I må hjælpe mig...hvad forbrænder mest?


Daserluna
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Så var det lige at man så mig i træningscentret idag, sku ha lagt program...

Puhh..fik målt min fedtprocent, føj..det sku jeg ikke ha gjort, har haft den grimmeste smag i munden hele dagen, efter at ha indset hvor meget fedt der sidder på min krop.

Nå..til sagens kerne.. jeg skal jo ha en masse konditionstræning da jeg skal tabe mig, men den kære instruktør forvirrede mig en smule, da han sagde at "skimaskinen" den med løbegang og håndtag, hvis i forstår :0) ikke skulle være så effektiv forbrændningsmægtigt. Men rådede mig istedet til at steppe og cykle (på kondicykel, ikke spinning) sagde også at løb var genialt, men jeg kan ikke fordrage at løbe, men måske jeg sku gøre et ektra forsøg??

Hvad er jeres erfaringer og hvad bruger i til at forbrænde så mange kalorier som muligt??

Spændt på at hører svar:0)

Link to comment
Share on other sites

Der er vel mindst fire kritierer du kan vælge ud fra:

1. Valg en aktivitet du kan lide og gider fortsætte med. Det er dumt at vælge en aktivitet du alligevel ikke kan holde ud i mere end 2 uger. Så stor forskel er der heller ikke. Find ud af om du mest er til alene-træning eller holdtræning. Er det det sidste skal du nok vælge spinning eller nogle fitnesshold i sal.

2. Vælg en aktivitet du forholdsvis hurtigt kan øge træningstiden på. Skal du op på et højt energiforbrug duer det ikke kun at træne 15 min. ad gangen. Her har løb den begrænsning, at løb er vægtbærende med high impact (dvs. hvor der ikke er jordkontakt hele tiden) og skadesrisikoen derfor stor, hvis man ikke starter meget langsomt. Omvendt er cykling her glimrende, da man forholdsvis hurtigt kan øge træningstiden. Dog er det uudholdelig at sidde på en kondicykel i lang tid. De øvrige aktiviteter du nævner ligger måske i midten af denne skala. Dog er skimaskinen for mange en uvant bevægelsesmåde, som kræver lidt tilvænning. Mange har det dog lettere ved step, hvis man i forvejen har gået på fitnesshold (hvor vristafvikling jo er en integreret del.). Et fitnesshold kunne også være løsningen.

3. Vælg nogle aktiviteter der sikker du anvender flere af kroppens store muskler. Det sikker en alsidig træning og normal også en større samlet forbrænding af energi. Her er spinning, løb, skimaskine og fitnesshold helt ok, mens steppen er lidt mere ensidig træning.

4. Vælg en aktivitet, der sikrer du får pulsen forholdsvis højt op. Her minus til kondicyklen, da det er svært at motivere sig selv på en sådan. Løb, fitnesshold (af den konditionskrævende slags), spinning er nok bedst her, mens det igen måske for nogle kan knibe med motivationen på de andre maskiner til konditionstræning.

En konklusion på ovenstående må være at spinning må være den absolutte topscore (hvis vi nu kun ser på træning i et fitnesscenter). Nogle fitnesshold der bygger på høj pulsintensitet er også godt (men ikke alle hold). Løb er aldeles udmærket, men det tager lang tid at opbygge mængden til en fornuftig forbrænding.

Det allerbedst vil dog være at du kombinerer flere træningsformer, der ikke belaster præcis samme muskler. Igen bør du dog primært skele til hvad du har mest lyst til af aktiviteter, men det kan ikke skade at prøve de forskellige muligheder inden man lægger sig fast på sine foretrukne aktiviteter.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Den aktivitet du kan holde den højeste gennemsnitspuls i længst tid vil være et rimelig godt mål for hvilken aktivitet der forbrænder mest.

Jo flere muskelgrupper du bruger, jo højere vil det typisk være muligt at presse pulsen, fordi der er mere muskelmasse til at kræve energien så at sige.

Jeg tror ikke det er muligt sådan helt entydigt at rangere forskellige motionsformer efter hvor meget de forbrænder, da det i høj grad vil afhænge af hvad man er vant til at lave.

Jeg går ikke det store op i kalorieforbrænding i forbindelse med konditionstræning, men min erfaring er at jeg ved løb kan presse mig selv en smule mere end ved spinning, men efterhånden som jeg er blevet bedre til spinning er de kommet nærmere.

En Concept 2 romaskine, en Cross-trainer, stepper eller bare powerwalking op af et løbebånd med hældning vil jeg anse som ganske effektive måder at forbrænde energi på. Motionscyklen kan naturligvis også bruges, dog ser jeg bestemt ingen grund til at foretrække den frem for spinning. Det er noget markant andet, og der skal lige planlægges efter hvornår der ligger timer og sådan, men derudover er det så meget federe.

Der er heller ikke nogen der siger at du skal nøjes med én aktivitet. Hvis det er nemmere for dig at give den gas i 3x20 minutter på forskellige maskiner i stedet for 60min på en maskine, så gør endelig det.

Link to comment
Share on other sites

Takker for jeres hurtige svar..

Jeg går i forvejen til spinning 2-3 gange om ugen og JA det er noget helt andet end kondicyklen og langt mere motiverende og fantastisk...Elllsskker det!

Styrketræner normalt 3 gange om ugen, men instruktøren sagde jeg sku nøjes med 2 gange, da jeg sku forbrænde fedt istedet for at opbygge musklerne, igen blev jeg forvirret da jeg mener det er ligeså vigtigt at få en muskelmasse, der derved ville øge min forbrændning, ret mig hvis jeg er gal på den..??

Tror også jeg vil holde mig til at hoppe lidt rundt til de forskellige, istedet for kun at fokuserer på den optilmale forbrænning. Absolut ikke brug for at løbe surt i det pga ensformiheden.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Tror det er noget sludder din instruktør har bildt dig på ærmet...... :wink:

Crosstrainer er ganske udmærket til at fyre kalorier af - hvis vel at mærke intensiteten er i orden ! man kan udmærket starte på "lavt niveau" og meget jævnligt hæve intensitet og watt. Men det gælder i princip alle cardio-maskiner :smile:

At gå på løbebånd med højere og højere hældning er også ganske udmærket.. :smile:

Stepmaskine...... :dry: har jeg ikke særlig høje tanker om... men det er tilsyneladende en populær maskine..men den aktive næsten altid forsynet med dameblad...

Kondicykel også ganske udmærket, hvis intensiteten er i orden! Jeg ville vælge spinning ! Spinning er ekstremt effektivt :smile:

Jeg har selv tabt 47 kg med kombinationen crosstrainer-løbe/gåbånd/spinning/styrketræning - og meget nøje kostplanlægning...

Det vigtigste er, at man er motiveret - og man finder nogen træningsformer, uanset om det er hold eller "solotræning" - hvor man kan holde motivationen i gang :bigsmile: Og så er det vigtigt at træne "med måde" - forstået sådan at man ikke skal træne overdrevet - for så at miste både lyst og motivationen.... ikke gå død på det !

Good luck :smile:

/V

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt som maxpower siger, jo flere muskler der er igang jo mere forbrænder du! så derfor tænk på hvor mange led du har igang for jo flere led desto flere muskler...

Og at "skimaskinen" ikke skulle være god er noget vås, den er næsten så god som løb, du undgår bare stødende op i knæende...

Men Jeg vil men:

Løbebånd

Skimaskine

Cykling / roning

Step

Link to comment
Share on other sites

Takker for jeres hurtige svar..

Jeg går i forvejen til spinning 2-3 gange om ugen og JA det er noget helt andet end kondicyklen og langt mere motiverende og fantastisk...Elllsskker det!

Styrketræner normalt 3 gange om ugen, men instruktøren sagde jeg sku nøjes med 2 gange, da jeg sku forbrænde fedt istedet for at opbygge musklerne, igen blev jeg forvirret da jeg mener det er ligeså vigtigt at få en muskelmasse, der derved ville øge min forbrændning, ret mig hvis jeg er gal på den..??

Tror også jeg vil holde mig til at hoppe lidt rundt til de forskellige, istedet for kun at fokuserer på den optilmale forbrænning. Absolut ikke brug for at løbe surt i det pga ensformiheden.

To gange styrketræning er meget bedre end en - tre gange er noget bedre end to. Sådan isoleret set.

Hvis du har en del kg at skulle tabe, og valget hedder enten styrketræning eller kondi på "den tredje dag", så vil jeg foreslå kondi. Evt. lige med 20 minutters styrke fordelt på et par gode øvelser til ben, bryst/skulder og ryg f.eks. squat, bænkpres eller military press (stående skulderpres med stang) og foroverbøjet roning med håndvægte.

Generelt er styrketræning på diæt til for at kroppen beholder den muskelmasse du har, så dit stofskifte falder mindst muligt. Det er meget svært at øge mængden af muskelmasse under diæt så meget at det har markant betydning for stofskiftet.

Hmm. Hvad er forskellen på en spinninscykel og en motionscykel? Jeg har aldrig kiget næmere på disse dyr, da jeg foretrækker fritløbende cykler frem for tamcykler.

Spinningcykel:

position som på en racer (sådan kan den i hvert fald indstilles)

stort svinghjul ofte på 18-20kg

trinløs belastning i form af en skrueknap

benyttes oftest med cykelsko, hvor fødderne sidder fast, så man både kan træde og trække

har normalt ikke friløb

ingen kvantitativ måling af belastning på prof. modeller. Der findes mindst en der har watt-måling, men den er mere til hjemmebrug.

post-1845-1155927704_thumb.jpg

Motionscyklen:

som regel en position der mere minder om mormors søndagscykel

elektronisk display med watt, programmer, tid, pulsmåling mm og elektronisk styring af belastningen i trin

med friløb

benyttes oftest bare i kondisko, evt. med stropper hen over skoene

post-1845-1155927916_thumb.jpg

Fin lille artikel her:

http://www.motion-online.dk/diverse/udstyr..._af_kondicykel/

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Nu er jeg ikke den typiske fitnesscenter-fyr, men her har du alligevel mit råd.. der sikkert ikke er særligt godt :) Lad være med at spilde din tid på de der step-maskiner. Det kan godt være at de teoretisk er gode for din fedtforbrænding, men jeg har indtryk af at mange mennesker bruger dem "lidt" for roligt .. og man forbrænder altså ikke noget hvis det ikke giver sved på panden. Det er lige som de damer der kommer ind i motionscenteret, sætter sig på en af de "liggende cykler" og begynder at cykle med 2 km/t mens hun læser avis.

Hvis jeg var dig ville jeg fokusere på motionscyklerne. Hvis du vil forbrænde fedt og ikke energien fra din krops energidepoter, så skal du ikke cykle som en cykelrytter. Du skal ligge lavere og mere stabilt pulsmæssigt. Faktisk er det mindre hårdt at forbrænde fedt på en motionscykel end det er at give den gas og forbrænde energi, som man fx gør til spinning. Fitnessdk har i øvrigt spinnerhold for folk der gerne vil tabe sig hvor de også træner med lav intensitet.

Til sidst.. Jeg hadede også løb indtil jeg kunne finde ud af det. Tro mig, hvis du giver det 2-3 uger vil du elske det. Man skal bare over den første terskel og så bliver det en leg man ikke kan få nok af.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Nu er jeg ikke den typiske fitnesscenter-fyr, men her har du alligevel mit råd.. der sikkert ikke er særligt godt :) Lad være med at spilde din tid på de der step-maskiner. Det kan godt være at de teoretisk er gode for din fedtforbrænding, men jeg har indtryk af at mange mennesker bruger dem "lidt" for roligt .. og man forbrænder altså ikke noget hvis det ikke giver sved på panden. Det er lige som de damer der kommer ind i motionscenteret, sætter sig på en af de "liggende cykler" og begynder at cykle med 2 km/t mens hun læser avis.

Hvis jeg var dig ville jeg fokusere på motionscyklerne. Hvis du vil forbrænde fedt og ikke energien fra din krops energidepoter, så skal du ikke cykle som en cykelrytter. Du skal ligge lavere og mere stabilt pulsmæssigt. Faktisk er det mindre hårdt at forbrænde fedt på en motionscykel end det er at give den gas og forbrænde energi, som man fx gør til spinning. Fitnessdk har i øvrigt spinnerhold for folk der gerne vil tabe sig hvor de også træner med lav intensitet.

Til sidst.. Jeg hadede også løb indtil jeg kunne finde ud af det. Tro mig, hvis du giver det 2-3 uger vil du elske det. Man skal bare over den første terskel og så bliver det en leg man ikke kan få nok af.

Dine råd er givet i god mening, men er alligevel lidt off.

Enhver maskine kan jo give et dårligt resultat, hvis man ikke bruger den korrekt og presser sig tilpas meget i forhold til evner. Et stepper brugt rigtigt kan sagtens forbrænde en god mængde. Kan man læse avis samtidig laver man tydeligvis ikke nok - helt enig.

Hvordan cykler man som en cykelrytter?

For at forbrænde mest energi, og dermed i længden mest fedt, så skal du holde den højest mulige puls i den tid du har afsat. Dertil vil en konditionsforbedring køre det muligt at forbrænde mere energi på kortere tid, og denne konditionsforbedring opnås hurtigere ved træning med høj intensitet, evt. også intervaller, ikke træning med lavere og stabil puls.

Forholdsmæssigt vil en lavere intensitet forbrænde mere fedt under selve aktiviteten, fordi fedtforbrændingen her bedre kan følge med energibehovet - det er bare aldeles ubrugeligt i det lange løb, at lav-intensitetstræning har denne "kvalitet".

Klart det er mindre hårdt på en motionscykel ift en spinningcykel, hvis man giver mere gas på spinningcyklen, men så er det jo heller ikke udstyret der er forskellen, men derimod din indsats. At fitnessdk tilbyder "lavintensitetshold" i spinning er da fint til nybegyndere og andre der kan være lidt forskrækket og overvældet over en "rigtig" spinningtime. I længden skal de bare videre, hvis de vil have de bedste resultater.

Link to comment
Share on other sites

Dine råd er givet i god mening, men er alligevel lidt off.

Enhver maskine kan jo give et dårligt resultat, hvis man ikke bruger den korrekt og presser sig tilpas meget i forhold til evner. Et stepper brugt rigtigt kan sagtens forbrænde en god mængde. Kan man læse avis samtidig laver man tydeligvis ikke nok - helt enig.

Hvordan cykler man som en cykelrytter?

For at forbrænde mest energi, og dermed i længden mest fedt, så skal du holde den højest mulige puls i den tid du har afsat. Dertil vil en konditionsforbedring køre det muligt at forbrænde mere energi på kortere tid, og denne konditionsforbedring opnås hurtigere ved træning med høj intensitet, evt. også intervaller, ikke træning med lavere og stabil puls.

Forholdsmæssigt vil en lavere intensitet forbrænde mere fedt under selve aktiviteten, fordi fedtforbrændingen her bedre kan følge med energibehovet - det er bare aldeles ubrugeligt i det lange løb, at lav-intensitetstræning har denne "kvalitet".

Klart det er mindre hårdt på en motionscykel ift en spinningcykel, hvis man giver mere gas på spinningcyklen, men så er det jo heller ikke udstyret der er forskellen, men derimod din indsats. At fitnessdk tilbyder "lavintensitetshold" i spinning er da fint til nybegyndere og andre der kan være lidt forskrækket og overvældet over en "rigtig" spinningtime. I længden skal de bare videre, hvis de vil have de bedste resultater.

Max Power rammer hovedet på sømmet her! Det er intensiteten der er nøglen. Groft sat op: Høj intensitet=bedre kondi=højere forbrænding. Ved høj intensitetstræning er der også en ret stor forbrænding af energi efter træningen ved lange og krævene pas kan man måle højere puls helt op til en dag efter.

"Lavintensitetshold" eller træning i din "fedtforbrændingszone" skal du ikke bruge for meget tid på. Din instruktør skyder lidt ved siden når han ikke mener du bør spinne.

Personligt bruger jeg både cykling (landevej og spinning) og løb. Når jeg skal helt op i det røde felt er det ved interval løb og cyklingen er til de længere træningspas. Min træning er dog ikke møntet på forbrænding, men på konditionsforbedring. Mange af effekterne er dog de samme. Du hader at løbe og så er det nok ikke særligt motiverende. Kender ikke din vægt og træningstilstand (skadespotentiale), men det er altid godt have flere ting man kan veksle lidt i mellem. Hvis du kan løbetræne uden gener i knæ og ankler kan en tur på løbebåndet eller endnu bedre en tur i skoven være god afveksling

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak hvor er i bare super, hjælper mig rigtig meget med jeres svar- som lyder til at i er godt inde i sagerne.

Jeg har prøvet mig frem på de forskellige maskiner de sidste par dage.. har store overvejelser om at prøve at gå langsomt frem med løb, måske jeg alligevel ku blive bidt af det (grundet gamle knæproblemer, har jeg holdt mig fra det)

Spinning bliver stadig en del af programmet 2 gange om ugen, behøver dog ikke specielle hold da jeg er i fin form til en almindelig time ( okay okay indrømmer jeg gisper efter vejret med mellemrum, men hvem gør ikke det under en hård time:0) )

I skal ihvertfald ha stor tak for jeres bidrag indtil videre og kom endelig med mere hvis I har noget.. :0)

Link to comment
Share on other sites

Undskyld jeg afbryder her .. men .. når man træner med superhøj intensitet som man typisk gør ved regulær spinning og meget hårdt løb, så forbrænder man en masse energi .. bare ikke i form af fedt. Man forbrænder energien fra musklernes kulhydratdepoter, som man har brugt hele dagen på at lade op ved at spise pasta, toast og så videre.

Fedtforbrænding foregår IKKE ved høj intensitet! Når man træner pulstræning skal man ikke ligge i zone 4 og 5 når man vil forbrænde fedt. Det skal man hvis man vil forbedre ens kondi, iltoptagelse, udholdenhed .. you name it. Når man ligger så højt intensitetsmæssigt forbrænder man kulhydrater indtil der ikke er flere .. så forbrænder kroppen protein og æder dens egne muskler. Ergo er det ikke korrekt når I siger at vedkommende der har startet denne tråd skal gå igang med at fyre pulsen helt i top. Det er det man gør på et normalt spinninghold. Det er den forkerte type af energiforbrænding.

Og når jeg siger "cykle som en cykelrytter" mener jeg sådan set bare at man skal træne forskelligt alt efter ens mål. Hvis målet er at tabe sig, så skal man ikke træne som en cykelrytter med en fedtprocent på .. noget lavt ..hvis mål er at forbedre sin tid.

Til dig der har startet emnet:

Snak med en ansat i dit træningscenter i stedet for at lytte alt for meget til hvad der siges på nettet. Lån eventuelt bogen "Gyldendals Løbebog" på biblioteket - også selvom du ikke skal løbe. Der står en masse om pulstræning og fedtforbrænding. Det vil hjælpe dig med at træffe et valg.

Med hensyn til mine fordomme mod stepmaskiner, så er det ikke så seriøst ment. Min pointe er bare at man har ansvaret for sin egen træning og intet kommer til den der ikke arbejder for det.

Edited by flyhigh
Link to comment
Share on other sites

Undskyld jeg afbryder her .. men .. når man træner med superhøj intensitet som man typisk gør ved regulær spinning og meget hårdt løb, så forbrænder man en masse energi .. bare ikke i form af fedt. Man forbrænder energien fra musklernes kulhydratdepoter, som man har brugt hele dagen på at lade op ved at spise pasta, toast og så videre.

Fedtforbrænding foregår IKKE ved høj intensitet! Når man træner pulstræning skal man ikke ligge i zone 4 og 5 når man vil forbrænde fedt. Det skal man hvis man vil forbedre ens kondi, iltoptagelse, udholdenhed .. you name it. Når man ligger så højt intensitetsmæssigt forbrænder man kulhydrater indtil der ikke er flere .. så forbrænder kroppen protein og æder dens egne muskler. Ergo er det ikke korrekt når I siger at vedkommende der har startet denne tråd skal gå igang med at fyre pulsen helt i top. Det er det man gør på et normalt spinninghold. Det er den forkerte type af energiforbrænding.

Og når jeg siger "cykle som en cykelrytter" mener jeg sådan set bare at man skal træne forskelligt alt efter ens mål. Hvis målet er at tabe sig, så skal man ikke træne som en cykelrytter med en fedtprocent på .. noget lavt ..hvis mål er at forbedre sin tid.

Til dig der har startet emnet:

Lån eventuelt bogen "Gyldendals Løbebog" på biblioteket - også selvom du ikke skal løbe. Der står en masse om pulstræning og fedtforbrænding. Det vil hjælpe dig med at træffe et valg.

Med hensyn til mine fordomme mod stepmaskiner, så er det ikke så seriøst ment. Min pointe er bare at man har ansvaret for sin egen træning og intet kommer til den der ikke arbejder for det.

Du giver faktisk ét rigtigt godt råd...

Snak med en ansat i dit træningscenter i stedet for at lytte alt for meget til hvad der siges på nettet.

... fordi du selv er et eksempel på det :wink::tongue:

Forbrændingen mht fedt/muskler osv. kommer primært ud på kosten, og det er efterforbrændingen, der er vigtigst, ikke under selve aktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld jeg afbryder her .. men .. når man træner med superhøj intensitet som man typisk gør ved regulær spinning og meget hårdt løb, så forbrænder man en masse energi .. bare ikke i form af fedt. Man forbrænder energien fra musklernes kulhydratdepoter, som man har brugt hele dagen på at lade op ved at spise pasta, toast og så videre.

Fedtforbrænding foregår IKKE ved høj intensitet! Når man træner pulstræning skal man ikke ligge i zone 4 og 5 når man vil forbrænde fedt. Det skal man hvis man vil forbedre ens kondi, iltoptagelse, udholdenhed .. you name it. Når man ligger så højt intensitetsmæssigt forbrænder man kulhydrater indtil der ikke er flere .. så forbrænder kroppen protein og æder dens egne muskler. Ergo er det ikke korrekt når I siger at vedkommende der har startet denne tråd skal gå igang med at fyre pulsen helt i top. Det er det man gør på et normalt spinninghold. Det er den forkerte type af energiforbrænding.

Og når jeg siger "cykle som en cykelrytter" mener jeg sådan set bare at man skal træne forskelligt alt efter ens mål. Hvis målet er at tabe sig, så skal man ikke træne som en cykelrytter med en fedtprocent på .. noget lavt ..hvis mål er at forbedre sin tid.

Til dig der har startet emnet:

Snak med en ansat i dit træningscenter i stedet for at lytte alt for meget til hvad der siges på nettet. Lån eventuelt bogen "Gyldendals Løbebog" på biblioteket - også selvom du ikke skal løbe. Der står en masse om pulstræning og fedtforbrænding. Det vil hjælpe dig med at træffe et valg.

Med hensyn til mine fordomme mod stepmaskiner, så er det ikke så seriøst ment. Min pointe er bare at man har ansvaret for sin egen træning og intet kommer til den der ikke arbejder for det.

Uhh. Hvem har popcornene? Det her bliver interessant [læner mig tilbage og nyder de næste ti indlæg]

Link to comment
Share on other sites

Undskyld jeg afbryder her .. men .. når man træner med superhøj intensitet som man typisk gør ved regulær spinning og meget hårdt løb, så forbrænder man en masse energi .. bare ikke i form af fedt. Man forbrænder energien fra musklernes kulhydratdepoter, som man har brugt hele dagen på at lade op ved at spise pasta, toast og så videre.

Fedtforbrænding foregår IKKE ved høj intensitet! Når man træner pulstræning skal man ikke ligge i zone 4 og 5 når man vil forbrænde fedt. Det skal man hvis man vil forbedre ens kondi, iltoptagelse, udholdenhed .. you name it. Når man ligger så højt intensitetsmæssigt forbrænder man kulhydrater indtil der ikke er flere .. så forbrænder kroppen protein og æder dens egne muskler. Ergo er det ikke korrekt når I siger at vedkommende der har startet denne tråd skal gå igang med at fyre pulsen helt i top. Det er det man gør på et normalt spinninghold. Det er den forkerte type af energiforbrænding.

Og når jeg siger "cykle som en cykelrytter" mener jeg sådan set bare at man skal træne forskelligt alt efter ens mål. Hvis målet er at tabe sig, så skal man ikke træne som en cykelrytter med en fedtprocent på .. noget lavt ..hvis mål er at forbedre sin tid.

Til dig der har startet emnet:

Snak med en ansat i dit træningscenter i stedet for at lytte alt for meget til hvad der siges på nettet. Lån eventuelt bogen "Gyldendals Løbebog" på biblioteket - også selvom du ikke skal løbe. Der står en masse om pulstræning og fedtforbrænding. Det vil hjælpe dig med at træffe et valg.

Med hensyn til mine fordomme mod stepmaskiner, så er det ikke så seriøst ment. Min pointe er bare at man har ansvaret for sin egen træning og intet kommer til den der ikke arbejder for det.

Diskussionen omkring optimal forbrænding under et træningspas aka. forbrændingszoner, er vist ved at være godt slidt.

Du kan læse lidt om fænomenet på nedenstående link:

nedenstående link

Kort sagt siger den, at selvom der ganske rigtigt forbrændes en større andel af fedt hvis du stædigt holder pulsen nede, er det langt fra den bedste måde, og man opnår ikke den største totale kcal-forbræding på denne måde.

- Graferne forklarer det på fornem vis.

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt mange gode indlæg, og et enkelt eller to der er ufatteligt uheldige.

Fedtforbrændingszone..

Havde vi ikke overstået den?

Hvis man er i kcal underskud taber man sig. Høj intensitet = høj forbrænding/tidsenhed og større konditionsforbedring.

Hvis man ikke kender mere til emnet skal ikke deltage i debatten, det er forstyrrende og fordummende.

Valg af udstyr:

Opstillingen med hvad der forbrænder mest er en fin vejledning.

Løbebånd, skimaskine, ro/step, cykel.

Dog er det helt afhængigt af intensiteten. Spinning er et fantastisk eksempel derpå. Timernes opbygning og en dygtig instruktør osv, gør at man arbejder langt hårdere.

Stepmaskinerne er ganske rigtigt lumske. Der er alt alt for mange der "hænger" på dem eller bare hyggesnakker undervejs. Det giver ikke den store effekt på vægttab.

Omvendt kan man godt få anstændig træning på en step maskine hvis man ikke "hænger" og fyrer den af.

Brug en pulsmåler, det er en anstændig angivelse af hvor hårdt du arbejder.

Link to comment
Share on other sites

Undskyld jeg afbryder her .. men .. når man træner med superhøj intensitet som man typisk gør ved regulær spinning og meget hårdt løb, så forbrænder man en masse energi .. bare ikke i form af fedt. Man forbrænder energien fra musklernes kulhydratdepoter, som man har brugt hele dagen på at lade op ved at spise pasta, toast og så videre.

Fedtforbrænding foregår IKKE ved høj intensitet! Når man træner pulstræning skal man ikke ligge i zone 4 og 5 når man vil forbrænde fedt. Det skal man hvis man vil forbedre ens kondi, iltoptagelse, udholdenhed .. you name it. Når man ligger så højt intensitetsmæssigt forbrænder man kulhydrater indtil der ikke er flere .. så forbrænder kroppen protein og æder dens egne muskler. Ergo er det ikke korrekt når I siger at vedkommende der har startet denne tråd skal gå igang med at fyre pulsen helt i top. Det er det man gør på et normalt spinninghold. Det er den forkerte type af energiforbrænding.

Og når jeg siger "cykle som en cykelrytter" mener jeg sådan set bare at man skal træne forskelligt alt efter ens mål. Hvis målet er at tabe sig, så skal man ikke træne som en cykelrytter med en fedtprocent på .. noget lavt ..hvis mål er at forbedre sin tid.

Til dig der har startet emnet:

Snak med en ansat i dit træningscenter i stedet for at lytte alt for meget til hvad der siges på nettet. Lån eventuelt bogen "Gyldendals Løbebog" på biblioteket - også selvom du ikke skal løbe. Der står en masse om pulstræning og fedtforbrænding. Det vil hjælpe dig med at træffe et valg.

Med hensyn til mine fordomme mod stepmaskiner, så er det ikke så seriøst ment. Min pointe er bare at man har ansvaret for sin egen træning og intet kommer til den der ikke arbejder for det.

hmmm... hvor kunne det være dejligt hvis du lige kunne finde lidt kilder til det du skriver... som ikke er før... ja 1998... eller noget lignende....

Til trådstarter:

har selv tabt en del... og bliv ved med at spinne... din efterforbrænding er meget høj når du bare har givet den gas... evt. kombinere de 3 spinning timer med en gang step eller high low (altså på hold), hvis det er noget for dig...

Jeg har selv gjort det omvendte... jeg startede med step/high low tre gange om ugen og så lagde jeg en ekstra spinning time ind... for min krop var det mere skånsomt med lidt afveksling... nu er jeg blevet bidt af alle delene.. så det er bare lækkert.. kig på nettet efter løbe programmer evt. på i form's hjemmeside, hvor du kan finde løbeprogrammer for helt nybegyndere hvor du måske skal starte med at løbe 2 minutter af gangen.... eller spøg hvis du skal have hælp til at få sammensat et der passer lige til din træning.

keep up the good work :superman:

Tine

Link to comment
Share on other sites

Nu fik vi igen en tråd der kom ind over fedtforbrændingszoner contra højintensitetstræning som det eneste rigtige.

Begge dele er noget sludder!

Vægttab (eller rettere fedttab) opnås hvis man forbrænder mere end man indtager! Så enkelt er det.

Brænder man fedt af når man træner bliver nyt energiindtag lagret som fedt, da der er fyld op med kulhydrater nok i forvejen. Brænder man kulhydrater af til træning bliver indtaget lagre som kulhydrater (forenklet sagt). Altså er det den samlede forbrænding det handler om. Der er derfor ingen grund til at træne med ekstra lav intensitet for at slippe af med fedtet.

Den samlede forbrænding bestemmes af træningstid og intensitet (og ikke alene af intensiteten, som man ellers kan læse overfor). Har man kun ½ time at træne i forbrændes der naturligvis mest ved høj intensitet, men der forbrændes klart mere ved længere træning med mellemhøj intensitet eller middel intensitet. Det er derfor ukorrekt at sige at højintensitetstræning forbrænder mest, da man her ikke kan holde denne intensitet over længere tid. Og ja konditionen forbedres også meget ved mellemhøj intensitet over længere tid.

Endelig er der visse træningsbegrænsninger ved opstart især ved nogle træningsformer fx. løb, hvor der vil være en næsten sikker garanti for skader ved at starte med højintensitetstræning.

Link to comment
Share on other sites

Den samlede forbrænding bestemmes af træningstid og intensitet (og ikke alene af intensiteten, som man ellers kan læse overfor).

Dine kommentarer er naturligvis ganske fornuftige at have med, fordi det hele ikke er sort/hvidt, og skal ses i forhold til den større træningsplan. Men jeg synes det er at læse lidt for snævert hvis du mener der i tidligere indlæg er skrevet at det udelukkende handler om intensitet.

Jeg skrev f.eks. selv "For at forbrænde mest energi, og dermed i længden mest fedt, så skal du holde den højest mulige puls i den tid du har afsat."

Det burde være logik for burhøns at det ikke hjælper meget at give vildt gas, hvis man "dør" efter 5 minutter sammenlignet med 30 minutter eller mere i "fedtforbrændingszonen"

Link to comment
Share on other sites

Dine kommentarer er naturligvis ganske fornuftige at have med, fordi det hele ikke er sort/hvidt, og skal ses i forhold til den større træningsplan. Men jeg synes det er at læse lidt for snævert hvis du mener der i tidligere indlæg er skrevet at det udelukkende handler om intensitet.

Jeg skrev f.eks. selv "For at forbrænde mest energi, og dermed i længden mest fedt, så skal du holde den højest mulige puls i den tid du har afsat."

Det burde være logik for burhøns at det ikke hjælper meget at give vildt gas, hvis man "dør" efter 5 minutter sammenlignet med 30 minutter eller mere i "fedtforbrændingszonen"

Hej Max Power

Jeg synes dit indlæg var rimeligt balanceret, derfor kommenterede jeg ikke dette (selv om jeg selv ville have formuleret det anderledes). Siden har andre skåret det mere rent ud til højintensiv træning som det anbefalelsesværdige og linket til artiklen om fedtforbrændingszoner. Som du sikkert ved fra tidligere mener jeg stadig denne er lidt for ensidig og fokuserer på højintensitiv træning - derfor mit indlæg . Logik for burhøns eller ej, så hvorfor anbefale højintensiv træning fra start. Træningstiden vil fortsat være den mest afgørende faktor.

Link to comment
Share on other sites

Endnu engang tak for jeres gode tilbagemeldinger-er i fuld sving med at prøve nogle af de gode råd af..

Er desværre ikke kommet igang med løb endnu, da jeg lige skal ud og investerer i et par gode løbesko, har hørt at det skulle være en af de yppigeste grunde til skader...og det tiltaler mig ikk så meget :0)

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der rent fysiologisk og neurologisk ved at tage evt en bænkpress stang over nakken og f. eks tyve kilo extra??

Altså dermed forøge sin vægt med 40 kilo ?

Det påvirker jo kroppen til at tabe sig mere da udfoldelsen bliver det hårdere men hvordan forholder det sig i forb. med nervesystemet ??

Jeg har læst lidt på lektien i dette men er stadig meget i tvivl da der er mange forskellige resultater!

Men de fleste er enige om at der nervesystemet bliver sat i gang så at sige grundet den pludselige ændring i krops vægt og dermed prøver at tilpasse sig umiddelbart efter, dette skulle bla. medføre en forhøjedet efterforbrændning.

Nogen der kan be eller afkræfte dette og evt lægge mere på ???

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der rent fysiologisk og neurologisk ved at tage evt en bænkpress stang over nakken og f. eks tyve kilo extra??

Altså dermed forøge sin vægt med 40 kilo ?

Det påvirker jo kroppen til at tabe sig mere da udfoldelsen bliver det hårdere men hvordan forholder det sig i forb. med nervesystemet ??

Jeg har læst lidt på lektien i dette men er stadig meget i tvivl da der er mange forskellige resultater!

Men de fleste er enige om at der nervesystemet bliver sat i gang så at sige grundet den pludselige ændring i krops vægt og dermed prøver at tilpasse sig umiddelbart efter, dette skulle bla. medføre en forhøjedet efterforbrændning.

Nogen der kan be eller afkræfte dette og evt lægge mere på ???

Kan du præcisere spørgsmålet lidt ?

Mener du at "løbe" med en vægtstang på nakken, i så fald, ville du jo ikke være i stand til at løbe særlig langt, samt specielt hurtigt, netop grundet den øgede belastning. En stor del af arbejdet vil formentligt (afhængigt af belastningen) komme til at foregå anaerobt, hvorved intensiteten ikke kan opretholdes i særlig "lang" tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der rent fysiologisk og neurologisk ved at tage evt en bænkpress stang over nakken og f. eks tyve kilo extra??

Altså dermed forøge sin vægt med 40 kilo ?

Det påvirker jo kroppen til at tabe sig mere da udfoldelsen bliver det hårdere men hvordan forholder det sig i forb. med nervesystemet ??

Jeg har læst lidt på lektien i dette men er stadig meget i tvivl da der er mange forskellige resultater!

Men de fleste er enige om at der nervesystemet bliver sat i gang så at sige grundet den pludselige ændring i krops vægt og dermed prøver at tilpasse sig umiddelbart efter, dette skulle bla. medføre en forhøjedet efterforbrændning.

Nogen der kan be eller afkræfte dette og evt lægge mere på ???

????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share