Vægttabs-frustration...


blaahund1970
 Share

Recommended Posts

Fra aug 05 til jan 06 gik jeg fra ca. 95 kg til 80 kg via fornuftig diætist-kostplan, som jeg fulgte strengt. Jeg er 178 cm høj, nu let muskuløs/trænet krop dog med lidt mave/"æbleform". Tab af livvidde i perioden: 18 cm.

Fra jan 06 til maj/juni 06 har jeg holdt vægten nogenlunde, hvor jeg har skellet til kostplanen. Fulgt den men uden at være "hysterisk". Livvidde forøgelse i perioden: ca. 2 cm (acceptabelt). Måling af fedt-% marts 06: 17,4.

... her efter at sommeren tilsyneladende er ved at være ovre, jeg har smidt mine shorts med elastik i livet, og fået de lange bukser på igen, har jeg kunne konstatere at de strammer....

Jeg gik på vægten her til morgen - 83,3 kg, dvs. vægtforøgelse på ca. 3 kg i forhold til min "normalvægt" efter vægttabet. Hvad værre var, at jeg er vokset 5-6 cm omkring livet...(for pokker da!!)

Det er dog utrolig, at det er så svært at holde vægten :o( - og frusterende at det hele tilsyneladende sætter sig på maven.

Igennem de seneste sommermåneder har jeg spist grillmad 2 (to!) gange. Jeg dyrker motion, jeg spiser mine daglige portion grøntsager og undgår stort set slik, sodavand og alkohol. Og alligevel kan jeg ikke holde vægten....

Det jeg VED jeg har gjort, er at jeg nogle gange har snuppet en portion müsli om aftenen fordi jeg har været sulten. Jeg ved også at jeg slet ikke fysisk har kigget på diætplanen de seneste måneder. Når jeg har lavet mad har jeg gjort det på "rutinen" i forhold til denne plan. - men måske giver det alligevel nogle udsving i forhold til at jeg så liiige spiser noget ekstra brød eller liiige lidt ekstra fisk eller hvad det kan være.

For noget tid siden var der snak om at det fysiologisk set er ekstremt svært at bevare et stort vægttab på 15-20 kg, da kroppen nærmest "skriger" efter kalorier, da den er vant til en højere "normalvægt". Kroppen vil så og sige ikke vænne sig til den lavere vægt. Kan ikke lige huske tallene, men det var noget i stil med at det kun var 1 ud af 10, som bevarede store vægttab efter en længere periode - så det er naturligvis også værd at have i tankerne.

Anyway.... siden i går søndag har jeg taget madplanen frem igen. Og så prøver jeg at følge den i 3-4 uger for at følge min vægt og min livvidde.

Heldigvis har jeg derfor et middel der virker - og jeg ved hvad jeg skal gøre i denne situation. Og så må jeg prøve at acceptere at jeg formentlig *altid* skal være ekstrem opmærksom på hvad jeg spiser... :o/ Men det er ærgeligt - for jeg synes at maden på denne måde kommer til at fylde for meget i tankerne...

....ok - så fik jeg lige lidt luft - kommentér det gerne... :o)

Men lige et konkret spg.:

Har altid hørt at det ikke var godt at spise sent på aftenen i f.t. at ens forbrænding er dårligere om natten. Men i det seneste I Form læste jeg at det er en myte. Det har ikke noget på sig; i sidste ende handler det kun om kalorieforbrug/-indtag.

Hvad er jeres kommentarer til det?

søren

Link to comment
Share on other sites

Det handler kun om kalorie indtag og udgift. Så simpelt er det faktisk!

Men der er flere grunde til at det i hvert fald for nogen ikke er optimalt at spise en masse sent på aftenen.

Den øgede fordøjelse kan, for nogle, give problemer med at sove eller en urolig søvn.

HVis man har problemer med at man tager på uden at ville det, kan man jo også argumentere for at de kalorier man indtager før sengetid og den mæthedsfornemmelse det giver, er lidt spildt, da man alligevel ikke rigtig mærker forskel mens man sover. De kalorier kunne så have været brugt til at give en bedre mæthed på andre tider af dagen...

Styrketræner du?

Hvis ikke var det måske en idé at begynde... De ekstra kg der så sniger sig på i perioder ville så sandsynligvis sætte sig mere som muskelmasse og mindre som fedt. Og du ville kunne opnå en højere kropsvægt uden en lige så stor ændring af fedt%

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Halløj

Ja, det er så sandelig frustrerende at ta' på igen !

Men det kunne nemt i dit tilfælde skyldes, at du kun "skeler" til kostplanen. Lidt ekstra her og der og ingen rigtig kontrol med kalorierne, kan gi' en del til den forkerte side.

M.h.t. aftenmåltider er det en myte. Det er stadig det samlede indtag, som tæller.

Kan ikke helt læse i dit indlæg, om du dyrker sport. Styrketræning og konditionstræning er en rigtig go' kombination, hvis du vil tabe dig og holde vægttabet.

Du har helt ret i, at det kunne være godt bare at spise "normalt" uden hele tiden at skulle tælle kalorier. Vi kan jo ved selvsyn se på efterhånden ret mange danskere, at det ville være en go' idé at kontrollere indtaget ! Men så nemt er det desværre ikke.

Husk dog også, at vi svinger lidt m.h.t. vægten. Har du haft en "fugtig" og kulhydrat-rig weekend, kan bukserne sagtens stramme om mandagen !

Få bygget noget muskelmasse på kroppen og få pulsen banket godt op nogle gange om ugen. Det i sig selv vil gi' positive resultater ! :bigsmile:

Go' fornøjelse og held og lykke.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Kan også kun sige det samme som de øvrige har gjort. Begynd at træne. Ja, du forbrænder fedt ved en gåtur. Men hvis du begynder at styrketræne og du øger din muskelmasse vil dit stofskifte stige = højere kalorieforbrug fra kroppens side ved at lave ingenting :)

Desuden er de store muskler ikke dem på maven, så der vil du ikke blive meget større ved styrketrænning.

Læsning du måske vil sætte pris på:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...ig_med_protein/

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...braendingszone/

Link to comment
Share on other sites

Kan også kun sige det samme som de øvrige har gjort. Begynd at træne. Ja, du forbrænder fedt ved en gåtur. Men hvis du begynder at styrketræne og du øger din muskelmasse vil dit stofskifte stige = højere kalorieforbrug fra kroppens side ved at lave ingenting :)

Desuden er de store muskler ikke dem på maven, så der vil du ikke blive meget større ved styrketrænning.

Læsning du måske vil sætte pris på:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...ig_med_protein/

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...braendingszone/

Styrketræning skal ikke sælges på at det giver et øget stofskifte.

Det er da rigtigt, at mere muskelmasse naturligvis kræver mere energi, men ifølge stofskifteberegneren er det noget i stil med 15-16kcal / kg for BMR. Jeg har måske øget min muskelmasse med godt 10kg i den tid jeg har trænet, dvs. mit stofskifte er øget med 150-200kcal omkring 5% af mit ligevægtsindtag. Lidt har da også ret, men 200kcal er sgu hurtigt forsvundet i et dagsregnskab.

Link to comment
Share on other sites

200 kcal dagligt er nu en del, og det kan stort set eliminere det daglige overskud som folk har, der eksempelvis tager 10 kilo på over et års tid.

Udover øgelsen i BMR skal du dog også tillægge de 10 kilo i forhold til forbug ved fysisk aktivitet, som selvfølgelig vil variere fra person til person, men bevirker at tallet selvfølgelig kan blive en del højere.

Link to comment
Share on other sites

200 kcal dagligt er nu en del, og det kan stort set eliminere det daglige overskud som folk har, der eksempelvis tager 10 kilo på over et års tid.

Udover øgelsen i BMR skal du dog også tillægge de 10 kilo i forhold til forbug ved fysisk aktivitet, som selvfølgelig vil variere fra person til person, men bevirker at tallet selvfølgelig kan blive en del højere.

I de 200kcal var der delvist medregnet aktivitetsniveauet. Med 16kcal/kg og en aktivitetsfaktor på 1,5 (som vel er pænt dækkende for mange) giver så max 240kcal. Dertil er det klart som du nævner at en løbetur koster mere energi hvis du vejer 10kg mere.

200kcal for meget hver dag i et år giver ganske rigtigt noget i stil med 10kg fedtvæv.

Bare husk på at forudsætningen for disse tal var en øget muskelmasse på 10kg. Det er immervæk en del, så styrketræningen er virkelig et langtidsprojekt hvis det primært har til formål at øge stofskiftet.

En stigning på 5% efter 2-4 år eller hvor længe det nu tager er væsentlig andre tal end hvad konditræning kan give på daglig basis.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk på at forudsætningen for disse tal var en øget muskelmasse på 10kg. Det er immervæk en del, så styrketræningen er virkelig et langtidsprojekt hvis det primært har til formål at øge stofskiftet.
Ja det er en del, men kan klares på nogle års træning alt afhængig af køn, udgangspunkt, gener osv.

Men vægttab skal jo netop være et langtidsprojekt, så man ikke skal lege kur hvert halve år.

En stigning på 5% efter 2-4 år eller hvor længe det nu tager er væsentlig andre tal end hvad konditræning kan give på daglig basis.

Nu skal man jo også huske på, at man skam også forbrænder en del ved en vægttræningssession, og at vægttræningen bevirker, at en mindre del af underskuddet tages fra lean masse. Vi ved begge godt, hvad et par timers cardio under et stort underskud kan have af indflydelse på lean massen.

Derudover udelukker det ene bestemt ikke det andet.

Mine kommentarer er blot møntet på din udtalelse:

Styrketræning skal ikke sælges på at det giver et øget stofskifte.

da jeg netop mener, at det er et godt salgsargument og nok det vigtigste i forhold til vedvarende vægttab.

Man ønsker et varigt vægttab, og bevarelse/øgelse af muskelmasse er her ikke en ubetydelig faktor.

En god kombination af cardio og vægttræning, vil jeg derfor mene er vejen frem.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Vægttræning kan sikkert godt bruges i en langsigtet vægttabsstrategi. Der kræves dog en ret stor lyst/interesse for at løfte vægte at det er de færreste overvægtige som vil få succes med denne strategi. Der er også andre faktorer som spiller ind, som er et øget stofskifte lig med et vægttab? nej. Det er jo heller ikke en øgning i muskelmasse, men derimod en større bibeholdelse end ellers. Tidsmæssigt og økonomisk er der også mange andre måder at få mere effekt, med mindre man ønsker en muskuløs krop, hvilket også er de færreste overvægtiges mål. Men ja, for de interesserede kan vægttræning være fint.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Der kræves dog en ret stor lyst/interesse for at løfte vægte at det er de færreste overvægtige som vil få succes med denne strategi.
Det er jeg ikke sikker på. Det er vel tilsvarende lysten til cardio. Jeg kunne endda forestille mig, at det for mange er nemmere at motivere sig til vægttræning end til cardio i længden, da vægttræning oftest er mere "overkommeligt" (læs mindre "hårdt").

Men hvis du har nogle undersøgelser om det, må du da meget gerne poste dem.

Der er også andre faktorer som spiller ind, som er et øget stofskifte lig med et vægttab? nej.

Nej, men øget stofskifte kan betyde større chance for bibeholdelse af vægttabet. Udelukkende brug af cardiotræning vil jeg netop se som en kortsigtet strategi, som delvist er skyld i den såkaldte boomerang effekt.

Det er jo heller ikke en øgning i muskelmasse, men derimod en større bibeholdelse end ellers.

Jo for overvægtige utrænede nybegyndere snakker vi en øgning i muskelmassen.

Jeg har ikke lyst til at diskutere det igen, da vi hr gjort mange gange før. Bl.a. her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...ræning%20cardio

og her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...hl=failure&st=0

Jeg vil dog lige poste dette review, som Antaeus postede i en af trådene:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...072&query_hl=16

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Styrketræning skal ikke sælges på at det giver et øget stofskifte.

Det er da rigtigt, at mere muskelmasse naturligvis kræver mere energi, men ifølge stofskifteberegneren er det noget i stil med 15-16kcal / kg for BMR. Jeg har måske øget min muskelmasse med godt 10kg i den tid jeg har trænet, dvs. mit stofskifte er øget med 150-200kcal omkring 5% af mit ligevægtsindtag. Lidt har da også ret, men 200kcal er sgu hurtigt forsvundet i et dagsregnskab.

forholdsvis enig med ugh ... selvom vægttræning selvfølgelig ikke skal være det primære valg af aktivitet i forbindelse med vægttab, så er det da en ganske udmærket måde at komme igang på. Al aktivitet i forhold til passivitet øger stofskiftet, og de fleste der vælger at tabe sig har en æstetisk grund hertil ... hvis man ellers styrketræner vil man specielt i starten se en del forbedringer af sin krop, både med hensyn til øget feddtab og øget muskelhypertrofi ... mere muskelmasse tror jeg for mange sagtens kan virke som en motivator på en slankekur ... for ikke at forglemme at der trods alt forbrændes en del kcal ved et almindeligt træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke sikker på. Det er vel tilsvarende lysten til cardio. Jeg kunne endda forestille mig, at det for mange er nemmere at motivere sig til vægttræning end til cardio i længden, da vægttræning oftest er mere "overkommeligt" (læs mindre "hårdt").

Men hvis du har nogle undersøgelser om det, må du da meget gerne poste dem.

Der er ingen studier som belyser dette, så udtalelsen er baseret på teori og erfaring. Jeg vejleder pt. omkring 200 patienter om måneden hvoraf størstedelen er overvægtige. Det giver immervæk lidt viden på området selv om der ikke er studier til at bakke det op.

Løb eller cykling tiltaler af flere grunde betydelig flere overvægtige end styrketræning. Der hvor styrketræning nok er mest "in" er hos svagt overvægtige mænd.

Nej, men øget stofskifte kan betyde større chance for bibeholdelse af vægttabet. Udelukkende brug af cardiotræning vil jeg netop se som en kortsigtet strategi, som delvist er skyld i den såkaldte boomerang effekt.
Jeg er bestemt ikke uenig i at et øget stofskifte øger chancen for at forblive vægtstabil. Der er bare flere faktorer som skal ses på som et øget indtag som kompensation for en øget aktivitet. Der er intet som tyder på cardio skulle være grund til boomerang effekten.

Det er korrekt at svagt overvægtige kan øge muskelmassen. Jeg havde mine tanker hos mere adipøse personer hvor det er tvivlsomt at muskelmassen øges det første lange stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen studier som belyser dette, så udtalelsen er baseret på teori og erfaring. Jeg vejleder pt. omkring 200 patienter om måneden hvoraf størstedelen er overvægtige. Det giver immervæk lidt viden på området selv om der ikke er studier til at bakke det op.

Løb eller cykling tiltaler af flere grunde betydelig flere overvægtige end styrketræning. Der hvor styrketræning nok er mest "in" er hos svagt overvægtige mænd.

Det er helt fint. Det er klart, at din erfaring giver dig et godt billede af situationen.

Jeg mener dog alligevel, at det er et lidt spinkelt grundlag at komme med en generaliserende udtalelse, der endegyldigt fastslår den endelige sandhed som:

Der kræves dog en ret stor lyst/interesse for at løfte vægte at det er de færreste overvægtige som vil få succes med denne strategi.
Jeg er bestemt ikke uenig i at et øget stofskifte øger chancen for at forblive vægtstabil. Der er bare flere faktorer som skal ses på som et øget indtag som kompensation for en øget aktivitet.
Sevfølgelig er der mange faktorer, der skal med i betragtningen. Jeg snakker dog ikke om en øget aktivitet, men blot at man minimerer mindskningen af LBM under vægttabet, hvilket kan gøres ved vægttræning.
Der er intet som tyder på cardio skulle være grund til boomerang effekten.

Nej, men en reducering af LBM under vægttabet og det dertilhørende fald i stofskiftet.

Alt i alt siger jeg bare, at cardio er fint til at forbrænde calorier under et vægttab, men at det er vigtigt, for at sikre et varigt vægttab, at der ikke sker en for stor erodering af LBM. Og det sikres gennem vægttræning. Det er der ingen tvivl om.

Derfor mener jeg, at den rette fremgangsmåde for et vægttab inkluderer vægttræning på den ene eller den anden måde.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du i din rådgivning ofte inkluderer vægttræning i rådgivningen, og hvis ikke, så hvorfor, og hvordan du så ellers griber det an og rationalerne bag? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så snakker du ikke om cardio som led i behandlingen men om cardio i forhold til vægttræning. Cardio som led i behandlingen er jo netop set at have positiv effekt mod boomerangeffekten. Dette passer også meget godt overens med det teoretiske bag, da cardio også reducerer tabet af LBM.

For at livsstilsændringer skal virke er det vigtigt at personen det drejer sig om selv er med i beslutningerne og at der tages udgangspunkt i det de ønsker. Af denne grund vejledes der ikke så ofte omkring styrketræning, da det enten ikke er en mulighed eller ikke noget de ønsker. Som nævnt tidligere er cardio, nærmere gang, løb og cykling de mest ønskede motionsformer. Som med så meget andet kan der være en lang række årsager til dette, bl.a. økonomi, tid, vægttab, psykologisk, mm.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg snakker selvfølgelig om valget af cardio i stedet for vægttræning og ikke cardio i forhold til ingen motion overhovedet. Mit fokuspunkt i denne diskussion har hele tiden været vægttræning som led i fedtreduktion.

Ja de skal selvfølgelig ikke tvinges ind i noget, som ikke er muligt eller holdbart i længden motivationsmæssigt. Personligt ville jeg dog, som jeg også ofte gør herinde, råde folk til at inkludere vægttræning i træningsforløbet, da det jo utallige gange er vist at have en markant effekt på LBM.

Ingen har sagt at et varigt vægttab og livsstilsændring er nemt, når man først er blevet overvægtig og en lang række uhensigtsmæssige vaner har forankret sig.

Link to comment
Share on other sites

Så er det også forkert at udtale

Udelukkende brug af cardiotræning vil jeg netop se som en kortsigtet strategi, som delvist er skyld i den såkaldte boomerang effekt.
Cardio er ikke på nogen måde skyld i boomerang effekten, der er der intet som tyder på, tværtimod. At vægttræning måske er mere optimalt for at bibeholde et vægttab er en anden historie.

En af de vigtige faktorer er at vægttræning trods en bedring af kropssammensætning bibeholder vægten som den er. For mange virker dette negativt og er med til at interventionen mislykkes. Så kan man stå og forklare dem i timevis at det er sundere, men i bund og grund er det et vægttab de ønsker, stort set, uanset hvor det kommer fra. Går der eksempelvis 6 mdr. inden der er et fornuftigt vægttab har du tabt de fleste.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Så er det også forkert at udtale
Udelukkende brug af cardiotræning vil jeg netop se som en kortsigtet strategi, som delvist er skyld i den såkaldte boomerang effekt.

Cardio er ikke på nogen måde skyld i boomerang effekten, der er der intet som tyder på, tværtimod. At vægttræning måske er mere optimalt for at bibeholde et vægttab er en anden historie.

Jeg prøver igen, selvom der umiddelbart ikke burde herske den store tvivl om, hvad jeg mener, når citatet læses i konteksten.

Det jeg skriver er, at jeg mener, at dét at udelukkende benytte cardio under et vægttab og ikke inkludere vægttræning, er en kortsigtet strategi, hvor der smides LBM, som ellers kunne bidrage til at opretholde stofskiftet på det højst mulige niveau efterfølgende. En bibeholdelse der kan afhjælpe, at personerne ikke tager det hele på igen kort tid efter.

Hvis der fokuseres kraftigt på at opretholde LBM under vægttabet, så mener jeg, at det kan være med til at hindre boomerang effekten.

Så kan man stå og forklare dem i timevis at det er sundere, men i bund og grund er det et vægttab de ønsker, stort set, uanset hvor det kommer fra. Går der eksempelvis 6 mdr. inden der er et fornuftigt vægttab har du tabt de fleste.

Så længe du, som i ovenstående, giver mig ret i, at det er sundere, så er jeg tilfreds.

Om man kan overbevise folk, om at træffe det mest fornuftige valg, vil afhænge af konteksten.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skriver er, at jeg mener, at dét at udelukkende benytte cardio under et vægttab og ikke inkludere vægttræning, er en kortsigtet strategi, hvor der smides LBM, som ellers kunne bidrage til at opretholde stofskiftet på det højst mulige niveau efterfølgende.
Ja det har jeg forstået, men det er ikke cardioens skyld at der tabes LBM, tværtimod er cardio med til at bibeholde det. Derfor er cardio ikke med til boomerangeffekten, tværtimod. Igen, at vægttræning muligvis er bedre (vi ved det ikke) er en anden sag.

Fordi 10 er større end 8 betyder det ikke at 8 er mindre end 0 :w00t:

Om man kan overbevise folk, om at træffe det mest fornuftige valg, vil afhænge af konteksten.
Så du ved hvad der er bedst for en anden person? Og de skal tilmed overbevises herom? Det har jeg svært ved at tage seriøst.
Link to comment
Share on other sites

Ja det har jeg forstået, men det er ikke cardioens skyld at der tabes LBM, tværtimod er cardio med til at bibeholde det. Derfor er cardio ikke med til boomerangeffekten, tværtimod.
Du kan ikke læse, prøv igen. Meget sjovt at du kan quote teksten, men ikke læse den.
Igen, at vægttræning muligvis er bedre (vi ved det ikke) er en anden sag.

Skræmmende at du vejleder om vægttab og kan komme med sådan noget vrøvl.

Så du ved hvad der er bedst for en anden person? Og de skal tilmed overbevises herom?
Jeg ved hvilket middel der er bedst til at bibeholde LBM (hvilket du på skræmmende vis viser, at du ikke ved), og det er det jeg diskuterer i forhold til et varigt vægttab. Vedkommende behøver blot at diktere målet og ikke nødvendigvis midlet. Men som sagt afhænger det af konteksten, hvad rådgivningen skal baseres på.
Det har jeg svært ved at tage seriøst.

Og jeg kan ikke tage seriøst, at du blandt andet vejleder overvægtige om noget på baggrund af, at du ikke gider at bruge nogle timer på at sætte dem ind i sagerne.

Du giver op på forhånd og generaliserer igen groft.

Igen viser du, at du bare vil høres uden at have noget at sige, da du ikke har bidraget med andet til denne tråd, end at kommentere en sætning, som du ikke har forstået.

Nå ja og så er du kommet med følgende generaliserende udtalelse, fremstillet som en endegyldig naturlov, baseret på din egen erfaring.

Vægttræning kan sikkert godt bruges i en langsigtet vægttabsstrategi. Der kræves dog en ret stor lyst/interesse for at løfte vægte at det er de færreste overvægtige som vil få succes med denne strategi.
Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at vi er uenige, men derfor kan du godt snakke pænt til folk og lade være med at prøve at nedgøre.

Jeg kan fint læse og jeg har forstået. Det er bare ikke korrekt det du skrev.

Vi ved at vægttræning er bedst til at bibeholde LBM, så længe der trænes. Vi ved imidlertid ikke om vægttræning er bedre til at bibeholde et vægttab over tid hos overvægtige.

Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener vil det være fedt du spurgte i stedet for at nedgøre.

Du har næppe haft nogen psykologi/pædagogik undervisning med denne udtalelse og har tydeligvis ingen erfaring med behandling af overvægtige indenfor sundhedssystemet så det er lidt sjovt du prøver at belære mig

Om man kan overbevise folk, om at træffe det mest fornuftige valg, vil afhænge af konteksten.
Dette er nærmest første lektion i hvordan man ikke skal gøre. Evt læs "hvorfor gør de ikke som vi siger"
Vægttræning kan sikkert godt bruges i en langsigtet vægttabsstrategi. Der kræves dog en ret stor lyst/interesse for at løfte vægte at det er de færreste overvægtige som vil få succes med denne strategi.
Dette er som nævnt tidligere baseret på min erfaring, andre behandleres erfaring og et teoretisk grundlag. Det skal selvfølgelig ikke forstås som en endegyldig naturlov, igen prøver du at nedgøre mig. Hvis du kan "bevise" andet, altså f.eks. at overvægtige/adipøse overvejende gerne vil vægttræne og/eller at de oftest træner i årvis, så vil jeg naturligvis revurdere min mening. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at vi er uenige, men derfor kan du godt snakke pænt til folk og lade være med at prøve at nedgøre.
Jeg er bare træt af, at du som altid, skal fluekneppe en sætning, som du selvfølgelig allerede har forstået. Du prøver at påpege fejl ved at hive citater ud af konteksten og skriver, at du ikke kan tage det seriøst, hvilket ikke just er diplomatiske udlægninger. Efter jeg har forklaret 3 gange, klart og tydeligt, hvad jeg mener med sætningen (som egentligt burde give sig selv), så løber min pædagogiske tålmodighed altså op, i hvert fald over for en, som jeg ved har forstået budskabet. Men igen i dette indlæg fortsætter du med at påpege fantomfejl i en tekst, som er klar for enhver. Du har ikke noget intelligent at sige, men vil deltage i tråden. Det er ikke første gang, du gør det, men det er nærmere karakteristikken af din argumentationsteknik. Du er et klasseeksempel på benyttelsen af defensive fonuftslutninger ud fra Model 1 teorier. (Argyris, 1999)

Du er udelukkende ude på at provokere, og så vil jeg ikke skuffe dig ved at undlade en reaktion.

Du har næppe haft nogen psykologi/pædagogik undervisning med denne udtalelse og har tydeligvis ingen erfaring med behandling af overvægtige indenfor sundhedssystemet.

Dette er nærmest første lektion i hvordan man ikke skal gøre. Evt læs "hvorfor gør de ikke som vi siger"

Nej jeg har ikke erfaring med behandling af overvægtige indenfor sundhedssystemet, men det går nu heller ikke altid skide godt med den rådgivning, der finder sted der.

Jeg råder blot venner og bekendte i min omgangskreds i disse sager, og der har jeg ikke haft problemer med at overbevise folk om, at det kan være fornuftigt at opretholde mest muligt LBM, ved at inkludere styrketræning under et vægttab. At man ikke gør det andre steder, ændrer ikke på at jeg mener, at det er det mest hensigtsmæssige, som jeg også har advokeret for i denne tråd.

Igen vil rådgivningen dog afhænge af konteksten, som jeg har skrevet utallige gange, og at du ikke mener, at jeg kan overbevise personer om hensigtsmæssigheden af vægttræning i vægttabsstrategien, i nogen som helst sammenhæng, da det står i en bog, som du har læst, det kan jeg ikke tage seriøst.

Lige nu har jeg blot argumenteret for, at vægttræning er en måde, hvorpå man opretholder mest muligt LBM, og jeg mener, at det skal være en del af en langsigtet strategi. Vi kan ikke diskutere det første, da det allerede er en veletableret slutning, men anden del diskuterer jeg gerne, hvis du snart er færdig med bevidst at misforstå det skrevne.

Hvis du kan "bevise" andet, altså f.eks. at overvægtige/adipøse overvejende gerne vil vægttræne og/eller at de oftest træner i årvis, så vil jeg naturligvis revurdere min mening.

Nu er det ikke mig, der kommer med generaliserende udtalelser på dette område, så derfor skal jeg ikke bevise noget som helst. Du skal derimod bevise, at det er de færreste overvægtige som vil få succes med en vægttabsstrategi, der inkludere vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

ugh og stubbe -> det er en interessant diskussion - lad være med at ødelægge den, tak.

mvh

Moderator

Prøv at læs tråden igen og fortæl mig så lige hvor det er jeg ødelægger den. At Ugh kører tonen i skrap stil vil jeg ikke indblandes i denne gang.

Jeg har 1) sat perspektiv på at selv om vægttræning er det optimale til at bibeholde LBM, er det ikke nødvendigvis den optimale intervention for overvægtige og 2) kommenteret at Ugh fejlagtigt har sagt at cardio er med til boomerangeffekten.

mvh

Stubbe

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share