Sign in to follow this  
Ida

Krampe i læggene og fødderne

Recommended Posts

Hej derude.

Jeg får jævnligt krampe i både lægge og fødder, specielt efter træning, og faktisk er det blevet hyppigere på det seneste. Sommetider vågner jeg også op og natten med store smerter. Har hørt at det skyldtes mangel på salt, men er der hold i det? Og har I nogle gode husmorråd? Der rent faktisk virker! :tongue:

Thanks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pudsigt du lige åbner ballet:

Jeg vågnede tre gange i nat med krampe i det ene underben. Jeg havde godt nok trænet igår, men ikke ben.

Er også nysgerrig efter hvad fanden der er galt med bentøjet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pudsigt du lige åbner ballet:

Jeg vågnede tre gange i nat med krampe i det ene underben. Jeg havde godt nok trænet igår, men ikke ben.

Er også nysgerrig efter hvad fanden der er galt med bentøjet.

Måske er krampefeen ude i nattens mulmer mørke i stedet for tandfeen? Okay, den var ringe :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kramper og de-hydrering siges at hænge sammen. Salt kan måske hjælpe på at binde vandet i kroppen. Det normale husmor-råd er at Magnesium hjælper på kramper. Ellers har Matas sikkert en række produkter der kan tage nat-kramper som mange mennsker lider af.

Det skal siges jeg ikke har noget videnskabligt belæg for mine udtalelser - jeg har kun min erfaring fra "cadio-branchen" ;) Svømmere, triathleter osv. oplever præcis samme problemer med kramper som du.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er nok din væskebalance, der er den største synder. Drik mere vand! Generel smidighed og oplåsning af muskulaturen har muligvis også en effekt, så igang med lidt udstrækning (gerne PNF) og få lillefar til at massere de kramperamte muskler (så hårdt at det gør nas).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Ida;

Jeg har døjet med samme problemer, dog sjældent samtidigt.

Du skriver ikke hvor i fødderne at du får krampe, men jeg fik det selv i svangen. Det blev oftest fremprovokeret af tunge squats og dødløfts, formentligt afledt af sko med ringe støtte. Jeg træner nu i en mere robust sko med god støtte, en form for trekking sko, og problemet er forsvundet helt.

Mht til læggene kan fysisk overanstrengelse provokerer krampe, som er afledt af den forgiftning der sker i muskelvævet når man ikke får ilt nok til forbrændingen = man går over sin syregrænse. I styrketræning/vægtløftning kan man nemt komme til at gå over sin syregrænse grundet de korte og intense intervaller, der som regel trænes i. Dette kan fremprovokerer en krampelignende tilstand lige fra små muskelsitringer til total krampen hvor muskelen går helt i baglås.

Forudsat at man træner under syregrænsen og dermed hele tiden har ilt nok til forbrændingen, kan krampen komme af en mineral ubalance i kroppen særligt når man sveder meget. Der er flere der peger på at særligt Kalium er kritisk. Kalium kan let fås gennem et alternativ til almindelig køkkensalt der hedder SELTIN mineralsalt, som kan købes i supermarkedet (står sammen med almindeligt køkkensalt). Der findes også en del færdigblandede pulvere, der indeholder en blanding af diverse sukkerstoffer og mineraler som man bare blander med vand, som er meget brugt af løbere og cykelryttere der altid i farezonen for i væske og mineral/sukkerunderskud.

Udstrækningen går jeg ud fra at du har styr på. Jeg bruger altid selv ekstra tid på at strække lægge efter træning, og kan jeg mærke uro i benene om aftenen laver jeg en ekstra gang udstrækning. Nogle gange skal kamfermassageolien frem for at få læggene til at falde helt til ro. Kan også med fordel bruges til fødderne :smile:

På løbesiden www.dourun.com (dansk) er mange gode tips til diverse væskeblandinger man kan indtage i forbindelse med sin træning.

Held og lykke med at få bugt med kramperne 

Lui

Edited by Cyklon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey!

Jeg har i lang tid bøvlet med krampe og som flere af jer vågnet op midt om natten med et ben der bare kramper til. Godt med væske under træning, omhyggelig udstræk. Jeg har hørt at man også kan gå i helsebutikker og købe nogle salt tabletter som skulle hjælpe. Har aldrig selv prøvet det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kramper og de-hydrering siges at hænge sammen. Salt kan måske hjælpe på at binde vandet i kroppen. Det normale husmor-råd er at Magnesium hjælper på kramper. Ellers har Matas sikkert en række produkter der kan tage nat-kramper som mange mennsker lider af.

Det skal siges jeg ikke har noget videnskabligt belæg for mine udtalelser - jeg har kun min erfaring fra "cadio-branchen" ;) Svømmere, triathleter osv. oplever præcis samme problemer med kramper som du.

Hej Ida;

Jeg har døjet med samme problemer, dog sjældent samtidigt.

Du skriver ikke hvor i fødderne at du får krampe, men jeg fik det selv i svangen. Det blev oftest fremprovokeret af tunge squats og dødløfts, formentligt afledt af sko med ringe støtte. Jeg træner nu i en mere robust sko med god støtte, en form for trekking sko, og problemet er forsvundet helt.

Mht til læggene kan fysisk overanstrengelse provokerer krampe, som er afledt af den forgiftning der sker i muskelvævet når man ikke får ilt nok til forbrændingen = man går over sin syregrænse. I styrketræning/vægtløftning kan man nemt komme til at gå over sin syregrænse grundet de korte og intense intervaller, der som regel trænes i. Dette kan fremprovokerer en krampelignende tilstand lige fra små muskelsitringer til total krampen hvor muskelen går helt i baglås.

Forudsat at man træner under syregrænsen og dermed hele tiden har ilt nok til forbrændingen, kan krampen komme af en mineral ubalance i kroppen særligt når man sveder meget. Der er flere der peger på at særligt Kalium er kritisk. Kalium kan let fås gennem et alternativ til almindelig køkkensalt der hedder SELTIN mineralsalt, som kan købes i supermarkedet (står sammen med almindeligt køkkensalt). Der findes også en del færdigblandede pulvere, der indeholder en blanding af diverse sukkerstoffer og mineraler som man bare blander med vand, som er meget brugt af løbere og cykelryttere der altid i farezonen for i væske og mineral/sukkerunderskud.

Udstrækningen går jeg ud fra at du har styr på. Jeg bruger altid selv ekstra tid på at strække lægge efter træning, og kan jeg mærke uro i benene om aftenen laver jeg en ekstra gang udstrækning. Nogle gange skal kamfermassageolien frem for at få læggene til at falde helt til ro. Kan også med fordel bruges til fødderne :smile:

På løbesiden www.dourun.com (dansk) er mange gode tips til diverse væskeblandinger man kan indtage i forbindelse med sin træning.

Held og lykke med at få bugt med kramperne 

Lui

Hey

kramper har været oppe masser af gange og jeg har selv skrevet et par bevingede ord til det nu og her ... det vil jeg ikke gentage (men kan anbefale søgefunktionen) ... blot nævne at der, hvis det er helt slemt findes et præparat der hedder kinin der virker godt på nogle mennesker, specielt mod nattekramper. Personligt giver jeg ikke ret meget for elektrolytteorierne bag kramper/crampus/convulsio ... elektrolytter som fx kalium hører blandt de allerbedst regulerede ekstracellulært såvel som intracellulært i kroppen ... selv meget små ubalancer i millimol kan give ubehaligheder som lammelse, hjertestop (ventrikelflimmer) mm. så har selv meget svært ved at tro på elektrolyt-hypoteserne i forbindelse med krampe.

Edited by Sortiarius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg døjede også meget med krampe, men da jeg begyndte at tage ZMA regelmæssig holdte det stille op, har ikke haft det i de perioder jeg tager det, så får mit vedkommende har det så højst sandsynligt noget med magnesium at gøre.

venaN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magensium er brugt i kontrollerede forsøg og viser i nogen studier effekt iform af færre krampeanfald og mindre intense nattekramper. Det vil jeg klart anbefale at prøve før f.eks. kinin da magnesium er komplet uskadeligt i de brugte doser. et glas magnesium koster ca. 30,- i matas. Start med at tage én inden sengetid i 30 dage og se om der er effekt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this