For LAV fedtprocent?


faithless
 Share

Recommended Posts

Vi fik testet vores fedtprocent i dag, og det vidste sig at min lå helt nede på 6%. Da jeg vejer 65 kg og er 189 høj, betyder det at jeg har 4 kg fedt i kroppen.

Jeg har styrketrænet i omkring 9 måneder nu, i gennemsnit 3-4 gange om ugen. Jeg spiser ikke slik, eller drikker cola. Lever rimeligt sundt. Min BMI ligger på 18,5, hvilket er lige på grænsen mellem normal og undervægtig.

Fedtprocent ligger normalt mellem 10-20 for drenge, og 20-25 for piger.

Nu er mine spørgsmål så:

A, Er det skadeligt at have en så lav fedtprocent? Er det sværere at blive stærkere?

B, Kan jeg få problemer med kroppen når jeg har så lidt fedt?

C, Hvordan får jeg bedst fedtprocenten op? Har tænkt på tidsolie og flødeskum.

D, Jeg har brugt en af de apperater som man holder fast i med begge hænder, og så måler den modstanden i kroppen til at måle min fedtprocent. Jeg har dog hørt fra andre forums at den skulle være skod, og jeg skal bruge en fedttang (?) i stedet for. Er der hold i det?

Link to comment
Share on other sites

Er enig med at du ikke kan stole på den maskine.

Der er dog nogle der kan være sådan rimelig til at skole på men de koster også en del men en almindelig købt i bilka, harald nyborg og hvor man ellers kan finde dem holder bare ikke.

En fedttang er meget bedre og der laver du typisk målinger 3 steder på kroppen mindst for at få et gennemsnit.

Det er ikke direkte skadeligt at have en lav fedtprocent hvis du bare får indtaget nok fedt som din krop har brug for... Man kan sagtens have en lav fedt procent også lige nøjagtig få det fedt som kroppen har brug for uden at tage på, men i nogle tilfælde vil tynde folk indtage for lidt fedt og det går ud over bl.a. led når man styrktræner så det er en skidt ting i det tilfælde. En anden ting er hvis du går hen og bliver syg hvor du ikke rigtig spiser i en periode så har kroppen ikke rigtig noget at tage fra...

En ting du kan gøre er at tage op til din læge og få taget en blodprøve så han kan måle dit kolestorol også ud fra det kan man se hvor meget fedt der er i dit blod om du får nok. Den skal ligge på 4,5 på den skala de bruger. (Min lå selv på 3,1 sidst jeg fik den målt så skal til at bruge noget mere fiskeolie Omega 3, 6 og 9 som suplering til led)

Link to comment
Share on other sites

Er enig med at du ikke kan stole på den maskine.

Der er dog nogle der kan være sådan rimelig til at skole på men de koster også en del men en almindelig købt i bilka, harald nyborg og hvor man ellers kan finde dem holder bare ikke.

En fedttang er meget bedre og der laver du typisk målinger 3 steder på kroppen mindst for at få et gennemsnit.

Det er ikke direkte skadeligt at have en lav fedtprocent hvis du bare får indtaget nok fedt som din krop har brug for... Man kan sagtens have en lav fedt procent også lige nøjagtig få det fedt som kroppen har brug for uden at tage på, men i nogle tilfælde vil tynde folk indtage for lidt fedt og det går ud over bl.a. led når man styrktræner så det er en skidt ting i det tilfælde. En anden ting er hvis du går hen og bliver syg hvor du ikke rigtig spiser i en periode så har kroppen ikke rigtig noget at tage fra...

En ting du kan gøre er at tage op til din læge og få taget en blodprøve så han kan måle dit kolestorol også ud fra det kan man se hvor meget fedt der er i dit blod om du får nok. Den skal ligge på 4,5 på den skala de bruger. (Min lå selv på 3,1 sidst jeg fik den målt så skal til at bruge noget mere fiskeolie Omega 3, 6 og 9 som suplering til led)

1. Selv de dyrere impedans målere har vist sig at måle ofte op til 5% forkert. Et mindre forsøg udført på KVL viste dette.

2. Man kan ikke udfra kolesterol-tallet se om man får fedt nok. Leveren kan godt danne kolesterol selvom dit indtag er minimalt. Du kan endog have forhøjet kolesterol-tal selvom dit fedt-indtag er lavt. Kolesterol tallet skal IKKE være 4,5. For sunde individer anbefales et totalkolesterol-tal på under 5,0

Faithless>

Da du ikke 100% kan stole på impedans måleren er det ikke sikkert din bf% er 6. Hvis du naturligt er slank betyder det sikkert ikke noget at din bf% er lav. Den kan dog godt blive FOR lav og så vil dit immunsystem svækkes, du vil blive træt, miste lysten til sex m.m. I en sådan situation vil det være fornuftigt at tage noget fedtmasse på

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

1. Selv de dyrere impedans målere har vist sig at måle ofte op til 5% forkert. Et mindre forsøg udført på KVL viste dette.
Kan godt huske du har linket til dette, men der er stadig en række studier af højere kvalitet som viser nogle bedre resultater af bl.a. denne samt tilsvarende impedansmålere, så indtil de beskriver deres forsøg noget bedre eller laver flere forsøg vil jeg ikke ligge for meget i det. Den de testede var en af de "billige". Målinger med fedttænger kan også nemt i nogle studier vise op til 5% forkert.
Link to comment
Share on other sites

Du kan i de fleste tilfælde bruge kolesterol-tallet som retningslinje for at se om du får fedt nok. Hvis det er meget under 4,5 så er det klart at man får for lidt.

Du har dog ret i at leveren selv kan danne det men hvis vi nu "leger" at leveren laver noget og den stadigvæk er meget under 4,5 så er det da helt sikkert at man får for lidt fedt.

Og det skal ikke bare ligge under 5 du kan også have for lavt kolesterol-tallet og det anbefalede er 4,5!

Du kan spørge din læge, sygehuse med mere det vil sige 4,5 som det optimale...

Men der findes ingen regler uden undtagelser og der er sikkert nok nogle få af de dyre målere der viser forkert men der er også dem der er mere nøjagtige. Min første jeg fik før en tang var der 2 % udsving på.

Link to comment
Share on other sites

Du kan i de fleste tilfælde bruge kolesterol-tallet som retningslinje for at se om du får fedt nok. Hvis det er meget under 4,5 så er det klart at man får for lidt.

Du har dog ret i at leveren selv kan danne det men hvis vi nu "leger" at leveren laver noget og den stadigvæk er meget under 4,5 så er det da helt sikkert at man får for lidt fedt.

Og det skal ikke bare ligge under 5 du kan også have for lavt kolesterol-tallet og det anbefalede er 4,5!

Du kan spørge din læge, sygehuse med mere det vil sige 4,5 som det optimale...

Men der findes ingen regler uden undtagelser og der er sikkert nok nogle få af de dyre målere der viser forkert men der er også dem der er mere nøjagtige. Min første jeg fik før en tang var der 2 % udsving på.

Som laush skriver er der ikke nødvendigvis en liniær sammenhæng mellem cholesterol og fedt-indtag, og man kan ikke sige at man generelt får for lidt fedt fordi man fx ligger under 4,5mmol/L - hvis du ellers er forholdsvis normalvægtig at se på, og ellers har et fornuftigt mad-indtag ville jeg ikke bekymre mig over din fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Og det skal ikke bare ligge under 5 du kan også have for lavt kolesterol-tallet og det anbefalede er 4,5!
Det er normalt kun diabetikere og hjertekarsyge hvor behandlingsmålet er under 4,5. For den øvrige befolkning anbefales 5 af hjerteforeningen, men det er den enkeltes læge der bestemmer om eksempelvis et kolesteroltal på 6 skal behandles udfra mange andre faktorer.
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg godt nok uenig med dig i...

Her kommer lige en større uddybning for at få slået de forskellige ting på plads.

For at tage det fra en begyndelse af så bliver vi født med et kolesteroltal på ca. 2½ mmol/l. (samlet volume på HDl og LDL kolestorol), og det er den mængde kolesterol, som er nødvendig for de processer, hvori kolesterol indgår. Alt herover er overskud.

Det vi bruger kolesterol til er det blandt andet danner kønshormoner, galdesyrer og vitamin D.

Der forskel på om det er HDL-kolesterol eller LDL-kolesterol og en anden ting man kigger meget på er forholdet der imellem.

Det samlede-kolesterol jeg snakker om som skal ligge på 4,5. Der er godt nok nogle der bare vil sige under 5 men da alt over 2,5 er spild (hvis fordelingen mellem LDL og HDL er rigtig) så er 4,5 sundere end 5. Men det skal dog ikke ligge under 2,5 da det er direkte farligt da vi blandt andet bruger det til at danne kønshormoner, galdesyrer og vitamin D. (ved godt jeg gentager mig selv men det er en vigtig pointe)

Det er bl.a. kostens indhold af fedt der afgør, hvor meget kolesterol, leveren laver og for meget kolesterol i blodet skyldes oftest en uhensigtsmæssig og fed kost.

Det meste kolesterol producerer kroppen selv, i leveren. Levnedsmidler fra dyr som kød, fjerkræ, fisk, æggeblommer og mejeriprodukter supplerer kroppens egen produktion.

Edited by Konsulent
Link to comment
Share on other sites

Der forskel på om det er HDL-kolesterol eller LDL-kolesterol og en anden ting man kigger meget på er forholdet der imellem.

Det er HDL-kolesterol jeg snakker om som skal ligge på 4,5.

Det er vel ønskværdigt at have så høje HDL værdier som muligt mhb på at mindske risikoen for kardiovaskulære sygdomme, eller er jeg helt fejl på den `? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg godt nok uenig med dig i...

Her kommer lige en større uddybning for at få slået de forskellige ting på plads.

For at tage det fra en begyndelse af så bliver vi født med et kolesteroltal på ca. 2½ mmol/l, og det er den mængde kolesterol, som er nødvendig for de processer, hvori kolesterol indgår. Alt herover er overskud.

Det vi bruger kolesterol til er det blandt andet danner kønshormoner, galdesyrer og vitamin D.

Der forskel på om det er HDL-kolesterol eller LDL-kolesterol og en anden ting man kigger meget på er forholdet der imellem.

Det er HDL-kolesterol jeg snakker om som skal ligge på 4,5. Der er godt nok nogle der bare vil sige under 5 men da alt over 2,5 er spild er 4,5 sundere end 5. Men det skal dog ikke ligge under 2,5 da det er direkte farligt da vi blandt andet bruger det til at danne kønshormoner, galdesyrer og vitamin D. (ved godt jeg gentager mig selv men det er en vigtig pointe)

Det er bl.a. kostens indhold af fedt der afgør, hvor meget kolesterol, leveren laver og for meget kolesterol i blodet skyldes oftest en uhensigtsmæssig og fed kost.

Det meste kolesterol producerer kroppen selv, i leveren. Levnedsmidler fra dyr som kød, fjerkræ, fisk, æggeblommer og mejeriprodukter supplerer kroppens egen produktion.

Inden du forsøger at "slå noget fast" bør du nok sikre dig at du ved hvilke typer kolesterol der er hvad :smile:

Normalt ligger HDL-kolesterol omkring 1-1½ og kun sjældent over 2.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg godt nok uenig med dig i...

Her kommer lige en større uddybning for at få slået de forskellige ting på plads.

For at tage det fra en begyndelse af så bliver vi født med et kolesteroltal på ca. 2½ mmol/l, og det er den mængde kolesterol, som er nødvendig for de processer, hvori kolesterol indgår. Alt herover er overskud.

Det vi bruger kolesterol til er det blandt andet danner kønshormoner, galdesyrer og vitamin D.

Der forskel på om det er HDL-kolesterol eller LDL-kolesterol og en anden ting man kigger meget på er forholdet der imellem.

Det er HDL-kolesterol jeg snakker om som skal ligge på 4,5. Der er godt nok nogle der bare vil sige under 5 men da alt over 2,5 er spild er 4,5 sundere end 5. Men det skal dog ikke ligge under 2,5 da det er direkte farligt da vi blandt andet bruger det til at danne kønshormoner, galdesyrer og vitamin D. (ved godt jeg gentager mig selv men det er en vigtig pointe)

Det er bl.a. kostens indhold af fedt der afgør, hvor meget kolesterol, leveren laver og for meget kolesterol i blodet skyldes oftest en uhensigtsmæssig og fed kost.

Det meste kolesterol producerer kroppen selv, i leveren. Levnedsmidler fra dyr som kød, fjerkræ, fisk, æggeblommer og mejeriprodukter supplerer kroppens egen produktion.

Nu må du altså lige underskylde mig, for det første er der ikke noget der hedder LDL-kolesterol og HDL-kolesterol og for det andet så er værdierne med cholesterol bundet i HDL på 4,5-5 helt i vejret.

Når der indtages et måltid mad absorberes næringsstoffer fra tarmen igennem såkaldte enterocytter... i enterocytterne samles frie fedtsyrer bl.a. til triacylglyceroler eller triglycerider som man kalder dem... disse transporteres gennem lymfen i såkaldte chylomicroner til det perifere væv (muskler og fedtvæv) hvor de binder sig til den såkaldte LPL (lipoprotein lipase) receptor ... når chylomicronerne bindes til lpl overføres dele af deres indhold til det væv hvortil de er bundet.

De triglycerider der fremstilles af leveren til opbevaring bl.a. i det adipøse væv transporteres i partikler der kaldes VLDL (very low density lipoproteins) der består af en kappe af de såkaldte apoproteiner (der fungerer som en slags antigener) og cholesterol... inden i kernen findes de hydrofobe triglycerider og cholesteryl-estre ... efterhånden som disse partikler igennem dets apoproteiner binder sig til perifert væv afgives triglyceriderne til vævet - og densiteten (massefylden) af partiklen øges ... nogle af disse partikler bindes herefter til leverens såkaldte scavenger receptorer og nedbrydes (i form af ILDL) - nogle omdannes til LDL - LDL partikler er rig på cholesterol og kaldes derfor populært for LDL-cholesterol ... vil bare lige pointere her at der ikke findes to typer cholesterol ... denne cholesterol i form af cholesteryl afgives således til fra leveren til forskellige væv ...

cholesterolkæden kan ikke nedbrydes af den menneskelige organisme og må derfor udskilles ... her kommer HDL partikler ind ... de produceres i leveren og fyldes ved overflow i cholesterol pathwayen op af cholesterol fra forskellige celler ... herefter ændres konformationen af apoproteiner og den fylde HDL partikel kan nu optages af leveren - hvorefter cholesterol kan udskilles i form af galde...

når de forskellige typer partikler nu er på plads så kan man sige at den totale mængde af cholesterol nødig skulle overstige de 6,2mmol/L.. og helst være under 5.... mængden af cholesterol bundet i LDL (eller rettere mængden af LDL partikler) skulle nødig være over 4,1mmol/L og gerne under 2,6 .... endelig skal mængden af HDL partikler nødig være under 1mmol/L og gerne over 1,6mmol/L ... en HDL på 4,5-5mmol/L er helt i skoven.

med hensyn til brugen af cholesterol i kroppen kan man selvfølgelig diskutere hvad der er vigtigst ... men skal vi nu ikke starte med at sige at brugen af cholesterol i cellemembranen er helt essentiel og nok derfor er det vigtigste når alt kommer til alt... udover det bruges cholesterol ikke blot til d-vitamin og kønshormoner men derimod alle steroide hormoner ... deriblandt kortikosteroiderne der som bekendt er ret nødvendige for at overleve ... det bruges i øvrigt også i metabolismen af alle de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K...

vigtigste faktor for niveauet af cholesterol i blodet er omdiskuteret men de fleste er enige om det ikke er kosten (som laush for øvrigt også skrev i hans indlæg) ... derimod mener mange det drejer sig om genetiske faktorer da det som sagt er leveren der 100% styrer produktionen og udskillelsen af cholesterol ... selvfølgelig kan mængden påvirkes ved ekstreme store indtag af cholesterol ... omvendt har meget små indtag af cholesterol ikke så meget at sige på en eventuel mangelsituation ... og at koble tallet cholesterol direkte sammen med fedt-indtaget er direkte forkert... sorry.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ønskværdigt at have så høje HDL værdier som muligt mhb på at mindske risikoen for kardiovaskulære sygdomme, eller er jeg helt fejl på den `? :blink:

Mennesker med et lavt kolesteroltal bliver nøjagtigt lige så åreforkalkede som mennesker med et højt.

Ideen om, at et højt kolesteroltal skulle være farligt for hjertet, kom oprindeligt fra Framingham, en forstad til Boston i USA, hvor forskere har fulgt flere tusinde raske mennesker i mange år. Allerede efter nogle få år så forskerne, at kolesterolet hos dem, der fik hjerteinfarkt, i gennemsnit var lidt højere end de andres. Ikke meget, men alligevel. Da de fleste tilfælde af hjerteinfarkt opstår hos mennesker, som har forkalkninger i hjertets kranskar, og da kolesterol indgår som en af mange bestanddele i åreforkalkningen, var det nærligende at betragte kolesterolet som den egentlige årsag. Man mente, at når kolesteroltallet var for højt, så aflejres kolesterolet i arterierne.

Når et hus brænder ser man ofte brandmænd; jo større ildebrand, desto flere. Få mennesker tror dog, at det er brandvæsenet, der har sat ild til huset. Der findes mængder af beviser på, at det heller ikke er det høje kolesteroltal, der er årsagen til åreforkalkning og hjerteinfarkt. Lad mig nøjes med at nævne de vigtigste.

For det første har man i alle obduktionsstudier fundet, at der ikke er nogen forbindelse mellem graden af åreforkalkning og kolesteroltallet. Mennesker med et lavt kolesteroltal bliver nøjagtigt lige så åreforkalkede som mennesker med et højt.

Åreforkalkning og hjerteinfarkt skyldes ikke et højt kolesteroltal.

Alle studier af døde viser at mennesker med et lavt kolesteroltal bliver lige så åreforkalkede som mennesker med et højt, og i alle studier hvor man har kunnet bremse udviklingen af åreforkalkning eksperimentelt, har effekten været den samme uanset hvor meget eller hvor lidt kolesteroltallet har ændret sig. Et højt kolesteroltal er ikke en risikofaktor for mennesker som har passeret pensionsalderen, den aldersgruppe der svarer for mere end 90 % af alle dødelige hjerteinfarkter, og i de kolesterolsænkende eksperiment har effekten været den samme .

Edited by Konsulent
Link to comment
Share on other sites

4,5 er alt for højt og ville mig bekendt give en række komplikationer ... cholesterol er ikke nødvendigvis af det onde

Nu var jeg ikke bekendt med "normalværdierne", men forsøgte blot at illustrere at "Konsulent" formentligt var kommet til at bytte rundt på HDL og LDL i sit indlæg. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Af ren nysgerrighed fik jeg målt mit cholesterol hos lægen, det var på 2,9. Jeg fik dog ikke oplyst ratioen mellem HDL og LDL, men lægen sagde det var et super flot cholesteroltal jeg havde.

2,9 er et rigtig fint total kolesterol tal ... de fleste læger måler ikke ratio mellem LDL og HDL som standard ... dette fordi beregningen af LDL kolesterol er ekstrem avanceret (og dyr) ... hvis LDL endelig skal beregnes bruger man ofte triglyroltallet og HDL cholesterol tallet til at beregne sig frem til LDL tallet (Friedewald formlen) ... medmindre man har været fastende før man møder til læge kan triglyceroltallet heller ikke bruges til så meget så det er også lidt besværligt.

konsulent --> du mener den eneste undersøgelse der nogensinde er lavet der viser en sammenhæng mellem hypercholesterolæmi og atherosclerose er en undersøgelse der stammer fra en forstad i USA mange år tilbage af et par imbecile forskere?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Når der indtages et måltid mad absorberes næringsstoffer fra tarmen igennem såkaldte enterocytter... i enterocytterne samles frie fedtsyrer bl.a. til triacylglyceroler eller triglycerider som man kalder dem... disse transporteres gennem lymfen i såkaldte chylomicroner til det perifere væv (muskler og fedtvæv) hvor de binder sig til den såkaldte LPL (lipoprotein lipase) receptor ... når chylomicronerne bindes til lpl overføres dele af deres indhold til det væv hvortil de er bundet.

De triglycerider der fremstilles af leveren til opbevaring bl.a. i det adipøse væv transporteres i partikler der kaldes VLDL (very low density lipoproteins) der består af en kappe af de såkaldte apoproteiner (der fungerer som en slags antigener) og cholesterol... inden i kernen findes de hydrofobe triglycerider og cholesteryl-estre ... efterhånden som disse partikler igennem dets apoproteiner binder sig til perifert væv afgives triglyceriderne til vævet - og densiteten (massefylden) af partiklen øges ... nogle af disse partikler bindes herefter til leverens såkaldte scavenger receptorer og nedbrydes (i form af ILDL) - nogle omdannes til LDL - LDL partikler er rig på cholesterol og kaldes derfor populært for LDL-cholesterol ... vil bare lige pointere her at der ikke findes to typer cholesterol ... denne cholesterol i form af cholesteryl afgives således til fra leveren til forskellige væv ...

cholesterolkæden kan ikke nedbrydes af den menneskelige organisme og må derfor udskilles ... her kommer HDL partikler ind ... de produceres i leveren og fyldes ved overflow i cholesterol pathwayen op af cholesterol fra forskellige celler ... herefter ændres konformationen af apoproteiner og den fylde HDL partikel kan nu optages af leveren - hvorefter cholesterol kan udskilles i form af galde...

når de forskellige typer partikler nu er på plads så kan man sige at den totale mængde af cholesterol nødig skulle overstige de 6,2mmol/L.. og helst være under 5.... mængden af cholesterol bundet i LDL (eller rettere mængden af LDL partikler) skulle nødig være over 4,1mmol/L og gerne under 2,6 .... endelig skal mængden af HDL partikler nødig være under 1mmol/L og gerne over 1,6mmol/L ... en HDL på 4,5-5mmol/L er helt i skoven.

med hensyn til brugen af cholesterol i kroppen kan man selvfølgelig diskutere hvad der er vigtigst ... men skal vi nu ikke starte med at sige at brugen af cholesterol i cellemembranen er helt essentiel og nok derfor er det vigtigste når alt kommer til alt... udover det bruges cholesterol ikke blot til d-vitamin og kønshormoner men derimod alle steroide hormoner ... deriblandt kortikosteroiderne der som bekendt er ret nødvendige for at overleve ... det bruges i øvrigt også i metabolismen af alle de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K...

vigtigste faktor for niveauet af cholesterol i blodet er omdiskuteret men de fleste er enige om det ikke er kosten (som laush for øvrigt også skrev i hans indlæg) ... derimod mener mange det drejer sig om genetiske faktorer da det som sagt er leveren der 100% styrer produktionen og udskillelsen af cholesterol ... selvfølgelig kan mængden påvirkes ved ekstreme store indtag af cholesterol ... omvendt har meget små indtag af cholesterol ikke så meget at sige på en eventuel mangelsituation ... og at koble tallet cholesterol direkte sammen med fedt-indtaget er direkte forkert... sorry.

Det fanger ikke pointen.

Du kalder det for LDL og HDL partikler men de partikler vi har snakke om er kolestorol og inden for lægevidenskaben vil man ikke kalde det partikler men for LDL-kolestorol og HDL-kolestorol. Der er hermed det samme vi snakker om og derfor er det jo ikke forkert det jeg siger så lad hver med at sige at der ikke er noget der hedder det bare fordi du måske har læst noget i et forum hvor de ikke kalder det hvad lægevidenskaben gør det. Hvis jeg kom med et latin ord for det ville det jo heller ikke blive forkert af den grund.

Det er bl.a. kostens indhold af fedt der afgør, hvor meget kolesterol, leveren laver og for meget kolesterol i blodet skyldes oftest en uhensigtsmæssig og fed kost.

(denne kommentar kommer os fra lægevidenskaben så har du spurgt din gamle svigermor om kosten har nogen indflydelse som du siger den ikke har?)

For det andet skrev jeg eksempler på hvad kolestorol bliver brugt til og ikke kun hvad det bliver brugt til. Jeg skrev at det blandt andet bliver brugt til ...

Den samlede mængde Kolestorol skriver du at den højst må være 6,2 og helst under 5 hvor jeg skrev at den samlede helst skulle være på 4,5 (lægevidenskaben igen)

Hvor min så ligger på 3,6 samlet.

LDL-kolestorol skriver du at den helst skulle være under 4,1 og helst under 2,6 hvor min ligger på 2,1.

HDL-kolestorol skal helst være mellem 1 og 1,6 hvor min er på 1,5.

(det kan godt være at de fleste læger ikke måler forskellen mellem LDL og HDL. det ved jeg ikke noget om men ved at min læge gør det.)

Edited by Konsulent
Link to comment
Share on other sites

Med al respekt kommer min viden ikke fra at læse på forums men på at læse til læge.

HDL og LDL er ikke kolsterol ... de inholder begge kolesterol ... det gør leveren også men det gør den jo ikke til kolesterol...

du skrev tidligere HDL kolesterol ... det kan jeg se du nu har rettet til LDL kolesterol efter jeg skrev mit indlæg - det gør dit eget indlæg en smule pænere at se på

nu hvor jeg har min viden fra min gamle svigermor og alle ugebladene kunne jeg godt tænke dig at se noget dokumentation på hvordan den direkte sammenhæng mellem total kolesterol og fedtindtag hænger sammen. Ikke at overdrevent indtag af kolesterol i kosten kan påvirke total kolesterol, men hvordan man kan se en direkte sammenhæng mellem de to faktorer (bl.a. til at vurdere om faithless får nok fedt som du skrev tidligere) og hvordan et stort indtag af fedt får leveren til at lave mere kolesterol (enhver der er bekendt med begrebet negativ feedback vil nok se det paradoksale i denne sætning)...

Lige nu føler jeg ikke behov for at jeg bør poste de store undersøgelser ... det er ikke mig der kommer med revoloutionerende postulater som "kolesterol har intet at gøre med udviklingen af atherosclerose", og "du kan se om dit fedtindtag er adækvat igennem dit kolesteroltal".

Sort.

Link to comment
Share on other sites

konsulent --> du mener den eneste undersøgelse der nogensinde er lavet der viser en sammenhæng mellem hypercholesterolæmi og atherosclerose er en undersøgelse der stammer fra en forstad i USA mange år tilbage af et par imbecile forskere?

Hvis du havde været i idrættens hus i Brøndby fredag d. 17. feb 2006 mellem kl. 18-22,30 hvis jeg husker rigtig kunne du have hørt et foredrag om kolestorol af Dr. Uffe Ravnskov. Til en lille pris af 695 kroner.

I hans analyser af kolesterolkampanjens skrifter har han blandt andet vist hvordan mange forskere ignorerer alle ufordelagtige resultater eller citerer dem som om de var positive.

Han har skrevet en bog der er udgivet på 4 sprog (The Cholesterol Myths) og skrevet mere end 80 kolesterolkritiske artikler i internationale medicinske tidsskrifter, blandt andet British Medical Journal, Lancet, New England Journal of Medicine, Circulation og Science.

Link to comment
Share on other sites

Sortiarius, det kunne være fint hvis du lige ville henvise til de kilder du bruger til dine indlæg. Det virker som om du citerer undervisningsmateriale som potentielt kunne være spændende læsning, også for andre end studerende indenfor området.

De ting jeg har nævnt mht. til kolesterol er bl.a. gennemgået i Medical Biochemistry - Baynes, Dominiczak, Elsevier Mosby og Metabolic Regulation: A Human Perspective Keith Frayn, Blackwell science.

kan bl.a. anbefale medical biochemistry da denne kun kræver basal indsigt i biokemiske processer fra start, og samtidig fokuserer mere på det fysiologiske aspekt fremfor det kemiske. Det er helt klart interessant læsning og forklarer bl.a. metabolismen på en helt anden måde end de fleste fysiologibøger er i stand til.

faithless sorry for at hijacke tråden stopper her ... der var bare lige en del faktuelle fejl i konsulents ikke-rettede indlæg, men de er ændret nu så skal nok stoppe :)

Jeg vil dog råde dig til en ny fedtmåling hvis det går dig meget på, men som sagt hvis du ellers ikke er ekstremt undervægtig i forvejen ville jeg ikke være så bekymret.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Med al respekt kommer min viden ikke fra at læse på forums men på at læse til læge.

Sort.

Du havde også lidt for mange fine ord til at de kom fra din svigermod men forstå mig nu ret... Min viden kommer ikke fra forums og det er læger/forsker der har skrevet det som jeg udtaler mig om og har læst de samme ting flere steder fra og har været på kurser osv...

Men har kommenteret det en gang tidligere lige for et øjeblik siden så den kan du jo lige læse...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du havde været i idrættens hus i Brøndby fredag d. 17. feb 2006 mellem kl. 18-22,30 hvis jeg husker rigtig kunne du have hørt et foredrag om kolestorol af Dr. Uffe Ravnskov. Til en lille pris af 695 kroner.

I hans analyser af kolesterolkampanjens skrifter har han blandt andet vist hvordan mange forskere ignorerer alle ufordelagtige resultater eller citerer dem som om de var positive.

Han har skrevet en bog der er udgivet på 4 sprog (The Cholesterol Myths) og skrevet mere end 80 kolesterolkritiske artikler i internationale medicinske tidsskrifter, blandt andet British Medical Journal, Lancet, New England Journal of Medicine, Circulation og Science.

tak jeg kender godt til uffe ravnskovs hypoteser... bemærk hypoteser, det er ham der er imod den generelle konsensus, ikke omvendt (han har for øvrigt ikke været ret heldig med at komme med i ret mange tidskrifter som fx BMJ og JAMA med sin revolutionerende tese).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share