Fullbody + Fodbold?


Lillefisk
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en ung mand 20 år spiller fodbold og begyndte at træne i starten af sommerferien og jeg har et par spørgsmål som jeg ville blive glad for at få besvaret :blush: . Jeg har igennem hele forløbet ønsket at træne hele kroppen og kom også godt igang istarten indtil fodbold sæsonen gik igang.

Jeg begyndte at slække lidt på benøvelserne da jeg syns det var for hårdt at træne fullbody mandag onsdag fredag, samtidig med at træne fodbold tirsdag og torsdag + kamp i weekenden.

Mit spørgsmål ligger i om hvordan man kan træne benene bedst muligt sideløbene med fodbold

hvor mange gange om ugen

antal sæt/reps ---> mellemtung eller tung træning

do's and don'ts

etc. hvilke øvelser i ville anbefale + evt. andre ting i måtte have lyst til at tilføje

På forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en ung mand 20 år spiller fodbold og begyndte at træne i starten af sommerferien og jeg har et par spørgsmål som jeg ville blive glad for at få besvaret :blush: . Jeg har igennem hele forløbet ønsket at træne hele kroppen og kom også godt igang istarten indtil fodbold sæsonen gik igang.

Jeg begyndte at slække lidt på benøvelserne da jeg syns det var for hårdt at træne fullbody mandag onsdag fredag, samtidig med at træne fodbold tirsdag og torsdag + kamp i weekenden.

Mit spørgsmål ligger i om hvordan man kan træne benene bedst muligt sideløbene med fodbold

hvor mange gange om ugen

antal sæt/reps ---> mellemtung eller tung træning

do's and don'ts

etc. hvilke øvelser i ville anbefale + evt. andre ting i måtte have lyst til at tilføje

På forhånd tak :smile:

Prøv først lige at give et overblik over dit nuværende øvelsesrepertoire og rep/sæt/kg kombinationer.

Tunge sæte af squat vil være passende. Lad være med at hælde yderligere øvelser på når du også stresser benene ved foldbold.

Jeg er ikke sikker på det er et vildt godt råd. Nu har jeg absolut ingen trænererfaring, og bør derfor heller ikke spille alt for klog, men jeg har aldrig hørt om nogen, der trænede tung squat in season.

Styrketræning kan utvivlsomt have meget gavnlig effekt på en som fodboldspiller, primært i form af øget eksplosivitet og bedre knæstabilitet, men man kan også give den for meget gas i træningslokalerne. In season bør man næppe træne meget tungt, eller med meget stor volumen (ikke forstået sådan, at man f.eks. ikke kan forbedre sin styrke eller workcapacity in season, men man skal i hvert fald være mere tålmodig)

Personligt ville jeg nok nærmere benytte mig af en mere 'almindelig bodybuilding rep-range', og inkludere øvelser, der udfordrer balancen f.eks. bulgarsk squat - man kan evt. bruge en swissball istedet for en bænk, det udfordrer balancen endnu mere og øger sværhedgraden af øvelsen.

Mht. backsquat ville jeg holde tunge løft til et minimum (måske nogle få småtunge singles eller doubles), og istedet fokusere på lettere, mere eksplosiv træning.

Det kunne dog være fedt om der var nogen, der havde træningserfaring med fodboldspillere på et nogenlunde højt plan, der kunne berette om hvordan træningen ser ud in og off season.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share