Lettere overbelastet håndled


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg tror desværre mit venstre håndled er blevet en smule overbelastet. Jeg har de sidste par uger meget meget få gange mærket en lille bitte smerte, men intet konsekvent eller vedvarende. I slutningen af astanga-timen i går blev det dog noget værre end det ellers havde været.

På ydersiden af håndleddet kommer en skarp smerte når håndleddet bøjes bagover. Jeg kan ikke fremprovokere nogen smerte ved at trykke omkring stedet og vender jeg hænderne modsat kan jeg uden problemer trykke håndfladerne hårdt sammen. Det er først når håndleddet bøjes tilstrækkelig meget bagud det gør nas.

Nogen forslag til hvad der kan være problemet, og om jeg kan gøre andet end bare give det ro (læs: kun lave ting der ikke gør ondt :innocent: )?

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem.. kom med nogle gode svar :P

:4thumbup: Her er det så!

Der sker nogle gange det, ved træninger hvor der er belastninger over håndleddet at de små håndrodsknogler kan forskyde sig en lille smule. Eller at et ganske lille fremmedlegeme forstyrrer gliddet i leddene. Dette bør ikke være alvorligt men højest irriterende. For det meste går problemet i sig selv efter lidt tid, men der findes rigtig nemme manipulationer af håndleddet som kan "genoprette" status og fjerne problemet i løbet af 2 minutter. Dette kan de fleste fysser tage sig af, men som sagt hvis problemet er nyt så giv det en chance og se om det ikke ordner sig.

Evt kan i prøve at ryste håndleddet kraftigt eller hænge sig op i en barre og se om leddet sætter sig selv. Hvis det altså er det der er galt!!!!

Mht til årsagen så er det nok også vigtigt at bestemme om det drejer sig om overbelastning ved enkeltstående tilfælde eller om håndleddet simpelthen ikke kan følge med jeres træningsprogression?

Men det findes der da råd for :smile:

Håber i blev klogere

Hilsen Gribben :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det kan meget vel stamme fra dine KB øvelser! Husker du at holde dit håndled strakt i øvelser, hvor du har KB'en over hovedet? Det kan især være et problem i snatch - specielt med en tung KB. Jeg fandt ud af, at jeg sløsede lidt med stilen med 32'eren og det gav præcis den smerte du beskriver. Du kan jo lige få Kenneth til at se på det torsdag. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kan meget vel stamme fra dine KB øvelser! Husker du at holde dit håndled strakt i øvelser, hvor du har KB'en over hovedet? Det kan især være et problem i snatch - specielt med en tung KB. Jeg fandt ud af, at jeg sløsede lidt med stilen med 32'eren og det gav præcis den smerte du beskriver. Du kan jo lige få Kenneth til at se på det torsdag. :smile:

Det er et godt bud.

Jeg synes generelt jeg tænker på det med håndleddet, men lige præcis i snatch kan det godt være der bliver sløset.

Link to comment
Share on other sites

Både yoga og KBs kan være hårde for håndleddene. Desuden træner du jo meget så en lille overbelastning er klart det mest sandsynlige - og behandlingen har du jo allerede skrevet. :smile:

Det med de små subluxationer/fremmedlegemer i håndrodsknoglerne tror jeg ikke meget på - er det noget der kan vises noget evidens for? Bortset fra det kan udstrækning/afspænding som anført med gribe/ryste stadig være rart. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

For øvrigt har jeg svært ved at se hvordan strækkere på knoerne skulle styrke håndleddet. Håndstillingen gør jo netop at belastningen kan gå direkte ned gennem håndleddet. :unsure:

Jeg kan ikke bakke det op med noget teoretisk. Ved bare at det var det min kammerat foreslog, og at jeg selv synes det gjorde en forskel :cool:

Men der må være andre, der dyker kampsport hvor slag er indvolveret. Har det noget på sig at den slags strækkere styrker håndleddet?

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke hvad du mener :innocent:

For øvrigt har jeg svært ved at se hvordan strækkere på knoerne skulle styrke håndleddet. Håndstillingen gør jo netop at belastningen kan gå direkte ned gennem håndleddet. :unsure:

Jo det styrker skam håndleddene. især hvis du i dine normale træningsøvelser stiller krav til at håndleddet skal være fikseret i en stilling. Jeg ved ikke lige noget om de der kettlebells.....

Men gruden til at du får styrket håndleddene skal findes i at hvis du laver armstrækkere på traditionel vis så er det leddets bløddele eller bevægelses radius der stabiliserer og ikke muskelhold. Men hvis du udfører på knoerne så er du tvunget til at holde et fikseret håndled for ikke at "falde ned" og derved bruge muskelkraft. Det har intet med selve knoen at gøre!!

Til dochylle

Jeg sidder ikke lige inde med noget lektura, men med fremmedlegemer menes blødninger, hævelser eller lign. Det ses meget ofte i forbindelse med ledtraumer at der sker en forrykkelse af de mindre knogler som giver lidt knas i visse bevægelser eller bevægelser under belastning. Et andet eksempel er talus (fodrodsknoglen) som tit bliver flyttet lidt rundt ved en fodleds distortion. Dette kan meget ofte klares ved en lille manipulation. Årsagen er så en anden snak og den skal ofte findes i lidt svage/udtrættede ledbånd eller muskler. Og det er her at overbelastningen kommer ind som faktor.

Her kommer vi så tilbage til at man kan få noget gavnligt ud af at styrke stabiliteten i håndleddet.

Tjaaah Jeg ved ikke lige om jeg ramte hovedet på sømmet, men det er da ihvertfald et bud!

Jow og så liiige til maxpower: jeg ville ikke være nervøs for belastninger der går lige gennem håndleddet - det kræver blot styrken/stabiliteten til at holde stillingen!

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jow og så liiige til maxpower: jeg ville ikke være nervøs for belastninger der går lige gennem håndleddet - det kræver blot styrken/stabiliteten til at holde stillingen!

Det er jeg skam heller ikke. Jeg prøvede netop at sige det måtte være den "letteste" stilling for håndleddet at klare.

Har stadig svært ved at se det stabiliserende/styrkende element (for håndleddet) i at lave strækkere på knoerne. Håndleddene kan jo ganske enkelt ikke bevæge sig i nogen retning i den position, så hvor er behovet for stabilisering?

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg skam heller ikke. Jeg prøvede netop at sige det måtte være den "letteste" stilling for håndleddet at klare.

Har stadig svært ved at se det stabiliserende/styrkende element (for håndleddet) i at lave strækkere på knoerne. Håndleddene kan jo ganske enkelt ikke bevæge sig i nogen retning i den position, så hvor er behovet for stabilisering?

1. Aahh ok. Men jeg er ikke enig! - hvis du altså med let mener mindre arbejdskrav!?

2. Behovet opstår når du ikke skal bevæge dig dvs holde stillingen. Så får du trænet statisk i underarms muskulaturen (som jo styrer håndleddet). Du kan prøve at stille dig op med armen på en stol og så skifte mellem at stå og læne vægten på knoen og på flad hånd. Så vil jeg da mene at der er en tydelig forskel i det muskel arbejde som der udføres i underarmen. Og ja jeg har lige gjort det men der var ingen der så det :wink:

Edited by Gribben
Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder ikke lige inde med noget lektura, men med fremmedlegemer menes blødninger, hævelser eller lign. Det ses meget ofte i forbindelse med ledtraumer at der sker en forrykkelse af de mindre knogler som giver lidt knas i visse bevægelser eller bevægelser under belastning. Et andet eksempel er talus (fodrodsknoglen) som tit bliver flyttet lidt rundt ved en fodleds distortion. Dette kan meget ofte klares ved en lille manipulation. Årsagen er så en anden snak og den skal ofte findes i lidt svage/udtrættede ledbånd eller muskler. Og det er her at overbelastningen kommer ind som faktor.

blødning, ødem (hævelse) er ikke fremmedlegemer - men det er jo bare ord, så pyt.

Hvad angår forrykkelser eller subluxationer i håndrod eller fodrod lyder det meget godt teoretisk, men jeg har svært ved at tro der er dokumentation for det. Det lyder lidt som argumentet med at rygsmerter skyldes subluxationer i facetleddene, hvorfor manipulationsbehandling (kiropraktik) er effektivt.

Det er bare omvendt bevisførelse - at en behandling som kiropraktik virker i ryggen, og sikkert også i fod og håndled er jo ikke bevis for, at den primære årsag var subluxationer der skal sættes på plads. Om talus "tit" bliver flyttet rundt stiller jeg mig også tvivlende overfor - hvis den gjorde ville det udgøre et meget stort problem for forgaflens vægtbæring og vægtoverføring.

Du kan have ret - men jeg ville nu gerne se noget forskning på det.

Smerterne ifm håndleds-/ankel distorsioner stammer oftest fra ledbåndene der overbelastes (hvorved der kommer mikrotraumer) - hvilket fører til blødning og hævelse hvielket giver smerter pga fysisk tryk og pga kemisk irritation. Det er i hvert fald sådan de præsenterer sig i klinikken.

Link to comment
Share on other sites

blødning, ødem (hævelse) er ikke fremmedlegemer - men det er jo bare ord, så pyt.

Hvad angår forrykkelser eller subluxationer i håndrod eller fodrod lyder det meget godt teoretisk, men jeg har svært ved at tro der er dokumentation for det. Det lyder lidt som argumentet med at rygsmerter skyldes subluxationer i facetleddene, hvorfor manipulationsbehandling (kiropraktik) er effektivt.

Det er bare omvendt bevisførelse - at en behandling som kiropraktik virker i ryggen, og sikkert også i fod og håndled er jo ikke bevis for, at den primære årsag var subluxationer der skal sættes på plads. Om talus "tit" bliver flyttet rundt stiller jeg mig også tvivlende overfor - hvis den gjorde ville det udgøre et meget stort problem for forgaflens vægtbæring og vægtoverføring.

Du kan have ret - men jeg ville nu gerne se noget forskning på det.

Smerterne ifm håndleds-/ankel distorsioner stammer oftest fra ledbåndene der overbelastes (hvorved der kommer mikrotraumer) - hvilket fører til blødning og hævelse hvielket giver smerter pga fysisk tryk og pga kemisk irritation. Det er i hvert fald sådan de præsenterer sig i klinikken.

Det du skriver er jeg sådan set ikke særlig uenig i. Jeg henfører bare til at det meget ofte lige præcis udgør et stort problem iforb. med distorsioner at "Den Uheldige" ikke kan vægtbære eller bevæge/vægtoverføre.

Når jeg bruger ordet fremmedlegemer så er det jo ikke fordi det er ting som ikke fremkommer naturligt i kroppen, men mere et forsøg på at lave en kategori for ting/sager som ikke er "velkomment i et led der skal fungere/glide/vægtbære korrekt. og her vil jeg da mene at blod i et led er at betragte som et fremmedlegeme... :tongue: - Fred med det! :wink:

MEN disse påvirkninger i leddene har jo rigtigt mange gange feks den bivirkning at der er nedsat bevægelse og smerte efter en distortion. Og ved eksemplet talus som jo ligger og overfører kraften fra benet til fodrodsknoglerne - ned i ledskålen som jo også består af et ligament, så kan det ofte ses at efter en blid mobilisering (Ikke Kiropraktik! Men ad modum "Kaltenborn" eller "Maitland".) genoprettes bevægeligheden og smerte + evne til vægtbæring ændres signifikant.

Når jeg skriver at dette adskiller sig fra kiropraktik Så er dels fordi Kiropraktikken har en del problemer med at bevise deres "påstande" samt at teknikken ved disse mobilisationer er anderledes. Det er det som Maitland kalder oscillationer (små gentagne bevægelser i jævn rytme).

Ang. ordet subluxationer så kan det være at jeg skulle have holdt mig fra at bruge det, men fraset at folk tror kiropraktikken har patent på brugen så illustrerer det meget godt hvad der ofte er tale om. nemlig nedsat "glidning" i leddene som følge af knoglestrukturers manglende evne til at følge en normal bevægelse i forhold til hinanden (der er mange tilgrundsliggende årsager bla sublux). Dette fremkalder smerte og ved kronicitet kan der være flere faktorer som fremkalder smerte ved nedsat bevægelse.

Tjahh så fik vi da gang i en debat. Men du må da gerne replicere med nogle studier som viser at der ikke sker subluxationer. Mig bekandt er det da god lægelatin også at diagnosticere ud fra klinikken!?

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share