i maskine til formålet.Sørg endvidere for at holde dine skuldre smidige og pas især på i din bryst træning IKKE at blive for stærk "forrest"(Bryst) i forhold til bagpå(Rear delt. og rotatorcuff)Vær opmærksom på om dine skuldre trækkes for meget fremad som tegn på dette.

I andre øvelser bør du ikke trække til nakken,presse fra nakken,passe på med up-right-rows og lat. raises.Vær også forsigtig med tricepstræning hvor du kører fra nakken (Eks. fransk pres)

Hvis du under træning får fornemmelsen af at noget "Kommer i klemme" i skulderen så juster øvelsen eller drop den.

super godt.. mange tak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share