DHEA


Phoenix
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har læst om et 'kost-tilskud' som indeholder noget der hedder DHEA (tror det er en forkortelse, idet der er brugt versaler).

Mit spørgsmål er så om dette er et steoride eller om det er et eller andet kost-tilskud, f.eks en rod eller noget andet.

Hvis det er et steorid, så må i undskylde at jeg postede i dette forum :)

Ydermere i henhold til ovenstående kunne det tænkes at det er ulovligt i BÅDE DK og USA.

Man skal jo passe på med hvad man bestiller hjem... jeg vil dog lige tilføje at hvis det er et steoride så er jeg ikke interesseret alligevel.

KEEP THE IRONGAME CLEAN RESPECTFULLY

Link to comment
Share on other sites

DHEA er ikke nogen stoerid eller hormon.

DHEA er en prohormon og prohormoner er lovlige i USA Tysklan, Egnland mm. men selvfølgelig ikke i DK. De ER inkluderet i den danske dopingliste, så hvis det skal bruges inden for en proffessionel sportsgren brug det med omtanke.

Forskellen mellem prohormoner og alm hormoner er måden hvorpå de øger kroppens hormonniveau.

med alm hormoner så tilføjer du simpelthen hormoner i kroppen (rimelig sygt at tænke over).

prohormoner siges at kunne stimulee kroppens egen evne til at producere mere for på den måde at øge niveaerne. hvordan de stimulere er forskelligt fra prohormon til prohormon. nogen prohormoner bliver simpelthen bare omdannet til for eksempel testosteron.

Omkring deres farlighed så mener "alle" danske læger de er ligså farlige som alm. hormoner og sikkert også største delen her på mol :ugone2far:

jeg er af en hel anden opfattelse men har godt nok ikke prøvet prohormoner..men tanken er der.

Hvis du endelig beslutter dig for at bruge dem så er der klart andre bedre prohormoner end DHEA jeg vil bestemt ikke andbefale DHEA da...jeg gider ikke fortsætte nu...skriver måske senerre

Link to comment
Share on other sites

Fønix-> da du sikkert er en almindelig fyr der træner for at blive stor, har det ingen relevans for dig. DHEA har muligvis en positiv hormon stimulering når du når en hvis alder (40-65), og din egen hormonproduktion er kraftigt degenerende. Ikke desto mindre bliver det aggressivt markedsført som et vidunder middel - hvilket det absolut ikke er - og så er det dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Fønix-> da du sikkert er en almindelig fyr der træner for at blive stor, har det ingen relevans for dig. DHEA har muligvis en positiv hormon stimulering når du når en hvis alder (40-65), og din egen hormonproduktion er kraftigt degenerende. Ikke desto mindre bliver det aggressivt markedsført som et vidunder middel - hvilket det absolut ikke er - og så er det dyrt.

Uha, jeg er bange for at i lidt for misforstået formålet med mit indlæg... ellers er det mig der har udtrykt sig for vage.

Jeg ville bare vide om det var et steoride, for hvis det var så er det bestemt ikke af interesse for mig.

Man kunne tænke sig at DK kunne finde på at sætte kreatin på doping-listen hvor det jo i virkeligheden ikke er et doping-middel men en amino-syre. Derfor var jeg interesseret i at vide om det var listet som et doping-middel BÅDE i USA og DK , f.eks.

Redigeret : Undskyld forvirringen. Jeg skulle have skrevet BÅDE i mit øverste spørgsmål, det bliver rettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke lige med Tyskland, men DHEA er forbudt i både England og Danmark.

Det er på IOC dopinglisten og er vist en slags hormon. Selvom det ikke er et steroidalt hormon, så er det ligeså ulovligt at indføre som AS.

lige en rettelse: Kreatin er ikke en aminosyre :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg synes lige, at jeg endnu engang vil slå et slag for ingen information frem for forkert info - hvis man ikke ved det rigtige, så lad venligst være med at skrive et svar!

DHEA=DeHydroEpiAndrosteron

-kan også ses som DHA eller som DHAS/DHEAS(DHEA-sulfat)

DHEA er et hormon!

DHEA er et steroid!

DHEA har en androgen effekt, ligesom testosteron og DHT har, omend mindre. Man kan generelt sige, at DHT har størst effekt, test har lidt mindre(2-3gange mindre) og DHEA har mindst men dog stadig noget! :)

Mænd producerer ikke så meget DHEA ift. testosteron, hvorimod kvinders androgene produktion for en stor del består af DHEA(fra binyrerne.)

Link to comment
Share on other sites

Claus B: Øhh ja jeg kan godt følge dig men DHEA bliver stadig betragtet som en prohormon

"Prohormoner

Disse hormoner har steroidstruktur og vil i kroppen kunne omdannes til testosteron og nortestosteron. De forhandles under navne som: DHEA, androstendion, og norandrostendion (og beslægtede). Alle disse stoffer har været på markedet siden 1997 og er i dag på dopinglisten i Danmark.

Prohormonerne er steroidhormoner, der er forstadier til de potente anabole androgene steroider testosteron og nortestosteron. Et prohormon er altså et forstadie til egentlige virksomme hormoner. De senere år er markedet blevet oversvømmet med prohormoner som androstenedione og androstenediol som er forstadier til testosteron samt norandrostenedione og norandrostenediol, der er forstadier til nortestosteron (der er det samme som Nandrolon). Derudover sælges også steroid hormonet DHEA (dihydroepiandroterone).

DHEA er et steroid hormon med androgen virkning, der produceres i binyrerne. DHEA og andre prohormoner sælges med det formål at øge den fedtfrie kropsvægt, reducere fedtmassen og forøge koncentrationen af testosteron i kroppen." hentet fra sportspint

jeg indrømmer at når jeg tidligere har skrevet "DHEA er ikke nogen stoerid eller hormon." at det måske ikke er helt rigtigt

Link to comment
Share on other sites

jeg kender ikke til udtrykket "prohormon" fra lægevidenskaben.

Mon ikke det er et udtryk, som er opfundet af kosttilskudsindutrien for at folk til at tro på, at det ikke er "lige så farligt som hormoner" men at man alligevel får gavn af det?

Man kan for så vidt kalde det, hvad man har lyst til, men det ændrer ikke på, at man benytter anabole steroider, hvis man benytter DHEA :)

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy > Kreatin er da et amino-syre som også forekommer naturligt i kroppen. Det bliver af leveren nedbrudt til kreatinin.
Det er rigtigt....
jeg indrømmer at når jeg tidligere har skrevet "DHEA er ikke nogen stoerid eller hormon." at det måske ikke er helt rigtigt

Godt at høre....for der er ikke helt rigtigt....det er faktisk helt forkert :)

Link to comment
Share on other sites

jeg synes lige, at jeg endnu engang vil slå et slag for ingen information frem for forkert info - hvis man ikke ved det rigtige, så lad venligst være med at skrive et svar!

DHEA er et hormon!

DHEA er et steroid!

jeg kender ikke til udtrykket "prohormon" fra lægevidenskaben.

Mon ikke det er et udtryk, som er opfundet af kosttilskudsindutrien for at folk til at tro på, at det ikke er "lige så farligt som hormoner" men at man alligevel får gavn af det?

Man kan for så vidt kalde det, hvad man har lyst til, men det ændrer ikke på, at man benytter anabole steroider, hvis man benytter DHEA

God aften

Crawdaddy:

DHEA kan købes i England og USA og sendes til Danmark.

Nexus:

60 stk. 25mg piller for ca. 150kr.

Claus B:

DHEA er et prohormon.

D vitamin er også er prohormon.

Prohormon er blot et andet udtryk for hormonforstadie som kan slås op i fx. Ernærings og Levnedsmiddel Leksikon 3. Udgave.

Du får DHEA til at lyde som "et skud i røven", det nærmer det sig jo aldrig.

Hvad studierne siger om DHEA kan man nok danne sig et indtryk om her: DHEA The next generation

Mere DHEA Info

DHEA produceres i kroppen og denne produktion mindskes med årene, er det så forkert at supplere op til det niveau man oprindelig lå på når ens niveau er sænket?

Har du samme holdning om Creatin og supplering?

Respect

Claus Mandal

Link to comment
Share on other sites

jeg kender ikke til udtrykket "prohormon" fra lægevidenskaben.

Mon ikke det er et udtryk, som er opfundet af kosttilskudsindutrien for at folk til at tro på, at det ikke er "lige så farligt som hormoner" men at man alligevel får gavn af det?

Pro betyder før på latinsk - groft oversat - førhormor(stadiet).
Nexus:

60 stk. 25mg piller for ca. 150kr.

???????? :huh:
DHEA produceres i kroppen og denne produktion mindskes med årene, er det så forkert at supplere op til det niveau man oprindelig lå på når ens niveau er sænket?
Ja, det er jo i grunden en interessant problemstilling - Dem der har forbudt DHEA, er med andre ord skyld i at folk bliver hurtigere gamle, end det egentlig er nødvendigt - det er jo lidt af et dillema <_<
Link to comment
Share on other sites

Nexus:

Jeg skrev ca. prisen på DHEA i udlandet da du skrev at det var dyrt. Så kan man jo selv tage stilling til om det vitterligt er for dyrt :)

De samme markedskræfter som har forbudt DHEA er sikkert tæt knyttet til den organiserede medicinal industri som ikke tjener på DHEA. Men hvad ved jeg om det.

Men det er et problem at man ikke må være herre over egne muligheder. Specielt når der er tale om et supplement som dette. Hvis det med tiden blev forbudt at købe creatin ville problemstillingen være meget lig denne. :blink:

Link to comment
Share on other sites

mandal:

jeg er godt klar over at DHEA kan laves om, men det ændrer stadig ikke på, at det også har en effekt af sig selv og ergo, er det et hormon - det vil du finde i samtlige bøger om emnet.

"Du får DHEA til at lyde som "et skud i røven", det nærmer det sig jo aldrig."

-overdrivelse fremmer forståelsen, men i dette tilfælde er det da vist dig, der benytter det - hvor skulle jeg havde havde brugt det?

Jeg siger bare, at DHEA er et androgent hormon, som har mindre effekt end test - hvis man benytter sig af DHEA, benytter man sig altså af androgent hormon - hvor er det forkerte eller overdrivelsen?

Om det er forkert at supplere op til ens "ungdomsniveau", skal jeg ikke kunne sige, om er forkert, men der er jo overhængende fare for at nogle personer vil bruge det ud over det.

Desuden er der som altid cancer-risikoen, som er uforholdsmæssig stor som ældre og bestemt ikke har brug for et skud næring.

Da DHEA's androgene effekt er mindre end test, skal der enten meget store mængder til hos mænd eller moderat større mængder hos kvinder, før man kan se effekten.

Man kan fx. se resultatet som virilisering af kvinder med Cushings syndrom.

Kreatin har vi diskuteret mange gange før - og ville gøre denne tråd alt for lang :)

Men bare lige for at din kommentar ikke skal stå alene, så kan du selvf. ikke sammenligne kreatin og DHEA.

tungpres:

Det er det sandelig også.

Nexus: "Pro betyder før på latinsk - groft oversat - førhormor(stadiet)."

øhhh... hvad er latin - Massa, You learn me about that very goodly please :D

Link to comment
Share on other sites

Claus B ->

Seriously?

Jeg har ikke selv kunnet finde nogen referencer til decideret anabolsk effekt, andet end det sædvanlige salgsgas om hævet testosteron niveau. De fleste referencer så ud til at pege nærmere imod et overskud af østrogen som virkning.

Indrømmet, det var en lidt hurtig søgning, så der kan sagtens være sluppet noget gennem netmaskerne. Hvis du alligevel ligger inde med referencerne, vil det være cool, hvis du gider poste dem.

Link to comment
Share on other sites

CLAUS B:

Du starter selv med at skrive:

"jeg synes lige, at jeg endnu engang vil slå et slag for ingen information frem for forkert info - hvis man ikke ved det rigtige, så lad venligst være med at skrive et svar!"

Du skriver ydermere at du ikke kender til udtrykket "prohormon" fra lægevidenskaben. Dvs. du ved ikke hvad det er...måske har du en ide om hvad det kan være men du ved det ikke med sikkerhed...

Og da det er en kendsgerning at DHEA er en PROHORMON, som du altså ikke ved hvad er burde du som du selv skriver " lad venligst være med at skrive et svar!"

Link to comment
Share on other sites

BigB:

Ja, man skal selvf. feje for egen dør først :)

Men jeg har faktisk ikke sagt noget forkert - måske pånær, at jeg ikke kendte til udtrykket "prohormon". Lidt pinligt, at jeg havde svedt det ud, når jeg har læst om det flere gange, dog altid i forbindelse med peptidhormoner og ikke steroidhormoner - min fejl, men det ændrer nu ikke så meget.

Det var vigtigt, at pointere at

DHEA er et hormon!

DHEA er et steroid!

Da man ellers ud fra udtrykket "prohormon" kan få den modsatte opfattelse.

Jeg siger jo ikke, at DHEA ikke er et prohormon men kun, at er det er et hormon.

Om man så kan kalde et aktivt hormon for et prohormon, skal jeg lade stå urørt(hvilket jeg også gjorde tidligere)... men for at bruge dine egne ord:

det er en kendsgerning at DHEA er et HORMON

tungpres: seriøs? ja :)

alle naturlige androgener har en anabolsk effekt og DHEA er et androgen.

Tour-de-reference:

Medical Physiology, Rhoades&Tanner

s.659: (om binyren) "...these cells also synthesize androgens, or male sex

hormones, the main one being dehydroepiandrosterone."

s.691: (om binyren) "....most of the pregnenolone is converted to cortisol

and the main adrenal androgen DHEA."

s.751: "the relative potency ranking og androgens is DHT>testosterone>androstenedione>DHEA."

Clinical chemistry 3.ed.

s.122: "the adrenal cortex is also a source of androgens, including DHEA, DHEAS and androstenedione. The clinical effects of adrenal androgens may be a prominent feature of adrenal disorders in females."

s.151: "other testicular androgens include androstenedione and DHEA. These weaker androgens are also secreted by tha adrenal glands but the adrenal androgen secretion does not appear to be physiologically important in the

male. In the female, however, it contributes to the development of certain

secondary sexual characteristics, in particular tha growth of pubic and axillary hair."

Gynækologi Bock, Fischer-Rasmussen m.fl., Munksgaard

s.70: (om syntesen af steroider i gonaderne ud fra pregnenolon) "På den første måde fremkommer bl.a. mellemproduktet DHEA, der er et biologisk aktivt androgen, som også dannes i binyrebarken."

Læg mærke til, at de bruger ordet "mellemproduktet", da de i forvejen snakker om den videre syntese.

s.75: (om den kvindelige adrenarche) "Kønsmodningen indledes med en påvirkning fra de i binyrebarken dannede androgener (DHA, DHAS og androstenedion)"

s.105: (om virilisme) "Androgenerne stimulerer væksten af terminalhår.

Selv en lav koncentration af androgener stimulerer væksten af terminalhår. Hos kvinden er den lave koncentration af androgener fra binyrebark og ovarier tilstrækkelig til at fremkalde denne behåring. Ved et højere androgenniveau stimuleres behåringen i ansigt, ved øret, i næsebor, over sternum og langs midtlinien af abdomen op imod umbilicus. Dette behåringsmønster er derfor karakteristisk for mænd og for kvinder med højt androgenniveau."

Det er lidt svært at finde deciderede artikler, der bedømmer et stofs androgene aktivitet dels fordi, der er en lang række faktorer, der skal bedømmes og dels fordi en effekt af cirkulerende DHEA kunne være pga. prod. af test.

artike 1: "Specific receptors for the weaker androgens, such as DHEA have also been identified."

Mht. risikoen ved et eventuel indtag af DHEA("normale" doser), se her ang. brystkræft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet: androstenedion, androstenediol og DHEA, som alle er prohormoner.

Det gav overhovedet ingen resultat.

Penge ud af vinduet!

Men en af grundene til DHEA er forbudt er bla. fordi at det giver positiv dopingtest.

Man kan ikke bruge det som "doping" da det eneste man får ud af det er de kendte bivirkninger som ved brug af "real" AS. gyno, acne og især hårtab kan forekomme ved brug af DHEA.

Min kammerat og mit resultat ved brug af DHEA var mild acne i hovedet og på armene..

Link to comment
Share on other sites

Mht. risikoen ved et eventuel indtag af DHEA("normale" doser), se her ang. brystkræft.

Lige et lille kommentar før jeg går i seng :)

Din reference er selvfølgelig fin nok, men ikke spor relevant for diskussionen, igen får du det til at se ud som om det er et skræk hormon, hvad det jo ikke er, ved at få det til at ligne et cancerfremkaldende stof for enhver. Som der står i din reference, som jeg ikke forstår du referere til :huh: , så er den gældende for "obese postmenopausal women", det behøver jeg ikke oversætte til dansk for at tydeliggøre det irrelevante ved det B) Hvis du vil komme med skrækhistorier om DHEA, så kan jeg for hver af dem komme med 100 positive. # 1 er, at uden DHEA er man død.

Jeg kommer tilbage til resten af dit udmærkede indlæg senere, har et par travle dage... Den her stak mig bare i øjet før sengetid :)

Respect

Claus Mandal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hmm, endnu et indlæg, der er gået lidt i glemmebogen :)

jeg frygter at det samme gælder for dig - mandal? :)

mht. relevansen omkring cancerrisikoen, så er det da relevant at bringe med ind i diskussionen, eftersom du spurgte: "er det så forkert at supplere op til det niveau man oprindelig lå på når ens niveau er sænket?"

og med forøget risiko for cancer i prostata og bryst, skal den risiko da med i overvejelserne om, hvorvidt man skal benytte DHEA.

ang. skrækhistorie-dannelse, så pointerer jeg jo bare, at DHEA er et steroidt androgent hormon - og hvis det er sandt, er der jo ikke tale om at blæse det ud af proportioner.

Det modsatte er faktisk tilfældet, når alle andre, bliver ved med at benægte aktiviteten af DHEA ved at gemme det under betegnelsen PROhormon - underforstået, at kroppen kun laver det om til aktivt hormon, hvis den synes, at der er brug for det - og så er det jo nok ikke farligt på nogen måde.

øhhh, respect..... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share