problemer i klokkeværket


Guest
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Jeg har snart været syg on/off i over fire uger. Først var det vidst influenaza og bagefter fik jeg konstanteret lungebetændelse hvorefter jeg så var på primcillin 800 gram i 10 dage. Gennem de 10 dage var jeg stadig syg. Jeg havde bl.a. feber og kraftig hovedpine. Da jeg så stoppede med at tage pincillinen fik jeg det godt igen, men kun i et par dage, for så begyndte min feber igen.

Idag har jeg så været til lægen og han kunne ikke mærke på min krop at det var noget decideret galt med mig, så jeg skal have taget en urinprøve og en blodprøve imorgen.

Men så er det at jeg nu pludslig kommer i tanke om noget. Min højre testikel er nemlig hævet og er lidt småøm. Samtidig er der en ting lige over den hævede testikel som jeg ikke kan identificere. Det ser noglelunde sådan herud:

billede.gif,

Jeg har ikke dyrket sex, så det kan vel ikke forbindes med en kønssygdom. Men er det noget jeg bør ringe til min læge og fortælle eller vil urinprøven alligevel afsløre hvis der er noget galt. Har det evt. forbindelse til min længere varige sygdom on/off?

På forhånd tak

/David

Link to comment
Share on other sites

Det er sandsynligvis ingenting, men det er 100% noget du skal få undersøgt af lægen (han skal mærke på det). Det skal du få gjort hurtigt.

Den "ukendte" kan f.eks. bare være en øm bitestikel.

Hvis det er "ingenting", så må det vel alligevel skyldes et eller andet?

Læste lige lidt omkring bitestikel, og det tror jeg faktisk også den ukendte ting er. For hvis jeg mærker godt efter sidder der også noget over min anden testikel, det føles bare som nogle lange snore hvor det andet føles som en stor klump. Og det kan vel være betændelse af en art, eller?

Netdoktor skriver følgende:

Hos yngre (under 35-40 år) er betændelsen oftest forårsaget af en klamydiainfektion.

Nu skriver de oftest. Hvad kunne det være i andre tilfælde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, desværre.

Når man har jævnaldrende kammerater der får konstateret testikel-kræft bliver man nok en smule mere opmærksom på den slags.

Derfor havde selv samme oplevelse for ca. 6 mnd siden og var til lægen og få det tjekket. Det var bare en øm bitestikel.

Så din bitestikel var altså også hævet?

Nu venter jeg ihvertfald først og fremmest på svar fra min urin og blodprøve, og hvis det ikke viser eller "afslører" noget må jeg jo gå til lægen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være betændelse i din bitestikel så du får nok penincilin igen.

Ja, det læste jeg også på netdoktor. Men hvis ikke det er blevet udløst af en kønssygdom hvad kan det så have været`?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det læste jeg også på netdoktor. Men hvis ikke det er blevet udløst af en kønssygdom hvad kan det så have været`?

Har fået af vide af en læge at der kan ligge nogle sædrester i en lille udposning. Et klem på det ømme sted eller en gang "Solo nolo" kan i nogle tilfælde afhjælpe det.

Link to comment
Share on other sites

Har fået af vide af en læge at der kan ligge nogle sædrester i en lille udposning. Et klem på det ømme sted eller en gang "Solo nolo" kan i nogle tilfælde afhjælpe det.

AUCH! :crazy:

Det tror jeg at jeg lader de sagkyndige om. Forresten fortalte jeg det lige til min mor, og hun vil nævne det for lægen når hun nu kører ned med min urinprøve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes helt klart du skal få det undersøgt ved lægen, uanset hvad blod- og urinprøven viser. Man kan desværre ikke udelukke testikelkræft vha. en blod- eller urinprøve. Når det så er sagt, så er jeg enig i, at det mest af alt lyder som betændelse.

Virker den højre testikel hårdere end den venstre, udover ømheden eller er der nogen "buler" på selve testiklen? En tumor i forbindelse med kræft vil være fastgjort til selve testiklen.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Jeg har snart været syg on/off i over fire uger. Først var det vidst influenaza og bagefter fik jeg konstanteret lungebetændelse hvorefter jeg så var på primcillin 800 gram i 10 dage. Gennem de 10 dage var jeg stadig syg. Jeg havde bl.a. feber og kraftig hovedpine. Da jeg så stoppede med at tage pincillinen fik jeg det godt igen, men kun i et par dage, for så begyndte min feber igen.

Idag har jeg så været til lægen og han kunne ikke mærke på min krop at det var noget decideret galt med mig, så jeg skal have taget en urinprøve og en blodprøve imorgen.

Men så er det at jeg nu pludslig kommer i tanke om noget. Min højre testikel er nemlig hævet og er lidt småøm. Samtidig er der en ting lige over den hævede testikel som jeg ikke kan identificere. Det ser noglelunde sådan herud:

billede.gif,

Jeg har ikke dyrket sex, så det kan vel ikke forbindes med en kønssygdom. Men er det noget jeg bør ringe til min læge og fortælle eller vil urinprøven alligevel afsløre hvis der er noget galt. Har det evt. forbindelse til min længere varige sygdom on/off?

På forhånd tak

/David

Som det er nævnt et par gange i tråden er der reelt ikke rigtig andet at gøre end at tage til læge igen og lade ham undersøge testiklen, differentialdiagnoserne her for en betændelse kan være rimelig alvorlige. Det er helt normalt at kunne mærke nogle netlignende strukturer øverst bagved testiklen, idet disse som det er gjort opmærksom på udgøres af bitestiklen. Det kan også være svært at bestemme hvorvidt de er ømme eller ej når man i forvejen roder rundt med testes. Umiddelbart lyder det bare uheldigt at du skulle have en betændelsestilstand efter en pencillinkur (selvfølgelig ikke umuligt men dog udsædvaneligt) - modsat testikelbetændelse udgøres disse nemlig oftest af pencillinfølsomme bakterier.

Men igen, periodevis feber, lungeirritation og mærkbare ikke-normale strukturer ved testis er ikke at spøge med, derfor bør du som sagt opsøge din læge igen.

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Som det er nævnt et par gange i tråden er der reelt ikke rigtig andet at gøre end at tage til læge igen og lade ham undersøge testiklen, differentialdiagnoserne her for en betændelse kan være rimelig alvorlige. Det er helt normalt at kunne mærke nogle netlignende strukturer øverst bagved testiklen, idet disse som det er gjort opmærksom på udgøres af bitestiklen. Det kan også være svært at bestemme hvorvidt de er ømme eller ej når man i forvejen roder rundt med testes. Umiddelbart lyder det bare uheldigt at du skulle have en betændelsestilstand efter en pencillinkur (selvfølgelig ikke umuligt men dog udsædvaneligt) - modsat testikelbetændelse udgøres disse nemlig oftest af pencillinfølsomme bakterier.

Men igen, periodevis feber, lungeirritation og mærkbare ikke-normale strukturer ved testis er ikke at spøge med, derfor bør du som sagt opsøge din læge igen.

Sort.

Tusind tak for jeres svar.

Jeg er netop kommet hjem fra lægevagten, og han kunne godt se at der var noget galt. Han syntes dog at det var underligt at jeg var hævet når jeg ikke har haft sexuel omgang. Men jeg fik noget antibiotika som jeg skal tage i 10 dage, så det er jo meget fint. :smile:

Endnu engang tak for hjælpen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad menet han det kunne være?

Da jeg snakkede med ham i telefonen sagde han at klokkeværket godt kunne blive hævet efter endt pincillin kur. Men da jeg snakkede med han face to face, sagde han blot at han ikke vidste hvad det var, og at det var besynderligt at testiklen og bitestiklen var hævet, når jeg ikke havde haft sex.

Sortiarius

Jeg fik en omgang vibradox, 100mg, 20 tabletter. Der står også doxycyclin på pakken.

Han sagde at man ikke gav pincillin mod sådan problemer. Netdoktor skriver dog det stik modsatte. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg snakkede med ham i telefonen sagde han at klokkeværket godt kunne blive hævet efter endt pincillin kur. Men da jeg snakkede med han face to face, sagde han blot at han ikke vidste hvad det var, og at det var besynderligt at testiklen og bitestiklen var hævet, når jeg ikke havde haft sex.

Sortiarius

Jeg fik en omgang vibradox, 100mg, 20 tabletter. Der står også doxycyclin på pakken.

Han sagde at man ikke gav pincillin mod sådan problemer. Netdoktor skriver dog det stik modsatte. :smile:

doxycyclin er af tetracyclin gruppen - en lidt stærkere antiobiotika end pencillin - typisk er klamydia bakterier meget følsomme overfor tetracyclin - så det kan være han ikke helt har taget dit ord for det med de seksuelt overførte sygdomme. Sjældent kan epidydimitis (betændelse i bitestiklen) også skyldes vira - eventuelt den samme der gav dig problemer tidligere - i det tilfælde vil tabletterne dog være helt overflødige.

penicillin er ikke normalt overfor klamydiabakterier idet der findes mere effektive midler som det du fx har fået - pencillin er dog meget bredspektret og fungerer overfor en række bakterier (omend ikke så kraftigt overfor chlamydia trachomatis som tetracycliner eller makrolider)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

doxycyclin er af tetracyclin gruppen - en lidt stærkere antiobiotika end pencillin - typisk er klamydia (trachomatis) bakterier meget følsomme overfor tetracyclin - så det kan være han ikke helt har taget dit ord for det med de seksuelt overførte sygdomme. Sjældent kan epidydimitis (betændelse i bitestiklen) også skyldes vira - eventuelt den samme der gav dig problemer tidligere - i det tilfælde vil tabletterne dog være helt overflødige.

Det er jo pragtfuldt. :sneaky2:

Jeg kan ikke have en kønssygdom da jeg ikke har haft sex. Jeg har ikke været i svømmehallen så det kan heller ikke stamme derfra. ERGO kan det jo næsten kun være en vira, hvilket så betyder at min medicin IKKE vil hjælpe spor.

Det er IMO for meget, da jeg skal spille finale i amerikansk fodbold lørdag, og jeg gerne vil have en hurtig og effektiv behandling. :dry:

En eller anden - slå koldt vand i blodet på mig!

Link to comment
Share on other sites

Det er IMO for meget, da jeg skal spille finale i amerikansk fodbold lørdag, og jeg gerne vil have en hurtig og effektiv behandling. :dry:

En eller anden - slå koldt vand i blodet på mig!

Hvis du virkelig har været syg i 4 uger (on/off), så er du ikke klar til at spille finale alligevel...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo pragtfuldt. :sneaky2:

Jeg kan ikke have en kønssygdom da jeg ikke har haft sex. Jeg har ikke været i svømmehallen så det kan heller ikke stamme derfra. ERGO kan det jo næsten kun være en vira, hvilket så betyder at min medicin IKKE vil hjælpe spor.

Det er IMO for meget, da jeg skal spille finale i amerikansk fodbold lørdag, og jeg gerne vil have en hurtig og effektiv behandling. :dry:

En eller anden - slå koldt vand i blodet på mig!

Nu må jeg vidst lige hellere skynde mig at sige at det sidste indlæg baserer sig på hvad jeg nu lige ved om sygdomme i testes og omgivelser (hvilket er begrænset) - kan sagtens være der er andre mindre normale bakterieformer der er tetracyclin følsomme end lige klamydia så vil ikke kritisere vagtlægen på forhånd - det virker bare en smule suspekt at han af alle typer antiobiotika netop vælger tetracyclintypen som er den mest brugte mod klamydia :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig har været syg i 4 uger (on/off), så er du ikke klar til at spille finale alligevel...

Jeg skal for første gang spille i farum park for omkring 5000 tilskuerer. Hvis jeg kan nå at smide min feber og mit klokkeværk når at skrumpe en smule, skal jeg helt sikkert spille. Det er ikke noget jeg vil gå glip af. :smile:

Nu må jeg vidst lige hellere skynde mig at sige at det sidste indlæg baserer sig på hvad jeg nu lige ved om sygdomme i testes og omgivelser (hvilket er begrænset) - kan sagtens være der er andre mindre normale bakterieformer der er tetracyclin følsomme end lige klamydia så vil ikke kritisere vagtlægen på forhånd - det virker bare en smule suspekt at han af alle typer antiobiotika netop vælger tetracyclintypen som er den mest brugte mod klamydia :smile:

Tak, det beroligede mig en smule. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share