Mit styrkeprogram


Ripper
 Share

Recommended Posts

Powerprogram

Mandag: Tung bænkpres, squat + assistance

Bænkpres: 5-6 sæt x 2-3 reps x 80-85 %

Squat: 5 sæt x 5 reps x 75-80 %

Assistance - 2-3 øvelser:

Lat/upper back

Triceps

Skulder

Lænd/hase

Mave

Onsdag: Dødløft, CAT bænkpres + assistance

Dødløft: 6-8 sæt x 2-5 reps x 65-85 %

Bænkpres: 6-8 sæt x 2-3 reps x 65-70 %

Assistance: 2-3 øvelser

Fredag: Tung squat, bænkpres + assistance

Squat: 5-6 sæt x 2-3 reps x 80-85 %

Bænkpres: 5 sæt x 5 reps x 75-80 %

Assistance: 2-3 øvelser

Planen er at maxe hver 6-8 uge med en uges deload forinden. I dødløft kigger jeg lidt efter Sheiko, hvilket jeg også af og til vil gøre i squat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter min mening bliver du nok nødt til at planlægge HVILKE øvelser du vil køre hvornår baseret på hvilke muskelgrupper som kommer til at ramme hinanden. Her menes hvilke store øvelser som også rammer de samme muskelgrupper som assistance-øvelserne
Hvorfor det ?? Enten forstår jeg ikke hvad du mener, eller også siger du noget sludder. Kan du ikke uddybe det lidt ??
Jeg har mange gange kunnet øge mine max ved i en periode at køre høje reps, f.eks mellem 15-25.... det er hårdt men det virker for mig.

Det må simpelt hen være fordi du får en pause fra den tunge træning, og får lov at superkompensere lidt. For 15-25 reps har INGEN indflydelse på din 1RM overhovedet. Du rammer slet ikke alle MU´s (med mindre du banker igennem alt hvad du kan), og nervesignalsfrekvensen er heller ikke optimal ved så høje reps. Generelt vil jeg mene det er spild af tid. Du vil få langt mere ud af at træne på en anden måde, når du har brug for variation.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis assistance-øvelserne rammer de samme muskelgrupper som det DER ER HENSIGTEN ved at træne (squat, dødløft, bænkpres, andet), så skulle man måske vælge en anden dag at lægge dem.
Enten snakker du sort snak eller også er jeg ikke vågen endnu. For mig at se skriver du at laver man f.eks bænkpres en dag, så skal man ikke lave hjælpeøvelser som rammer de samme muskler som bænkpres gør ?? Det er jo nøjagtigt det som er hensigten med hjælpeøvelser. At træne de muskler som er involveret i bænkpres (skulder, triceps, lats). Men det var måske ikke det du mente ??
Det er rent empirisk og jeg ved godt at det ikke passer men den generelt anerkendte praksis... men jeg har heller ikke fået resultater ved almindelig praksis.

Det har ikke en disse med empiri at gøre. Faktum er at 15-25 reps INGEN indflydelse vil have på ens 1RM. Det gæder alle. Neurofysiologien er altså ens ved både dig og mig. Grunden til at du TROR det virker skyldes sikkert at du ved at træne 15-25 reps giver kroppen et hvil, hvorved formen tager et opsving. Men dette kunne opnåes på meget mere specifikke måder, hvis ens 1RM har stor betydning for en.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

End of discussion
Hvad fanden laver du her på MOL, hvis du ikke gider diskuttere dine synspunkter. Det er ligesom det som er formålet med et diskussionsforum. Det nytter ikke noget at stikke halen mellem benene, når man kan se at det bærer hen imod at man IKKE har ret.
Du får ret og jeg får ro....

FÅR ?? Det er ikke noget jeg får. Det er noget jeg har ;) Og ro får du ikke. Hver du poster noget som jeg mener er forkert, så er jeg over dig som en grib :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

og han lytter heller ikke til ens argumenter
Hvad for nogen argumenter ?? Du har ikke kommet med nogen argumenter for hvorfor 15-25 reps skulle have nogen indvirkning på ens 1RM. Du siger at du empirisk har konstateret at 15-25 reps virker for dig, når du skal øge din 1RM. Men din konklusion udfra dine betragtninger er jo forkert. For rent neurofysiologisk har 15-25 reps ikke nogen indflydelse på din 1RM OVERHOVEDET. Så den eneste forklaring er at fremgangen ikke kommer fordi du træner 15-25 reps, men fordi kroppen får et hvil. Og det kan man give den på mere specifikke måder end ved at lave 15-25 reps.
Diskussionsforum JA , men der er grænser

Grænser for hvad ?? Kan du ikke udtrykke lidt mere klart. Klarhed er ikke din stærke side.

men OK du havde jo også held med Sheiko så jeg tror på dig

Hvad forsøger du på at sige her ?? At fordi jeg kan konkludere at jeg ikke reagere på Sheiko´s programmer, så er mine argumenter og begrundelser ikke gyldige. Så dum kan du da ikke være ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

men OK du havde jo også held med Sheiko så jeg tror på dig

Desuden så pisser sådan en bemærkning her mig totalt af. Det er da det mest latterlige og uintelligente pis at fyre af. Kan ikke se hvad relevans det har for diskussionen. Jeg kunne da meget godt tænke mig at vide hvad du helt konkret ville med den bemærkning ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

egenligt er jeg også ligeglad med hvorfor, bare det virker.

Det er jo netop det som er problemet her. Træning er så kompleks, og indeholder så mange faktorer, at du umuligt kan konkludere at det lige er de 15-25 reps som gør det. Det kan være 100 andre ting. Derfor er lidt træningsfysiologisk indsigt jo guld værd. Har man det, så kan man med det samme konkludere udfra neurofysiologisk fakta, konkludere at det IKKE kan være de 15-25 reps som har gjort det. Det har været stressnedgangen som har givet kroppen mulighed for at superkompensere. Så helt ligeglad kan man ikke være. Hvis man er lige glad med viden, så spilder man tid på en masse dumme ting, såsom at lave 15-25 reps for at øge ens 1RM. En hver idiot med bare minimal viden inden for styrketræning, ved godt at det eneste som har en mærkbar effekt på ens 1RM, er reps mellem 1-6. Bliver de meget højere så falder overførslen til 1RM præstationer drastisk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ripper: Jeg syntes at dit program ser rigtigt fornuftigt ud, lidt ala det du kører pt. ikke? (især din bænk, går jo flot fremad)

Flot at du fighter videre, selvom du er plaget af div. skader...

Thomas> Hvorfor er det helt specifikt at man bruger en rep range på op til 20? Er det udelukkende for at stimulere hypertrofi i bb-øjemed, da det bruges flittigt i din WSB-hybrid? (ikke at jeg betvivler at det virker, for jeg kan allerede begynde at se resultaterne :thumbwink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere gjort dig opmærksom på at jeg træner per instinkt og det virker godt
Jamen godt for dig da. Jeg vil bare personligt ikke overlade alt for meget til tilfældighedernes spil. Desuden er det nok ikke alle der har dit OVERORDENTLIGT gode instinkt :D
Jeg har også skrevet til Ripper længere oppe i tråden at jeg ikke er sikker på at det er de 15-25 reps eller pausen fra almindelig træning som giver på toppen, men det virker

Nej, DET virker ikke. Det er pausen som virker. De 15-25 reps er irrelevante. Sæt af 8 reps med meget lette vægte ville gøre det samme. Eller 10 submaksimale singles. Eller noget helt tredje.

Som du selv siger så er det så mange faktorer at det er næsten umuligt at konkludere noget.... hvorfor så prøve...
Fordi man kan. Har man bare lidt træningsfysiologisk indsigt, så kan man forklare det meste.
Men OK jeg vidste ikke at det var et forum forbehold videnskabsmænd og læger som har videnskabeligt belæg for alt (tror de).

Nej, men det er trods alt et forum som er kendt for sin store faglighed. Personerne som kommer på MOL plejer at være rimeligt gode til at argumentere for deres holdninger. Det er også derfor der er så mange gode diskussioner på MOL. Derfor er det kedeligt når folk begynder at kaste omkring sig med dårligt underbyggede påstande.

MASS> det er udelukkende massetræning. Har intet med styrke at gøre. Det skulle gerne komme fra ME dagene.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jeg tror bare jeg gentager mig selv og siger du FÅR ret og jeg får ro
Hvis det er dit valg, så godtager jeg det. Nogen mennesker er af natur meget konfliktsky. Hvis det er tilfældet med dig, så stopper vi da bare her.
Ville lige sige undskyld til dig Ripper for at svine dit indlæg til med en 'never ending story'.

Du skal da ikke undskylde. Det er jo ikke hans log vi sviner i ;) En hver "public" tråd skal da have lov at udvikle sig. Hvem ved, måske er der nogen der kan lære noget af det.

P.S. jeg vil stadigvæk gerne vide hvad du ville med den Sheiko bemærkning ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har man bare lidt træningsfysiologisk indsigt, så kan man forklare det meste.

Kan ikke vær mere enig TJ. Hvis folk i de danske centre bare havde en smule mere træningsfysiologisk viden omkring hvad der sker med kroppen når man træner, og hvordan og hvorledes det hele hænger sammen, så giver tingene lige pludselig mening! Man kan let skilne mellem dårlige og gode programmer, og man kan let se hvilke øvelser og træningsmetoder som er bedre og mere effektive end andre. Det er simpelthen utroligt så lidt der forstår hvad de laver, og hvordan det hænger sammen. Det ved ikke hvad der sker og hvorfor det sker, når de har løfte en vægtstang et bestemt antal gange.

Til tider bliver man helt gal :)

--> Ice eye

Jeg vil i grunden også godt vide, hvorfor Thomas´ erfaringer med Sheiko er relevante for denne diskussion........ :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil i grunden også godt vide, hvorfor Thomas´ erfaringer med Sheiko er relevante for denne diskussion

Jeg vil da til en hver tid heller lytte til en der træner tilfældigt og som ikke vil høre andres mening - end lytte til en der går systematisk frem, som tør bruge sig selv i omfattende eksperimenter for at blive både stærkere og klogere om træning - og som endda har den frækhed at forsøge at gøre end masse andre mennesker klogerer! Det er da provokerende - hvem tror han han er ham TJ? ;)

Jeg har nok misforstået Ice Eye når jeg kommer til at tænke på gode gamel Jante - det må jeg gå ud fra :devil:

Link to comment
Share on other sites

Udemærket Ice Eye - så er den hjemme. Hvorfor lytte til undersøgelser baseret på tusindvis af forsøgspersoner, når nu du har fundet ud af hvad der virker - og så helt på egen hånd!

Øv, hvor sådan nogle personer iriterer mig, det er ok at have andre holdninger, men bak dem dog for f.... op med andet end - det virker for mig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share