Sign in to follow this  
Tøsefine

Kondition/rygestop

Recommended Posts

Hjæææææææææææælp...

Efter at have røget i næsten 25 år er jeg stoppet - og har nu holdt det i 1 måned. Motivationen var egentlig at jeg ville være hurtigere til at løbe.

Tidligere løb jeg snildt 4.00 pr. km under konkurrence, men da tiden nu nærmer sig de 4.30 pr. kim, tænkte jeg at et rygestop sikkert kunne gøre underværker :blink:

Desværre mærker jeg ingen forbedring..........

Jeg regner naturligvis ikke med at jeg ved at holde op med at ryge med ét kan cutte 30 sek. af min km. tid, men jeg havde regnet med at kunne mærke et eller andet på mit løb..... ÆV

Er der nogen der kan give mig en forklaring.. Er jeg blot for utålmodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at du mærker et resultat så hurtigt efter et rygestop :)

Da jeg kvittede tobakken for snart 6 år siden ( :4thumbup: ) brugte min krop de første 14 dage-3 uger på at rense sig selv :) Aldrig har jeg hostet så meget som jeg gjorde i den periode. :(

Hvordan går det ellers med at undvære den daglige "nikotin-indsprøjtning"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I princippet burde den præstationsfremmende effekt komme i løbet af nogle få dage. Det er den tid det tager at få kulilten ud af blodbanen, hvilket er den største hæmsko ved rygning.

Om man oplever nogen forbedring eller ej er især baseret på hvor høj dit kulilteindhold i blodet var tidligere. Dette afgøres bl.a. af hvor lang tid man har røget, ens rygeteknik, mm.

Altså svært at sige med mindre man har fået det målt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg holdt op for 1 år siden, havde præcis det samme. Man går og forventer det er sådan en slags mirakelkur, vupti så er man meget bedre til at løbe, for det er åååh så usundt at ryge. Men sådan fungerer det ikke, i hvert fald ikke i mit tilfælde. Det allerførste jeg opdagede var ikke min form, men min lugtesans. Jeg kunne lugte når andre ryger, selvom de er i et andet lokale og der er en lukket dør imellem, og kan det stadig. Men når man har lyst til at ryge er det bare lidt øv. Men altså...formen kom først snigende 1-2 måneder efter. Jeg hostede ikke så meget som rih, så selv det er vel individuelt.

Jeg har ikke konkrete tider eller tal fra før jeg stoppede, men jeg mener bestemt jeg er i bedre form. Faktisk var jeg i meget god form som ryger, men det var bare 100 gange sværere og mere ubehageligt at røre sig. Jeg ved faktisk ikke helt hvordan det virker det hele, men det er i hvertfald mine oplevelser.

Det bliver lettere efter 1 måned, så tænker man ikke særlig tit på at ryge. Men pas alligevel på, vær specielt opmærksom på ikke at ryge når du er i byen. Skulle du falde i er det ikke verdens ende heller. Bare lad være med at gøre det igen. Jeg har i hvert fald røget 1 gang til en fest efter. Det smagte ikke ret godt.

Held og lykke med projektet. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror også der er andre faktorer ved rygestop der er vigtigere i forbindelse med forbedret form end lige CO indholdet i blodet ... langt de fleste forbedringer tror jeg vil ses ved forbedret lungefunktion ... bl.a. kunne jeg også på længere sigt forstille mig en bedre ventilations/perfusionsratio og generelt mere elasticitet i lungevævet ... på lang sigt kan ophør af nikotinindtag vel også medføre en bedre kardiovaskulær funktion.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det går ok... Jeg synes ikke det er nikotinen jeg mangler :crazy:

Men tanken om at jeg ALDRIG vil ryge igen - den kan jeg ikke helt tænke til ende.......

Måske jeg bare er for utålmodig :unhappy:

Jeg kan godt forstå at du ikke kan tænke så langsigtet som at du aldrig vil ryge igen, og det skal du heller ikke. Du skal tage en dag af gangen, og hvis nikotinhungeren melder sig, skal du tage en time af gangen.

Jeg har oplevet det samme som gvp, jeg kan også lugte på meget lang afstand hvis nogen tænder en smøg. Det forsvinder nok aldrig helt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tror også der er andre faktorer ved rygestop der er vigtigere i forbindelse med forbedret form end lige CO indholdet i blodet ... langt de fleste forbedringer tror jeg vil ses ved forbedret lungefunktion ... bl.a. kunne jeg også på længere sigt forstille mig en bedre ventilations/perfusionsratio og generelt mere elasticitet i lungevævet ... på lang sigt kan ophør af nikotinindtag vel også medføre en bedre kardiovaskulær funktion.
Hel sikkert der er andre faktorer og jo længere man har røget des større betydning har de, f.eks. nedsat lungefunktion.

Måske de tager fejl ved kræftens bekæmpelse når de overvejende fokuserer på kulilten ved kondition?

Spørgsmål:

Rygning påvirker din kondi, da kulilten i blodet binder sig til de røde blodlegemer. Det betyder, at mængden af ilt, der kan transporteres rundt i kroppen, bliver nedsat og det er lig med dårligere kondition. Så selvom du godt kan være i god form selvom du ryger, så vil du aldrig være i lige så god form, som du hvis du ikke ryger. Mange vil mærke en forbedring af kondien de første dage efter et rygestop - også selvom de hele tiden har dyrket sport. </FONT>

Fordele ved rygestop
  • 20 min efter: Blodtryk og puls normaliseres, og blodcirkulation øges
  • 8 timer efter: Indholdet af kulilte i blodet er halveret, og konditionen forbedres
  • 24 timer efter: Risikoen for blodprop i hjertet mindskes
  • 48 timer efter: Kulilten i blodet er væk. Lugte- og smagssans begynder at blive normal
  • 4 uger efter: Hoste og åndenød forsvinder. Lungerne er bedre til at bekæmpe infektioner
  • 1 år efter. Risikoen for at få hjertesygdomme er halveret
  • 5 år efter: Risikoen for at få en hjerte-kar-sygdom er næsten den samme som for en ikkerygers
  • 10 år efter: Risikoen for lungekræft er faldet med 50%
  • 15 år efter: Risikoen for at få lungekræft er næsten den samme som for dem, der aldrig har røget

Edited by Stubbe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hel sikkert der er andre faktorer og jo længere man har røget des større betydning har de, f.eks. nedsat lungefunktion.

Måske de tager fejl ved kræftens bekæmpelse når de overvejende fokuserer på kulilten ved kondition?

:innocent:

nå du er nok ude med riven idag :wink:

jeg gider ikke fluekneppe det ... jeg tror min oprindelige kommentar står godt nok alene selv efter din... måske du skulle fortælle det her til tøsefine's krop der tilsyneladende ikke har opdaget det... dumme krop den skulle vide bedre :/

Edited by Sortiarius

Share this post


Link to post
Share on other sites
:innocent:

nå du er nok ude med riven idag :wink:

jeg gider ikke fluekneppe det ... jeg tror min oprindelige kommentar står godt nok alene selv efter din... måske du skulle fortælle det her til tøsefine's krop der tilsyneladende ikke har opdaget det... dumme krop den skulle vide bedre :/

:laugh: Hvad sker der ?

Efter som det er dig der antyder at jeg tager fejl i mit tidligere indlæg er det vel dig der "ude med riven", hvis der er nogen der er det. Men hvad sker der lige. Det er et diskutionsforum, så hvis ikke du er i stand til at diskutere i tråde du deltager i, er du vist et forkert sted.

Det har intet med flueknepperi at gøre. Jeg, med baggrund i min uddannelse som rygestopinstruktør samt informationer fra kræftens bekæmpelse, kommenterer at kulilten har den største betydning for forbedring efter rygestop. Du siger det ikke har. Jeg refererer til hvad kræftens bekæmpelse udtaler og siger tilmed at du selvfølgelig har ret i at der andre faktorer. Hvis dette er forkert må du jo sige det og begrunde det, hvis ikke må du acceptere at det er sådan. Længere er den faktisk ikke.

Ps. så vidt jeg husker forbedres lungefunktionen ikke markant efter rygestop, eller husker jeg forkert?

Edited by Stubbe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this