Afveksling mellem konditions- og styrkestræning


Jense
 Share

Recommended Posts

Jeg vil som så mange andre, gerne tabe mig men samtidigt også opnå en atletisk krop.

I diverse artikler kan man læse, at kroppen skal have en hvis hviletid (flere dage) efter styrketræning. Ellers vil kroppen nedbrydes hurtigere end den genopbygges. Desuden har jeg fået det indtryk, at det ikke er smart at køre hårdt på styrke og kondition samme dag?

Mit spørgsmål går på om man kan konditionstræne i "pauserne" uden at ødelægge sin styrketræning?

Min tanke var at bruge bodypump i fitnesscenteret til styrkestræning og spinner til kondition.

V.H. Jens

Link to comment
Share on other sites

For det første vil jeg foreslå, at du bruger styrketræning som styrketræning...

Nej, du ødelægger ikke effekten af styrketræning ved at træne kondition ind imellem. Hvis din samlede træningsmængde bliver meget stor kan der være en let hæmning af muskelvæksten. Man skal imidlertid huske, at det at være "fit" ikke kun handler om muskelstørrelse.

Det er rigtigt at det ikke er så godt at træne både styrke og kondition på samme dag, så hvis du kan fordele det på forskellige dage, så gør det.

Link to comment
Share on other sites

Til Morten Z

Tak for dit svar.

Hvorfor kan du ikke anbefale bodypump?

Det er jo blot en slags hold-styrketræning, hvor man har en masse gentagelser, med en "lav" vægt. I beskrivelsen på HardWork's hjemmeside skulle man netop blive atletisk og ikke "pumpet" hvilket jo netop er det jeg ønsker.

Da det er ikke lykkedes mig, at få nogen af vennerne til at gå med over i "fitten", har jeg kun min egen motivation som drivkraft. Selvom jeg er rimeligt god til at møde op, så er der jo dage, hvor man har en tendens til at "fise den af" og bruge for lang tid på for lidt.

Derfor syntes jeg, efter at have prøvet Bodypump holdet 2 gange, at det er en rimelig effektiv træningstime. Jeg kan i hvert fald sagtens mærke i kroppen, at jeg har trænet. Desuden kan man jo tage nogen ekstra øvelser bagefter, hvis man har "fået for lidt".

V.H. Jens

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens,

Du laver samme fejl som så mange andre. Du vil ikke være "pumpet". Du vil være "atletisk". Dette er der såvidt ikke noget i vejen med.

Men dem, du mener er "pumpede", bruger formentligt en effektiv træningsform til at få store muskler. Hvilket altså er møjsvært! Man tager ikke bare et træningsprogram ned fra hylden med overskriften; "pumpet overkrop" og 6 mdr. senere, vupti!

Selv begrænset muskelvækst er svært. Derfor skal du vælge det program, der giver størst muskelvækst. Du kan jo så bare trappe ned, når du kommer til det punkt hvor du er tilfreds med dine proportioner. Dette punkt er dog svært at nå, og måske når du det aldrig. Selvom du bruger "pumpe" metoder.

Hvorfor i øvrigt vælge en metode der er mindre effektiv til at nå sit mål?! Det, det kommer an på, er udseendet. Hvis du vælger noget andet end "pump", tager det bare længere tid at nå dit mål. Hvis det da nogensinde nås overhovedet. Hvis man vil have en chance for at være atletisk, er der ingen vej udenom tung og intens vægttræning.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share