Fedtforbrænding på MTB


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hey

Da jeg bliver ved med at have problemer med knæ og fødder ved løb, er jeg efterhånden så træt af det at jeg ikke gider det pjat mere.

For at lave noget sjovere, så overvejer jeg at købe en MTB, da jeg bor i nærheden af bagsværd sø/skov

Men, hvordan er den konditions mæssige sige af at cykle? Og det fedtforbrændende?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan finde nogle gode, bakkede ruter at køre på er MTB ret effektiv konditionstræning. Ellers er det min erfaring, at hvis man er vant til at løbe så kræver det noget cykeltilvænning før det bliver rigtigt effektiv træning. Når jeg fx i en lang periode kun har løbet og så kommer ind til en spinning-time kan jeg stort set ikke tæske min puls op, men det begynder at hjælpe på sagen når jeg har kørt spinning regelmæssigt i nogle uger.

Når du først er cykeltrænet kan cykling være lige så effektiv træning som løb.

Men MTB er fedt - specielt når du bor hvor du gør.

Link to comment
Share on other sites

MTB er ofte en teknisk sport. Det kan være svært at give max gas i skoven indtil man finder sig til rette på cyklen i sporet. Husk altid hjelm og evt. bodyarmor - det giver noget mere tryghed :4thumbup:

Ellers er det vist bare hovedet under armen og afsted!

PS. Ekstra slange, pumpe og lidt værktøj kan redde dig fra at skulle trække hjem.........

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til fedforbrænding, så er der ikke noget loft over hvor meget gazz man kan give den - alt efter hvad man er til.

Der er de der kører hyggeture i et mere afslappet tempo og der er de, der - ind imellem -kører i løbs tempo - dvs hvor gennemsnitspulsen ligger i omegnen af 90% af max over løngere tid

Jeg kender en del, der tidligere har løbet meget og som netop på grund af problemer med knæ og lignende nu kører MTB istedet.

Når du bor i bagsværd, så bor du lige i nærheden af "den røde rute" der er en rute i

Hareskoven, der er dedikeret til MTB brug (-altså ruten)....så generer man heller ikke skovens øvrige gæster.

DMK Dansk Mountainbike Klub laver en del intro-dage med mødested i Lyngby for folk der er nye i MTB sammenhæng - og niveauet er sådan at alle kan være med.

Der har tidligere her på boardet været et par tråde om emnet med gode råd. Se fx denne

Ellers er mtb.dk et rigtigt godt sted at starte

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv begyndt at køre MTB i kombination med 2-3 gange styrketræning om ugen. Selvom jeg er relativ nybegynder kan jeg bekræfte, at det er rigtig god konditionstræning. Jeg ligger vel når vi kører lige ud på ca. 70-80% af max puls, mens den stiger til +90% ved opadkørsel. Det afhænger jo så af ruten, hvor højt man kommer op, men der er som nævnt gode muligheder i nærheden af Bagsværd.

Om det er fedtforbrændende spiller ikke den store rolle, da det jo drejer sig om de kcal du bruger og ikke så meget, hviket substrat de stammer fra. MTB er moderat-til højintens konditionstræning, hvor der bruges mange kcal og du opnår en større efterforbrænding. Desuden kommer du med den højintense træning i bedre form, der gør dig i stand til at træne hårdere næste gang. Desuden kører man ofte MTB flere timer ad gangen, hvorfor man let forbrænder - for mit eget vedkommende - 2000 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Hej Black Ice

Kan kun opfordre dig til at stille MTB'en frem (eller købe en) du er jo så heldig stillet med særskilte mtb-ruter i hareskoven og meget kuperet terræn, der nok kan sikre pulsen ryger i vejret.

Desuden er det sikkert ikke så belastende for knæene, hvis du griber det rigtigt an. Oveni købet er det alt andet end kedeligt, da du hele tiden bliver stillet overfor udfordringer, hvis du kører off-road i skoven. Endligt er det en kanon måde at brænde kalorier, da du efter en gradvis start kan køre i timevis modsat løb, der jo let kan give overbelastninger.

Gå kun blot igang.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som vejen frem.

Så skal jeg bare ud og finde en cykel.

Gider ikke bruge en million milliard i starten, når jeg ikke ved om jeg holder ved, og finder det sjovt på sigt. Jeg har set på de der Brian Holm MTB`s.

Jeg har dog en kollega med lidt MTB erfaring der mener at jeg vil få den ødelagt relativt hurtigt pga styrke, vægt osv.

Men jeg kan ikke rigtig finde noget brugt der er brugbart. Ville ellers gerne ha noget Cube som jeg er blevet anbefalet

Link to comment
Share on other sites

Sådan set ikke. Jeg gider bare ikke smide 6-8-10-12 eller 15000kr efter noget jeg ikke ved om jeg skal bruge eller overhovedet bliver bidt af.

Jeg ved godt man får hvad man betaler for. Men umiddelbart må det vel kunne lade sig gøre at få noget man kan danne sig et indtryk ud fra, til en overkommelig penge. Om ikke andet brugt.

De der Brian Holm cykler kan fås for 2000-2500kr, og bliver rost, altså prisen taget i betragtning. Naturligvis ikke nogen Pro cykel, men til prisen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share