For mange skader (taekwondo)


scarface
 Share

Recommended Posts

Jeg begyndte at træne Taekwondo i 1995 og fik sortbælte i sommeren 2000. Her efter begyndte jeg at træne meget seriøst dvs. 4gange taekwondo + styrketræning 3 gange i ugen.

Dette medførte et væld af skader det begyndte med betændelse i akillessenen og ømme knæ samt en bristet slimsæk i hoften. De tidligere fem år har jeg trænet reglmæssigt 2-3 gange i ugen.

Mit spørgsmål er så, da musklerne godt kan følge med, men ledbånd sener og lign. ikke holder helt. Hvor langtid og med hvilken belastning kan man så begynde og hvor hurtigt må man skride frem?

Hvis der er nogen der har oplevet noget i samme stil eller har erfaringer på området, vil jeg være meget glad for at høre fra jer.

På forhånd tak

Søren Holm

Link to comment
Share on other sites

Søren, du er jo lige ved at afsløre, at man ikke behøver at træne særligt hårdt for at blive sort-bælte i Taekwondo - shhh!

Taekwondo kan være meget hårdt for ankel, knæ og hofteled. Bare tæer på kolde hårde træningsgulve har en del af skylden. De mange spark ud i luften eller på lette sparkepuder (skinker) er også hård kost for leddene.

Der ikke andre ting at gøre end at lytte til sin krop. Finde ud af hvilke træningstyper der giver smerter og hvilke der ikke gør. Det kan godt være at du må drage nogle ærgelige konklusioner. Der er trods alt ingen, der har lovet dig, at du kan holde til Taekwondo hele livet.

Jeg stoppede selv med Taekwondo, da jeg efterhånden ganske tit måtte tage piller for at kunne falde i søvn fra knæsmerterne. Siden har jeg ikke haft de store problemer (med knæene).

Link to comment
Share on other sites

Ok morten for god ordens skyld skal det siges at det sidste halve år inden sortbælte var hård kost der var træningsindsatsen noget højere + løb og svømning, som jeg har erfaret er godt for mine led.

Tak for svaret jeg vil tage det stille og roligt og mærke mig vej frem. Jeg vil lige sige at vi har fået et gulv, som består af et 15 mm skum underlag. dette har vist sig at afhjælpe skader i knæ og ankler til en hvis grad.

Venlige spark fra en trofast udøver.

P.S det gør mig ondt at høre du måtte indstille din karriere jeg håber stadig jeg kan nå et godt stykke inden for sporten.

Nå ja og så FED HJEMMESIDE!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share